صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه سس سویا خوشمزه در خانه

طرز تهیه سس سویا خوشمزه در خانه

اگر شما هم به غذاهای چینی علاقه داشته باشید می‌دانید سس سویا جزء جدایی ناپذیر آن است. با این حال اما بسیاری اطلاعات زیادی درباره آن نمی‌دانند. از این رو خورستان امروز شما را بیشتر با این سس فوق العاده آشنا می‌کند.

این سس فوق العاده دارای انواع متنوعی می‌باشد که هر کدام خواص خود را دارد. اما طرز تهیه بسیاری از آن‌ها شباهت بسیاری به یکدیگر دارد. به طوری که با یادگیری یک دستور می‌توانید انواع مختلف آن را تهیه کنید.

یکی دیگر از ویژگی‌های این سس این است که می‌توانید آن را با برنج نیز استفاده کنید. به طور کلی سس‌های زیادی را نمی‌شود با برنج مصرف کرد. چرا که برای معده مضر می‌شود. اما سس سویا یک استثنا است.

تاریخچه سس سویا:

این سس همانطور که از نام آن پیداست با استفاده از سویا تهیه می‌شود. سویا برای اولین بار در قرن ۱۸ توسط اروپایی‌ها پیدا شد. البته این چیزی است که در تاریخ ثبت شده است.

اما شواهد نشان می‌دهد چینی‌ها بیش از ۵۰۰۰ سال زودتر از آن‌ها به سویا دست یافتند. در واقع آن‌ها این ماده غذایی را به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد پروتئینی مورد استفاده قرار می‌دادند.

امپراتور چین نام سویا را در آن زمان «تا تئو» گذاشته بود. این نام به معنی دانه بزرگ می‌باشد. آن هم به این دلیل بود که سویا جزء پنج دانه مقدس چینی‌ها به حساب می‌آمد. برنج، سویا، گندم، جو و ارزن این پنج دانه هستند.

اما تاریخ سس سویا از حدود ۲۰۰۰ سال قبل از این نام گذاری باز می‌گردد. بنابراین می‌توان گفت سس سویا یکی از باستانی‌ترین غذاهای چینی به شمار می‌رود.

در زمان‌های گذشته تهیه سس سویا زمان زیادی می‌گرفت. به طوری که شاید بیش از یک سال برای تهیه این سس زمان صرف می‌شد. اما امروز تهیه سس سویا بیش از چند ماه زمان از شما نمی‌گیرد.

مواد اولیه تهیه سس سویا:

مواد-اولیه-تهیه-سس-سویا

  • دانه سویا چهار پیمانه
  • آب ۸. ۳ لیتر
  • مخمر
  • آرد گندم چهار پیمانه
  • نمک سه و نیم پیمانه

طرز تهیه سس سویا:

طرز-تهیه-سس-سویا

برای تهیه سس سویا ابتدا باید سویاها را آماده کنید. برای این کار قبل از اینکه سویا را بخیسانید باید به خوبی آن را بشویید. دانه سویا یک پوسته نازک روی خود دارد. این پوسته نازک باید از سویا برداشته شود.

دانه‌های سویا را بخیسانید. بهتر است هر چند ساعت یک بار آب سویاها را تعویض کنید. این کار موجب می‌شود زمان زیادی از شما گرفته شود. اما در نهایت یک سس با کیفیت به شما می‌دهد. این کار باید حدود ۵ مرتبه در طول ۲۴ ساعت انجام شود.

بعد از یک یا دو روز دانه‌های سویا را در یک قابلمه بزرگ بریزید. روی آن‌ها را آب ریخته و روی شعله متوسط گاز قرار دهید. دانه‌ها باید ۵ یا شش ساعت در همین حالت بمانند. بنابراین شعله و آب باید طوری تنظیم شوند که مشکلی ایجاد نشود.

پس از گذشت این زمان باید وقتی درب قابلمه را برمی دارید و دانه‌های سویا را تست می‌کنید؛ به خوبی میان انگشتانتان پودر شوند. حال باید سویاها را به صورت پوره در آورید.

برای پوره کردن سویا از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. در گذشته از هاون‌های سنگی برای این کار استفاده می‌شد. اما امروز می‌توانید با غذاساز این کار را به سادگی و سرعت بالا انجام دهید.

توجه داشته باشید که سس سویای شما در این مرحله باید به یکدستی کاملی رسیده باشد. سپس آرد گندم را به سویاها بیفزایید. آن‌ها را خوب مخلوط کنید. به طوری که به یکدستی کاملی برسند.

