صفحه نخست > راهنمای آشپزی > ناگت هويج و كلم بروكلي(ناگت سبزیجات)

ناگت هويج و كلم بروكلي(ناگت سبزیجات)

انواع ناگت های مرغ و سبزیجات همیشه مورد توجه بوده اند و کمتر کسی را می توان یافت که مزه این مواد غذایی و خوراک های خوشمزه و لذیذ را دوست نداشته باشند. انواع ناگت هویج هم طعم مطلوبی دارند و هم از نظر سلامتی در سطح بالایی قرار دارند. وجود کلم های بروکلی در آن ها نیز سبب افزایش خواص آن ها گردیده است و خاصیت آن ها را بیشتر کرده است. در این مقاله با خورستان همراه باشید تا با این خوراک های خوشمزه بیشتر آشنا شوید.

خواص هویج برای سلامتی:

یکی از مواد غذایی اصلی برای تهیه یک وعده ناگت هویج، انواع سبزیجات می باشند. هویج خواص متعددی برای بدن دارد. می خواهیم ارزش غذایی آن ها را مشخص کنیم. چرا که ممکن است، این خوراک را برای کودکان و افراد رژیمی طبخ کنید و به همین سبب ارزش غذایی آن و میزان مواد مفید موجود در این غذا ها بسیار اهمیت می یابد. برخی از خاصیت های هویج به شرح زیر می باشند:

  • انواع هویج ویتامین های بسیاری برای بدن ما به همراه دارند. انواع ویتامین های بتاکارون، بیوتین ها و ویتامین های آ و ب در آن ها وجود دارد. این ویتامین ها برای پوست و زیبایی ما بسیار مفید بوده و آن را تقویت می کنند.
  • هویج سرشار از فیبر است، پکتین نوعی فیبر محلول است که در این ماده غذایی و سبزیجات مفید می باشد که سطح قندی خون را تنظیم می کند. این فیبر ها باکتری های موجود در روده را تقویت کرده و از بروز بیماری ها پیشگیری می کنند. همچنین وجود پکتین، سبب جذب بهتر کلسترول و کاهش خطر ابتلا به کلسترول خون می شود.
  • هویج دارای خاصیت های فراوانی برای بینایی نیز می باشد. پیش سازه های ویتامین آ در هویج سبب می شود که خوردن این سبزجات بینایی و سوی چشمان شما را تقویت کند. همچنین قابلیت دید در نور کم نیز برای شما فراهم می شود.
  • هویج سبب کاهش رادیکال های آزاد موجود در بدن می شود و آن ها را کنترل می کند و از همین جهت موجب پیشگیری از سرطان می گردد.

خواص موجود در کلم بروکلی:

ناگت هویج و کلم بروکلی بدون شک از میزان مشخصی کلم بروکلی نیز تشکیل شده است. این کلم ها نیز خواص بسیاری دارند. برخی از آن ها را در زیر مشاهده می کنید:

  • مواد معدنی بسیار مفیدی در این کلم ها موجود می باشند. از جمله آن ها می توان به پتاسیم، منگنز و آهن اشاره کرد که وجود شان در بدن ما بسیار ضروری می باشد. و با کمبود آن ها در بدن، مشکلات بسیاری برای سلامتی ما ایجاد می شود.
  • این مواد غذایی برای هضم بهتر غذا ها کاربرد هایی اساسی دارند. آن ها بیماری هایی چون سوراخ روده و کولیت را کنترل کرده و به بهبود آن ها کمک می کنند. به همین سبب می توان نتیجه گرفت که این مواد غذایی سبز، سبب افزایش باکتری های مفید در روده ها نیز می شوند.
  • برای سلامتی کبد خود نیز به مصرف کلم های بروکلی روی بیاورید.
  • مصرف کلم های بروکلی برای سلامتی مغز شما نیز بسیار مفید می باشند. با آن ها از بروز آلزایمر نیز تا حد بسیار زیادی جلوگیری می شود. در نظر داشته باشید که این مواد حافظه شما را نیز تقویت می کنند.
  • این ماده غذایی دارای ویتامین سی است و به همین سبب از بروز آلرژی به شدت جلوگیری کرده و علائم آلرژی را به حداقل می رساند.
  • برای داشتن موهای ضخیم و پر پشت و براق نیز مصرف کلم بروکلی بسیار توصیه می شود. موهای شما با آن ها از خشکی رهانیده شده و همیشه سطح سر شما مرطوب خواهد بود.

موارد یاد شده اهمیت به کار بردن کلم بروکلی در ناگت هویج را یادآور می شوند.

مواد لازم برای تهیه ناگت هویج و کلم بروکلی:

  • 2 تا 3 عدد هویج
  • در صورت وجود هویج وحشی، 1 عدد
  • چغندر 1 عدد
  • کلم بروکلی 1 دسته
  • فلفل سبز 1 عدد
  • روغن زیتون 1 قاشق غذاخوری
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • فلفل نصف قاشق چایخوری
  • پودر نان 2 پیمانه
  • تخم مرغ با ابعاد بزرگ 3 عدد
  • روغن برای سرخ کردن ناگت هویج  و کلم بروکلی 1 لیتر

این ناگت های خوشمزه که عموما گیاهی هستند و با سبزیجات آماده سازی می شوند، یک خوراکی خوشمزه و مفید برای وجترین ها و گیاه خواران نیز محسوب می شوند. آن ها را در میان وعده ها و یا در وعده های غذایی به عنوان پیش غذا می توانید میل کنید. یکی از مزایای استفاده از ناگت ها، خوراندن سبزیجات توسط آن ها به کودکان است! بچه ها معمولا از خوردن سبزی اجتناب می کنند. اما مزه این ناگت ها قطعا برای کودک شما بسیار لذیذ خواهد بود. به همین سبب بهترین وسیله برای قرار دادن سبزیجات در رژیم های غذایی کودک شما می باشند.

مراحل آماده سازی ناگت های هویج و کلم بروکلی:

در وهله اول باید همه سبزیجات را تکه تکه کنید، این تکه ها بهتر است که درشت باشند. همچنین فلفل در بین این سبزی ها قرار نمی گیرد. در ناگت های مرغ این مواد را با کمی آرد و تخم مرغ ترکیب می کردیم تا خاصیت چسبندگی داشته باشند. اما در این نوع ناگت هویج خوشمزه وجود سیب زمینی کار را راحت کرده است! در مرحله بعدی باید این سبزیجات خرد شده را در آب جوش بپزید. در این مرحله یک چنگال را پس از چند دقیقه پخت در آن ها فرو کنید و وقتی نرم شدن از آب جوش خارج نمایید. دقت کنید که زمان پخت هر یک از سبزیجات را در نظر بگیرید.

حال این مواد پخته شده را درون غذاساز ریخته و به صورت پوره در آورید و فلفل سبز را نیز در این مرحله بسیار ریز کرده و به همراه نمک و ادویه به این ترکیب بیافزایید. حال بهتر است که این ترکیب را برای قوام بیشتر و سفت شدن، در داخل فریزر قرار دهید. مراقب باشید که یخ نزنند و فقط سفت شوند. سپس از یخچال خارج کنید و آن ها را قالب بزنید. حالا آن ها را در تخم مرغ و سپس در پودر نان بغلتانید و سپس سرخ کنید. آن ها در عرض 3 الی 4 دقیقه آماده برای مصرف می شوند.

می توانید به جای سرخ کردن ناگت ها را درون فر قرار دهید. اما همواره روش طبخ آن ها به صورت سرخ کردنی طعم بهتر به این خوراک می بخشد. این ناگت هویج و کلم خوشمزه را با هر سسی می توانید سرو کنید.

نکات تکمیلی آماده سازی ناگت هویج

دستور پخت ناگت هویج در ابتدا با پختن سبزیجات آغاز می شود. در این مرحله دقت کنید که کلم های بروکلی پس از 2 الی 3 دقیقه نرم می شوند. و مدت آماده سازی آن ها کمتر از سایر سبزیجات است. و به همین سبب بهتر است که ابتدا به پخت سایر سبزی های خود بپردازید و سپس کلم های بروکلی را بیافزایید.

