صفحه نخست > راهنمای آشپزی > شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های ایرانی با عطر و طعم ناب خویش طرفداران بسیار زیادی دارد. بسیاری از ما افراد ترجیح می دهیم برای مهمانی ها، مجالس خاص، عید نوروز و دیگر مراسم ها شیرینی های ایرانی را درست کنیم. برخی از شیرینی ها هستند که برای ما ایران بسیار پر طرفدار می باشند. به عبارتی در کشور ما قابل استفاده بوده و حتی به خارج از ایران نیز صادر می گردد.

برخی دیگر از شیرینی ها هستند که به دو شکل خشک و تر تهیه می شوند و در شیرینی فروشی ها وقنادی های سراسر کشور موجود می باشند و مردم بر اساس ذائقه و علاقه ی خویش به خرید شیرینی های ایرانی می پردازند.

در این مقاله می خواهیم برای شما دستور تهیه بهترین شیرینی های ایرانی را خدمت شما ارائه کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید اگر تمایل به آشنایی با انواع شیرینی و دسر داشتید به سایت خورستان مراجعه کنید و از پخت و طبخ انواع شیرینی‌ها لذت ببرید.

یکی از بهترین شیرینی های ایرانی _ قطاب یزدی:

طرز پخت قطاب یزدی

قطاب همانطور که از نام آن پیداست یک شیرینی اصیل ایرانی است و سوغات شهر یزد می باشد. بسیاری از افراد مشتاق درست کردن این شیرینی خوشمزه و ساده هستند. مواد تشکیل دهنده این شیرینی در همه جا یافت می شود و شما می توانید قطاب یزدی را به دو شکل پخت شده در فر و سرخ شده نوش جان کنید.

مواد لازم برای تهیه قطاب یزدی یکی از بهترین شیرینی های ایرانی:

  • زرده تخم مرغ   2 عدد
  • کره                  100 گرم
  • گلاب               2 قاشق غذاخوری
  • ماست شیرین     ½ پیمانه
  • آرد                   2 پیمانه
  • بیکینگ پودر     1 قاشق مرباخوری
  • هل سائیده شده   1 قاشق چای خوری
  • دارچین               ½ قاشق چای خوری
  • پودر قند، پودر پسته و پودر گردو به میزان لازم
  • زرده تخم مرغ و زعفران دم کرده برای رومال کردن قطاب ها   اختیاری

طرز تهیه قطاب یزدی :

با دستور تهیه بهترین شیرینی های ایرانی با ما همراه باشید.

ابتدا لازم است کره در در ظرفی بریزید و در دمای محیط قرار دهید تا نرم شود. پس از این که کره به خوبی نرم شد، دو عدد زرده ی تخم مرغ را به ظرف کره اضافه نمایید و خوب با چنگال هم بزنید.

حتما زرده وسفیده را با دقت از هم دیگر جدا کنید. ماست وبیکینگ پودر را نیز به مواد اضافه نموده و با هم دیگر مخلوط نمایید. در حدی مواد را هم بزنید تا با هم دیگر مخلوط گردند.

حالا باید آرد را سه بار الک نمایید. پس از اینکه کار الک کردن آرد به پایان رسید، آن را کم کم به موادتان اضافه نمایید و به آرامی با دست شروع به ورز دادن کنید. عملیات ورز دادن را تا زمانی ادامه دهید، که خمیر لطیفی بدست بیاید. پس این که خمیرتان آماده شد، سر آن را با پارچه ای بپوشانید و اجازه دهید تا به مدت یک ساعت با محیط هم دما شود.

در همین حین، مقداری پودر قند، گردوی آسیاب شده، دارچین و 2 قاشق غذا خوری گلاب را با یکدیگر خوب مخلوط کنید تا مواد میانی بدست بیاید. مقدار گردو و پودر قند دلخواه است.

