صفحه نخست > راهنمای آشپزی > تهيه اسپاگتي لومين(غذای گیاهی برای کودکان)

تهيه اسپاگتي لومين(غذای گیاهی برای کودکان)

سایت خورستان همیشه ارائه دهنده بهترین ها برای شما بوده است. در این مقاله قصد داریم به ارائه یک خوراک مخصوص برای وجترین ها یا گیاه خواران عزیز بپردازیم. اسپاگتی لومین نام غذایی است که در این مقاله با هم طرز تهیه آن را یاد می گیریم! البته این طور نیست که فقط گیاه خواران بتوانند از این غذا استفاده کنند. همه افرادی که به سبزیجات علاقه داشته باشند می توانند، این اسپاگتی خوشمز ه را برای خود و خانواده تهیه کرده و از خوردن آن لذت ببرند. 

اسپاگتی چیست؟

اسپاگتی لومین تنها یکی از انواع اسپاگتی های تهیه شده در دنیا از دیر باز تاکنون می باشد. تاریخچه اسپاگتی ها اما، بسیار وسیع تر از یک مدل یا دو مدل غذا است! رشتار یا اسپاگتی، در حقیقت به نوعی پاستای استوانه ای و نازک گفته می شود که حالت کشیده شده ای دارد. این رشته ها، متعلق به سیسیلی ها هستند که زادگاه آن ها در کشور ایتالیا می باشد. انواع اسپاگتی را در ایتالیا از سمولینا، آرد و آب معمولی تهیه می کنند. اما امروزه نه تنها در ایتالیا، بلکه در سر تا سر جهان انواع اسپاگتی و پاستا را طبخ می کنند.

 

در هر کشوری با توجه به ذائقه خود پاستا را با انواع سس ها ترکیب کرده و با آن ها غذا هایی لذیذ آماده می کنند. برخی از پاستا های مخصوص در جهان، شامل پاستا اسپاتزل در آلمان، اوزو در یونان و نودل برنج و تخم مرغ در کشور های آسیایی می باشند که شهرت جهانی یافته اند. می توان گفت که اسپاگتی ها در قرن دوازدهم به اوج خود رسیدند. در کشور ما به همه نوع اسپاگتی، یا اصطلاحا پاستا، ماکارونی گفته می شود. برای تهیه غذا با این رشته ها، ابتدا آن ها را در مقادیری آب جوش قرار می دهند و در حین جوشش آب، به آن روغن و نمک اضافه می کنند. این کار سبب می شود که رشته ها به هم نچسبند. در ادامه سس مد نظر را به این غذا اضافه می کنند.

گذری بر تاریخچه اسپاگتی از گذشته تاکنون:

برخی گمان می کنند که مارکوپولو جهانگرد مشهور، در قرن 13 پس از سفر به چین ایده تهیه نودل را با خود به ایتالیا برده است. اما تحقیقات مهم تاریخی خلاف این ادعا را به اثبات می رسانند. شواهد گواه آن هستند که پاستا و اسپاگتی مدت ها قبل توسط سیسیلی ها تولید شده است. حتی در برخی آثار تاریخی غذا هایی مشهور را کشف کرده اند که اساس تهیه آن ها سمولینا، آب و آرد گندم بوده است و به شکل نودل آماده سازی می شدند و آن ها را لاگان می خواندند. واژه لاگان شباهت عجیبی به لازانیا دارد و احتمال می رود که نام لازانیا بر گرفته از این نام می باشد.

در قرن 14 میلادی، استفاده از پاستا های خشک شده رایج شد. چرا که این پاستا ها مدت زمان استفاده طولانی تری داشتند و به راحتی می توانستند آن ها را در سفر ها با خود حمل کرده و میل کنند. در سفر های دریایی و جهانگردی های دور و دراز برای رفع گرسنگی از این رشته های خشک شده استفاده می شد. رفته رفته ابزار های جدیدی برای تهیه اسپاگتی ها به وجود آمد و دیگر از روش های سخت گذشته برای ورز دادن و رشته رشته کردن خمیر های پاستا استفاده نمی شد.

در قرن نوزدهم با تولید گوجه فرنگی تحولی در ساختار پاستا و اسپاگتی پدید آمد و ترکیب گوجه با اسپاگتی سبب شهرت جهانی این غذای خوشمزه ایتالیایی شد. امروزه هر فرد ایتالیایی بیش از 27 کیلوگرم پاستا در طول یک سال مصرف می کند. با ما همراه باشید تا با دستور پخت یکی از محبوب ترین اسپاگتی های جهان، اسپاگتی لومین آشنا شوید.

مواد لازم جهت پخت اسپاگتی لومین:

اسپاگتی لومین یک ویژگی اساسی دارد و آن، پخت سریع آن می باشد. شما می توانید در زمانی کم تر از 30 دقیقه این خوراک خوشمزه را آماده سازی کنید. همه مواد اولیه آن نیز سبزیجات می باشند و به همین سبب غذایی مناسب برای وجترین ها به شمار می روند. مواد لازم برای تهیه آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  • سیر خرد شده: 1 قاشق چای خوری
  • زنجبیل: به دلخواه( تقریبا کم تر از یک قاشق چای خوری؛ در مصرف آن زیاده روی نکنید تا غذای شما بیش از حد تند نشود. )
  • کلم خرد شده: دو پیمانه
  • پیاز به صورت خرد شده: یک پیمانه
  • کدو حلقه ای شده: دو پیمانه
  • نخود سبز: 1 پیمانه
  • براکلی 2 پیمانه( می توانید به جای آن مارچوبه را جایگزین کنید که طعمی خاص به غذا می بخشد.)
  • روغن دانه آفتابگردان جهت سرخ کردن: 2 الی 3 قاشق غذا خوری
  • ماکارونی و پاستا: 4 پیمانه؛ این ماکارونی ها باید پخته شده باشند؛ استفاده از اشکال کوچک ماکارونی، بهتر است؛ از همه شکل های آن ها می توان بهره برد. اما مدل رایج آن در این غذا رشته ای است.

طرز تهیه اسپاگتی لومین:

برای طبخ و آماده سازی این غذا نیاز است که ابتدا همه مواد را به صورت یک دست ریز کنید. یک ماهیتابه آماده کرده و روغن سرخ کردنی مورد نظر را در آن بریزید. پس از این که روغن کمی داغ شد، تمامی مواد یاد شده را به همراه ماکارونی هایی که پیش تر پخته ایم، در ماهیتابه می ریزیم و تفت می دهیم.

برای پخت ماکارونی نیز، باید پاستا ها را به مدت 10 الی 12 دقیقه در آب در حال جوش ریخته و به آن نمک و روغن اضافه کنید. دقت کنید که در این مرحله گاهی می توان برای خوش طعم تر شدن ماکارونی و رنگ و لعاب بهتر غذا، کمی پودر زردچوبه نیز به آن افزود. در ادامه باید سس مخصوص به این غذا را تهیه کنید و به این مواد بیافزایید.

مواد لازم جهت تهیه سس اسپاگتی لومین:

اسپاگتی لومین باید با یک سس خوشمزه ترکیب شود تا مزه واقعی خود را به دست آورد. برای تهیه سس آن، باید مواد زیر را آماده سازی کنید:

  • تمبر هندی: 1 قاشق غذا خوری
  • آب لیمو تازه گرفته شده: 1 قاشق چایخوری( در صورت امکان از لیموی تازه بهره ببرید که غذا را خوشمزه تر می کند.)
  • روغن کنجد: 1 قاشق غذا خوری
  • سس باربکیو: 2 قاشق غذاخوری
  • عسل: 1 قاشق چای خوری
  • پودر کاری: به میزان لازم

در یک کاسه تمام این مواد را با هم ترکیب کرده و مخلوط کنید؛ در نهایت باید مایعی یک دست به دست آید. این سس را به مواد اصلی پاستا که در ماهیتابه بود، اضافه می کنیم و خوب هم می زنیم که به همه قسمت های اسپاگتی سس برسد. این غذا برای 2 نفر کافی می باشد. پس از آماده سازی کامل و غلیظ شدن سس در ترکیب با پاستا ها، مواد را در یک سینی بر می گردانیم و سرو می کنیم.

ارزش غذایی اسپاگتی:

هر غذایی که میل می کنید، باید دارای ارزش غذایی مناسبی باشد تا نیاز های بدن شما را رفع کند و انرژی لازم را در طول روز برای بدن شما تامین کند. در این راستا به بررسی برخی خواص موجود در اسپاگتی می پردازیم. از آن جا که در این نوع از اسپاگتی ها، انواع سبزیجات به کار برده می شود، می توان گفت که یکی از غذا های بسیار سالم به شمار می رود و تک تک خواص سبزیجات را در خود جای داده است. ما در این جا بیشتر به بررسی خاصیت اسپاگتی به کار رفته در این غذا که بخش بزرگی از غذا را تشکیل داده است می پردازیم.

می توان گفت که این ماده غذایی سرشار از نشاسته است. میزان پروتئین در آن نیز بالا است. برخی از مواد معدنی مفید در آن که برای بدن بسیار ضرورت دارند، روی و آهن می باشند. جالب است بدانید که ماکارونی به رویش مو های شما بسیار کمک می کند و مو ها را تقویت می نماید. برای سلامت قلب و عروق شما نیز مفید می باشد. این خاصیت آن به سبب وجود پتاسیم بالا در این ماده غذایی می باشد. پتاسیم از کلسترول پیشگیری کرده و به این ترتیب مانع از بروز بیماری های قلبی می شود. ماکارونی ها برای سفتی عضلات نیز بسیار مفید می باشند و ورزشکاران می توانند، آن ها را در وعده های غذایی خود قرار دهند.

گفته می شود که پاستا و اسپاگتی برای کم خونی و درمان آن نیز مفید بوده و خواصی را دارا می باشد. برای سلامت استخوان ها نیز مصرف آن ها توصیه می شود.

ماکارونی در انواع دستور پخت ها، ماده ای متشکل از گندم کامل است و دارای اسید فولیک فراوان می باشد. بهتر است که این ماده غذایی را در وعده های غذایی خود جای دهید. اسپاگتی لومین، یکی از خوراک های خوشمزه ای است که با انواع ماکارونی می توانید، به طبخ آن بپردازید. در خلال این نوع اسپاگتی سبزیجات خوشمزه ای نیز به کار برده می شوند. در سایت خورستان با روش های پخت و آماده سازی این غذای مفید آشنا شدید و برخی از ارزش های غذایی آن را نیز شناختید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

آیا می توان ماهی و شیر  را با هم مصرف کرد؟

آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟

آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟ شیر و ماهی هر دو از غذاهای مفید بوده و همواره وجود آن‌ها در برنامه غذایی منجر به رفع مهمترین نیازهای بدن می شود. در واقع...

طرز تهیه کتلت‌ سبزیجات

طرز تهیه کتلت‌ سبزیجات

کتلت سبزیجات انواع بسیاری دارد ما اینجا برای شما طرز تهیه کتلت سبزیجات بدون گوشت را آموزش می دهیم این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه است و شما می توانید آن را برای وعده غذایی شب در نظر بگیرید. اگر...

خوراك گل كلم و پنير (3تاطرز تهیه)

خوراك گل كلم و پنير (3تاطرز تهیه)

یک غذای خوشمزه و لذیذ، علاوه بر مزه خوب، باید دارای خواص و ارزش غذایی بالایی باشد. در این زمینه انواع خوراک های سبزیجات بسیار مفید تلقی می شوند و خواص مورد نیاز بدن را دارا می باشند....

ناگت هويج و كلم بروكلي(ناگت سبزیجات)

ناگت هويج و كلم بروكلي(ناگت سبزیجات)

انواع ناگت های مرغ و سبزیجات همیشه مورد توجه بوده اند و کمتر کسی را می توان یافت که مزه این مواد غذایی و خوراک های خوشمزه و لذیذ را دوست نداشته باشند. انواع ناگت هویج هم طعم...

برچسب های مرتبط