صفحه نخست > راهنمای آشپزی > حلواهای مجلس ترحیم و طرز تهیه

حلواهای مجلس ترحیم و طرز تهیه

حلوا یکی از معروف ترین دسر های ایرانی است که برای مجالس عزا و ترحیم سرو و پذیرایی می شود. درست کردن حلوا بسیار آسان است و نیاز به ابزار خاص شیرینی پزی ندارد. اگر اولین بارتان است که می خواهید حلوا درست کنید، اصلا استرس نداشته باشید. فقط باید مواد را کاملا دقیق آماده کنید. کم و زیاد شدن مواد در بافت حلوا تاثر بسزایی دارد. بیایید با یک دیگر طرز تهیه حلوای مجالس ترحیم را با یکدیگر مرور کنیم. در ضمن با مراجعه به سایت خورستان با انواع دسر و شیرینی و طرز پخت آنها در دسته‌های مختلف آشنا شوید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

حلوای زعفرانی مجلسی:روش پخت حلوای زعفرانی مجلسی

دستور تهیه حلوای مجالس ترحیم را با حلوای زعفرانی معروف شروع می کنیم. حلوای مجلسی زعفرانی رایج ترین نوع حلواست که حتما آن را خورده اید. زیرا در بیشتر مجالس ترحیم از این حلوا استفاده می شود. این حلوا متعلق به منطقه خاصی از ایران نیست.

مواد لازم برای تهیه حلوای زعفرانی مجلسی:

  •  آرد گندم       3 لیوان دسته دار فرانسوی
  •  شکر           2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • روغن حیوانی یا کره آب شده    2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • آب             2 و ½ لیوان
  • زعفران       1 قاشق چای خوری
  • پودر هل      نصف قاشق چای خوری سر خالی
  • گلاب          مقداری – به نکته دوم توجه کنید

طرز تهیه حلوای مجلسی زعفرانی:

یک قابلمه و یا شیر جوش بردارید و آب، شکر، زعفران، گلاب و پودر هل را داخل آن بریزید و روی شعله ملایم قرار دهید تا شکر در آب حل شود و رنگ مواد زعفرانی شود.

تابه ای بردارید و آرد الک شده را داخل آن بریزید و با شعله کم و با یک قاشق چوبی شروع به تفت دادن مواد کنید. تقریبا 20 دقیقه زمان می برد تا آرد خوب تفت داده شود. پس از پایان 20 دقیقه، آرد را مجددا الک کنید تا در حین پخت گلوله نشود.

آرد الک شده را به تابه اضافه کنید و روغن را آرام آرام اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا ته نگیرد.

رنگ حلوا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. اگر حلوای تیره می خواهید باید زیاد هم بزنید. اگر روشن تر می خواهید، کم تر باید آرد و ترکیب روغن و آرد در تابه تفت بخورد.

وقتی به رنگ دلخواه رسیدید، حالا باید شربت را به مواد آرام آرام اضافه کنید و به تندی هم بزنید. سرعت دست شما باید در حین هم زدن مواد بسیار بالا باشد. وقتی که مواد خوب یک دست شدن و به حالت انسجام رسیدند، باید حلوا را قنداق کنید.

پس از خنک شدن می توانید آن را داخل دیس پهن کنید و یا در رولت به عنوان ماده میانی استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید قالب بزنید و جداگانه سرو نمایید. می توانید مواد را در قیف ماسوره بریزید و به اشکال مختلفی در بیاورید.

همچنین برای تزئین نیز می توانید از گل رز خشک، پودر پسته و یا پودر نارگیل استفاده کنید.

نکته اول: برای سیاه تر شدن حلوا زعفرانی مجلسی، باید آرد مدت زمان بیشتری در روغن تفت بخورد.

نکته دوم: میزان شکر و گلاب به ذائقه شما بستگی دارد. می توانید خودتان مقدار آن را کم وزیاد کنید. ولی دقت کنید که با حجم آب تناسب لازم را داشته باشد. ما در این جا میزان آب را 2 و ½ لیوان استفاده کردیم. اگر می خواهید حلوایتان معطر باشد، ¼ لیوان گلاب اضافه کنید و میزان آب را 2 و ¼ لیوان در نظر بگیرید. اگر حلوایی پرعطر را برای مجالس مد نظر دارید 2 لیوان آب و نصف لیوان گلاب استفاده کنید.

نکته سوم: دمای شربت باید در حین ریختن به ترکیب آرد و روغن، کاملا ملایم باشد.

نکته چهارم: از گلاب دو آتیشه استفاده نکنید.