پس از سپری شدن یک ساعت، تیکه هایی از خمیر را بردارید و بر روی تخته یا سطح صافی پهن کنید و با وردنه ورز دهید تا صاف شود. حالا با استفاده از قالب یا لیوان، بر روی خمیر دایره هایی را ایجاد نمایید تا از خمیر پهن شده جدا شوند.

در این مرحله خمیر های دایره ای شکل را با مواد میانی پر کنید و لبه ها را با انگشتان دست به همدیگر فشار دهید و سپس پیچ بزنید.

می توانید به شکل توپ های کوچک هم در آورید. برای رومال کردن نیز می توانید از ترکیب زعفران و زرده ی تخم مرغ نیز استفاده کنید.

حالا وقت سرخ کردن است. قطاب ها را در روغن داغ سرخ کنید و پس از این که خنک شد، پودر قند را با الک ریز روی مواد بپاشید.

نکته :می توانید به جای سرخ کردن در روغن داغ، قطاب های یزدی را در فر قرار دهید. برای این کار لازم است که فر را از قبل با دمای 180 درجه ی سانتی گراد گرم کنید. برای طبخ قطاب در فر مدت زمان 30 الی 35 دقیقه، برای اختصاص دادن زمان پخت کافی می باشد.

فوت کوزه گری :برای نرم تر شدن قطاب در فر می توانید یک قابلمه ی کوچک و یا یک کاسه روحی کوچک را از آب پر نموده و در طبقه پایین فر قرار دهید. در این حالت قطاب های شما سفت و خشک نمی شود.

نکات کلیدی :به جای کره می توانید از روغن جامد نیز استفاده کنید. حتما سطح کار را برای پهن کردن خمیر با روغن چرب نموده یا آرد پاشی کنید. برای درست کردن مواد میانی، به ای ودر قند می توانید از شکر نیز استفاده کنید. حتما قطاب ها را خوب بپیچید تا مواد میانی معلوم نشود، در غیر این صورت ممکن است که در حین پخت، مواد میانی به داخل سینی فر ریخته شود.

برای این که ماندگاری بیشتری داشته باشد، می توانید آن ها را در فریزر قرار دهید. ولی در حالت کلی بهتر است بعد از سپری شدن 4 روز، در یخچال نگه داری شود. 

طرز تهیه قطاب خانگی را از وب سایت خورستان مشاهده نمایید و با نکات آن آشنا باشید.

شیرینی نخودچی:

طرز پخت شیرینی نخودچی

یکی از بهترین شیرین های ایرانی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. اگر می خواهید یک شیرینی مقرون به صرفه و کاملا" اقتصادی برای پذیرایی از مهمان درست کنید، شیرینی نخودچی انتخاب بسیار خوبی است.

مواد لازم برای شیرینی نخودچی:

  • 200 گرم                  روغن صاف
  • 500 گرم                  آرد نخود چی
  • 150 گرم                   پودر قند
  • پودر هل                   1 قاشق چای خوری
  • سیاه دانه یا تخم خرفه     در صورت تمایل برای تزیین

طرز تهیه بهترین شیرینی های ایرانی -شیرینی نخود چی را یاد بگیریم:

در ابتدا باید آرد نخودچی، پودر قند و پودر هل را با یکدیگر الک نمایید و هم بزنید. سپس روغن صاف را آرام آرام به مواد اضافه نموده و در همین حین با دست مواد را به خوبی با یکدیگر ورز دهید تا به شکل خمیر درآید. دقت کنید که خمیر شیرینی نخود چی حالت شکننده دارد و با خمیر شیرینی های دیگر متفاوت می باشد.

برای ملایم تر شدن خمیر می توانید آن را به مدت 30 دقیقه با دست ورز بدهید. همچنین می توانید خمیر را 4 دور در چرخ گوشت چرخ کنید تا ملایم تر شود و میزان انسجام آن بیشتر شود.

حالا خمیر را بر روی یک سطح صاف پهن کنید و با قالب های مخصوص شیرینی نخودچی، شروع به قالب زدن کنید. دقت کنید که ضخامت خمیر باید حدود 2 سانتی متر باشد. اگر می خواهید اندازه شیرینی هایتان کوچکتر باشد، خمیر را به ضخامت یک سانتی متر پهن کنید.

