صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

حال که نزدیک نوروز است بسیاری به دنبال یک شیرینی عالی برای پذیرایی از میهمانان خود می‌گردند. شیرینی نخودچی برای بسیاری از ما بهترین انتخاب به شمار می‌رود.

این شیرینی اصیل ایرانی برای اولین بار در شهر قزوین آماده ارائه شد. شاید تصور کنید به همین دلیل بوده است که نام آن در گذشته نان نخودچی بوده است!

البته این تصور اصلاً درست نیست. بلکه اصطلاح نان برای شیرینی‌های دیگری هم استفاده می‌شود. برای مثال به شیرینی قزوینی نان قزوینی هم می‌گویند.

در اصل آوردن نان به جای کلمه شیرینی به این منظور بوده تا نشان دهد در این شیرینی نسبت آرد به دیگر مواد بسیار بالاست. از سوی دیگر میزان شیرینی این ماده غذایی، بسیار کمتر از دیگر شیرینی‌ها می‌باشد.

شیرینی نخودچی

مواد لازم تهیه شیرینی نخودچی

آرد نخودچی نیم کیلو

هل سبز ساییده شده یک قاشق مرباخوری

پودر قند ۲۵۰ گرم

روغن جامد ۲۵۰ گرم

طرز تهیه نان نخودچی

برای تهیه این شیرینی خوشمزه در اولین گام لازم است الک را بردارید و پودر قند و آرد را به خوبی الک کنید. توجه داشته باشید که این مواد باید جدا از یکدیگر الک شوند.

حال به سراغ روغن جامد بروید و در آن پودر قند‌ها را ریخته و به خوبی با یکدیگر ترکیب کنید. بهتر است این کار را با دستان این کار را انجام دهید. یعنی خوب آن را ورز دهید.

بهتر است آنقدر این دو ماده را در شیرینی نخودچی با یکدیگر ورز دهید تا حالتی خامه مانند به خود گیرد. حال زمان افزودن آرد نخودچی به مواد خامه‌‌ای رسیده است.

بهتر است آرد نخودچی را در چند مرحله به مواد بیفزایید تا بتوانید به صورت همزمان به خوبی مواد را ورز دهید. خمیری که به دست می‌آورید بسیار شکننده است.

شکننده بودن خمیر به این معنی است که لازم است خمیر را بیشتر ورز دهید. آنقدر این کار را ادامه دهید که خمیر صورتی منسجم به خود بگیرد.

اما ورز دادن خمیر اینجا به پایان نمی‌رسد. حال که خمیر کمی منسجم شده است باید به آن هل را بیفزایید. سپس دوباره باید به خوبی شیرینی نخودچی را ورز دهید.

پس از افزودن هل نوبت به استراحت خمیر می‌رسد. بهتر است خمیر برای استراحت در مکانی گرم قرار دهید. این کار موجب می‌شود فرآیند تخمیر و آماده شدن خمیر بسیار سریعتر اتفاق بیفتد.

زمان استراحت خمیر هر چقدر مکان گرم‌تری داشته باشد کمتر می‌شود. اما به طور کلی می‌توان آن را در هوای آشپزخانه نگهداری کرد. در این صورت زمان استراحت خمیر ۶ تا ۲۴ ساعت می‌شود.

پس از استراحت خمیر آن را باید روی سطحی صاف پهن کنید. سپس با وردنه روی آن حرکت کنید. توجه داشته باشید که با وردنه‌های ساده این کار را انجام دهید.

سپس با استفاده از قالب‌های شیرینی کوچک که بعضی مخصوص شیرینی نخودچی ساخته می‌شوند شیرینی را قالب بزنید. پس از قالب زدن نوبت به قرار دادن شیرینی‌های قالب زده شده درون فر و سینی فر می‌شود.

بهتر است سینی فر با کاغذ روغنی پوشانده شود. برخی کمی روی کاغذ روغنی را آب نیز می‌زنند که این کار نیازی نیست.

شیرینی نخودچی را در سینی وسط فر و با حرارت ۱۷۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. بهتر است اجازه دهید حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه شیرینی‌ها به خوبی بپزند.

طرز تهیه نان نخودچی

نکات ترد‌تر شدن نان نخودچی

خمیر این شیرینی به خودی خود شکننده و پودری است. برای اینکه از این حالت خارج شود؛ می‌توانید مقداری روغن جامد به آن بیفزایید. این مقدار در حدود ۳۰ تا ۴۰ گرم می‌باشد.

با اینکه می‌توانید این روغن را به آن بیفزایید اما توجه داشته باشید که طعم شیرینی نخودچی زمانی که درون آن روغن جامد نباشد بسیار بهتر خواهد بود.

توصیه می‌شود به منظور داشتن بافت بهتر روغن یا کره را حدود نیم ساعت در فضای آشپزخانه قرار دهید تا به خوبی نرم و آماده استفاده شوند. همچنین بهتر است قبل از مخلوط کردن آن با پودر قند، حدود سه دقیقه با دور تند همزن آن را خوب به هم بزنید.

برخی قبل از قرار دادن خمیر در استراحت گاه آن را با استفاده از چرخ گوشت چرخ می‌کنند تا بافت بهتری پیدا کند. شما نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. بهتر است برای این کار از پنجره درشت چرخ گوشت استفاده کنید.

زمانی که می‌خواهید خمیر را برای استراحت بگذارید می‌توانید در هر ظرفی این کار را انجام دهید. اما توصیه ما این است که آن را در سلفون پیچیده و درون یک کاسه فلزی در مکانی گرم قرار دهید.

بسیاری به همراه آرد نخودچی از آرد برنج نیز استفاده می‌کنند. شما می‌توانید حدود صد گرم از آرد نخودچی شیرینی نخودچی را کم کرده و به جای آن آرد برنج استفاده کنید.

آرد برنج کمک شایانی به ترد شدن شیرینی‌های شما می‌کند. البته این در صورتی است که به خوبی الک شود.

توجه داشته باشید که خمیر این شیرینی چندان سخت و محکم نیست. به همین دلیل است که قالب زدن آن کمی مشکل و نیازمند تخصص می‌باشد. از این رو اگر در هنگام قالب زدن به مشکل برخوردید؛ می‌توانید میزان آرد را با توجه به نوع آن کم و زیاد کنید.

هر شیرینی قلق خاص خود را دارد. قلق خوب در آوردن شیرینی نخودچی نیز این است که هر چقدر خمیر آن بیشتر استراحت کرده باشد؛ شیرینی بهتری به شما خواهد داد.

زمانی که شیرینی‌ها را از فر خارج کردید همان زمانی نیست که می‌توانید از آن استفاده کنید. بهتر است اجازه دهید شیرینی‌ها به طور کامل خنک شوند. چرا که در صورتی که گرم از سینی خارج شوند؛ ممکن است از هم بپاشند.

از جمله مواد جایگزین شیرینی نخودچی

در صورتی که هل سبز در منزل نداشتید؛ می‌توانید از هل سفید استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که در این صورت لازم است در آخرین مرحله هل را به دیگر مواد بیفزایید. میزان هل سفید نیز نصف میزان هل سبز می‌باشد.

بسیاری عطر کره را دوست ندارند. به همین منظور است که در این دستور پخت شیرینی نخودچی ما از روغن جامد استفاده کردیم. در صورتی که با کره مشکلی ندارید می‌توانید از این ماده طبیعی استفاده کنید.

توجه داشته باشید که کره در شیرینی‌ها، بهتر است از نوع مارگارین باشد. اگرچه بهترین بافت حاصل استفاده از روغن جامد است اما می‌توان از کره نیز استفاده کرد. البته دقت داشته باشید که در این صورت باید کره را به خوبی با همزن زده باشید.

بسیاری درون این شیرینی به همراه دیگر مواد و برای عطر بهتر، کمی زعفران نیز استفاده می‌کنند. زعفران‌ها بهتر است به صورت دم کرده و با یخ دم شوند. این کار موجب می‌شود عطر بیشتری از خود بروز دهند.

از سوی دیگر برای تزئین نیز می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد. از جمله شایع‌ترین موادی که برای تزئین این شیرینی به کار می‌برند می‌توان به انواع مغزیجات، برگ‌های زعفران و سیاه دانه اشاره کرد.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

نکات کارآمد تهیه شیرینی نخودچی

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است هنگام طبخ نان نخودچی برایتان ایجاد شود؛ سوختن کف شیرینی است. در این صورت است که انتخاب یک سینی فر خوب می‌تواند مشکلات بسیاری را از میان بردارد.

بهترین سینی برای پخت این شیرینی، سینی‌های گالوانیزه یا آلمینیومی است. بهتر است از سینی خود فر استفاده نکنید. چرا که رنگ تیره سینی و جنس آن باعث می‌شود شیرینی شما تیره شده و به سادگی بسوزد.

به طور کلی توصیه می‌شود برای شیرینی‌های خشک از دماسنج فر که مخصوص این کار ساخته شده است استفاده کنید. این کار به کاهش سوختن شیرینی‌ها کمک شایانی می‌کند.

انتخاب الک برای این شیرینی نیز یکی از نکاتی است که موجب می‌شود شیرینی نخودچی شما بافت خوبی داشته باشد. بهتر است از الک‌هایی استفاده کنید که منافذ ریز‌تری دارند. این الک‌ها خمیری منسجم و یکدست به شما می‌دهند.

در صورتی که به دنبال رنگ‌های متفاوت در شیرینی نخودچی خود هستید؛ بهتر است به جای افزودن پودر کاکائو، از آرد نخودچی‌های متفاوت استفاده کنید. این آرد‌ها طیف رنگی بیشتری در اختیار شما قرار می‌دهند.

اگر به دنبال یک شیرینی طبیعی و با خواص بسیار هستید؛ توصیه می‌شود آرد نخودچی را خودتان در منزل تهیه کنید. آرد‌هایی که از مغازه‌ها خریداری می‌شوند در بسیاری از موارد دارای ناخالصی می‌باشند.

اگر می‌خواهید بدانید خمیرتان به خوبی ورز داده شده است یا خیر بهتر است تکه از خمیر را بردارید. آن را به صورت گلوله‌‌ای در آورید. در صورتی که شکل گلوله به خود گرفت بدانید مرحله اول به خوبی سپری شده است.

در مرحله دوم تست خمیر شیرینی نخودچی با انگشتتان روی خمیری که گلوله کرده‌‌اید را فشار دهید. در صورتی که ترک‌های عمیق ایجاد نشد؛ به این معنی است که خمیر شما آماده است. البته این نکته را هم در نظر داشته باشید که خمیر نباید به دستتان بچسبد.

شیرینی نخودچی یکی از بهترین پذیرایی‌ها در دوران عید باستانی به شمار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از این دستور پخت خورستان یک پذیرایی عالی داشته باشید. بپزید؛ لذت ببرید؛ ما را با نظراتتان در این لذت شریک کنید!

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه قطاب خانگی

طرز تهیه قطاب خانگی

قطاب یکی از مشهور‌ترین و در عین حال خوش مزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی به شمار می‌رود. این شیرینی از گذشته تا به امروز به روش‌های مختلفی تهیه شده است. امروزه قطاب در سراسر کشور پخته می شود اما زادگاه...

بستنی سرخ شده چگونه یخ زده می ماند؟

بستنی سرخ شده چگونه یخ زده می ماند؟

اگر یخ را سرخ کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا بستنی سرخ شده خوب است؟ آیا یخ سرخ شده خوب است؟ 

طبیعتاً قبل از آنکه شما به دنبال پاسخ سوالات مذکور باشید، لازم است که کم...

طرز تهیه شیرینی کوکی

طرز تهیه شیرینی کوکی

اگر دنبال یک شیرینی کوچک که بچه‌ها عاشق آن شوند، می گردید؛ شیرینی کوکی یکی از بهترین انتخاب ها است. اگر شما هم به تهیه این شیرینی علاقه مند شدید؛ با ما همراه باشید.

کوکی‌ها شیرینی‌های...

طرز تهیه شیرینی دو رنگ

طرز تهیه شیرینی دو رنگ

اگر به دنبال شیرینی هستید که اوج خلاقیت و نبوغ شیرینی پزی شما را به نمایش می‌گذاریم. شیرینی دورنگ و طرز تهیه شیرینی دورنگ یکی از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شیرینی‌های...

حلواهای مجلس ترحیم و طرز تهیه

حلواهای مجلس ترحیم و طرز تهیه

حلوا یکی از معروف ترین دسر های ایرانی است که برای مجالس عزا و ترحیم سرو و پذیرایی می شود. درست کردن حلوا بسیار آسان است و نیاز به ابزار خاص شیرینی پزی ندارد. اگر اولین بارتان است که...