صفحه نخست > راهنمای آشپزی > آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟

آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟

آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟ شیر و ماهی هر دو از غذاهای مفید بوده و همواره وجود آن‌ها در برنامه غذایی منجر به رفع مهمترین نیازهای بدن می شود. در واقع شیر بزرگترین منبع کلسیم و ماهی بزرگترین منبع پروتئین و همچنین امگا۳ است که هر سه مورد ذکر شده از منابع مهم  به شمار می روند. تا انتهای مطالب با خورستان همراه بمانید.

آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟ آیا مصرف این دو ماده غذایی با هم برای بدن مضر است یا مفید؟

آیا می شود ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟

شیر و ماهی هر دو طبع سردی دارند. بنابراین از نظر طب سنتی و اسلامی مصرف دو خوراکی سرد به همراه هم موجب شدت گرفتن سردی آن ها می شود. به این ترتیب هنگامی که به همراه هم میل شوند موجب غلبه سردی و بلغم به بدن می شوند و عوارضی را در پی دارند. طب مدرن و سنتی و همچنبن متخصصان تغذیه بر این باور هستند که مصرف شیر و ماهی با یکدیگر مضر بوده و توصیه می کنند که حتی المقدور از مصرف این دو ماده غذایی با یکدیگر خودداری شود.

به هر حال وقتی سردی و بلغم بر بدن غلبه کنند، تاثیرات بدی بر روی اعصاب خواهد گذاشت. حتی زمینه بروز بیماری روماتیسم و افسردگی را نیز مساعد می کند. بنابراین مطابق با مطالب عنوان شده شما در باید از مصرف همزمان شیر و ماهی با یکدیگر احتیاط بیشتری را به خرج بدهید.

البته گفته ها تعلق به زمانی دارد که شما به صورت جداگانه و همزمان مبادرت به مصرف آن ها کنید، وگرنه اگر ماهی در شیر طبخ شود، شرایط کاملاً متفاوت بوده و نه تنها خطر و ضرری سلامتی شما را تهدید نمی کند بلکه، کلی فواید نیز برای بدن دارد. به هر حال ماهی و شیر حاوی مقدار زیادی پروتئین با کیفیت هستند. ترکیب اسید آمینه بسیار نزدیک به نیاز بدن انسان است و می تواند اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین کند.

توصیه می کنیم که هرگز این خوراکی ارزشمند و خوشمزه را با این تصور که برای بدن شما مضر بوده و یا منجر به غلبه سردی بر آن می شود از دست ندهید. علاوه بر این، ماهی و شیر نیز حاوی ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی هستند که بدن به آنها نیاز دارد. خوردن منظم شیر برای طبخ ماهی برای حفظ و تقویت آمادگی جسمانی و سلامت کلی بسیار مهم است.  

چرا برخی از نقاط دنیا شیر را در ماهی می پزند؟

طبخ ماهی در شیر یک غذای سنتی معروف در برخی از کشورهای آسیایی است. همچنین پخت ماهی با شیر در برخی کشورهای اروپایی نیز رایج بوده و بسیاری ترجیح می دهند به جای آب و یا روغن از یک جایگزین مقوی ‌تر استفاده کنند.

علت تمایل برخی به افزودن شیر به ماهی جهت پخت آن طعم بی‌ نظیری است که این روش به ماهی می دهد. همچنین پختن شیر با ماهی منجر به افزایش حالت خامه ای و ترد شدن بافت آن نیز می ‌شود. معمولاً حالت رایج پخت و طبخ انواع ماهی چرخاندن آن در روغن و کره است. اما هنگامی که به جای روغن و کره شیر پرچرب و دست نخورده انتخاب شود طعم و مزه آن واقعاً بی نظیر می شود. اگر تا کنون در آشپزی خود اقدام به امتحان آن نکرده اید حتماً سعی کنید این فرصت را به خود بدهید.

