صفحه نخست > راهنمای آشپزی > تهیه مرغ با کلم بروکلی مرحله به مرحله

تهیه مرغ با کلم بروکلی مرحله به مرحله

غذاهای دارای مرغ همیشه ساده‌ترین راه برای گذراندن یک مهمانی بوده اند. تهیه مرغ با کلم بروکلی نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای زمان‌هایی است که وقت کافی ندارید.

مرغ که طرفداران خاص خود را دارد. به خصوص کودکان تمایل خاصی به مرغ دارند. از طرفی کلم بروکلی در بسیاری از مناطق طرفداران کمی دارد. شاید به دلیل رنگ سبز خاص آن است که بسیاری از کودکان نیز تمایلی به مصرف آن ندارند.

طی تحقیقاتی که در یکی از دانشگاه‌های بریتانیا انجام گرفت کودکان تمایل کمتری به مصرف گیاهان با رنگ سبز پررنگ دارند. دانشمندان معتقدند این موضوع به انسان‌های اولیه باز می‌گردد. آن‌ها به دلیل اینکه ممکن بود یک گیاه سمی باشد؛ این مورد را در ژن‌های خود به ما دادند.

حال اگر مادران امروز می‌خواهند با آن مبارزه کنند راه‌های زیادی دارند. اولین راه آن‌ها استفاده از موادی است که کودک به آن‌ها علاقه زیادی دارد. بنابراین بهتر است به طرز تهیه مرغ با کلم بروکلی توجه کنید.

مواد لازم تهیه مرغ با کلم بروکلی:

  • روغن زیتون یا روغن نارگیل: ۲/۱ قاشق غذاخوری
  • روغن : به مقدار لازم
  • پیاز: ۳ عدد
  • سیر: یک بوته به همراه چند حبه
  • سینه مرغ خرد شده: ۱ عدد (در صورت تمایل از دو عدد ران مرغ استفاده کنید)
  • نشاسته ذرت: ۱ قاشق چایخوری
  • سس سویا: ۱ قاشق چایخوری
  • عسل: ۲ قاشق غذاخوری
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری
  • کلم بروکلی: به میزان دلخواه

طرز تهیه مرغ با کلم بروکلی:

طرز-تهیه-مرغ-با-کلم-بروکلی

برای تهیه این خوراک خوشمزه لازم است ابتدا به شستن مرغ و خرد کردن آن بپردازید. البته اگر مرغ را به صورت تکه شده خریداری می‌کنید که کارتان بسیار ساده‌تر شده است.

مرغ را به خوبی بشویید. به طوری که پوست آن کاملاً کنده شود. سپس در یک بشقاب در فریزر قرار دهید. این کار به حفظ بافت مرغ کمک شایانی می‌کند.

پس از این مرحله نوبت به پخت مرغ می‌رسد. اگر شما هم به بوی ضحم مرغ حساس هستید؛ از تعدادی سیر و پیاز استفاده کنید. در کاسه‌‌ای یک بوته سیر و یک پیاز حلقه شده گذاشته و مرغ را در آن قرار دهید.

پس از آن مرغ را از مواد جدا کرده و در آب جوش بیندازید. توجه داشته باشید که اگر می‌خواهید یک خوراک بی‌نقص مرغ و کلم بروکلی تهیه کنید؛ نباید اجازه دهید مرغ کم یا بیش از اندازه پخته شود. آن قدر که مغز پخت شود کافی است.

یکی دیگر از پیازها را بردارید و به صورت ورقه‌‌ای خرد کنید. هرچه ورقه‌های شما نازک‌تر باشند زودتر می‌سوزند. اما اگر زیاد هم کلفت باشند مناسب تهیه این خوراک نخواهند بود. بهتر است به صورت هم اندازه و با اندازه‌‌ای حدود نیم میلی متر خرد شوند.

پیازها را در تابه بریزید و اجازه دهید آب پیاز تخلیه شود. پس از این مرحله است که باید کمی روغن به پیاز زده و آن را سرخ کنید. سپس مرغ را به آن اضافه کنید و مرغ‌ها را نیز مدام به هم بزنید.

