صفحه نخست > راهنمای آشپزی > تهیه پوره میوه غذای ویژه کودکان

تهیه پوره میوه غذای ویژه کودکان

پوره یک نوع خوراکی نرم و مقوی است که اغلب مناسب استفاده برای نوزادان و کودکان کم سن و سال می باشد. روش تهیه پوره معمولا با خرد کردن و پختن تره بار، میوه ها، حبوبات و غیره است که به صورت مخلوطی یکدست و غلیظ به دست می آید. به طور کلی پوره یک خوراک بسیار مقوی و در عین حال سالم است که علاوه بر نوزادان و کودکان نوپا بزرگ سالان نیز قادر به استفاده از آن هستند. حتی اشخاصی که دچار مشکلات گوارشی نظیر یبوست می باشند، می توانند از پوره استفاده نمایند. البته پوره استفاده های دیگری نیز دارد. به عنوان مثال در شیرینی پزیی ها جهت تهیه و پخت شیرینی هایی همچون پای و تارت از پوره استفاده می گردد. همچنین در برخی موارد نیز از آن به عنوان سس در کنار دیگر خوراکی بهره می برند. در بین پوره ها پوره میوه بر خلاف طرز تهیه ساده ای که دارد، بیشترین کاربرد و استفاده چه برای کودک و چه برای شیرینی پزی را داراست. به همین سبب در این مقاله خورستان ما تصمیم گرفته ایم، آموزش و تهیه چند نوع از پرطرفدارترین پوره ها را به شما عزیزان ارائه دهیم.

 دستور تهیه پوره میوه مقوی برای کودک:

مواد لازم تهیه پوره میوه

  •  سیب درختی نیم پز‌ شده: یک عدد
  • هلو رسیده و نرم: یک عدد
  • موز رسیده و نرم: یک عدد
  • شیر تازه: نصف پیمانه

دستور تهیه پوره میوه مقوی برای کودک:

از آنجایی که میوه سیب کمی سفت است برای تهیه پوره سیب بهتر است ابتدا آن را نیم پز کنید. سیب نیم پز را به همراه شیر در مخلوط کن یا میکسر ریخته و آنها را خوب میکس کنید. به نحوی که یک ترکیب کاملا صاف و یکدستی حاصل شود.

سپس پوست  هلو و موز را ‌کنده و آنها را نیز به مخلوط سیب و شیر اضافه کنید. حال دوبار آنها را با یکدیگر کاملا میکس کنید. به شکلی که یک مخلوط کاملا غلیظ، نرم و یکدست به دست بیاید.

حال پوره شما آماده می باشد. جهت سرو آن را درون ظرف مورد نظر ریخته و با قاشق مناسب به کودک دلبند تان بدهید.

لازم به ذکر است که این پوره از سن هشت ماهگی مناسب استفاده نوزاد می باشد. بنابراین شما می ‌توانید از ۸ ماهگی به بعد این پوره را در برنامه‌ غذایی کودک خود قرار دهید.

دستور تهیه ی پوره میوه کمک غذای نوزاد:

مواد لازم پوره میوه کمک غذای نوزاد:

  • چند عدد میوه دلخواه
  • مقداری آب و یا آب سیب

دستور تهیه پوره میوه کمک غذای نوزاد:

برای تهیه پوره ی میوه کمک غذای نوزاد، توصیه می کنیم از میوه های رسیده  و شیرین انتخاب کنید.

پس از انتخاب نوع میوه ابتدا میوه را کاملا بشویید، سپس پوست و هسته ی آن را جدا کرده و آن را به قطعات ریز تبدیل کنید.

قطعات میوه را در قابلمه ای ریخته و آب ساده یا یک سوم لیوان آب سیب رقیق شده به آن بیافزاید. البته نا گفته نماند در صورتی که میوه کاملا رسیده باشد اضافه کردن آب یا آب میوه به آن  ضرورتی ندارد.

پس از افزودن آب یا آب سیب در قابلمه را بسته و اجازه بدهید با حرارت ملایم به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بپزید.