پس از اینکه کار قالب زدن به اتمام رسید، آن ها را بر روی سینی فر بچینید. حتما از کاغذ نسوز یا کاغذ روغنی در کف سینی فر استفاده کنید. بر روی شیرینی های نخودچی به دلخواه می توانید، تخم خرفه یا سیاه دانه بپاشید.

به مدت 20 الی 25 دقیقه آن ها را در فر با دمای 175 درجه سانتی گراد، طبخ نمایید. دقت کنید که فر باید از قبل گرم شده باشد.

پس این که شیرینی ها به طور کامل خنک شد، آن ها را در ظرفی بچینید و روی آن ها را با سلفون بپوشانید. می توانید در ظرف دردار نیز شیرینی ها را نگهداری کنید. شیرینی نخودچی تا مدت زمان دو هفته در یخچال ماندگاری دارد.

 شیرینی کشمشی:

طرز پخت شیرینی کشمشی

حالا نوبت به معرفی یکی از بهترین دستور شیرینی های ایرانی آن هم از نوع کشمشی است.

مواد لازم برای تهیه شیرینی کشمشی:

  • کشمش پلویی یا مویز     100 گرم
  • تخم مرغ                    2 عدد
  • پودر قند                     250 گرم
  • آرد سفید شیرینی پزی     290 گرم
  • کره یا روغن جامد         150 گرم
  • وانیل                        ¼ قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی کشمشی:

تمامی مواد باید به دمای محیط رسیده باشند. پس قبل از شروع به کار موادتان را آماده کنید و پس از هم دما شدن با محیط اقدام به شیرینی پزی نمایید.

در ابتدا پودر قند را الک کنید و روغن را آرام آرام اضافه کنید. حالا همزن را بردارید و به مدت 5 دقیقه شروع به هم زدن مواد کنید. وانیل را داخل مواد بریزید. حالا وقت اضافه کردن تخم مرغ هاست. تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه کنید و هر کدام را که اضافه نمودید، 1 دقیقه با همزن هم بزنید و بعد دومی را اضافه کنید و دوباره یک دقیقه با همزن خوب هم بزنید.  

نکته : اگر می خواهید که شیرینی کشمشی مدنظر شما بافت تردی داشته باشد، زیاد آن ها را هم نزنید. ولی اگر می خواهید بافت شیرینی هایتان نرم باشد، لازم است که بیشتر با همزن مواد را هم بزنید.

دو قاشق از آرد را با قاشق غذاخوری بردارید و با کشمش ها به خوبی مخلوط کنید و آن را کنار بگذارید. علت این کار به این دلیل است که در حین پخت، کشمش ها به کف سینی نچسبد و در وسط بافت شیرینی ها ثابت بر جای بماند.

حالا باید آرد را باید در سه مرحله به مواد اصلی اضافه نمایید. در هر مرحله باید با الک این کار را انجام دهید. هر دفعه ای که آرد را اضافه نمودید، با لیسک خوب هم بزنید تا آرد به خورد مواد برود.

در این مرحله کشمش های آرد پاشی شده را داخل مواد اضافه کنید وبا لیسک هم بزنید.

بر روی سینی فر کاغذ روغنی پهن کنید و با کمی روغن سطح را چرب کنید. مواد را داخل قیف ماسوره پلاستیکی یا نایلونی بریزید و به اندازه ی یک گردو، بر روی سطح پایپ کنید.

اگر قیف ماسوره ندارید می توانید این کار را با قاشق و یا اسکوپ بستنی انجام دهید.

دقت کنید که شیرینی ها نباید جفت هم دیگر قرار گیرند. باید حتما با فاصله از هم پایپ شوند زیرا در حین پخت ممکن است به هم دیگر بچسبند و جدا کردن آن ها سخت باشد.

مقداری پودر قند یا شکر را بر روی شیرینی ها بپاشید. این کار باعث می شود که ترک های ریزی بر روی سطح شیرینی ها ایجاد گردد. حالا آن ها را در فر قرار دهید. در فر 170 درجه سانتی گراد و در مدت زمان 20 دقیقه، شیرینی ها را طبخ کنید.

نکته: فر باید حتما از قبل گرم شده باشد و شیرینی هایتان باید حتما در طبقه وسط فر پخته شود.

پس اینکه شیرینی هایتان پخته شد، بگذارید خنک شوند و بعد آن ها را از کاغذ روغنی جدا نمائید.

شیرینی کشمشی بین 7 الی 10 روز ماندگاری دارد. برای نگهداری از شیرینی ها لازم است که آن ها را داخل ظرف دردار قرار دهید و داخل یخچال بگذارید.

نکته خیلی مهم) دمای فر در فرهای مختلف متفاوت می باشد. اگر مدت زمان بیشتری در فر بماند شیرینی شما خشک تر و ترد تر خواهد شد. در صورتی که متوجه شدید پس از در آوردن شیرینی های کشمشی از فر، وسط آن ها نرم است باید اجازه دهید که خنک شوند.

حتما مواد را به طور دقیق استفاده کنید و میزان آن ها را تغییر ندهید. مواد تشکیل دهنده ی شیرینی ها نباید کم و زیاد شود.

این شیرینی را می توانید با چای در کنار عزیزانتان میل کنید.

 شیرینی نان برنجی کرمانشاهی:

طرز پخت شیرینی نان برنجی کرمانشاهی

در دستور تهیه بهترین شیرینی های ایرانی این بار به طرز تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی می پردازیم. شیرینی برنجی یکی از خوشمزه ترین شیرینی های ایرانی است که بیشتر خانم ها به صورت خانگی این شیرینی را برای مناسبت های مختلف درست می کنند. برویم با هم این شیرینی را درست کنیم.

مواد لازم برای تهیه شیرینی برنجی کرمانشاهی – یکی از بهترین شیرینی های ایرانی:

  • پودر هل                   1 قاشق مرباخوری
  • آرد برنج                     500 گرم
  • روغن جامد صاف      250 گرم (1 لیوان فرانسوی دسته دار)
  • پودر قند                  175 گرم (1 و ½ لیوان فرانسوی دسته دار)
  • تخم مرغ                  1 عدد
  • گلاب                      2 قاشق مرباخوری
  • آب                         نصف پیمانه
  • زعفران دم کرده         به میزان لازم
  • تخم خرفه               به میزان لازم

طرز تهیه شیرینی نان برنجی:

ابتدا باید روغن را صاف کنید. برای پخت این شیرینی به روغن صاف احتیاج داریم. روغن را داغ کنید، پس از خنک شدن آن را در شیشه ای بریزید و در یخچال نگهداری نمایید. اگر روغنی که استفاده می کنید روغن کرمانشاهی باشد، خیلی بهتر است.

حالا باید پودر قند و آرد را جداگانه الک کنید و کنار بگذارید.

2 قاشق مربا خوری گلاب را با نصف پیمانه آب مخلوط کنید.

در مرحله‌ی بعدی شما باید زرده و سفیده را از هم دیگر جدا کنید و سفیده را با همزن خوب هم بزنید. به طوری که اگر ظرف را وارونه نمودید، سفیده از ظرف به بیرون نریزد. باید درست مثل خامه ی قنادی فرم بگیرد.

ظرفی بردارید، روغن و پودر قند را به داخل ظرف اضافه نمایید و به مدت 5 دقیقه با همزن هم بزنید. پس از سپری شدن 5 دقیقه، زرده تخم مرغ و پودر هل را به مواد اضافه کنید و به مدت 2 دقیقه با همزن، هم بزنید. مواد باید کاملا یکدست شود.

در این مرحله سفیده را از یخچال بیرون بیاورید و به مواد اضافه کنید. دقت کنید که پف سفیده نباید بخوابد. پس با لیسک آرام آرام هم بزنید. آرد برنج الک شده را نیز به مواد اضافه کنید و با نوک انگشتان دست یا لیسک شروع به هم زدن کنید. پس از مخلوط شدن مواد، شما خمیری نرم خواهید داشت.

خمیر را به دوقسمت مساوی تقسیم کنید و به یکی از قسمت ها زعفران اضافه کنید. معمولا شیرینی برنجی به رنگ زعفرانی است و زعفران عطر فوق العاده ای به شیرینی می دهد.

در این مرحله باید دو قسمت خمیر را داخل ظرفی بریزید و به مدت 24 ساعت آن را در جایی خشک و خنک، به دور از نور آفتاب نگهداری کنید.

پس از طی شدن 24 ساعت، حالا باید به اندازه ای یکسان گلوله هایی از خمیر را بردارید و در سینی پخت بچینید. ترجیحا ازسینی فر استفاده نکنید. کف سینی نباید تیره باشد. روی شیرینی ها را با مهر نان برنجی یا مهرهایی دیگر نقش بزنید وتخم خرفه بپاشید.

شیرینی ها را در فر از قبل گرم شده با دمای 175 درجه سانتی گراد به مدت 20 الی 25 دقیقه، طبخ نمایید.

حتما پس از خنک شدن شیرینی ها، آن ها را از سینی خارج کنید. می توانید بر روی سینی پخت، کاغذ روغنی بیندازید.

اگر فر ندارید می توانید داخل تابه ی دو طرفه شیرینی ها را بپزید. دقت کنید که قبل از پخت باید، واشر را از تابه جدا کنید و آن را از قبل گرم کنید. داخل تابه کاغذ روغنی بگذارید و شیرینی ها را روی آن بچینید. مدت زمان پخت شیرینی نان برنجی کرمانشاهی در تابه دو طرفه 30 دقیقه می باشد. پس از اینکه شیرینی ها به طور کامل خنک شدند، آن ها را از تابه جدا کنید.

شیرینی نان برنجی کرمانشاهی، عطر و طعم فوق العاده ای دارد.

نکته: پس از سپری شدن 24 ساعت از استراحت دادن خمیر شیرینی، اگر متوجه شدید که خمیرتان خشک شده است چند قاشق آب به آن اضافه کنید و ورز بدهید تا از خشکی در بیاید. اگر خمیرتان بیش از حد نرم بود، مقداری آرد برنج به خمیر اضافه کنید. باید خمیرتان نه خیلی سفت و خشک باشد و نه خیلی شل. به این نکته حتما دقت کنید.

نکته دوم: شیرینی شما زمانی آماده است که به راحتی در سینی فر حرکت کند و جابه‌جا شود. البته این حالت برای زمانیست که  در کف سینی فر کاغذ روغنی نباشد.

شیرینی بهشتی:

طرز پخت شیرینی بهشتی

یک شیرینی آسان دیگر که می توانید آن را در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی بهشتی:

  • پودر کاکائو             2 قاشق غذاخوری
  • پودر هل                 1 قاشق مرباخوری
  • پودر خرفه               مقداری برای تزیین
  • شکر دانه ریز           125 گرم
  • روغن صاف قنادی     100 گرم
  • آرد                        250 گرم

طرز تهیه شیرینی بهشتی:

روغن صاف قنادی و شکر دانه ریز را در ظرفی بریزید و با همزن به مدت 1 دقیقه خوب هم بزنید تا مواد یک دست شود.

آرد را از قبل الک کنید و با پودر هل به مواد اضافه کنید. مواد را با دست خوب ورز بدهید تا خمیری بدست بیاید.

برای یک دست شدن بیشتر خمیر می توانید با گوشت کوب برقی یا چرخ گوشت مواد را خوب با هم میکس کنید.

حالا مواد را به دو قسمت مساوی تقسیم نموده و به یک قسمت از مواد پودر کاکائو اضافه کنید و با دست ورز بدهید.