نکته پنجم: اگر روغن حیوانی ندارید، می توانید از روغن مایع نیز استفاده کنید. ولی بهتر است که از سه ترکیب روغن جامد، کره و روغن مایع استفاده شود.

طرز تهیه حلوای مجلسی

طرز تهیه حلوای سه آرد:

یک حلوایی متفاوت با طعمی بی نظیر ولی دستور پخت آن مشابه با حلوای زعفرانی می باشد. در این حلوا از سه آرد مختلف استفاده می شود. حلوای سه آرد یک حلوای مناسب برای مجالس ترحیم می باشد که بسیاری از افراد ترجیح می دهند برای شیک تر شدن پذیرایی از این حلوا درست کنند.

مواد لازم برای تهیه حلوای سه آرد – حلوای مناسب مجالس ترحیم

  • آرد گندم                1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • آرد برنج                 1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • آرد نخودچی           1 لیوان دسته دار فرانسوی
  • شکر                      2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • روغن جامد یا کره    2 لیوان دسته دار فرانسوی
  • آب                         2 و ½ لیوان
  • زعفران                   1 قاشق چای خوری
  • گلاب                     به توضیحات توجه شود
  • پودر هل                نصف قاشق چای خوری

طرز تهیه حلوای سه آرد مجلسی:

طرز تهیه حلوای سه آرد مجلسی

آرد های ذکر شده را با هم در یک ظرف بریزید و سه بار الک کنید. تابه ای بردارید و آردهای الک شده را داخل تابه بریزید و روی گاز تفت بدهید تا حالت خامی آرد گرفته شود. دقت کنید که حرارت باید ملایم باشد زیرا آرد ها می سوزند.

مدت تفت دادن آرد بین 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می کشد. مواظب باشید آردتان نسوزد.

در همین حین که آرد را به تابه اضافه نمودید شکر، آب، گلاب، زعفران و پودر هل را داخل قابلمه ای کوچک یا شیرجوش بریزید و بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا شکر با آب خوب حل شود. می توانید هر چند دقیقه با قاشق مخلوط را هم بزنید.

پس از تفت خوردن آرد، حالا باید مجددا آرد را از تابه بیرون بیاورید و الک کنید تا گلوله های آن باز شود. اگر این کار را انجام ندهید، ممکن است در حین تفت داده شدن آرد با روغن گلوله هایی در مواد ایجاد شود.

پس از الک کردن آرد، آن را مجدد داخل تابه بریزید و آرام آرام روغن را اضافه کنید و با قاشق چوبی یا هر وسیله ی دیگری هم بزنید تا ته نگیرد و تابه نچسبد.

باید به مدت چند دقیقه این کار را انجام بدهید تا ترکیب آرد و روغن و کره خامه ای شود. اگر می خواهید از کره و روغن مایع استفاده کنید باید اندازه ی این دو مواد، درست به اندازه ی 2 لیوان دسته دار فرانسوی یا دو پیمانه باشد.

حالا وقت اضافه کردن شربت به ترکیبمان است. شربت را آرام آرام اضافه کنید و با قاشق چوبی تند هم بزنید. باید سرعت هم زدنتان بسیار بالا باشد تا حلوا گلوله نشود.

وقتی حلوا یکدست شد و ترکیب شربت به بافت آرد نفوذ پیدا کرد، حالا وقت قنداق کردن حلواست. دو طرف تابه را بگیرید و به این طرف و آن طرف حرکت دهید تا به شکل یک لایه ی دراز در بیاید.

پس از اینکه حلوا خنک شد، می توانید آن را داخل دیس پهن کنید و با کف دست آن را صاف کنید. با وسایل مختلفی می توانید حلوا را تزئین کنید. برای تزئین پیشنهاد می کنیم که بخشی کوچک از حلوا را با پودر کاکائو مخلوط کنید تا رنگ آن تغییر کند حلوای کاکائویی را داخل قیف بریزید و با ماسوره ی 2D تزئین نمایید. اشکال گل رز را بر روی حلوا ایجاد کنید. داخل گل ها را نیز می توانید گل رز خشک قرار دهید.

توضیحات) مقدار گلاب را باید به گونه ای در شربت اضافه کنید تا با آب تناسب داشته باشد. اگر می خواهید نصف لیوان گلاب اضافه کنید باید مقدار آب دو لیوان باشد. در صورتی که می خواهید ¼ لیوان گلاب اضافه کنید، باید مقدار آب 2 و ¼ لیوان باشد. استفاده از گلاب به ذائقه ی شما بستگی دارد. بسیاری از افراد حلوا را معطر و خوش عطر پسند می کنند و در این حالت گلاب را باید بیشتر اضافه کنید.