به جای قرار دادن میوه ها در معرض حرارت می توان آنها را در معرض بخار نیز قرار داد. اکنون قطعات میوه پخته شده را در مخلوط کن دستی بریزید تا به شکل پوره نرم درآید.

اگر احساس می کنید پوره شما غلیظ است، می توانید کمی آب یا آب سیب رقیق به آن اضافه کنید.

اگر کودک شما غذای شیرین دوست دارد و از پوره شیرین بیشتر استقبال می کند. افزودن کمی شکر به پوره میوه مورد نظر بلامانع می باشد.

 روش تهیه پوره موز:

مواد لازم تهیه پوره موز:

  • موز: نصف موز
  • شیر خشک و یا شیر مادر: چند قاشق غذا خوری

ابتدا نصف موز را تکه کرده و پوست آن را جدا کنید. سپس موز را تکه تکه کرده و با چنگال آن را له و نرم کنید. البته با استفاده از مخلوط کن نیز می توانید تکه های موز را نرم کنید.

اکنون کمی شیرمادر یا شیرخشک به آن اضافه کرده پوره موز آماده است و به کودک خود بدهید.

 روش تهیه پوره هویج:

مواد لازم پوره هویج:

  • هویج متوسط: یک عدد
  • آب: چند قاشق غذا خوری
  • شیر مادر: چند قاشق غذا خوری

دستور تهیه پوره هویج:

ابتدا هویج را کاملا شسته و با برس با دقت کامل تمیز کنید.

حال هویج را به قطعات یک سانتیمتری خرد کرده و چند قاشق غذاخوری آب به آن اضافه کنید.

 اکنون هویج های خرد شده را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی اجاق گاز قرار دهید تا بپزند. البته با بخار آب نیز می توان به مدت ۱۵ دقیقه به هویج ها حرارت داد تا خوب بپزند.

هویج های پخته شده را به همراه آب آن به درون میکسر بریزید تا به صورت یکنواخت له شوند.

در موقع مصرف کمی شیر مادر به این پوره هویج اضافه کنید و به کودک خود بدهید.

هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است که برای سلامتی کودک بسیار مفید می باشد. گرچه آب هویج بهترین منبع این ویتامین است ولی کودکان به پوره آن علاقه بیشتری دارند و پوره را بهتر می خورند.

 دستور تهیه پوره میوه از میوه های خشک:

مواد لازم تهیه پوره از میوه های خشک:

  • برگ زرد آلو خشک: یک فنجان
  • انجیر خشک: یک فنجان
  • سیب درختی خشک: یک فنجان
  •  هلو خشک: یک فنجان

در فصولی که میوه تازه در دسترس نیست می توان با استفاده از انواع میوه های خشک یک پوره مقوی و میلین دستگاه گوارش تهیه کرد.

ابتدا زردآلو خشک، انجیر خشک، سیب درختی خشک و هلو خشک را درون ظرفی ریخته و با هم خوب مخلوط کنید. بعد آنها را درون ظرفی ریخته و تا حدودی که همه میوه ها را آب بپوشاند داخل ظرف را آب بریزید.

سپس درب ظرف حاوی میوه های خشک را پوشانده و آنها را به مدت ۲۴ ساعت به حال خود رها کنید تا خیس بخورند.

روز بعد میوه های خیس خورده و نرم شده را داخل مخلوط کن بریزید و از آنها یک مخلوط غلیظ و یکدست به دست بیاورید. سپس آن را صاف کرده و به همراه خانواده و کودک دلبند خود میل کنید.

البته نا گفته نماند که اگر بخواهید در مدت کوتاه تری پوره میوه خشک را آماده کنید. می توانید میوه ها را داخل قابلمه ای بریزید و اجازه بدهید به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به ملایمت بپزید.

