صفحه نخست > راهنمای آشپزی > تهیه ساندویج بندری جنوبی خوشمزه

تهیه ساندویج بندری جنوبی خوشمزه

ساندویچ بندری یکی از محبوب‌ترین ساندویچ‌ها در ایران به شمار می‌رود. اما اگر می‌خواهید این ساندویچ را به بهترین صورت ممکن تهیه کنید؛ لازم است نکاتی را رعایت کنید.

ساندویچ برای اولین بار توسط شاهزاده‌های ساسانی به ایران آمد. آن هم زمانی که گوشت را دودی کرده و در جنگ‌ها استفاده می‌کردند. اما ساندویچ‌های اروپایی که بعدها درست می‌شد به طور کامل با آن‌ها متفاوت بود.

اولین ساندویچ اروپایی توسط یک کنت قمارباز در انگلستان تولید شد. او به دلیل تنبلی وافری که داشت دستور داده بود گوشت را درون نان گذاشته و سر همان میز قمار برای او سرو کنند.

اولین کسی که یک ساندویچ اروپایی واقعی را میل کرده است؛ ناصرالدین شاه قاجار بوده است. او در خاطرات خود می‌گوید زمانی که در ترن برلین در انتظار غذا بوده است؛ نوعی نان بسته بندی شده دراز به همراه گوشت سرد به وی تحویل داده اند.

اما این سرآغازی بود برای ورود ساندویچ‌ها به دنیای مدرن. سال‌ها گذشت تا انواع مختلفی از ساندویچ‌های سرد و گرم به بازار آمدند. یکی از محبوب‌ترین آن‌ها در ایران، ساندویچ بندری می‌باشد. با ما در خورستان همراه باشید

مواد لازم تهیه ساندویچ بندری:

  • سوسیس شش عدد
  •  پیاز دو عدد بزرگ
  • سیب زمینی دو عدد بزرگ
  • رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
  • سس کچاپ یک قاشق غذاخوری
  • فلفل قرمز و سیاه به مقدار لازم
  • روغن و نمک به میزان لازم

تهیه ساندویچ بندری

طرز تهیه ساندویچ بندری:

در اولین گام لازم است به سراغ سیب زمینی‌ها بروید. آن‌ها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. یک اندازه بودن سیب زمینی‌ها موجب زیبایی هرچه بیشتر ساندویچ شما می‌شود.

زمانی که سیب زمینی‌ها را خرد کردید باید آن‌ها را سرخ کنید. سرخ کن‌ها عملکرد بهتری دارند. اما در صورتی که سرخ کن ندارید سیب زمینی‌ها را در تابه و با روغن زیاد سرخ کنید.

هرچه روغن داغ‌تر باشد و سیب زمینی‌ها را به آن اضافه کنید؛ احتمال چسبیدن سیب زمینی‌ها به تابه کمتر می‌شود. از سوی دیگر برای اطمینان بهتر است زمانی که سیب زمینی‌ها را خرد کرده و شستید؛ کمی آنها را خشک کنید.

نکته: قراردادن در فریزر سیب زمینی‌ها را ترد می‌کند(حدود یکساعت). اما توجه داشته باشید زمانی که از فریزر خارج کردید به سرعت باید در روغن داغ بیندازید. این کار به سیب زمینی‌ها شوک داده و آن‌ها را ترد می‌کند.

نکته‌‌ای که در کل باید در نظر داشته باشید این است که ساندویچ بندری اصیل سیب زمینی ندارد. اما برخی به دلیل خاص بودن این ماده غذایی آن را به این ساندویچ نیز اضافه می‌کنند.

در گام بعدی باید سیب زمینی‌ها را روغن گیری کنید. برای این کار یک آبکش بردارید و سیب زمینی‌ها را در آن بریزید. بهتر است از یک آبکش فلزی استفاده کنید. چرا که گرما باعث می‌شود پلاستیک ذوب و مواد مضر آن به غذا راه یابد.

پیازها عضو اصلی هستند!

پیاز عضو ساندویچ بندری

مرحله بعدی نوبت پیازها می‌باشد. پیازها را پوست گرفته و بشویید. سپس آن‌ها را به صورت خلالی خرد کنید. بهتر است خلال‌ها یک اندازه و نازک باشند.

پیازها را با استفاده از روغنی که از سیب زمینی‌ها باقی مانده است سرخ کنید. پیازهای ترد‌تر ساندویچ بندری بهتری به شما می‌دهند. در این هنگام سوسیس‌ها را نیز خرد کنید. حلقه حلقه و اوریب از رایج‌ترین مدل‌های خرد کردن سوسیس می‌باشند.

زمانی که پیازها طلائی شدند به سراغ سوسیس‌ها بروید. آن‌ها را هم در همان تابه به همراه پیازها سرخ کنید. زمانی که سوسیس‌ها نیز به خوبی سرخ شدند نوبت به مرحله نهایی می‌رسد.

در مرحله نهایی تهیه ساندویچ بندری، نوبت به ترکیب کردن تمام مواد می‌رسد. سیب زمینی‌ها را نیز به ترکیب خود بیفزایید و چند دقیقه‌‌ای تفت دهید. این کار به یکدست‌تر شدن تمام مواد کمک می‌کند.

در مرحله بعدی نمک، فلفل و ادویه‌های دیگر که تمایل دارید آنها را به ساندویچ خود اضافه کنید. سپس حدود سه دقیقه دیگر مواد را تفت می‌دهیم تا ادویه‌ها به خورد مواد بروند.

یک تابه کوچک بردارید و رب گوجه فرنگی را در آن بریزید. حدود یک قاشق غذاخوری روغن مایع نیز به رب اضافه کنید. شعله را زیاد کرده و رب را سرخ کنید. در همین حین سعی کنید رب با روغن باز شود.

یک ترکیب خوشمزه:

حین تفت دادن رب گوجه فرنگی باید دقت بسیاری به خرج دهید. چرا که اگر آن را کم تفت بدهید بوی خامی خواهد داد. اگر زیاد تفت بدهید رب می‌سوزد و تلخ می‌شود.

رب را به مواد اضافه کنید و حدود دو دقیقه تفت دهید. کمی شعله را زیاد کرده و حدود دو پیمانه آب به مواد اضافه کنید. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید به آرامی بپزد.

اجازه دهید تا زمانی که آب تمام شود مواد با یکدیگر بپزند. اگر احساس کردید مقدار آب کمی زیاد است چند دقیقه‌‌ای درب تابه را بردارید. حال ساندویچ بندری شما کاملاً آماده است. نوش جانتان!

مهم‌ترین نکات تهیه ساندویچ بندری:

مهم ترین نکات تهیه ساندویچ بندری

این ساندویچ یکی از غذاهای رایج ایرانی است که در جنوب کشور تهیه می‌شود. در واقع زادگاه این غذا در جنوب کشور می‌باشد. بنابراین بهتر است برای تهیه این ساندویچ اصیل به آن خطه بنگریم.

این ساندویچ در جنوب کشور با فلفل زیاد تهیه می‌شود. از فلفل‌های مختلفی می‌توانید در تهیه این ساندویچ استفاده کنید. اما بهتر است از فلفل دلمه‌‌ای استفاده نکنید.

از سوی دیگر این ساندویچ در جنوب کشور با پیاز فراوان تهیه می‌شود. پیازی که در تهیه این ساندویچ استفاده می‌شود بهتر است پیاز سفید باشد. اگر از پیاز قرمز استفاده می‌کنید؛ بهتر است از انواع ریز آن به تعداد زیاد استفاده کنید.

در دستور تهیه اصلی این غذا از سیب زمینی و مواد اضافی استفاده نمی‌شود. اما در صورتی که برای مجالس خاص این ساندویچ را سرو می‌کنید؛ می‌توانید آن را با استفاده از مواد افزودنی متنوع‌تر کنید.

اگر می‌خواهید یک ساندویچ بندری سالم داشته باشید بهتر است سوسیس‌های سالمی در آن بریزید. از این رو توصیه می‌شود یا از مکان‌های معتبر این ساندویچ را تهیه کنید یا از سوسیس‌های خانگی برای این غذا استفاده کنید.

استفاده از نان‌های معمولی برای تهیه این ساندویچ ممکن است. اما اگر می‌خواهید یک طعم عالی و اصیل را تجربه کنید؛ بهتر است از نان باگت تنوری استفاده کنید.

شما می‌توانید زمان تفت دادن مواد را تغییر بدهید. اما توجه داشته باشید زمانی که پیازها را زودتر از سیب زمینی سرخ می‌کنید؛ اجازه دفع روغن به سیب زمینی‌ها نمی‌دهید. بنابراین ساندویچ چرب‌تری خواهید داشت.

بهترین ساندویچ بندری با این نکات:

نکات بهترین ساندویچ بندری

نوع سوسیسی که استفاده می‌کنید کاملاً وابسته به ذائقه شماست. از سوسیس‌های فرانسوی تا سوسیس‌های کوکتل را می‌توان برای تهیه ساندویچ بندری استفاده کرد. برخی از سوسیس‌ها نیز ماده افزوده‌‌ای دارند.

زردچوبه یکی از ادویه‌های عالی برای این سوسیس می‌باشد. چرا که علاوه بر اینکه رنگ زیبایی به آن می‌بخشد؛ خواص درمانی بسیاری نیز دارد.

اگر بازهم به دنبال ساندویچ سالم‌تری هستید؛ می‌توانید سیب زمینی‌ها را آبپز کنید. البته باید دقت داشته باشید سیب زمینی‌ها نباید زیاد اب پز شوند. وگرنه زمانی که آن‌ها را با سوسیس تفت می‌دهید از هم می‌پاشند.

می‌توانید زمان افزودن ادویه‌ها را نیز تغییر دهید. حتی بسیار بهتر است اگر ادویه‌ها را زمانی که رب در حال سرخ شدن است به رب بزنید. با این کار ساندویچ سریعتری نیز خواهید داشت.

اگر مواد سوسیس بندری را از قبل خرد کرده داشته باشید این غذا کمتر از پانزده دقیقه از شما زمان می‌گیرد. اما اگر بخواهید آن‌ها را خرد کنید؛ حدود چهل دقیقه زمان می‌گیرد.

از جمله افزودنی‌های مجاز ساندویچ بندری:

افزودنی‌های مجاز ساندویچ بندری

برای طعم بهتر این ساندویچ می‌توان در سس آن تغییراتی را اعمال کرد. برای مثال افزودن کمی زعفران می‌تواند طعم و عطر بهتری به ساندویچ بدهد. از سوی دیگر حدود یک قاشق سوپ خوری ابلیمو تغییر قابل توجهی در طعم این ساندویچ دارد.

ادویه‌های مختلفی را می‌توان به این ساندویچ فوق العاده افزود. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای این غذا ادویه کاری می‌باشد. این ادویه طعم فوق العاده‌‌ای دارد.

از جمله ادویه‌های دیگر فوق العاده برای این ساندویچ ادویه کوهی می‌باشد. این ادویه را به راحتی می‌توانید از عطاری‌های معتبر تهیه کنید. ادویه کوهی ترکیب چندین سبزی کوهی مختلف می‌باشد.

افزودن سیر به این ساندویچ می‌تواند طعم فوق العاده‌‌ای به آن ببخشد. از سوی دیگر شما می‌توانید از برگ‌های سیر تازه نیز به صورت خرد شده یا خشک شده استفاده کنید.

بسیاری از افراد طعم رب گوجه فرنگی را نمی‌پسندند. شما می‌توانید برای تهیه این ساندویچ از پوره گوجه فرنگی و یا گوجه فرنگی پودر شده استفاده کنید. با این کار ساندویچ بندری سالم‌تری نیز خواهید داشت.

افزودن قارچ به هر غذایی می‌تواند طعم آن غذا را فوق العاده خوشمزه‌تر کند. البته در صورتی که در انتخاب قارچ هنگام خرید دقت کافی داشته باشید.

اگر می‌خواهید ساندویچ بندری کمی به روز‌تری داشته باشید؛ می‌توانید از پنیر پیتزا استفاده کنید. توجه داشته باشید پنیر پیتزا باید در آخرین مرحله به مواد اضافه شود. دقیقاً زمانی که آب مواد تبخیر شد نوبت به افزودن پنیر پیتزا می‌رسد.

ساندویچ بندری و توصیه پزشکی مفید

توصیه پزشکی مفید:

 برای اینکه غذای سالم‌تری داشته باشید بهتر است از سوسیس‌های خانگی استفاده کنید. در صورتی که این سوسیس‌ها را در دسترس نداشتید؛ بهتر است از مکان معتبری سوسیس تهیه کنید.

هنگام خرید سوسیس‌ها دقت داشته باشید که سوسیس باد نکرده باشد. همچنین از خرید سوسیس‌هایی که لکه‌های رنگی روی سطح خود دارند خودداری کنید. همچنین مکان نگهداری آن‌ها بهتر است در فریزر باشد. سوسیس کمتر از سه روز در یخچال دوام دارد.

استفاده از این خوراک برای افرادی که مبتلا به بیماری فشار خون بالا هستند توصیه نمی‌شود. اما این افراد نیز می‌توانند حداکثر دو بار در ماه از این غذا استفاده کنند.

برای بیماران قلبی نیز بهتر است از نوع کمتر فلفل‌ برای این غذا استفاده کنید. چرا که فلفل برای بیمارانی که مبتلا به تپش قلب بالا هستند مضر است. به خصوص فلفل قرمز می‌تواند بیماری این افراد را تشدید کند.

ساندویچ بندری یکی از ساندویچ‌های جنوبی خوشمزه است. این ساندویچ به صورت تند سرو می‌شود. اما شما می‌توانید این ساندویچ را با هر میزان فلفلی که تمایل دارید سرو کنید. شما این ساندویچ را چطور دوست دارید؟ تند یا معمولی؟

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط