صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه سس سفید یا سس بشامل

طرز تهیه سس سفید یا سس بشامل

تهیه سس سفید یا همان به قول معروف سس بشامل کار سختی است! انصاف حکم می کند واقعیت را بگوییم تا شما بدانید که یک سس مایونز چقدر سخت تهیه می شود. البته این سختی مختص خورستانی هایی است که آن را در خانه تهیه می کنند.

سس‌هایی که از بیرون خریداری می‌کنیم به دلیل نگهدارنده‌هایی که در آن‌ها وجود دارد؛ ماندگاری بیشتری دارند. از سوی دیگر چون با دستگاه تهیه می‌شوند ساده‌تر آماده می‌شوند. اما مطمئنم اگر یک بار یک سس سفید خانگی درست کنید؛ به آن معتاد می‌شوید!

هیچکس به طور دقیق نمی‌داند اولین سس سفید در کجا آماده شد. اما بسیاری معتقدند اولین بار به صورت مخلوطی از مرغ و روغن در فرانسه تهیه شد. این داستان مربوط به سال ۱۷۵۶ میلادی می‌باشد.

برخی نیز معتقدند اولین بار این سس از ترکیب مرغ و روغن زیتون در رم پدید آمده است. اما تمام این‌ها را که کنار بگذاریم؛ تهیه سس سفید و تولد آن مربوط به یک مهاجر آلمانی در نیویورک است.

خانم نینا هلمز همسر یک ساندویچ فروش بود. او با سال‌ها تلاش دریافت که مشتریان همسرش به ساندویچ‌های با سس خاص علاقه دارند. وی سس مایونز را اختراع کرد. سپس طی گذر زمان تغییراتی در دستور آن داد که شگفت انگیز‌تر از گذشته‌‌اش می‌کرد.

سس سفید یا سس بشامل

مواد لازم تهیه سس سفید

کره: ۶۰ گرم

آرد: ۴ قاشق غذاخوری (۱۵ میلی لیتری) یا ۳۶ گرم هر قاشق آرد ۹ گرم وزن دارد.

شیر: ۵۰۰ میلی لیتر

استاک مرغ (سوپ مرغ آماده و بصورت قرص)

برگ بو یک برگ

خامه ۳ قاشق غذاخوری، ۴۵ گرم

طرز تهیه سس سفید

اولین گام این است که کره را روی حرارت آب کنیم. زمانی که در حال آب شدن بود؛ باید آرد را به آن اضافه کنیم. توجه داشته باشید که بهتر است آرد را هوادهی کرده و خوب الک کنید.

خوب به هم بزنید تا کره به تمام آرد نفوذ کند. توجه داشته باشید که این کار را باید تا زمانی که آرد و کره کف می‌کنند ادامه دهید. حال به سراغ مواد اصلی دیگر بروید.

استاک مرغ همان سوپ مرغ است که به صورت قرص در آمده است. آن را بردارید و به همراه شیر و برگ بو به مخلوط آرد بیفزایید. حال باز باید در تهیه سس سفید مواد را به هم بزنید. بهتر است این کار را با استفاده از یک قاشق چوبی انجام دهید.

تا این زمان باید ماهیتابه از روی حرارت برداشته شده باشد. حال دوباره آن را روی حرارت قرار دهید. آرام آرام هم بزنید و اجازه دهید مواد حالتی غلیظ به خود بگیرند.

حال که سس سفید شما کش دار و غلیظ شده و حالت سس به خود گرفته است؛ باید آن را از روی حرارت بردارید. حال نوبت به افزودن خامه می‌رسد. آن را به همراه مقداری نمک و فلفل به مواد اضافه کنید.

کمی هم بزنید و سپس از استفاده از سس سفید خانگی خود لذت ببرید. زمانی که تمامی مواد به خوبی خنک شدند می‌توانید آن‌ها را سرو کنید. این سس در کنار لازانیا و پیتزا معجزه می‌کند.

طرز تهیه سس سفید یا سس بشامل

اصلی‌ترین نکات تهیه سس سفید

زمانی که می‌خواهید آرد را با کره تفت دهید دقت بسیاری داشته باشید. آرد شما نباید صورت اصلی و رنگ زیبای خود را از دست بدهد. بهتر است اجازه ندهید آرد قهوه‌‌ای رنگ شود. این کار طعم سس شما را تحت اشعاع قرار می‌دهد.

بهتر است شیر زمانی که می‌خواهد به مواد اضافه شود کمی گرم شده باشد. حتی اگر نتوانستید آن را گرم کنید؛ بهتر است به دمای آشپزخانه رسیده باشد. توجه داشته باشید که شیر در صورتی که به صورت سرد به مواد افزوده شود می‌برد.

پس از افزودن شیر باید به حرارت نیز نگاه کنید. اگر نمی‌خواهید سس شما همانند پنیر تکه تکه باشد؛ باید پس از افزودن شیر حرارت را کاهش دهید.

توجه داشته باشید که این سس نباید خیلی سفت شود. چرا که هر چیزی که با آرد تهیه می‌شود؛ به خودی خود پس از سرد شدن سخت می‌شود. اگر شما از قبل سس سفتی داشته باشید؛ پس از سرد شدن سس شما بیش از اندازه سخت شده و غلیظ می‌شود.

بسیاری از افراد هنگام تهیه سس سفید علاوه بر مواد ذکر شده جوز هندی را نیز به مواد می‌افزایند. تیم خورستان این پیشنهاد را به شما نمی‌کند.

حتی بسیاری از افراد مقداری قارچ را نیز به صورت خرد شده به سس سفید خود می‌افزایند. توجه داشته باشید که قارچ‌ها باید از قبل کمی پخته باشند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کنیم درباره خامه است. خامه در بسیاری از دستور تهیه‌های سس سفید حذف شده است. اما افزودن خامه علاوه بر افزایش ماندگاری، طعم بهتری را نیز به سس شما می‌دهد. البته باید هنگامی آن را اضافه کنید که سس گرم است اما از روی حرارت برداشته شده است.

مهمترین نکات تهیه سس سفید یا سس بشامل

از جمله نکات لحظه آخری

این سس را می‌توان حدود یک هفته در یک ظرف با در‌های بسته درون یخچال نگهداری کرد. اگر هنگام تهیه سس سفید دیدید سخت شده است؛ می‌توانید آن را مدتی در فریزر قرار دهید. زمانی که یخ زد آن را خارج کرده و گرم کنید.

گرم کردن سس سفید نیز چندان مشکل نیست. یک تابه را با مقداری روغن کمی گرم کنید. سپس سس را که کمی یخ آن باز شده است درون تابه بریزید. اگر پس از طی این عملیات باز هم سس سفید شما سفت بود؛ می‌توانید مقداری شیر به آن بیفزایید.

توجه داشته باشید که اگر میزان سس زیاد بود؛ می‌توانید آن را درون فریزر تا حدود دو ماه نگهداری کنید. سس سفید یکی از سس‌هایی است که برای غذاهای مختلف به خصوص فست فودها کاربرد دارد.

نکته‌‌ای که در تهیه سس سفید به آن اشاره نکردیم درباره استاک است. استاک مرغ همان سوپ مرغ قرص شده است که روش خاصی برای استفاده دارد.

در سس سفید از حدود یک چهارم یک قرص استاک استفاده شده است. این میزان به حدود یک قاشق غذاخوری آب جوش نیاز دارد. بهتر است قبل از اینکه قرص را به مواد سس بیفزایید؛ به خوبی در آب حل کنید.

تهیه سس سفید یا همان بشامل یکی از دستور تهیه‌هایی است که در اکثر رستوران‌های خورستان به چشم می‌خورد. شما نیز می‌توانید این دستور تهیه را در منزل تهیه کرده و تصاویر آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه سس مایونز خانگی

طرز تهیه سس مایونز خانگی

سس مایونز یکی از سس‌های پرطرفدار در جهان است که به عنوان چاشنی سالاد، فست فود و همچنین پایۀ بسیاری از سس‌های دیگر شناخته می‌شود. سس مایونز یکی از مهم­ترین و اصلی­ترین مواد برای استفاده...

طرز تهیه سس قارچ مخصوص به همراه نکات

طرز تهیه سس قارچ مخصوص به همراه نکات

اگر به دنبال یک سس تازه برای سالادها و غذاهای خود هستید؛ سس قارچ یکی از بهترین انتخاب‌ها می‌باشد. طرز تهیه سس قارچ طرز تهیه خاصی است. چرا که طی آن تعیین می‌شود رنگ این سس...

طرز تهیه سس‌ آلفردو

طرز تهیه سس‌ آلفردو

سس ها و چاشنی ها یک اصل مهم در طعم غذاها به حساب می آیند که موجب خوشمزه و لذیذتر شدن غذاها می شوند. سس آلفردو یکی از معروف ترین سس ها برای پاستا می باشد که طرز تهیه آن...

طرز تهیه سس سویا خوشمزه در خانه

طرز تهیه سس سویا خوشمزه در خانه

اگر شما هم به غذاهای چینی علاقه داشته باشید می‌دانید سس سویا جزء جدایی ناپذیر آن است. با این حال اما بسیاری اطلاعات زیادی درباره آن نمی‌دانند. از این رو خورستان امروز شما را بیشتر با...