در صورتی که از گلاب استفاده نمی کنید، می توانید به پودر هل اکتفا کنید. در صورتی که پودر هل در منزل ندارید، می توانید از پودر زنجبیل نیز استفاده کنید.

توضیحات 2 ) در صورت استفاده از کره و روغن به صورت ترکیبی، باید حتما آن را زود تر از روغن اضافه کنید.

حلوای رولی مناسب برای مجالس ترحیم:

مواد تشکیل دهنده ی این حلوا دقیقا خود حلوای زعفرانی است که در بالا توضیح دادیم. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که مواد باید روی نان میکادو پخش شود و در آخر رول گردد.

سرو این حلوا در مجالس ترحیم بسیار رایج بوده و به راحتی می توانید از مهمانانتان پذیرایی کنید.

مواد لازم برای تهیه حلوای رولی:

  • حلوای زعفرانی مجلسی     به مقدار لازم
  • نان میکادو                    به مقدار لازم
  • خلال پسته یا پودر پسته     مقداری برای تزئین
  • طرز تهیه حلوای رولی

برای درست کردن حلوای رولی باید در ابتدا حلوای زعفرانی را طبق دستوری که در بالا ذکر نمودیم تهیه کنید و بگذارید تا کمی خنک شود.

پس از اینکه حلوا کمی خنک شد، نان میکادو که به شکل ورقه است را بر روی سطحی تمیز و صاف پهن کنید. بهتر است که بر روی سطح، سلفون یا کاغذ روغنی پهن کنید تا رول کردن به شکل آسانی انجام شود.

یک ورق نان میکادو را پهن کنید، سپس حلوا را اضافه کنید و با پشت چاقوی بزرگ یا کاردک، حلوا را بر روی سطح نان میکادو به طور کامل پهن کنید. ضخامت حلوا نباید خیلی زیاد باشد زیرا ممکن است که در حین رول کردن به بیرون از نان بریزد.

حالا آرام آرام نان میکادو را رول کنید. هر باری که مخلوط نان و حلوا را رول می کنید، چند سانتی متر از کاغذ یا سلفون باید رو به جلو حرکت کند و نباید با نان بیسکوییتی رول شود. 

به اخرین قسمت نان که رسیدید، دور رولت حلوایی را کامل با کاغذ یا سلفون به خوبی بپوشانید و به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا خودش را بگیرد.

پس از سپری شدن نیم ساعت، رولت حلوایی را از یخچال در بیاورید و بر روی سطح صافی قرار دهید. سپس به فاصله ی دو سانتی متر از هم، رولت را برش بزنید. آن ها را در سینی سرو یا ظرف پذیرایی بچینید و روی آن ها را پودر پسته بپاشید.

نکته خیلی مهم) برای این که نان میکادو در حین رول کردن نشکند، مقداری آب را بر روی سطح نان میکادو اسپری کنید تا نمناک شود و عملیات رول کردن به راحتی انجام شود.

نکته دوم) حلوا باید در حین رول کردن گرم باشد تا نان میکادو از حالت شکنندگی به حالت نرم در بیاید.

نکته سوم) برای تزئین می توانید از پودر گردو، پودر نارگیل، پودر گل سرخ و یا سس شکلاتی استفاده کنید. می توانید بدون تزئین نیز از این حلوا استفاده کنید.

 با همین دستور و همین مواد می توانید حلوای ویفری را نیز تهیه نمایید.

طرز تهیه حلوای ویفری:

طرز تهیه حلوای ویفری

برای درست کردن حلوای ویفری باید یک لایه نان میکادو را پهن کنید، حلوا را روی نان با پشت کادرک یا لیسک پخش کنید. دوباره نان میکادو بگذارید و مجدد حلوا را روی نان با کاردک یا پشت چاقو پخش کنید. و در آخر نیز باید دوباره نان میکادو را روی حلوا قرار دهید. با کف دست خوب نان را فیکس کنید و در یخچال به مدت 2 ساعت قرار دهید. پس از سپری شدن 2 ساعت، آن را از یخچال بیرون بیاورید و به اندازه هایی یکسان برش بزنید. بهتر است که از چاقوی اره ای برای برش استفاده کنید. اشکالی که برش می زنید، می تواند هم مستطیل باشد و هم لوزی. در آخر روی حلوای ویفری را با سس شکلاتی تزئین کنید.

 حلوای شیره خرما:

برای درست کردن این حلوا به آرد، شیره خرما، روغن یا کره و پودر دارچین احتیاج داریم. دستور تهیه این حلوا مشابه با حلوای زعفرانی است با این تفاوت که باید به جای شربت، از شیره خرما استفاده کنید و زمان تفت دادن آرد کوتاه تر از زمان تفت دادن آرد در حلوای زعفرانی می باشد. این حلوا یکی از انواع حلوای مجالس ترحیم است که بیشتر در استان های جنوبی کشور، مورد سرو و پذیرایی قرار می گیرد.

مواد لازم برای حلوای شیره خرما

  • آرد             4 پیمانه ( لیوان دسته دار فرانسوی)
  • شیره خرما     3 و ½ پیمانه
  • روغن یا کره   1 و ½ لیوان
  • پودر دارچین   1 قاشق غذاخوری

طرز تهیه حلوای شیره خرما:

طرز تهیه حلوای شیره خرما

آرد را پس از الک کردن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود. زمان تفت دادن کوتاه است زیرا نمی خواهیم که رنگ آرد تغییر کند.

حالا ترکیب روغن و کره را به آرد اضافه کنید و هم بزنید تا مواد خامه ای شود. دارچین را نیز اضافه کنید. حالا تابه را از روی حرارت بردارید و شیره خرما را اضافه کنید و با سرعت هم بزنید. مجدد تابه را روی حرارت بگذارید و هم بزنید تا به غلظت دلخواه برسد.

در آخر می توانید آن را بر اساس سلیقه خود هر جور که می پسندید، تزئین کنید.

نکته: اگر می خواهید غلظت حلوایتان سفت باشد، باید پس از ریختن شیره خرما زمان بیشتری تفت بخورد. اگر می خواهید غلظت آن شل باشد، پس از این که ترکیب آرد و روغن را از روی حرارت برداشتید و شیره را اضافه نمودید، دیگر روی حرارت نگذارید.

نکته دوم: در صورت تمایل می توانید از زعفران دم کرده در حین پخت استفاده کنید.

طرز تهیه حلوای شیرین

امیواریم که از مقاله دستور حلوای مناسب برای مجالس ترحیم خوشتان آمده باشد. علاوه بر حلواهای ذکر شده حلوای هویج، حلوای اوماج، حلوای شیر، حلوای زنجبیلی، حلوای سیاه اردبیل و حلوای آرد برنج نیز مورد محبوبیت قومیت های مختلف در کشورمان قرار گرفته است. مردم هر خطه ای از ایران بنا به آداب و رسوم و فرهنگ منطقه خود، به پختن حلوا می پردازند و در مجالس ترحیم پذیرایی می کنند.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه شیرینی کوکی

طرز تهیه شیرینی کوکی

اگر دنبال یک شیرینی کوچک که بچه‌ها عاشق آن شوند، می گردید؛ شیرینی کوکی یکی از بهترین انتخاب ها است. اگر شما هم به تهیه این شیرینی علاقه مند شدید؛ با ما همراه باشید.

کوکی‌ها شیرینی‌های...

بستنی سرخ شده چگونه یخ زده می ماند؟

بستنی سرخ شده چگونه یخ زده می ماند؟

اگر یخ را سرخ کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا بستنی سرخ شده خوب است؟ آیا یخ سرخ شده خوب است؟ 

طبیعتاً قبل از آنکه شما به دنبال پاسخ سوالات مذکور باشید، لازم است که کم...

طرز تهیه قطاب خانگی

طرز تهیه قطاب خانگی

قطاب یکی از مشهور‌ترین و در عین حال خوش مزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی به شمار می‌رود. این شیرینی از گذشته تا به امروز به روش‌های مختلفی تهیه شده است. امروزه قطاب در سراسر کشور پخته می شود اما زادگاه...

طرز تهیه شیرینی زبان

طرز تهیه شیرینی زبان

شیرینی زبان یکی از شیرینی های خوشمزه، سنتی و اصیل ایرانی می باشد. این شیرینی جز شیرینی های خشک می باشد و به دلیل ماندگاری بالایی که دارد یکی از انتخاب های ثابت عید نوروز می...

طرز تهیه کیک موزی

طرز تهیه کیک موزی

کیک موزی یکی از خوشمزه‌ترین و در عین حال متفاوت‌ترین کیک هایی است که در خورستان به شما معرفی می‌کنیم. بپزید؛ لذت ببرید؛ نظراتتان را از ما محروم نکنید!

این کیک با موادی ساده...

برچسب های مرتبط