به اندازه ی یک توپک کوچک از خمیر بردارید و آن را در دستانتان شکل بدهید و در کف سینی فر قرار دهید. شیرینی ها را با فاصله از یکدیگر قرار دهید. در آخر مقداری تخم خرفه بر روی شیرینی ها بپاشید و در فر 160 درجه به مدت زمان 12 الی 15 دقیقه طبخ نمایید.

نکته: شیرینی بهشتی معمولا شکلی شبیه به گل رز دارد. می توانید خمیر را داخل قیف ماسوره بریزید و بر روی سینی فر پایپ کنید. می توانید برای اشکال مختلف از ماسوره های مختلف استفاده کنید.

نکته دوم : درجه حرارت در فرهای مختلف، متفاوت می باشد. به همین دلیل ما مدت زمان بین 10 الی 15 دقیقه را توصیه می نماییم. برای مشخص شدن درجه دقیق فر می توانید از دماسنج مخصوص فر استفاده کنید.

نکته سوم: برای داشتن شیرینی های رنگی می توانید از رنگ غذا استفاده کنید.

خب حالا می خواهیم برویم به معرفی بهترین شیرینی های تر بپردازیم. شیرینی های خامه ای نیز در بین ایرانیان بسیار پر طرفدار می باشد و بیشتر برای مجالس خودمانی و دورهمی های صمیمانه افراد ترجیح می دهند که از شیرینی تر برای پذیرایی استفاده کنند.

با دستور تهیه بهترین شیرینی های ایرانی با ما همراه باشید.

شیرینی لطیفه:

طرز پخت شیرینی لطیفه

این شیرینی از دو عدد نان کوچک تهیه شده است که فیلینگ آن خامه است. به دلیل لطیف بودن نان ها، آن را لطیفه نام نهاده اند. اصالت این شیرینی به شهر تبریز باز می گردد. با مقدار مواد ذکر شده شما می توانید 20 عدد شیرینی لطیفه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی لطیفه:  

  • شکر سفید معمولی         1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • آرد سفید شیرینی پزی     1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • خامه                              به اندازه ی پر کردن شیرینی ها
  • تخم مرغ                        4 عدد
  • بیکینگ پودر                  ½ قاشق چای خوری
  • وانیل                           ¼ قاشق چای خوری
  • پودر قند                      مقداری برای تزیین
  • نمک                           به اندازه ی نوک انگشت

 یکی دیگر از بهترین شیرینی های ایرانی _طرز تهیه شیرینی تر لطیفه :

در ابتدا آرد و بیکینگ پودر را با یکدیگر مخلوط نموده و سه الی چهار بار الک کنید تا عمل هوادهی به خوبی انجام گیرد. ظرف را کنار بگذارید.

زرده و سفیده تخم مرغ را از یکدیگر جدا نمایید و سفیده را با همزن خوب هم بزنید تا شبیه خامه فرم گرفته شود. سفیده باید خوب سفت شود بطوری که اگر ظرف را برگردانید، محتوای ظرف نریزد. حالا نصف شکر و نمک را به مواد اضافه کنید و با همزن مجددا هم بزنید تا به خوبی یکدست شود.

زرده تخم مرغ را به صورت جداگانه با نصف شکر و وانیل خوب با همزن هم می زنیم تا مایعی کشدار بدست بیاید.

حالا مخلوط سفیده و زرده را با هم دیگر داخل ظرفی بریزید و با لیسک در یک جهت هم بزنید. مراقب باشید تا پف سفیده نخوابد. مخلوط آرد و بیکینگ پودر را در سه مرحله به مواد اضافه کنید و با لیسک هم بزنید. دقت کنید که جهت هم زدن مواد در یک جهت باشد.

بر روی سینی فر و یا هر سینی پخت دیگری، کاغذ روغنی بیندازید و مواد شیرینی را داخل قیف ریخته و به ترتیب و با چندین سانتی متر فاصله از هم دیگر، پایپ می کنیم. اندازه هر شیرینی باید به اندازه ی یک گلوله گردو باشد.

دقت کنید که شیرینی های دایره ای شکل نباید نزدیک به هم باشند. زیرا در حین پخت ممکن است به همدیگر بچسبند و جدا کردن آن ها ممکن است سخت باشد. حالا مقداری پودر قند بر روی شیرینی های چیده شده در سینی فر، بپاشید.

فر را از قبل و با دمای 180 درجه سانتی گراد باید گرم نموده باشید. سینی پر شده از شیرینی ها را در طبقه وسط فر قرار دهید و بگذارید در مدت زمان 10 دقیقه شیرینی ها بپزند.

پس از اینکه شیریی ها کامل خنک شدند، آن ها را از سینی بردارید و خامه ی فرم گرفته یا خامه ی قنادی را روی یکی از شیرینی ها، با قیف ماسوره یا قاشق قرار داده و یک شیرینی دیگر را روی خامه بگذارید.

در آخر شیرینی ها را داخل یک ظرف بچینید و روی آن ها را با پودر پسته یا پودر گل سرخ تزئین نمایید. محل نگهداری شیرینی لطیفه داخل یخچال و در ظرف دردار است. هیچ گاه آن ها را داخل فریزر قرار ندهید.

نکته: افزودن پودر قند به این دلیل انجام می شود که شیرینی ها حالت ترک خورده بگیرند.

نکته ی بعدی: شیرینی ها را به شکل قله، بر روی سینی فر قرار دهید.

شیرینی لطیفه یکی از بهترین شیرینی های ایرانی است که در تمامی قنادی ها عرضه گشته و یکی از انواع شیرینی های تر بسیار محبوب می باشد.

شیرینی نان خامه ای:

طرز پخت شیرینی نان خامه ای

نام دیگر این شیرینی، نارنجکی می باشد و شما می توانید آن را از قنادی ها تهیه کنید. اگر به سلامت مواد اهمیت می دهید، می توانید این شیرینی را در خانه درست کنید.

مواد لازم برای تهیه شیرینی نان خامه ای – یکی از بهترین شیرینی های ایرانی:

  • روغن مایع        یک سوم پیمانه
  • خامه قنادی        حدود 7 قاشق غذاخوری
  • وانیل               نصف قاشق چای خوری
  • تخم مرغ           3 عدد
  • آرد                  100 گرم یا ¾ پیمانه
  • آب                  140 گرم یا 3/2 پیمانه
  • بیکینگ پودر      ¼ قاشق چای خوری

طرز تهیه شیرینی نان خامه ای:

با مقدار مواد ذکر شده شما 20 عدد نان خامه ای خواهید داشت.

قابلمه ای بردارید و آب و روغن را داخل آن ریخته و هم بزنید. حرارت را روشن کنید و صبر کنید تا مواد جوش های ریزی بزند. آرد را اضافه کنید و با مواد خوب مخلوط کنید. باید سه تا پنج دقیقه مواد بر روی حرارت تفت بخورد.

وقتی حالت خمیری پیدا کرد، آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید تا خنک شود. می توانید در همین حین مواد را با قاشقی هم بزنید تا هوای اضافه خارج شود و خوب رطوبت گیری شود. باید مواد را خوب دور گیری کنید.

حالا وانیل را اضافه کنید و با هم زن کمی هم بزنید. در این مرحله باید دانه دانه تخم مرغ ها را اضافه کنید و با هر بار اضافه نمودن تخم مرغ، مواد را با همزن هم بزنید. بیکینگ پودر را با تخم مرغ سوم اضافه نموده و با هم زن هم بزنید.

در این مرحله باید مواد را داخل قیف اضافه کنید.

سینی فر را آماده نموده و بر روی آن کاغذ روغنی پهن کنید. کمی کاغذ را چرب کنید و مواد را با فاصله ازهم به شکل قله، با قیف پایپ کنید. با ماسوره شکوفه این کار را انجام می دهیم. اگر ماسوره شکوفه نداشتید، با قیف معمولی این کار را انجام دهید.

باید حتما بین شیرینی ها فاصله باشد. در غیر این صورت در حین پخت به همدیگر می چسبند.

سینی را در فر از قبل گرم شده با دمای 200 درجه سانتی گراد قرار دهید. پس از اینکه سینی را داخل فر گذاشتید، دما را روی 180 درجه سانتی گراد قرار دهید. پس از سپری شدن یک ربع، شیرینی شما آماده است. پس از خنک شدن آن ها را از سینی جدا کنید.

خامه را داخل ظرفی بریزید و با هم زن به مدت 5 الی 10 دقیقه در یک جهت هم بزنید تا فرم بگیرد. کف شیرینی ها را با چاقو سوراخ کنید و با قیف پر شده از خامه فرم گرفته، آن ها را پر کنید.

نکته: در حین پخت، درب فر را باز نکنید. برای پخت همه شیرینی ها، رعایت این کار بسیار مهم می باشد.

نکته دوم: دمای همه فرها استاندارد نیست. به همین دلیل توصیه می کنیم زمانی که روی نان ها برشته شد، شیرینی شما آماده است. و این که عملیات رطوبت گیری را به درستی انجام دهید. اگر بیش از حد هم بزنید، شیرینی شما خشک خواهد شد و اگر کم هم بزنید، نان خامه ای ها بسیار نرم خواهند بود.

شیرینی های محبوب دیگری همچون: پا درازی، زبان، رولت خامه ای، دانمارکی، باقلوا، ناپلئونی، نان چای، پای سیب، مافین، کاپ کیک، نان پنجره ای، کیک خامه ای، کاک کرمانشاهی، مسقطی، باسلوق، راحت الحلقوم، پفکی گردویی، ترحلوا شیرازی، حاجی بادام، شیرینی خرمایی، کلمپه، انگشت پیچ، کلوچه زنجبیلی، کیک یزدی، گوش فیل، میکادو، بامیه، پشمک، رشته خشکار، ساق عروس، سوهان، شیرینی گردویی و دیگر شیرینی هایی که به اقلیم خاصی از ایران مربوط می باشند، می توانند در لیست برترین شیرینی های ایرانی جای گیرند.

بسیاری از این شیرینی ها در منزل به راحتی قابل تهیه می باشند و می توانید برای عزیزانتان این شیرینی ها را درست کنید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه قطاب خانگی

طرز تهیه قطاب خانگی

قطاب یکی از مشهور‌ترین و در عین حال خوش مزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی به شمار می‌رود. این شیرینی از گذشته تا به امروز به روش‌های مختلفی تهیه شده است. امروزه قطاب در سراسر کشور پخته می شود اما زادگاه...

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

حال که نزدیک نوروز است بسیاری به دنبال یک شیرینی عالی برای پذیرایی از میهمانان خود می‌گردند. شیرینی نخودچی برای بسیاری از ما بهترین انتخاب به شمار می‌رود.

این شیرینی اصیل ایرانی برای اولین بار...

طرز تهیه شیرینی زبان

طرز تهیه شیرینی زبان

شیرینی زبان یکی از شیرینی های خوشمزه، سنتی و اصیل ایرانی می باشد. این شیرینی جز شیرینی های خشک می باشد و به دلیل ماندگاری بالایی که دارد یکی از انتخاب های ثابت عید نوروز می...

طرز تهیه و تزئین کیک ردولوت (مخمل قرمز)

طرز تهیه و تزئین کیک ردولوت (مخمل قرمز)

اگر به دنبال کیکی هستید که همه را انگشت به دهان نگه دارد؛ کیک ردولوت بهترین انتخاب می‌باشد. این کیک بسیار خوشمزه خطر از دست دادن انگشت به همراه دارد! یعنی آنقدر خوشمزه است که ممکن است انگشتانتان را...