صفحه نخست > راهنمای آشپزی > خوراك گل كلم و پنير (3تاطرز تهیه)

خوراك گل كلم و پنير (3تاطرز تهیه)

یک غذای خوشمزه و لذیذ، علاوه بر مزه خوب، باید دارای خواص و ارزش غذایی بالایی باشد. در این زمینه انواع خوراک های سبزیجات بسیار مفید تلقی می شوند و خواص مورد نیاز بدن را دارا می باشند. خوراک گل کلم و پنیر یکی از آن دسته غذا های مفید و با ارزش است که بسیار لذیذ بوده و مناسب برای پذیرایی از میهمانان نیز می باشد. با ما در سایت خورستان همراه باشید تا به این غذا و مواد تشکیل دهنده آن بپردازیم.

 

گل کلم چیست؟

یک نوع به خصوص از صیفی جات به شمار می رود که گل آن به استفاه می رسد و ساقه و برگ های آن را دور می ریزند. گل کلم از نظر ساختار، شباهت عجیبی به کلم بروکلی دارد! برخی از انواع کلم ها در دنیا شامل موارد زیر می شوند:

  • کلم های ایتالیایی: کلم هایی با ظواهر متنوع می باشند که به صورت سالانه یا دو سالانه موجود هستند. رنگ های آن ها سبز و بنفش و قهوه ای و زرد است.
  • کلم های شمال غربی اروپا از نوع دو سالانه: در قرن 19 در فرانسه آن ها را برداشت و کشت کردند. در اوایل بهار می توان به کشت و برداشت آن ها پرداخت.
  • کلم های شمالی اروپا از نوع سالانه: برداشت آن ها در تابستان و پاییز می باشد. در قرن 18 در آلمان نخستین بار به وجود این نوع کلم ها پی برده شد.
  • کلم های آسیایی: این نوع گل کلم ها، در چین و هند کشت و برداشت می شوند و پرروش آن ها از قرن 19 در هند آغاز گردید.

گل کلم ها در آشپزی کشور های مختلف جایگاه ویژه ای دارند. طعم  و مزه آن ها بسیار مطلوب است. آن ها را در پخت انواع غذا های کباب شده، آب پز، بخار پز، سرخ شده و... به کار می برند. انواع کلم در رنگ های سفید و نارنجی، سبز و ارغوانی موجود می باشند. در بسیاری از کشور ها مردم گل کلم ها را در ترکیب با برخی سبزیجات همچون لوبیا، نخودفرنگی و... با سس های مختلف آماده کرده و غذا های متنوعی را با آن ها سرو می کنند.

خواص و ارزش غذایی گل کلم:

اساس تهیه خوراک گل کلم و پنیر، انواع گل کلم ها می باشند. گل کلم از نظر ارزش غذایی بسیار غنی است. گل کلم ها اغلب دارای چربی و کربوهیدرات بسیار پایینی هستند. هم چنین انواع گل کلم ها، پر از فیبر بوده و ویتامین های بسیاری را در خود جای داده اند. مقادیر بالای آب موجود در آن ها، این صیفی جات را در دنیا بسیار پر طرفدار کرده است. چند نوع فیتوکمیکال مفید نیز در این گل کلم ها موجود می باشند. گل کلم ها این خاصیت را دارند که مانند یک استروژن در بدن عمل کرده و از بروز هر گونه سرطانی پیشگیری کنند. خطر سرطان پروستات با استفاده مداوم از گل کلم ها در وعد های مختلف غذایی تقریبا به صفر می رسد.

با مصرف گل کلم چه به صورت مجزا و چه در غذا هایی همچون، خوراک گل کلم  و پنیر، از بروز استرس های اکسیداتیو جلوگیری خواهید کرد. منگنز و مواد اکسیدانی موجود در آن بدن را تقویت کرده و مانع از بروز تحریک در سلول ها می شود. و بدن را از آسیب های اکسیداتیو ناشی از فعالیت رادیکال های آزاد می رهاند. برای درمان مشکلات تنفسی نیز می توان گل کلم را به کار برد. پزشکان بار ها به خاصیت جذب آهن بالای این مواد غذایی مفید نیز اشاره کرده اند. این خاصیت در آن به سبب وجود ویتامین سی و جذب بالای آهن و افزایش هموگلوبین می باشد. با مصرف آن همچنین به کاهش وزن خود نیز کمک خواهید کرد.

طرز تهیه خوراک گل کلم با پنیر:

در این مقاله به چند روش تهیه و آماده سازی خوراک با گل کلم می پردازیم. یکی از ساده ترین روش های پخت آن،  تهیه آن با مقادیری پنیر پیتزا می باشد. برای تهیه آن یک عدد گل کلم، یک عدد لیمو ترش، 2 تا 3 حبه سیر درشت و پوست شده، مقادیری پنیر پارمسان، روغن زیتون، نمک و فلفل به مقدار مورد نیاز لازم می باشد.

برای تهیه خوراک گل کلم با پنیر نیاز به فر دارید. فر خود را پیش از هر چیز روشن کنید تا گرم شود. در این فرصت گل کلم ها را از هم جدا کرده و کمی ریز تر کنید، سپس آن ها را در ظرف مخصوص فر بچینید، سپس روی آن ها سیر، آبلیمو، روغن، نمک و فلفل را بیافزایید، سپس این ظرف را بدون پوشاندن درب آن، مدتی در فر قرار دهید تا گل کلم ها طلایی و قهوه ای شوند و کمی بپزند. سپس آن ها را در یک سوفله خوری بریزید و بر روی آن ها پنیر را اضافه کنید و در  فر قرار دهید تا پنیر آن آب شود. خوراک گل کلم شما آماده سرو می باشد!

مراحل آماده سازی آن بین 20 تا 30 دقیقه طول می کشد. برای اطمینان از پخته شدن کلم ها، پیش از ریختن پنیر بر روی آن از یک چنگال استفاده کنید و نرمی کلم ها را ارزیابی نمایید. خوراک گل کلم را برای وعده های مختلف غذایی می توان سرو کرد. ضمنا این غذایی مناسب برای وجترین ها نیز به شمار می رود. در نظر داشته باشید که این مقدار مواد برای 4 نفر مناسب است.

روش دوم پخت خوراک گل کلم:

این روش پخت با گوشت آماده سازی می شود. شما می توانید گوشت را از آن حذف کنید اما وجود گوشت در آن بسیار بر طعم و مزه آن می افزاید. مواد تشکیل دهنده آن به شرح زیر می باشند:

  • گل کلم کوچک: 1 عدد
  • هویج درشت: 3 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • لوبیا چیتی: 1 پیمانه
  • گوشت گوسفندی: 500 گرم
  • رب گوجه: 2 قاشق غذا خوری
  • ادویه جات مورد نظر( شامل پودر سیر، زردچوبه، نمک، فلفل سیاه، دارچین، فلفل قرمز و ...) به میزان دلخواه

طرز تهیه خوراک گل کلم مخلوط:

در این روش پخت خوراک گل کلم به صورت یک مخلوط از سبزیجات و حبوبات و گوشت آماده سازی می شود. در وهله اول باید روغن را داغ کرده و پیاز های نگینی شده را در آن تفت دهید. سپس ادویه های انتخابی را که بسته به ذائقه خودتان دارند، به آن بیافزایید. کمی در روغن آن ها را تفت دهید تا عطر آن بلند شود. سپس مرغ و یا گوشت مورد نظر را که پیش تر ریز کرده اید، به این ترکیب در روغن داغ اضافه کنید. سپس چند دقیقه آن ها را در روغن تفت دهید.

در مرحله بعد، زمانی که رنگ گوشت ها کمی تغییر کرد، باید رب گوجه را به آن اضافه کنید. کمی تفت دهید تا روغن و باقی مواد قرمز شوند، و رنگ و لعاب رب را به خود بگیرند. زیر حرارت را کم کنی  و درب تابه را بر روی آن قرار دهید تا گوشت به خوبی بپزد. به این ترکیب کمی هم آب جوش بیافزایید. وقتی گوشت در قابلمه کمی پخته شد، لوبیا چیتی ها را نیز به آن اضافه کنید. در ادامه دستور پخت خوراک گل کلم،  هویج را کمی تفت دهید تا نرم شود. سپس هویج را به این خوراک اضافه کنید. پس از 30 دقیقه، گل کلم ها را به این ترکیب اضافه کنید. توجه کنید که آن ها را پیش از اضافه کردن به این مواد خوب بشویید. می توانید برای نرم تر شدن این گل کلم ها، کمی آن ها را تفت دهید و سپس به مواد اصلی اضافه کنید.

گل کلم در این خوراک خیلی سریع می پزد. برای جلوگیری از له شدن آن ها پس از ده دقیقه زیر گاز را خاموش کرده و غذا را سرو کنید.

روش سوم پخت خوراک گل کلم:

اگر از آن دسته افراد هستید که عاشق پیتزا و غذا های فست فودی بوده و آن ها را به همه غذا ها ترجیح می دهید، خوشحال باشید! سایت... فکری هم برای شما کرده است! با یک دستور پخت ساده می توانید، یک خوراک گل کلم فست فودی برای خود آماده کنید. برخی مواد تشکیل دهنده این خوراک به شرح زیر می باشند:

  • گل کلم 1 عدد
  • تخم مرغ 2 عدد
  • شیر به میزان لازم
  • ادویه جات و پنیر پیتزا به مقدار مورد نیاز

طرز تهیه خوراک گل کلم پیتزایی:

در ابتدا باید گل کلم ها را تفت دهید تا خوب بپزند و نرم شوند. آن ها را خوب بشویید و در یک تابه با کمی روغن حرارت دهید. درب آن را ببندید تا کمی بخارپز شوند. سپس کمی کره به این ترکیب اضافه کنید تا عطر خوشی به خوراک گل کلم نهایی ببخشید. سپس باید به سراغ تخم مرغ ها و شیر برویم! این مواد را در یک کاسه با هم ترکیب کنید. سپس مایع حاصله را بر روی گل کلم ها ریخته و فلفل و نمک را نیز اضافه کنید. سپس درب ظرف را ببندید تا این ترکیب خوب بپزد و تخم مرغ ها کمی خود را گرفته و مواد سفت شوند. در این مرحله باید پنیر پیتزا را به آن اضافه کنید.