:بیشتر بخوانید

طرز تهیه سس‌ آلفردو

طرز تهیه سس سفید یا سس بشامل

یک خمیر فوق العاده:

سس-سویا

دمای خمیر در این مرحله از اهمیت فوق العاده‌‌ای برخوردار است. ببینید خمیر شما هنوز گرم است یا خیر. اگر هنوز گرم است باید کمی دست نگه دارید تا خمیر خنک شود.

زمانی که خمیر با دمای محیط هماهنگ شد باید به آن مخمر را اضافه کنید. توجه داشته باشید که میزان مخمر به نوع آن بستگی دارد. بنابراین قبل از افزودن مخمر بسته آن را به طور کامل مطالعه کنید.

زمانی که مخمر را به مخلوط اضافه کردید نوبت به بسته بندی خمیر می‌رسد. روی آن را با استفاده از سلفون بپوشانید. سپس با چاقو چند سوراخ کوچک هوا روی بسته بندی ایجاد کنید.

صبر کنید تا مخمر کار خود را انجام دهد. اگر ظرف در مکان گرمی باشد؛ خمیر زودتر عمل می‌آید. بنابراین بهترین جا برای آن پشت بخاری یا مکان‌های گرم خانه می‌باشد. اما توجه داشته باشید که سس سویا نباید در معرض آفتاب باشد.

بهتر است ظرفی را برای این کار استفاده کنید که لبه دار باشد. سپس خمیر را روی آن پهن کرده و بپوشانید. همچنین برای زودتر عمل آمدن خمیر بهتر است شیارهایی که به ته ظرف می‌رسند روی آن ایجاد کنید.

زمانی خمیر شما آماده است که روی آن باکتری‌های سبز رنگی رشد کرده باشند. این مدت زمان چیزی بین دو تا یک هفته زمان می‌برد. اما زمانی که آماده شد باکتری‌های سبز رنگ به سادگی قابل مشاهده هستند.

پس از گذشت این زمان سه و نیم پیمانه نمک را به همراه هشت و سه دهم آب به خمیر بیفزایید. این کار برای جلوگیری از رشد باکتری‌های سبز صورت می‌گیرد.

زمان صبر ایوب رسید!

نکته‌‌ای که باید مدنظر قرار دهید این است که درب دبه باید محکم بسته باشد. به صورتی که هوا نیز به سختی از آن عبور کند.
حال زمان صبر بسیار فرا رسیده است. باید به مدت شش ماه هر هفته درب دبه سس سویا را باز کنید. آن را هم بزنید. سپس درب را دوباره محکم سر جای خود قرار دهید.

اگر تمایل دارید سس غلیظ‌تری داشته باشید؛ این زمان می‌تواند به بیش از یک سال نیز برسد. اما زمانی که سس به غلظت مدنظرتان رسید؛ باید آن را صاف کنید.

یک پارچه تمیز صافی بردارید و آن را روی دبه سس سویا بکشید. سپس دبه را خم کنید تا مایع درون آن بیرون ریخته و از جامدات آن جدا شود.

حال نوبت حرارت دادن به سس شماست. مواد مایع صاف شده را بردارید و درون یک قابلمه بریزید. سپس شعله را روشن کنید. در این مرحله بهتر است از یک دماسنج تمیز استفاده کنید.

دمای مایع سس شما نباید بیش از ۷۹ درجه سانتی گراد برسد. بلکه باید در این دما ثابت بماند. سس خوشمزه سویای شما باید حدود ۲۰ دقیقه در همین حالت باقی بماند. این کار موجب پاستوریزه شدن سس می‌شود.

حال سس سویای خود را درون یک بطری بریزید. بهتر است از بطری‌های شیشه‌‌ای برای این کار استفاده کنید. سپس آن را درون یخچال بگذارید.

اگر درب سس به خوبی بسته شده باشد این سس ماندگاری بالایی دارد. به طوری که با درب بسته و درون یخچال می‌توان آن را بیش از سه سال سالم نگه داشت.

مهم‌ترین نکات تهیه سس سویا:

مهم‌ترین-نکات-تهیه-سس-سویا

شستن سویاها یکی از مراحلی است که در گذشته بسیار مشکل بوده است. چرا که باید آن‌ها را با آب بسیار سرد بشویید. این کار موجب می‌شود پوسته سویاها بسیار ساده‌تر جدا شود.

هنگام شست و شو باید دقت بسیاری داشته باشید. چرا که ممکن است برخی دانه‌ها خرد شوند. این دانه‌ها می‌توانند سس سویای شما را خراب کنند. از این جهت باید آن‌ها را از دیگر دانه‌ها جدا کنید.

در هنگام شست شو ممکن است برخی دانه‌ها تغییر رنگ بدهند. این دانه‌ها نیز باید از سس جدا شوند. چرا که طعم آن را تلخ می‌کنند. حتی ممکن است روند تخمیر را نیز برهم بزنند.

