صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه قطاب خانگی

طرز تهیه قطاب خانگی

قطاب یکی از مشهور‌ترین و در عین حال خوش مزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی به شمار می‌رود. این شیرینی از گذشته تا به امروز به روش‌های مختلفی تهیه شده است. امروزه قطاب در سراسر کشور پخته می شود اما زادگاه اصلی این شیرینی، استان های یزد و کرمان می باشد.

قطاب که یکی از اصلی‌ترین شیرینی‌ها در پذیرایی‌ها، مخصوصا در استان‌های یزد و کرمان است. در این مقاله ابتدا شما را با خصوصیات هر کدام از قطاب‌های این دو استان آشنا کرده سپس طرز تهیه قطاب را آموزش می‌دهیم.

قطاب

ویژگی­‌های تهیه قطاب

قطاب یزد

امروزه نوع سنتی آن کمتر طبخ می‌شود. قطاب یزد امروز بیشتر با عسل تولید می‌شود از این رو به آن، قطاب یزد عسلی می‌گویند.

قطاب یزد به مغزیجات خاص و خواص شگفت انگیز آن‌ مشهور است. به طور کلی می‌توان گفت قطاب یزد از دو بخش مغزیجات و لایه خارجی تشکیل شده است.

لایه خارجی آن بیشتر به نوعی نان شبیه است تا نوعی شیرینی! این نان سرخ شده در نوع سنتی دارای آرد گندم، شیر یا ماست و زرده تخم مرغ است.

یکی از خوشمزه‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که پس از پخت شیرینی، قطاب را در پودر قند بغلطانید. البته در نوع عسلی شیرین کننده اصلی عسل است نه پودر قند.

قطاب یزد

قطاب کرمان

طرز تهیه قطاب کرمان کمی سخت‌تر و گران‌تر از قطاب یزد می‌باشد. به طوری که می‌توان گفت قیمت تمام شده این محصول کمی بالاست.

شیرینی قطاب کرمان از دو نوع پسته‌‌ای و گردویی تهیه می‌شود. این مهم‌ترین تفاوتی است که میان قطاب کرمان و قطاب یزد مشاهده می‌شود. می‌توان گفت این دو نوع قطاب سنتی ایرانی، در لایه بیرونی شباهت دارند.

به طور معمول طرز تهیه هر دو نوع قطاب تنها در تهیه مواد درونی شیرینی با یکدیگر تفاوت دارند. تزئین آن نیز عموماً یکسان است. اما عمر طرز تهیه قطاب کرمان به دوران قاجار باز می‌گردد.

قطاب کرمان

مواد لازم تهیه قطاب

آرد به مقدار لازم

شیر یک پیمانه

روغن جامد یک پیمانه

بیکینگ پودر یک قاشق چایخوری

پودر بادام و پودر گردو ۵۱ گرم

پودر قند یا پودر شکر ۲۱۱ گرم

هل یک قاشق مرباخوری

طرز تهیه قطاب خانگی

در اولین گام لازم است روغن را به خوبی سبک کنید. برای این کار بهتر است از همزن برقی استفاده کرده و به خوبی روغن را هم بزنید.

زمانی که روغن به خوبی پوک شد نوبت به افزودن شیر می‌رسد. در این مرحله دیگر نیازی به استفاده از همزن برقی نیست. می‌توانید با استفاده از یک لیستک ساده مواد را با یکدیگر مخلوط کنید.

در ظرفی دیگر به مخلوط کردن آرد و بکینگ پودر بپردازید، سپس مواد را به خوبی دو یا سه بار الک کنید. هنگام الک کردن دقت داشته باشید هوا دهی به بهترین نحو ممکن صورت گیرد.

در تهیه قطاب خانگی و در این قسمت نوبت به افزودن هل می‌رسد. هل را به آرد و بکینگ پودر افزوده و تمامی آن مواد را به مخلوط شیر و روغن بیفزایید.

توجه داشته باشید که این کار باید به آرامی صورت گیرد، از این رو مواد خشک را آرام آرام اضافه کنید. بین مراحل افزودن مواد نیز آن را به خوبی مخلوط کنید.

در مرحله بعدی تهیه قطاب؛ باید مواد را به خوبی ورز دهید تا زمانی که نه خیلی سخت شود و نه به دست بچسبد.

خمیر را زمانی که به خوبی آماده شد در یک کیسه فریزر بگذارید و اجازه دهید حدود پانزده دقیقه در دمای آشپزخانه بماند. پس از گذشت این زمان خمیر درون کیسه فریزر را درون فریزر قرار دهید.

در این فاصله به سراغ آماده کردن مواد درونی تهیه قطاب بروید. توجه داشته باشید که زمان بندی‌ از اهمیت بالایی در آشپزی برخوردار است.