سپس آن را پس از آنکه خنک شد داخل مخلوط کن بریزید و پس از صاف کردن میل کنید. اگر این پوره را برای کودک خود تهیه کرده اید بهتر است با ماست شیرین، حریره یا شیر به او بدهید

 دستور تهیه پوره سیب زمینی:

مواد لازم تهیه پوره سیب زمینی:

  • سیب زمینی: یک عدد متوسط
  •  روغن مایع: یک قاش مربا خوری
  • شیر پاستوریزه: به مقدار لازم

دستور تهیه پوره سیب زمینی:

یک عدد سیب زمینی متوسط را همراه با پوست کاملا شسته و به صورت بخار پز یا با حرارت ملایم کاملا آن را بپزید.

قبل از آنکه سیب زمینی به طور کامل سرد شود، پوست آن را بگیرید و به وسیله پشت قاشق آن را له و نرم کنید. یا می توانید بوسیله گوشتکوب آن را بکوبید.

حال سیب زمینی نرم شده را در یک ظرف لعابی بریزید سپس آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.

اگر کودک شما زیر یکسال است کمی شیرمادر یا شیرخشک به آن اضافه کنید. اگر بالای یکسال است از شیر پاستوریزه نیز می توانید، استفاده کنید.

 سیب زمینی کوبیده و شیر را کاملا با هم مخلوط کرده تا شیر کاملا جذب سیب زمینی شود.

 بعد از آن یک قاشق مربا خوری روغن مایع نیز به مخلوط اضافه کرده و دوباره آن را به هم بزنید. اکنون پوره سیب زمینی آماده شده و قابل مصرف برای کودک شیرین شما است.

 حتما سیب زمینی را با پوست بپزید زیرا در صورتی که سیب زمینی با پوست پخته شود ویتامین  ث آن دو برابر می شود.

نکات تکمیلی و طلایی تهیه پوره میوه:

  • بهتر است در تهیه انواع پوره ها، مخصوصا پوره ‌انواع میوه برای کودک از شیر مادر به عنوان چاشنی آن استفاده کرد. همچنین توصیه می گردد تا دو سالگی کودک از پوره میوه‌ های رنگدانه ‌دار مانند انواع توت، آلبالو، گیلاس، کیوی و خربزه به دلیل حساسیت زا بودن استفاده نکنید.
  • متخصصان تغذیه تأیید کرده اند که استفاده از پوره میوه به دلیل داشتن فیبر بالا برای کودکان و حتی بزرگسالان بهتر از آب میوه می باشد پس به جای آب میوه سعی کنید از پوره استفاده کنید.
  • برای تهیه پوره میوه، اگر از میوه های نرمی همچون موز استفاده می شود، میوه مورد نظر نیازی به پختن ندارد. فقط کافی است آن را له کرده و به مدت چند دقیقه درون مایکروفر گذاشت تا به طور کامل نرم گردد. پس از رسیدن نرمی میوه به اندازه مطلوب جهت تهیه پوره می توان آن را درون میکسر قرار داد.
  • جهت تهیه پوره از میوه های سفتی همچون سیب، هلو، گلابی و ... نیاز هست ابتدا پوست آنها را گرفته و پس از تکه تکه کردن آنها را با مقداری شیر و یا اگر شیر با بدن شما سازگار نیست با مقداری آب بپزید. این میوه ها نیز پس از آن که بپزند به طور کامل نرم می شوند و پس از میکسر کردن پوره دلخواه از آنها به دست می آید.
  • جهت طعم دار کردن پوره های میوه می توان از چاشنی های متفاوتی که بستگی به نوع میوه نیز دارد استفاده کرد. معمولا رایج ترین چاشنی هایی که جهت طعم دار کردن پوره میوه ها کاربرد دارند شامل: شکر، شیر، خامه و کره می باشد.
  •  توصیه می گردد هنگام تهیه پوره میوه برای کودکان حتی المقدور از چاشنی شیر استفاده گردد. زیرا شیر نسبت به دیگر چاشنی های مورد استفاده در پوره میوه ارزش غذایی بالاتری داشته و کودک را مستعد چاقی در سنین بالا نمی کند.

 

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط