صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه شیرینی کشمشی و نکات تکمیلی

طرز تهیه شیرینی کشمشی و نکات تکمیلی

در سال‌های اخیر تعداد قنادی‌ها به شدت رو به افزایش برداشته است. اما هنوز هم شیرینی کشمشی یا همان نان کشمشی یکی از شیرینی‌هایی است که هم در قنادی‌ها و هم در خانه‌ها پخته می‌شود.

این شیرینی زمانی که در دهه سی و با چاپ یک مقاله در روزنامه اطلاعات بازار قنادی‌ها کساد شد؛ بیشتر در منازل پخته شد. امروز نیز این شیرینی سنتی بیشتر در قنادی‌ها پخته می‌شود.

اوایل دهه پنجاه به بعد بود که شیرینی پزی خانگی با این نوع شیرینی رونق بیشتری گرفت. از سوی دیگر در این زمان بود که آموزشگاه‌های آشپزی آموزش دهنده شیرینی کشمشی رواج یافت.

شیرینی کشمشی

مواد لازم تهیه شیرینی کشمشی

آرد یک لیوان

کره ۷۵ گرم

تخم مرغ یک عدد

پودر قند دو سوم لیوان

کشمش پلویی یک چهارم پیمانه

اسانس وانیل یک چهارم قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی کشمشی

اجازه دهید کره در دمای محیط قرار گرفته و کمی نرم شود. حال نوبت این است که کره را در یک ظرف قرار داده؛ پودر قند و اسانس وانیل را به آن بیفزایید. سپس با همزن به خوبی آن را به هم بزنید.

تا زمانی به هم زدن ادامه دهید که به یک مخلوط یک دست و کرم رنگ برسید. حال تخم مرغ‌ها را به مواد بیفزایید. باز با همزن به خوبی به هم بزنید. تا زمانی که مایع یکدست شود.

حال نوبت افزودن آرد به مخلوط تخم مرغ می‌شود. توجه داشته باشید که بهتر است آرد را آرام آرام به مخلوط بیفزایید. باز مخلوط کنید تا زمانی که مایع به یکدستی خوبی برسد.

حال نوبت روشن کردن فر است تا زمانی که می‌خواهید شیرینی‌ها را در آن قرار دهید به خوبی گرم شده باشد. بهتر است دمای فر روی ۱۶۰ درجه سانتی گراد تنظیم شده باشد.

کشمش‌ها را به مخلوط اضافه کنید و مواد را مجدد مخلوط کنید. در نان کشمشی این کار را انجام می‌دهند تا مخلوط این شیرینی به انسجام کافی برسد.

طرز تهیه شیرینی کشمشی

سینی و فر را چطور آماده کنیم؟

کف سینی فر را کاغذ روغنی پهن کنید. قیف ریختن مواد شیرینی را آماده کنید. برخی زیر کاغذ روغنی را نیز چرب می‌کنند. این کار لازم نیست اما اگر دمای فر را بیشتر از ۱۶۰ درجه قرار دادید؛ بهتر است این کار را انجام دهید تا کاغذ فرم خود را از دست ندهد.

به اندازه یک گردو از مایع را روی کاغذ روغنی بریزید و قیف را بردارید. بعد از حدود سی ثانیه یک بار دیگر این مرحله را تکرار کنید. این کار به منظور این است که نان کشمشی شما در این زمان پهن می‌شود. می‌خواهیم به یکدیگر برخورد نکنند.

حال سینی را در فر قرار دهید و پس از ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن را خارج کنید. برای اینکه بفهمید شیرینی شما پخته شده است؛ کافی است به اطراف آن نگاه کنید. در صورتی که طلایی شده باشند؛ به این معنی است که کاملاً پخته شده اند.

پس از بیرون آوردن شیرینی‌ها از فر نباید بلافاصله آن‌ها را مصرف کنید. بلکه برای برداشتن و جدا کردن از کاغذ روغنی، لازم است نان کشمشی‌ها به طور کامل خشک شده باشد.

نکات پخت شیرینی کشمشی

توجه داشته باشید که تا زمانی که مواد خشک هستند؛ نباید از دور تند همزن استفاده کنید. چرا که مواد به بیرون می‌پاشد. البته می‌توانید با استفاده از یک بشقاب پلاستیکی این مشکل را نیز برطرف کنید اما به طور کلی بهتر است برای مواد خشک از دور متوسط همزن استفاده شود.

بهتر است ابتدا آرد را چند بار الک و هوا دهی کنید. این کار موجب می‌شود آرد سبک شده و شیرینی شما پف بیشتری داشته باشد.

زمانی که آرد را در ظرف الک کردید؛ اگر همزن شما از نوع کاسه دار نبود؛ آرد را در کاسه‌‌ای جداگانه ریخته و میانه آن را گود کنید. سپس تخم مرغ‌ها و دیگر مواد را میان آرد بریزید و هم بزنید.

این کار به منظور این است که آرد زمانی که می‌خواهید آرد را با دیگر مواد مخلوط کنید گرد آرد به اطراف نپاشد. همچنین سطح تماس مواد با آرد بیشتر می‌شود.

سینی بالایی فر بهترین سینی برای پخت نان کشمشی است. البته این شیرینی در سینی میانی نیز خوب می‌شود.

سینی فر که استفاده می‌کنید بهتر است رنگ روشنی داشته باشد. این رنگ تاثیر به سزایی روی رنگ شیرینی‌های شما دارد. همچنین اگر می‌خواهید شیرینی‌های طلایی‌تر و خوش رنگ‌تری داشته باشید؛ به محض تغییر رنگ شیرینی‌ها به طلایی آن‌ها را از فر خارج کنید.

هرچه که میزان آرد بیشتری استفاده کنید شیرینی خشک‌تری خواهید داشت. البته این میزان باید به اندازه‌‌ای باشد که خمیر شیرینی فرم خود را حفظ کند.

بهتر است تخم مرغ‌ها را حدود نیم ساعت قبل از افزودن به مواد شیرینی کشمشی از یخچال خارج کرده و اجازه دهید با محیط هم دما شوند.

در صورتی که تمایل دارید نان کشمشی‌های نرم‌تری داشته باشید؛ می‌توانید میزان کره را کمی بیشتر کنید. البته توجه داشته باشید که کره به هیچ عنوان نباید یخ زده استفاده شود.

نکات پخت شیرینی کشمشی

مواد اولیه از مهم­ترین اصول آَشپزی مدرن

بهتر است از تخم مرغ‌های محلی در این شیرینی استفاده کنید. اندازه این تخم مرغ‌ها کوچکتر است. بنابراین بهترین انتخاب برای شیرینی‌های کشمشی و دیگر شیرینی‌های کوچک به شمار می‌رود.

برای کشمش‌ها شما می‌توانید از کشمش‌های بسته بندی و کشمش‌های خانگی استفاده کنید. در هر دو صورت لازم است حدود نیم ساعت قبل از اضافه کردن آن‌ها به غذا و شیرینی‌های مختلف، آن‌ها را در آب خیس کنید.

کشمش‌ها انواع مختلفی دارند اما برای تهیه نان کشمشی بهتر است از کشمش‌هایی استفاده کنید که هسته ندارند. کشمش‌های هسته دار بهتر است برای نوشیدنی‌های گوناگون مورد استفاده قرار گیرند.

درباره کره نیز بهتر است از مارگارین‌ها استفاده نکنید. بهترین انتخاب کره‌های طبیعی به خصوص کره‌هایی است که از شیر گاو گرفته می‌شود.

می‌توانید از ماسوره‌های مختلف برای تزئین شیرینی استفاده کنید. اما توصیه می‌شود این کار را انجام ندهید. چرا که حین پخت طرحی که روی شیرینی‌ها زده‌‌اید به هم می‌خورد.

وانیل‌های در بازار به دو صورت شکری و ساده موجود هستند. در صورتی که از وانیل‌های شکری استفاده می‌کنید؛ باید کمی این میزان را بیشتر کنید.

استفاده از وانیل شکری حدود دو برابر مطلوب است. در صورتی که از میزان کمتری استفاده کنید؛ نان کشمشی شما تلخ می‌شود.

شیرینی‌های کشمشی را بهتر است در یک ظرف در بسته و در مکانی خنک نگهداری کنید. البته بهتر است این مکان یخچال‌های قدیمی نباشد. چرا که این یخچال‌ها به خوبی شیرینی‌های شما را تازه نگه نمی‌دارند.

نان کشمشی یکی از شیرینی‌های سنتی ایرانی است که در دوران عید طرفداران بسیاری می‌یابد. خورستان نیز با توجه به نزدیک شدن به عید سعید نوروز این کیک را برای شما آورده است. در صورتی که درست کردید نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

بستنی سرخ شده چگونه یخ زده می ماند؟

بستنی سرخ شده چگونه یخ زده می ماند؟

اگر یخ را سرخ کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ آیا بستنی سرخ شده خوب است؟ آیا یخ سرخ شده خوب است؟ 

طبیعتاً قبل از آنکه شما به دنبال پاسخ سوالات مذکور باشید، لازم است که کم...

طرز تهیه شیرینی دو رنگ

طرز تهیه شیرینی دو رنگ

اگر به دنبال شیرینی هستید که اوج خلاقیت و نبوغ شیرینی پزی شما را به نمایش می‌گذاریم. شیرینی دورنگ و طرز تهیه شیرینی دورنگ یکی از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شیرینی‌های...

طرز تهیه سوهان عسلی + نکات خوشمزه تر شدن آن

طرز تهیه سوهان عسلی + نکات خوشمزه تر شدن آن

سوهان عسلی یکی از شیرینی های مخصوص اصفهان است که در ایام نوروز طرفداران بیشتری پیدا می کند و در سر سفره عیدنوروز همه وجود دارد. سوهان عسلی یکی از آسانترین شیرینی های خانگی می باشد که در...

طرز تهیه شیرینی کوکی

طرز تهیه شیرینی کوکی

اگر دنبال یک شیرینی کوچک که بچه‌ها عاشق آن شوند، می گردید؛ شیرینی کوکی یکی از بهترین انتخاب ها است. اگر شما هم به تهیه این شیرینی علاقه مند شدید؛ با ما همراه باشید.

کوکی‌ها شیرینی‌های...

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

حال که نزدیک نوروز است بسیاری به دنبال یک شیرینی عالی برای پذیرایی از میهمانان خود می‌گردند. شیرینی نخودچی برای بسیاری از ما بهترین انتخاب به شمار می‌رود.

این شیرینی اصیل ایرانی برای اولین بار...