پس از افزودن پنیر پیتزا، درب ظرف را ببندید، تا مواد بخار پز شده و پنیر آب شود. غذای شما آماده سرو است! می توانید آن را با سس های به خصوصی سرو کنید. حالا خوراک گل کلم را با کمی خیار شور، گوجه و سبزی تزیین کرده و یک خوراک مجلسی آماده کنید.

روش چهارم پخت خوراک گل کلم:

برای آماده سازی این خوراک باید مواد زیر را در دسترس داشته باشید:

  • گل کلم: 1 عدد
  • گوشت چرخ کرده: 200 گرم
  • پیاز: 1 عدد
  • گوجه فرنگی رنده شده: 2 عدد
  • رب گوجه یک قاشق غذا خوری
  • نمک و فلفل و ادویه جات دلخواه: به میزان لازم
  • پنیر پیتزا به دلخواه

روش طبخ گل کلم با گوشت چرخ کرده:

در این روش آماده سازی خوراک گل کلم باید این صیفی جات را بخار پز کنید. به همین منظور آن ها را خوب بشویید و تکه تکه کنید و با کمی آبلیمو در یک قابلمه بریزید. به آن آب جوش اضافه کرده و بگذارید که به آرامی بپزد. پیاز را که پیش تر نگینی خورد کرده اید، در روغن تفت دهید. گوشت چرخ کرده را به پیاز سرخ شده اضافه کرده و کمی تفت دهید. در این مرحله پس از چند دقیقه شاهد تغییر رنگ گوشت خواهیم بود. در این جا باید ادویه و رب گوجه را به آن اضافه کنید. گوجه فرنگی ها را کمی پوره کنید، سپس آن ها را با کمی آب به مواد اصلی غذا اضافه کنید. سپس یک تابه مجزا را برداشته و گل کلم های پخته شده را در آن بچینید، سس گوشتی که به همراه رب آماده کرده اید را به صورت یک نواخت بر روی آن بریزید.

در این خوراک گل کلم، می توانید از پنیر پیتزا نیز استفاده کنید. اما اگر می خواهید یک غذا با کالری کم تر تهیه کنید، می توانید از این مواد صرف نظر کنید. بر روی آن ها کمی آبلیمو بریزید. درب تابه را ببندید تا خوراک به آرامی بپزد و پنیر های آن آب شوند. روی این خوراک می توانید در پایان، کمی جعفری تازه بریزید. این کار سبب می شود که عطر و طعم جعفری نیز در کل غذا پخش شود و به آن مزه لذیذی بدهد.

انواع خوراک گل کلم را می توان هم به صورت پرسی، هم به صورت ساندویچی و هم به همراه برنج، سرو کرد. آن ها یک میان وعده بسیار مفید برای فرزندان شما می باشند. برای چاشت مدرسه یا مهد کودک آن ها از این مواد غذایی خوشمزه و پر خاصیت غافل نشوید. سایت.. در این مقاله به دستور پخت برخی از خوراک های خوشمزه گل کلم پرداخت. هر فرد هر قدر هم بد غذا باشد، بالاخره از یکی از این دستور پخت ها لذت می برد. امیدواریم که از این مقاله در خورستان استفاده مفید را کرده باشید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

ناگت هويج و كلم بروكلي(ناگت سبزیجات)

ناگت هويج و كلم بروكلي(ناگت سبزیجات)

انواع ناگت های مرغ و سبزیجات همیشه مورد توجه بوده اند و کمتر کسی را می توان یافت که مزه این مواد غذایی و خوراک های خوشمزه و لذیذ را دوست نداشته باشند. انواع ناگت هویج هم طعم...

تهيه اسپاگتي لومين(غذای گیاهی برای کودکان)

تهيه اسپاگتي لومين(غذای گیاهی برای کودکان)

سایت خورستان همیشه ارائه دهنده بهترین ها برای شما بوده است. در این مقاله قصد داریم به ارائه یک خوراک مخصوص برای وجترین ها یا گیاه خواران عزیز بپردازیم. اسپاگتی لومین نام غذایی است که در این مقاله...

آیا می توان ماهی و شیر  را با هم مصرف کرد؟

آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟

آیا می توان ماهی و شیر را با هم مصرف کرد؟ شیر و ماهی هر دو از غذاهای مفید بوده و همواره وجود آن‌ها در برنامه غذایی منجر به رفع مهمترین نیازهای بدن می شود. در واقع...

طرز تهیه کتلت‌ سبزیجات

طرز تهیه کتلت‌ سبزیجات

کتلت سبزیجات انواع بسیاری دارد ما اینجا برای شما طرز تهیه کتلت سبزیجات بدون گوشت را آموزش می دهیم این غذا بسیار لذیذ و خوشمزه است و شما می توانید آن را برای وعده غذایی شب در نظر بگیرید. اگر...

برچسب های مرتبط