برای خیس کردن سویاها نیز بهتر است از آب سرد استفاده کنید. آب سرد باعث می‌شود سویاهای شما شوک ببنند. البته در دستور تهیه اصلی می‌توان از هر نوع آب سالمی استفاده کرد.

برای پختن سویاها راه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال در گذشته با استفاده از زغال این کار را انجام می‌دادند که زمان بیشتری می‌برد. اما امروز شما می‌توانید از زودپز نیز استفاده کنید.

اگر از زودپز استفاده می‌کنید سویا را به همراه یک پیمانه آب درون زودپز بریزید. سپس درب زودپز را خوب و محکم ببندید. آن را روی شعله زیاد قرار دهید. زمانی که زودپز شروع به سوت کشیدن کرد؛ حرارت را کم کنید. سویاها با این روش باید حدود ۲۵ دقیقه بپزند.

این کار­ها سس خوشمزه ­تری به شما می­دهند!

اگر در کار ورز دادن خمیر‌ها خوب هستید؛ می‌توانید خمیر خود را قبل از افزودن مخمر کمی ورز دهید. این کار به یکدست‌تر شدن آن کمک شایانی می‌کند.

اگرمی خواهید مخمر سریع‌تر عمل کند؛ میزان موردنیاز مخمر با مقداری آب مخلوط کنید. سپس بدون اینکه روی شعله قرار دهید؛ آن را گرم کنید. برای این کار می‌توانید از بخار کتری استفاده کنید. حتی می‌توانید آن را در یک پتو بپیچید.

سپس زمانی که دانه‌های مخمر شروع به حباب زدن کردند؛ می‌توانید آن را به خمیر خود اضافه کنید. البته باز هم باید اجازه دهید مخمر با خمیر شما واکنش نشان دهد. اما با این کار زمان به صورت قابل توجهی کاهش می‌یابد.

زمانی که دبه شما در انتظار آماده شدن است باید آن را هفته‌‌ای یک بار هم بزنید. برای این کار بهتر است از یک قاشق دسته بلند چوبی استفاده کنید. استفاده از قاشق یا کفگیرهای فلزی می‌تواند باعث خراب شدن سس شود.

سس‌ها یکی از افزودنی‌هایی هستند که موارد بسیاری را درباره شخصیت شما فاش می‌کنند. به طور کلی اینکه به چه چیزی علاقه داشته باشید می‌تواند شخصیت شما را نمایش دهد.

سس سویا یکی از آن انتخاب‌هایی است که می‌تواند شما را جلوی میهمانانتان سربلند کند. درست است که تهیه این سس زمان زیادی می‌گیرد؛ اما بدون شک ارزشش را دارد.

تهیه سس سویا یکی از رازهای آشپزی چینی به شمار می‌رود. این سس در کشورهای مختلف دنیا محبوبیت بسیاری دارد. اما انواع متفاوتی نیز از آن دیده می‌شود که هر کدام کاربرد خاص خود را دارد. اگر شما نیز دستور تهیه یا نکته متفاوتی در رابطه با این دستور تهیه دارید؛ به سادگی می‌توانید آن را با ما در میان بگذارید. کافی است در بخش نظرات این مقاله آن را ذکر کنید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه سس سفید یا سس بشامل

طرز تهیه سس سفید یا سس بشامل

تهیه سس سفید یا همان به قول معروف سس بشامل کار سختی است! انصاف حکم می کند واقعیت را بگوییم تا شما بدانید که یک سس مایونز چقدر سخت تهیه می شود. البته این سختی مختص خورستانی هایی...

طرز تهیه سس مایونز خانگی

طرز تهیه سس مایونز خانگی

سس مایونز یکی از سس‌های پرطرفدار در جهان است که به عنوان چاشنی سالاد، فست فود و همچنین پایۀ بسیاری از سس‌های دیگر شناخته می‌شود. سس مایونز یکی از مهم­ترین و اصلی­ترین مواد برای استفاده...

طرز تهیه سس قارچ مخصوص به همراه نکات

طرز تهیه سس قارچ مخصوص به همراه نکات

اگر به دنبال یک سس تازه برای سالادها و غذاهای خود هستید؛ سس قارچ یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد. طرز تهیه سس قارچ طرز تهیه خاصی است. چرا که طی آن تعیین می‌شود رنگ این سس...

طرز تهیه سس‌ آلفردو

طرز تهیه سس‌ آلفردو

سس ها و چاشنی ها یک اصل مهم در طعم غذاها به حساب می آیند که موجب خوشمزه و لذیذتر شدن غذاها می شوند. سس آلفردو یکی از معروف ترین سس ها برای پاستا می باشد که طرز تهیه آن...

برچسب های مرتبط