تمامی مواد درونی قطاب را با یکدیگر مخلوط کنید به طوری که تمام مواد پودر شده ترکیب زیبایی را به شما دهند.

منظور از مواد درونی قطاب پودر قند یا پودر شکر، پودر گردو و پودر پسته می‌باشد. این مواد را می‌توان کمی به همراه نمک تفت داده و سپس استفاده کنید

زمانی که استراحت خمیر تمام شد نوبت به خارج کردن آن از فریزر می‌رسد. سپس خمیر را روی سینی صاف پهن کرده و با استفاده از سر لیوان قالب بزنید.

مواد درونی تهیه قطاب را که آماده کردید با استفاده از یک قاشق روی خمیرهای قالب زده شده بریزید و سپس دو طرف خمیر را به یکدیگر برسانید. به روش‌های مختلف می‌توانید قطاب را پیچ بدهید.

روغن را داغ کنید و به سراغ خمیرها بازگردید. تا زمانی که آخرین شیرینی را قالب گیری کنید اجازه دهید روغن داغ شود. هرچه روغن داغ‌تر شود بهتر است اما مراقب باشید روغن نسوزد.

در مرحله بعدی است که تازه روی سطح شیرینی‌ها را تزئین کنید. می‌توانید این کار را با استفاده از پودرهایی که درون شیرینی ریختیم و پودر قند این کار را انجام دهید.

طرز تهیه قطاب

مهم‌ترین نکات تهیه قطاب

این شیرینی اصیل ایرانی در تمامی نقاط کشور طبخ می‌شود. فروش آن نیز رونق بسیاری دارد. شما می‌توانید طبخ این شیرینی را به عنوان یک کسب و کار خانگی داشته باشید.

با توجه به اینکه کیفیت آرد‌هایی که در بازار استفاده می‌شوند متفاوت است؛ بین یک تا دو پیمانه آرد در دستور تهیه قطاب آورده شده است.

در این شیرینی می‌توان از روغن جامد معمولی استفاده کرد. اما اگر به پخت این شیرینی به عنوان یک کسب و کار خانگی نگاه می‌کنید؛ بهتر است از روغن جامد قنادی یا همان روغن صاف قنادی استفاده کنید.

بهتر است روغن را قبل از پوک کردن کمی گرم کنید. برای این منظور بهتر است از حرارت غیر مستقیم استفاده کنید. سپس اجازه دهید به دمای اتاق برسد. در نهایت حدود یک روز در یخچال استراحت دهید. حال بهترین روغن ممکن برای تهیه قطاب را در دست دارید.

توجه داشته باشید که تهیه قطاب خانگی می‌تواند خواص بسیاری به خصوص در دوران قرنطینه به همراه داشته باشد. از این رو اگر شما نیز این شیرینی خوشمزه را تهیه کرده و از آن لذت بردید؛ خوب است نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های ایرانی با عطر و طعم ناب خویش طرفداران بسیار زیادی دارد. بسیاری از ما افراد ترجیح می دهیم برای مهمانی ها، مجالس خاص، عید نوروز و دیگر مراسم ها شیرینی های ایرانی را درست کنیم. برخی از...

طرز تهیه و تزئین کیک ردولوت (مخمل قرمز)

طرز تهیه و تزئین کیک ردولوت (مخمل قرمز)

اگر به دنبال کیکی هستید که همه را انگشت به دهان نگه دارد؛ کیک ردولوت بهترین انتخاب می‌باشد. این کیک بسیار خوشمزه خطر از دست دادن انگشت به همراه دارد! یعنی آنقدر خوشمزه است که ممکن است انگشتانتان را...

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

حال که نزدیک نوروز است بسیاری به دنبال یک شیرینی عالی برای پذیرایی از میهمانان خود می‌گردند. شیرینی نخودچی برای بسیاری از ما بهترین انتخاب به شمار می‌رود.

این شیرینی اصیل ایرانی برای اولین بار...

طرز تهیه شیرینی کوکی

طرز تهیه شیرینی کوکی

اگر دنبال یک شیرینی کوچک که بچه‌ها عاشق آن شوند، می گردید؛ شیرینی کوکی یکی از بهترین انتخاب ها است. اگر شما هم به تهیه این شیرینی علاقه مند شدید؛ با ما همراه باشید.

کوکی‌ها شیرینی‌های...

طرز تهیه شیرینی زبان

طرز تهیه شیرینی زبان

شیرینی زبان یکی از شیرینی های خوشمزه، سنتی و اصیل ایرانی می باشد. این شیرینی جز شیرینی های خشک می باشد و به دلیل ماندگاری بالایی که دارد یکی از انتخاب های ثابت عید نوروز می...