ماهی و شیر غذاهای بسیار مغذی هستند. پختن شیر و ماهی با هم نه تنها مغذی است، بلکه بسیار خوشمزه است. بنابراین کسانی که یک بار تجربه سرو ماهی را که در شیر پخته شده است را دارند، دیگر حاضر به رها کردن این سبک تهیه ماهی نمی‌ شوند. بلکه این روش را جایگزین روش های دیگر کرده و آن ها را به طور کلی به فراموشی می سپارند.

جالب است بدانید برای پخت ماهی شیر فقط نیاز به ماهی مورد علاقه، شیر دست نخورده و کمی نمک است. پس برای طبخ ماهی کرمی خوشمزه نیاز به مواد اضافی دیگر نیست. 

اتفاق دیگری که در حین طبخ ماهی با شیر می افتد این است که پروتئین موجود در شیر با منشا ترکیباتی که موجب انتشار بوی بد از ماهی می شوند ترکیب شده و به این ترتیب ماهی پخته شده با شیر به طور کلی بوی بد و زمخت خود را از دست می دهد. به این ترتیب از ماهی بد بو، یک گوشت خامه ای ترد و فوق العاده خوشمزه باقی می ماند‌.

در برخی نقاط فقط ماهی را به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه در شیر می خیسانند و طبخی صورت نمی گیرد. خیس کردن ماهی در شیر قبل از سرخ کردن آن نیز تاثیر خوبی بر افزایش کیفیت طعم آن خواهد گذاشت. مخصوصاً زمانی که ماهی یخ زده است استفاده از شیر جهت آب کردن معجزه کرده و به کلی طعم زمخت و مزه یخ زدگی را از این گوشت مفید می گیرد.

فواید و خواص شیر و ماهی برای بدن

ترجیح دادیم در ادامه مطالب در رابطه با ارزش غذایی ترکیبات اصلی خوراکی شیر ماهی به صورت مجزا نیز اطلاعاتی را در خورستان ارائه دهیم.

شیر جزء آن دسته از مواد غذایی است که استفاده و قرار دادن آن در برنامه غذایی روزانه در هر سن و سالی به شدت توصیه شده است. زیرا مصرف آن به صورت مداوم تاثیر غیر قابل انکاری بر سلامت جسم و روح انسان دارد. همچنین شیر یکی از غنی‌ ترین منابع انواع و اقسام ویتامین و آنتی اکسیدان به شمار می رود.

 به همین دلیل متخصصان حوزه تغذیه بر این باور هستند که هر فرد باید از همان بدو تولد که تغذیه با شیر مادر شروع می شود، باید به جای آن در طول ادامه زندگی شیر گاو جایگزین شده و همچنان در برنامه غذایی جایگاه شیر حفظ شود.

شایان ذکر است که شیر منبع غنی کلسیم و پروتئین است و به همین دلیل کسانی که از دوران کودکی به استفاده از آن روی آورده‌اند دارای قدی بلند و استخوان بندی ایده‌آلی هستند. همچنین جزء آن دسته از مواد غذایی است که در اشکال مختلف قابل فرآوری و مصرف است. بنابراین اگر شما جزء آن دسته از کسانی هستید که حس خوشایندی نسبت به طعم شیر ندارید و یا آن که مصرف شیر با معده شما سازگاری ندارد، می توانید به جای خود شیر، فراورده‌ های آن را در برنامه غذایی خود جایگزین کنید.  این دو از جمله مواد غذایی پر از خاصیت و پر از مواد مغذی هستند و گنجاندن آنها برای نتیجه سلامتی در برنامه غذایی روزانه افراد حائز اهمیت است.

 پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان

شیر سرشار از کلسیم است. 100 گرم شیر حاوی حدود 125 میلی گرم کلسیم است. لاکتوز، اسیدهای آمینه و ویتامین D موجود در شیر می توانند جذب کلسیم را افزایش دهند.

همان طور که مشاهده می فرمایید، شیر منبع غنی کلسیم و ویتامین دی است. ویتامین D و کلسیم برای حفظ تراکم استخوان بندی بدن بسیار واجب بوده و کسانی که در برنامه غذایی خود به مصرف شیر و دیگر منابع کلسیم و ویتامین D مبادرت نکنند مطمئناً در سنین بالاتر دچار مشکلات پوکی استخوان خواهند شد.

بنابراین اگر شما دوست ندارید در آینده با چنین معضلاتی دست و پنجه نرم کنید، توصیه ما و همچنین متخصصان تغذیه را جدی گرفته و این ماده غذایی ارزشمند را در برنامه غذایی روزانه خود جایی دهید.

  • کمک به عضله سازی

اگر شما به دنبال یک منبع غنی از پروتئین برای عضله سازی هستید، ما این نوشیدنی سفید را به شما معرفی می کنیم. البته شیر در کنار داشتن پروتئین کازئین حاوی تمام اسیدهای آمنه مورد بدن نیز است. به این ترتیب با مصرف شیر شما علاوه بر آن که به ماهیچه سازی بدن خود کمک می کنید، بلکه از تحلیل آن نیز پیشگیری به عمل می آورید.

  • پیشگیری از افزایش وزن

 طبق مطالعات صورت گرفته، مشخص شده است که شیر در کنار تمام مزیت های خوبی که دارد برای کاهش وزن و تناسب اندام نیز یک نوشیدنی مفید به شمار می رود. همانطور که گفتیم شیر حاوی پروتئین خوب بوده و به همین دلیل مصرف آن سوخت و ساز بدن را افزایش می‌ دهد. همچنین مانع از ضعف و گرسنگی مداوم شده و  به این ترتیب مصرف آن به انسان حس سیری دائم می دهد و از گرسنگی مضاعف و دریافت کالری بیشتر جلوگیری می کند.

  •  خواص ماهی برای بدن

همانطور که مستحضر هستید، ماهی یکی از  مغذی ‌ترین و در عین حال سالم‌ ترین منابع پروتئینی است که در حال حاضر در دسترس شما قرار دارد. در کنار پروتئین ویتامین D و اسید چرب امکا ۳ نیز از دیگر مواد مغذی است که به مقادیر بالایی در ترکیبات گوشت ماهی یافت می شود.

به هر حال همه ما می دانیم که مصرف کافی پروتئین می تواند ایمنی و مقاومت بدن را تقویت کند و از خطر ابتلا به بیماری های مختلف به ویژه در زمان همه گیری جلوگیری کند. بنابراین انواع گوشت ماهی از جمله مواردی هستند که جهت افزایش سطح مقاومت بدن در این روزهایی کرونایی باید در لیست غذایی همه انسان ها قرار بگیرد. برخی از مهمترین فواید مصرف ماهی به شرح زیر است.

  •  بر سلامت قلب و عروق تاثیرگذار است

 همانطور که گفتیم ماهی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. اسیدهای چرب امگا 3 به عنوان "جذب کننده عروق" شناخته می شوند و برای سلامت قلب و عروق و مغز و عروق بسیار مفید هستند. بنابراین اگر سلامت قلب و عروق شما برایتان مهم بوده و همواره تمایل به صرف مواد غذایی مفید برای این اندام های خیاطی بدن می باشید توصیه می‌کنیم گوشت ماهی را به جای گوشت های قرمز مضر قرار دهید و به این ترتیب سلامتی مهمترین ارکان های بدن خود را بیمه کنید. البته ناگفته نماند کاهش سکته مغزی و قلبی نیز از جمله اتفاق هایی است که در پی مصرف گوشت ماهی نصیب شما خواهد شد.

  •  خطر ابتلا به بیماری های خود ایمنی را کاهش می دهد

 امروزه بیماری های خود ایمنی بدن با افزایش چشمگیری به همراه است. شاید یکی از دلایل اصلی این اتفاق تغذیه نامناسب باشد. اگر شما دوست دارید بدن خود را در برابر انواع و اقسام بیماری های خود ایمنی نظیر دیابت، ام اس، لوپوس و غیره بیمه کنید حتما مصرف ماهی را نیز به برنامه غذایی خود اضافه کنید. این ویژگی گوشت نیز ریشه در آنزیم ارزشمند امکا۳ دارد که در بافت گوشت این جانور آبزی وجود دارد.

  • پیشگیری از ابتلا به افسردگی

افسردگی نیز یکی دیگر از بیماری های شایع است که روان انسان را درگیر خود می کند. معمولا در افسردگی میل و شوق به زندگی در انسان از بین می رود و زندگی بر کام مبتلایان تلخ و حتی غیر قابل تحمل می ‌شود. به همین دلیل اغلب کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند در معرض خودکشی قرار دارند. خوشبختانه مصرف ماهی از جمله مواردی است که احتمال ابتلا به این اخلال روانی خطرناک را کاهش می ‌دهد.

  • برای رشد و نمو بدن مفید است

اگر شما صاحب یک کودک در حال رشد هستید، از فواید و تاثیرات بی نظیر گوشت ماهی بر روند آن هرگز قافل نشوید و این گوشت مفید و سرشار از ارزش غذایی را در برنامه غذایی کودک تان  جای دهید.

  •  پیشگیری از ابتلا به آلزایمر

گوشت ماهی منجر به افزایش ماده خاکستری مغز می شود. به همین دلیل مصرف آن تاثیر خوبی بر پیشگیری از زوال عقل بر اثر کهولت سن دارد. اگر دوست ندارید در سنین پیری به این بیماری بد گرفتار شوید، گوشت ماهی را فراموش نکنید.

  •  مانع از ابتلا به اسم در کودکان می شود

بیماری اسم یک مشکل تنفسی ناشی از التهابات شدید مجرای تنفسی است که این روزها نیز به دلیل آلودگی های هوا و شیوه غلط زندگی نسبت به قبل با افزایش زیادی به همراه است. یکی دیگر از خواص ماهی پیشگیری از ابتلای کودکان به اسم می باشد.

  •  تقویت سیستم بینایی

دیگر عوارض ناشی از افزایش سن، کم سو شدن چشم ها و کاهش سطح بینایی است. طبق تحقیقات و مطالعاتی که صورت گرفته است مشخص شده گوشت ماهی از جمله مواردی است که روند درگیری چشم با کاهش سطح بینایی را به شدت کاهش می دهد.

دیدگاه ها
عکس پیش فرض کاربر
حسین حسن وردی ۱۴۰۱-۰۸-۱۷
من یه بار ماهی سفید توی شیر پختم خیلی خوشمزه شد دستورشو از کتاب آشپزی گرفتم
ممنون از نظرتون

دستورهای آشپزی مرتبط

تهيه اسپاگتي لومين(غذای گیاهی برای کودکان)

تهيه اسپاگتي لومين(غذای گیاهی برای کودکان)

سایت خورستان همیشه ارائه دهنده بهترین ها برای شما بوده است. در این مقاله قصد داریم به ارائه یک خوراک مخصوص برای وجترین ها یا گیاه خواران عزیز بپردازیم. اسپاگتی لومین نام غذایی است که در این مقاله...

طرز تهیه کتلت‌ سبزیجات

طرز تهیه کتلت‌ سبزیجات

کتلت سبزیجات انواع بسیاری دارد ما اینجا برای شما طرز تهیه کتلت سبزیجات بدون گوشت را آموزش می دهیم این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه است و شما می توانید آن را برای وعده غذایی شب در نظر بگیرید. اگر...

ناگت هويج و كلم بروكلي(ناگت سبزیجات)

ناگت هويج و كلم بروكلي(ناگت سبزیجات)

انواع ناگت های مرغ و سبزیجات همیشه مورد توجه بوده اند و کمتر کسی را می توان یافت که مزه این مواد غذایی و خوراک های خوشمزه و لذیذ را دوست نداشته باشند. انواع ناگت هویج هم طعم...

خوراك گل كلم و پنير (3تاطرز تهیه)

خوراك گل كلم و پنير (3تاطرز تهیه)

یک غذای خوشمزه و لذیذ، علاوه بر مزه خوب، باید دارای خواص و ارزش غذایی بالایی باشد. در این زمینه انواع خوراک های سبزیجات بسیار مفید تلقی می شوند و خواص مورد نیاز بدن را دارا می باشند....