همچنین در مراحل ریز و مخلوط کردن مواد پخته شده، اگر غذاساز در دسترس ندارید، بهتر است که از یک پوره ساز استفاده کنید. در ادامه دقت کنید که ناگت های آماده شده را می توانید، در فریزر قرار دهید و در طولانی مدت هر زمان که فرصت کافی برای پخت و پز نداشتید، چند عدد از آن ها را در روغن سرخ کرده و میل کنید.

برای این کار پس از این که مواد سفت شد و قالب زنی انجام گردید، آن ها را در تخم مرغ و پودر نان بزنید و سپس بر روی یک سینی بچینید. و بر روی آن ها یک کاغذ روغنی و یا پلاستیک قرار دهید و در فریزر قرار دهید. این مواد تا چند ماه در فریزر سالم باقی می مانند و قابل استفاده می باشند. برای قالب زنی آن ها نیز هم از کاتر و قالب های آماده می توان استفاده کرد و هم از ته یک لیوان گرد می توان بهره برد.

طرز تهیه یک سس خوشمزه برای ناگت هویج:

سس ها همیشه برای مزه دار کردن انواع ناگت های گوشتی و سبزیجات به کار برده می شوند. در این جا یک دستور پخت ساده برای تهیه سس مخصوص ناگت ارائه می دهیم. اگر از مزه های ترش و فلفلی لذت می برید، یک سس گوجه فرنگی خانگی تند را در کنار ناگت هویج  خود امتحان کنید. برای تهیه آن کافی است، کمی پونه کوهی، دو عدد گوجه فرنگی، 1 قاشق رب گوجه، 1 عدد پیاز و کمی سیر خشک شده، روغن زیتون و کمی شکر در دسترس داشته باشید. سپس تفاله های گوجه فرنگی را ریز کنید و پیاز را به قطعات بسیار کوچکی برش زده و کمی سرخ کنید. سپس گوجه ها را نیز به این ترکیب بیافزایید. در نهایت کلیه مواد را به گوجه در حال پخت اضافه کرده و اجازه دهید بین 7 تا 8 دقیقه پخته شوند.

در نهایت سس را در کاسه ای جداگانه ریخته و به همراه ناگت هویج خوشمزه خود بر سر میز ناهار یا شام بیاورید!

انواع ناگت های سبزی و گوشت برای اولین بار در اوایل دهه 80 قرن گذشته تهیه شده اند. گفته می شود که آمریکا اولین کشور تولید کننده انواع ناگت بوده است. در آمریکا ناگت ها را به صورت سنتی و به همراه سس های مایونز و گوجه فرنگی سرو می کنند. در این مقاله از خورستان شما را با اطلاعات ویژه در زمینه طرز تهیه کامل ناگت هویج و کلم بروکلی آشنا کردیم و در بخش هایی نیز خواص و ارزش غذایی این خوراک مفید را نیز شرح دادیم.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

آیا می توان ماهی و شیر  را با هم مصرف کرد؟

آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟

آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟ شیر و ماهی هر دو از غذاهای مفید بوده و همواره وجود آن‌ها در برنامه غذایی منجر به رفع مهمترین نیازهای بدن می شود. در واقع...

خوراك گل كلم و پنير (3تاطرز تهیه)

خوراك گل كلم و پنير (3تاطرز تهیه)

یک غذای خوشمزه و لذیذ، علاوه بر مزه خوب، باید دارای خواص و ارزش غذایی بالایی باشد. در این زمینه انواع خوراک های سبزیجات بسیار مفید تلقی می شوند و خواص مورد نیاز بدن را دارا می باشند....

طرز تهیه کتلت‌ سبزیجات

طرز تهیه کتلت‌ سبزیجات

کتلت سبزیجات انواع بسیاری دارد ما اینجا برای شما طرز تهیه کتلت سبزیجات بدون گوشت را آموزش می دهیم این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه است و شما می توانید آن را برای وعده غذایی شب در نظر بگیرید. اگر...

تهيه اسپاگتي لومين(غذای گیاهی برای کودکان)

تهيه اسپاگتي لومين(غذای گیاهی برای کودکان)

سایت خورستان همیشه ارائه دهنده بهترین ها برای شما بوده است. در این مقاله قصد داریم به ارائه یک خوراک مخصوص برای وجترین ها یا گیاه خواران عزیز بپردازیم. اسپاگتی لومین نام غذایی است که در این مقاله...

برچسب های مرتبط