صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه مربا توت فرنگی و مهمترین نکات تهیه آن

طرز تهیه مربا توت فرنگی و مهمترین نکات تهیه آن

مربا توت فرنگی یکی از مرباهای پرطرفدار در سرتاسر جهان است که اکثر افراد آن را دوست دارند. این مربا را مانند بقیه مرباها، می توانید به عنوان صبحانه سرو کنید.

با تهیه مربا توت فرنگی می توانید مقداری شربت هم تهیه کنید. امروز در خورستان شما را با ساده‌ترین و سریع‌ترین دستور تهیه مربای توت فرنگی آشنا می‌کنیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

مربا توت فرنگی

مواد اولیه تهیه مربا توت فرنگی

توت فرنگی پانصد گرم

شکر پانصد گرم

آب لیمو ترش یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه مربا توت فرنگی

در اولین گام لازم است توت فرنگی‌ها را تمیز کنید. برای این کار گلبرگ‌های اضافی آن‌ها را گرفته و به خوبی خود توت فرنگی را بشویید. توجه داشته باشید که استفاده از مواد شوینده غیر طبیعی طعم مربای شما را خراب می‌کند.

دقت داشته باشید که باید به محض اینکه توت فرنگی‌ها را شستید آن‌ها را درون آبکش بریزید. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز آن‌ها را تمیز و خشک کنید.

حال نیمی از توت فرنگی‌ها را درون قابلمه‌‌ای می‌ریزیم. توجه داشته باشید که سایز قابلمه باید کمی بیشتر از توت فرنگی‌ها باشد. سپس نیمی از شکر را روی توت فرنگی‌ها می‌ریزیم.

طبق دستور تهیه مربای توت فرنگی، باید باقی توت فرنگی‌ها را حالا روی شکر‌ها بریزید. سپس آنچه از شکر‌ها باقی مانده را اضافه کنید.

حال قابلمه را درون یخچال بگذارید. این کار به این دلیل است که توت فرنگی‌ها زمانی که آب بیندازند مربای بهتری به شما می‌دهند. بهترین زمان برای نگهداری توت فرنگی‌ها درون یخچال ۱۲ ساعت است.

پس از گذشت دوازده ساعت مخلوط را از یخچال خارج کرده و بلافاصله روی حرارت ملایم قرار می‌دهیم. اجازه دهید توت فرنگی‌ها بجوشند. توجه داشته باشید که طی این مدت بهتر است درب قابلمه را نگذاشته باشید.

حدود پانزده تا بیست دقیقه که گذشت توت فرنگی‌ها به غلظت می‌رسند. بسیاری دوست ندارند کف روی مربا را در این حالت بردارند. اما به نظر من در صورت برداشتن طعم بهتری خواهید داشت!

مرحله بعدی تهیه مربای توت فرنگی تست شهد آن است. می‌توان از این مرحله گذر کرد اما در صورتی که در پخت این مربا حرفه‌‌ای باشید!

در این مرحله مقداری از شهد را برداشته و درون یک لیوان آب سرد میریزیم. اگر شهد به خوبی با آب ترکیب شد لازم است باز هم آن را روی حرارت نگه دارید. اما در صورتی که ته نشین گشت؛ حرارت را خاموش کنید.

به سرعت آبلیمو را به مواد بیفزایید. سپس به خوبی هم بزنید. آبلیمو باید به خورد تمام مواد موجود در مربا برود. در واقع در صورتی که مربا را هم نزنید؛ آبلیمو به هدف خود یعنی جلوگیری از شکرک زدن مربا نمی‌رسد.

طرز تهیه مربا توت فرنگی

مهم‌ترین نکات تهیه مربا توت فرنگی

به طور کلی زمانی که آبلیمو را به مواد بزنید نیز ممکن است مربای شما شکرک بزند. می‌پرسید چرا؟ به احتمال زیاد حرارتی که به مربا داده‌‌اید زیاد یا خیلی کم بوده است. در صورتی که مربا به خوبی نپخته باشد ممکن است شکرک بزند.

مرباهایی که کف روی آن‌ها جمع شده است شفاف‌تر هستند. البته این کار زمان بیشتری از شما می‌گیرد. در صورتی که می‌خواهید مربا رنگ تیره‌‌ای داشته باشد اجازه دهید کف روی مواد بماند.

بسیاری برای عطر بهتر به انواع مرباها پوست پرتقال یا چوب دارچین می‌زنند. در صورتی که این کار را برای افراد دیگری انجام می‌دهید؛ مطمئن باشید که از عطر دارچین یا پرتقال لذت می‌برند.

به طور کلی می‌توان گفت توت فرنگی‌های ریز‌تر برای مربا بهتر و خوشمزه‌تر می‌باشند. اما اگر به دنبال تهیه یک مربای بدمزه هستید؛ به سراغ توت فرنگی‌های گلخانه‌‌ای بروید! این توت فرنگی‌ها طعمی آبکی به مربای شما می‌دهند.

به طور کلی زمان پخت مربا کاملاً وابسته به شماست. البته تا زمانی که شهد آماده نشده باشد نمی‌توان مربا را آماده فرض کرد. اما برخی ترجیح می‌دهند توت فرنگی‌ها کاملاً له شوند. این افراد توت فرنگی‌ها را در ابتدای کار نیز خرد می‌کنند.

تهیه مربای توت فرنگی در هر شهر و مکانی روش‌های خاص خود را دارد. به طور کلی در سراسر ایران روش‌های پخت متفاوتی برای مربا وجود دارد. اگر روش پخت بهترین سراغ دارید؛ آن را با ما نیز درمیان بگذارید!

مهمترین نکات طرز تهیه مربا توت فرنگی

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه ترشی انبه خانگی و نکات آن

طرز تهیه ترشی انبه خانگی و نکات آن

 ترشی یکی از متنوع ترین چاشنی های کنار سفره مردمان خاورمیانه است. مهمترین فلسفه درست کردن ترشی در قدیم نگهداری طولانی مدت از تره بار بوده است. در آن روزگاران به دلیل نبود امکانات حال حاضر، جهت داشتن...

طرز تهیه مربای‌ به

طرز تهیه مربای‌ به

مربای به یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین مرباها است. در فصل پاییز و با عرضه شدن میوه به، مربای به پخته می شود. اگر بخواهید این مربا را یک سال...

طرز تهیه ترشي هفت بيجار خونگی و خوشمزه

طرز تهیه ترشي هفت بيجار خونگی و خوشمزه

 ترشي هفت بيجار یکی از قدیمی ترین و رایج ترین انواع ترشی می باشد که در فصل پاییز و زمستان به عنوان چاشنی در کنار سفره های ما ایرانی ها قرار می گیرد.  پیشینه این ترشی پر طرفدار...

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی + نکات کلیدی تهیه ترشی

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی + نکات کلیدی تهیه ترشی

ترشی از دیرباز در خاورمیانه و آسیای شرقی طرفداران بسیاری داشته است. ترشی مخلوط یکی از انواع ترشی می باشد که قدمت زیادی دارد البته این ترشی دستور العمل تهیه خاصی ندارد. اما آنچه بر همگان روشن...