صفحه نخست > راهنمای آشپزی > 2 طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد

2 طرز تهیه حریره بادام برای نوزاد

اگر به دنبال یک غذای خوشمزه و با قوت زیاد هستید؛ تهیه حریره پیشنهاد ماست. حریره یکی از غذاهایی است که در طب سنتی ایران به آن اشاره شده است. در طب سنتی ایرانی خواص بسیاری برای حریره بادام ذکر شده است. که یکی از خواص این غذا گرم بودن طبع آن است. گرم بودن طبیعت یک غذا می‌تواند ساز و کار درونی بدن را بهبود بخشد.

از این رو حریره مناسب کودکانی است که تازه از شیر گرفته شده اند. یکی از رسوم ایرانی اصیل نیز این است که این غذا را برای کودکانی که به تازگی از شیر گرفته می‌شوند؛ با بادام زیاد درست کنند.

از سوی دیگر این غذا برای افراد مسن نیز خواص بسیاری دارد. از جمله خواص حریره بادام برای افراد مسن می‌توان به بهبود وضعیت پوکی استخوان، نرمی استخوان و به طور کلی تولید گلبول قرمز خون اشاره کرد.

حریره بادام

مواد لازم تهیه حریره بادام

بادام شش عدد

آرد برنج یک قاشق غذاخوری

آب به میزان لازم

شیر پرچرب نصف پیمانه

شکر به میزان لازم

طرز تهیه حریره بادام

این غذا دارای چند مرحله بسیار ساده است. نصف لیوان آب را روی حرارت قرار داده و اجازه دهید به جوش بیاید. بادام‌ها را پس از به جوش آمدن آب به آن اضافه کنید.

اجازه دهید بادام‌ها حدود چهل دقیقه به خوبی بپزد و نرم شوند. بعد از گذشت این زمان بادام‌ها را از روی حرارت بردارید. بهتر است بادام‌ها را با استفاده از آب سرد آبکشی کنید.

حال نوبت پوست گرفتن بادام‌ها برای تهیه حریره است. زمانی که به خوبی خنک شدند می‌توانید این کار را به سادگی انجام دهید. پوست بادام‌ها را که گرفتید آن‌ها را به همراه شکر درون مخلوط کن بریزید.

به خوبی مخلوط کنید. تا جایی که تنها مخلوطی یکدست و سفید رنگ همانند شیر داشته باشید. حال باید مخلوط را درون یک قابلمه کوچک ریخته و به همراه شیر مرتب به هم بزنید.

در همین حین آرد برنج را بردارید و آرام آرام به حریره بیفزایید. توجه داشته باشید که حرارت باید طوری باشد که حریره شما ته نگیرد.

به حل کردن آرد برنج درون شیر و بادام تا جایی ادامه دهید که مخلوط شما قوام گیرد. به این معنی که در تهیه حریره، مایعی همچون ماست داشته باشید.

توجه داشته باشید که حریره غذایی است که بهتر است گرم سرم شود. اما اگر برای کودکان نوپا یا تازه از شیر گرفته شده این غذا را آماده می‌کنید؛ بهتر است اجازه دهید غذا کمی سرد شود.

حریره بادام یکی از غذاهایی است که در زمان‌های مختلف سرو می‌شود. شما می‌توانید این دستور تهیه را زمانی که کودک چهار یا پنج ماه دارد به میزان کم استفاده کنید.

طرز تهیه حریره بادام

مواد لازم تهیه حریره بادام با شیر و روغن زیتون

بادام پنج عدد

آرد برنج یک قاشق مرباخوری

آب یک دوم پیمانه

شیر یک و نیم پیمانه

روغن زیتون یک قاشق چایخوری

شکر یک قاشق چایخوری

طرز تهیه حریره بادام با شیر و روغن زیتون

همانند طرز تهیه قبلی یک لیوان آب جوش آماده کرده و بادام‌ها را با استفاده از آن پوست بگیرید. توجه داشته باشید برای اینکه پوست بادام به سادگی جدا شود؛ لازم است حدود یک ساعت آن را درون آب جوش بریزید و اجازه دهید قل بزند.

همچنین برای جدا شدن ساده‌تر پوست بادام می‌توانید از آب سرد پس از قل زدن استفاده کنید. به طوری که بهتر است پس از اینکه بادام‌ها را از ظرف پخت خارج کردید؛ بلافاصله شک آب سرد به بادام‌ها بدهید.

بادام‌ها را با استفاده از رنده به خوبی رنده کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از گوشت کوب به خوبی بادام‌ها را بکوبید. پس از این کارها لازم است بادام‌ها را از صافی رد کنید. این کار برای این است که هیچ ذره درشتی دیده نشود.

اگر این بخش از کارهای تهیه حریره برایتان مشکل است؛ می‌توانید با استفاده از مخلوط کن به سرعت و سادگی این کار را انجام دهید. همچنین اطمینان دارید که هیچ دانه درشتی دیده نمی‌شود.

در مرحله بعدی باید شیر و آرد برنج را در ظرفی به آرامی با یکدیگر مخلوط کنید. این کار بهتر است با استفاده از چنگال و به آرامی صورت گیرد. از استفاده از همزن‌های برقی بپرهیزید.

آب و شکر را نیز ابتدا به صورت جداگانه و سپس درون شیر با یکدیگر مخلوط کنید. سپس مخلوط را روی حرارت قرار داده و مراقبت کنید تا ته نگیرد.

حدود بیست دقیقه با شعله متوسط به خوبی هم بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که این مخلوط به غلظت مناسب باشد. به خوبی به هم بزنید تا مخلوط به غلظتی همچون ماست برسد.

حدود سه دقیقه قبل از اینکه شعله را خاموش کنید؛ مقداری روغن زیتون به حریره بیفزایید. طی این سه دقیقه نیز سعی کنید عمیق هم بزنید. در تهیه حریره هرچه عمیق‌تر هم بزنید؛ حریره‌‌ای خوش طعم‌تر و غلیظ شده خواهید داشت.

مهم‌ترین نکات حریره

شما می‌توانید در حریره بادام با شیر و روغن زیتون کنجد نیز بیفزایید. تنها کافی است زمانی که آب و شکر را به مواد می‌زنید؛ پودر کنجد را نیز بیفزایید. در این روش تهیه حریره نیز می‌توانید کنجد کامل سفید یا قهوه‌‌ای استفاده کنید.

اگر می‌خواهید حریره را برای مدتی درون یخچال نگهداری کنید؛ باید صبر کنید تا به طور کامل خنک شود. در صورتی که به صورت گرم درب آن را ببندید؛ حریره شما بخار کرده و علاوه بر اینکه عمر آن کاهش می‌یابد؛ کیفیت آن نیز کمتر می‌شود.

اگر هنگام تهیه حریره آن را در ظروف پلاستیکی بسته بندی کرده باشید می‌توانید به مدت دو روز درون یخچال نگهداری کنید. توجه داشته باشید که باید درب ظرف به خوبی بسته باشد. همچنین این زمان در یخچال‌هایی که دارای قابلیت میکروب زدایی هستند بیشتر می‌باشد.

توجه داشته باشید که هنگام تهیه حریره باید دقت کافی داشته باشید. چرا که روغن زیتون نباید حرارت زیادی ببیند. بنابراین بهتر است آن را در آخرین مراحل پخت به غذا بیفزایید.

مهمترین نکات تهیه حریره

نکات تهیه حریره برای نوزادان

توجه داشته باشید که اگر حریره را برای کودکانی که زیر شش ماه دارند تهیه می‌کنید؛ نمی‌توانید از شیر پاستوریزه یا شیر کامل گاو استفاده کنید.

آن هم به این دلیل است که معده کودک هنوز نمی‌تواند بسیاری از آنزیم‌ها را هضم کند. از این رو ممکن است دچار حساسیت به شیر گاو شود.

توجه داشته باشید که اگر از شیر خشک خاصی برای نوزادتان استفاده می‌کنید؛ باید از همان درون حریره بریزید. این مورد برای این است که اگر نوزاد دارای رفلکسی باشد به وی فشار نیاید.

یکی از بهترین غذاها برای کودکان و نوزادان سرماخورده، تهیه حریره می‌باشد. همچنین اگر کودکتان دیابت دارد؛ می‌توانید از بادام تلخ بو داده نشده استفاده کرده و شکر را نیز حذف کنید.

روغن زیتونی که در این نوع حریره وجود دارد موجب افزایش کالری درون این غذا می‌شود. بنباراین آن را بسیار مناسب نوزادانی می‌کند که وزن کمی دارند و یا چربی زیر پوستی آن‌ها در دوران زمستان کم است.

تهیه حریره بادام به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. به طوری که شما می‌توانید آن را متناسب با نیاز کودکتان تهیه کنید. حال که دستور پخت کلی آن را از خورستان آموختید؛ خوشحال می‌شویم آن را برای کودکتان را آماده کرده و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها