صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه شیرینی زبان

طرز تهیه شیرینی زبان

شیرینی زبان یکی از شیرینی های خوشمزه، سنتی و اصیل ایرانی می باشد. این شیرینی جز شیرینی های خشک می باشد و به دلیل ماندگاری بالایی که دارد یکی از انتخاب های ثابت عید نوروز می باشد.

در تهیه شیرینی زبان از خمیر هزارلا استفاده می شود که می توانید خمیر هزارلا را هم از بازار تهیه کنید یا خودتان در خانه آن را تهیه کنید که امروز در خورستان تصمیم گرفتیم که طرز تهیه شیرینی زبان را با خمیر هزارلا در خانه به شما عزیزان آموزش دهیم.

شیرینی زبان

مواد اولیه تهیه شیرینی زبان

آب سرد دو و یک سوم پیمانه

کره یخ زده دویست گرم

نمک یک دوم قاشق چایخوری

آبلیمو یک قاشق غذاخوری

مواد اولیه لازم برای تهیه شربت

گلاب یک دوم قاشق چایخوری

عسل یک تا دو قاشق غذاخوری سرپر

شکر یک دوم قاشق غذاخوری

آب دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه شیرینی زبان

اولین و شاید مهم‌ترین گام در تهیه شیرینی زبان، انتخاب و به کار گیری آرد می‌باشد. بهتر است آرد را قبل از استفاده به خوبی هوادهی کنید. استفاده از الک در این بین بسیار توصیه می‌شود.

سپس کره را خارج کرده و اجازه ندهید نرم شود. بسیار مهم است که در تمام طول تهیه شیرینی، مواد خنک باقی بمانند. کره را با رنده روی آرد‌ها رنده کنید. بهتر است برای این کار از رنده درشت استفاده کنید.

حال نوبت افزودن مقداری نمک است. پس از افزودن نمک، باید مواد را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. بهتر است برای این کار از یک چنگال یا قاشق استفاده کنید.

درمرحله بعدی تهیه شیرینی زبان باید به فکر افزودن ده قاشق غذاخوری آب به مواد باشید. بهتر است این آب سرد باشد اما یخ نزند. آب و آبلیمو را که به مواد زدید؛ باز آن‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید.

حال مواد را کمی ورز دهید. توجه داشته باشید که شیرینی زبان از آن دسته شیرینی‌هایی است که نیاز به ورز دادن زیاد ندارد. همینطور مراقب باشید که گرمای انگشتانتان باعث آب شدن کره نشود.

حال بخش اصلی تهیه خمیر هزارلا به پایان رسیده است. یک کیسه فریزر بردارید و خمیر را درون آن بگذارید. خمیر شما باید حدود یک ساعت درون فریزر استراحت کند.

طرز تهیه شربت شیرینی زبان

اگر نگوییم مهم‌ترین، قطعاً یکی از مهم‌ترین طعم دهنده‌های شیرینی زبان، شربت آن می‌باشد. تهیه آن هم بسیار ساده است. آب، گلاب، عسل و شکر را درون ظرف مناسبی بریزید و به هم بزنید.

خوب به هم بزنید تا شکر به طور کامل با دیگر مواد ترکیب شود. حتی می‌توانید مقداری به آن حرارت دهید. توجه داشته باشید که بهتر است حرارت زیاد نباشد.

در مرحله بعد تهیه شیرینی زبان نوبت به سرد شدن شربت و خارج کردن خمیر از یخچال می‌شود. اجازه دهید خمیر شما در عین خنک بودن نرم شود!

برای مرحله بعدی نیاز به سطحی صاف دارید. روی سطح کمی آرد بپاشید و خمیر را روی آن پهن کنید. بهتر است خمیر را به خوبی و به سرعت پهن کنید. تا جایی که قطر خمیر شما به کمتر از یک سانتی متر برسد.

در قنادی‌ها برای تهیه شیرینی زبان قالب‌های خاصی وجود دارد. اگر این قالب‌ها را ندارید؛ از کاتر پیتزا استفاده کنید. اگر با هم آن را در دسترس ندارید؛ از یک چاقوی معمولی برای قالب زدن شیرینی‌ها استفاده کنید.

در این مرحله یا حتی مرحله قبل از قالب زدن شربت را به شیرینی‌ها بیفزایید. نکته مهم تهیه شیرینی زبان این است که شربت را با استفاده از قلمو و به طور یکسان در تمام شیرینی بزنید.

در این مرحله در صورتی که تمایل داشتید می‌توانید مقداری پودر قند به روی شیرینی‌ها بپاشید. حتی می‌توان از مغزیجات مختلف نیز در این قسمت استفاده کرد. البته توصیه این است که از پودر قند، شکر و کنجد استفاده کنید.

طرز تهیه شیرینی زبان

شيريني ها بپزيد!

سینی فر را با درجه ۱۷۰ گرم کنید. سپس شیرینی‌ها را درون سینی چیده و آن را به مدت ده تا پانزده دقیقه در دمای ۲۲۰ درجه قرار دهید. اگر فر از ابتدا خیلی گرم شود؛ شیرینی‌ها بافت خوبی نخواهند یافت.

پس از گذشت این مدت زمان نیز حدود پانزده تا بیست دقیقه درجه فر روی ۱۸۰ بماند. با این کار شیرینی‌ها مغز پخت شده صورت خوبی به خود می‌گیرند.

پس از اینکه شیرینی‌ها را از فر خارج کردید باز هم باید از شربت روی آن‌ها بمالید. توجه داشته باشید که این بار کمتر از دفعه قبلی شربت بریزید. حتی می‌توانید با مواد مختلف روی شیرینی‌ها را نیز تزئین کنید.

پس از حدود بیست دقیقه شیرینی‌ها به خوبی خنک شده اند. حال می‌توانید از تهیه شیرینی زبان خود و میل کردن آن لذت ببرید.

مهم‌ترین نکات تهیه شیرینی زبان

این شرینی از معدود شیرینی‌هایی است که حین آماده کردن خمیر نیاز به دمای مناسب دارد. حتی بسیاری هر چند دقیقه یک بار آن را درون یخچال قرار می‌دهند تا از کم بودن دمای آن اطمینان حال کنند.

در مراحلی که نیاز است دستتان با شیرینی در تماس باشد باید مراقب انتقال دما باشید. برای بهبود این وضعیت می‌توانید از دستکش‌های آشپزخانه استفاده کنید.

خمیر در تهیه شیرینی زبان می‌تواند به مدت یک هفته درون فریزر سالم باقی بماند. همچنین به مدت ۳ روز در یخچال می‌توان آن را نگهداری کرد.

توجه داشته باشید که کیسه‌‌ای که برای نگهداری خمیر درون فریزر استفاده می‌کنید بهتر است از نوع زیپ دار باشد. در این صورت نگران تمیز کردن فریزر هم نخواهید بود.

مهمترین نکات تهیه شیرینی زبان

نكات فر و قرار دادن درون آن

درون سینی فر علاوه بر اینکه توصیه می‌شود کاغذ روغنی گذاشته شود؛ بهتر است روی کاغذ را نیز چرب کنید. همچنین چیدمان شیرینی‌ها روی سینی فر نیز از اهمیت ویژه‌‌ای برخوردار است.

برعکس اکثر شیرینی‌ها، در تهیه شیرینی زبان بهتر است شیرینی‌ها را در نزدیکی یکدیگر قرار دهیم. آن هم به دلیل خمیر خاص این شیرینی است. این خمیر ابتدا به صورت یک لایه است اما زمانی که در فر رفت لایه لایه می‌شود!

از سوی دیگر با لایه لایه شدن رشد کرده و به اصطلاح پف می‌کند. برای اینکه شیرینی شما به صورت عمودی پف کند؛ لازم است شیرینی‌ها را در نزدیکی یکدیگر قرار دهید.

زمانی که شیرینی‌ها در فر و در آخرین دقایق پخت هستند می‌توانید گریل فر را روشن کنید. با این کار روی شیرینی‌ها طلایی رنگ شده و خوردن آن‌ها جذاب‌تر می‌شود.

اگر می‌خواهید یک شیرینی پاپیونی داشته باشید؛ تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک پیچ به شیرینی‌ها داده و آن‌ها را روی سینی فر همانند تهیه شیرینی زبان بچینید.

از جمله موادی که می‌توانید به شیرینی زبان بیفزایید هل و زعفران است. در صورتی که می‌خواهید این مواد را به شرینی بیفزایید؛ باید آن‌ها را در شربت جای دهید.

بهتر است تزئینی که در آخرین مرحله انجام می‌دهید تا زمانی باشد که شیرینی هنوز گرم است. درصورتی که شیرینی خنک شد؛ دیگر نمی‌توانید این کار را انجام دهید. چرا که به اصطلاح روی شیرینی، شربت می‌بنند.

در تهیه شیرینی شربت می‌توان روش‌های مختلفی را به کار گرفت. این روش ساده‌ترین و خوشمزه‌ترین روش بود. در صورتی که از این دستور پخت راضی بودید؛ خوب است نظرتان را برای ما به اشتراک بگذارید. خورستان با نظرات شما دلگرم می‌شود!

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه سوهان عسلی + نکات خوشمزه تر شدن آن

طرز تهیه سوهان عسلی + نکات خوشمزه تر شدن آن

سوهان عسلی یکی از شیرینی های مخصوص اصفهان است که در ایام نوروز طرفداران بیشتری پیدا می کند و در سر سفره عیدنوروز همه وجود دارد. سوهان عسلی یکی از آسانترین شیرینی های خانگی می باشد که در...

طرز تهیه کیک موزی

طرز تهیه کیک موزی

کیک موزی یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال متفاوت‌ترین کیک هایی است که در خورستان به شما معرفی می‌کنیم. بپزید؛ لذت ببرید؛ نظراتتان را از ما محروم نکنید!

این کیک با موادی ساده...