آماده سازی کلم بروکلی:

به سراغ کلم بروکلی‌ها رفته و آن‌ها را نیز به خوبی بشویید. سپس به اندازه‌های مناسب خرد کرده و در ظرفی مناسب اجازه دهید آب آن‌ها گرفته شود. اندازه کلم بروکلی‌ها بهتر است طوری باشد که به طور کامل مغز پخت شوند.

زمانی که آب کلم بروکلی‌ها تخلیه شد؛ آن‌ها را در ظرفی جداگانه بخارپز کنید. این کار در تهیه مرغ و کلم بروکلی به شما یک خوراک سالم هدیه می‌دهد.

باز به سراغ مرغ‌ها برگردید. مطمئن شوید مرغ‌ها به طور کامل سرخ شده اند. اگر رنگ مرغ‌ها به رنگی متمایل به قهوه‌‌ای برگشت؛ می‌توانید از پخت صحیح آن اطمینان حاصل کنید.

مرغ را از روی حرارت برداشته و پیازها را از مرغ جدا کنید. این پیازها حاوی موادی هستند که بهتر است در خوراک نباشند. زیرا طعم آن را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ترکیب نهایی را بسازید!

تنها پیاز باقی مانده را بردارید و به خوبی خرد کنید. آن را در تابه‌‌ای جداگانه به خوبی تفت دهید. سپس روغن زده و سرخ کنید. در این میان سیر‌های باقی مانده را نیز بردارید و به ریز‌ترین اندازه ممکن خرد کنید.

سیر را نیز به پیازها اضافه کنید. اما توجه داشته باشید که اگر در تهیه مرغ و کلم بروکلی سیر را بیش از اندازه حرارت دهید؛ غذای شما را تلخ می‌کند.

اجازه دهید این ترکیب فوق العاده حدود دو دقیقه به خوبی طلایی شود. توجه کنید که شعله گاز در این زمان باید متوسط باشد. پس از آن حدود یک قاشق دیگر روغن را به همراه مرغ‌ها به ترکیب اضافه کنید.

میان تابه را گود کنید. به طوری که بتوان نشاسته را دقیقاً در گودی میان قابلمه قرار داد. حال نشاسته را به تمام بخش‌های ظرف با تمرکز در وسط آن اضافه کنید.

توجه داشته باشید که در این مرحله به هیچ وجه نباید مواد را به هم بزنید. بلکه باید اجازه دهید چند دقیقه به حال خود بماند تا نشاسته کار خود را انجام دهد.

پس از گذشت دو دقیقه می‌توانید تابه را هم بزنید. توجه داشته باشید که در هنگام هم زدن باید از کف تابه مواد را به روی آن منتقل کنید تا نشاسته نسوزد.

طرز تهیه سس مرغ با کلم بروکلی:

طرز-تهیه-سس-مرغ-با-کلم-بروکلی

سس سویا را به همراه رب گوجه فرنگی و عسل با یکدیگر ترکیب کنید. بهتر است از یک قاشق فلزی برای ترکیب این مواد استفاده کنید. سپس سس را به موادی که درون تابه است بیفزایید. باز هم این کار را با دقت انجام دهید. زیرا سس باید به تمام بخش‌های مرغ به صورت یکسان برسد.

در این مرحله لازم است درب تابه را بگذارید. البته می‌توانید کمی آب هم به مواد اضافه کرده و سپس درب را بگذارید تا به خوبی حدود پنج دقیقه با یکدیگر ترکیب شوند. نکته مهم این است که چون سس دارای عسل بوده است؛ نباید حرارت زیاد باشد.

دقیقاً در آخرین مراحل است که کلم بروکلی را باید اضافه کنید. چرا که اگر زودتر این کار را انجام دهید کلم بروکلی از هم می‌پاشد. از طرفی اگر دیر این کار را انجام دهید به خوبی طعم دهندگی نمی‌کند.

پس از این مرحله نیز درب تابه را قرار دهید و حدود پنج دقیقه صبر کنید. سپس می‌توانید خوراک مرغ و کلم بروکلی خوشمزه خود را با یک تزئین عالی سرو کنید.

:بیشتر بدانید

طرز تهیه خوراک‌ بادمجان‌ پنیری

طرز تهیه خوراک لوبیا سبز

مهم‌ترین نکات تهیه خوراک مرغ و کلم بروکلی:

مهم‌ترین-نکات-تهیه-خوراک-مرغ-و-کلم-بروکلی

زمانی که می‌خواهید کلم بروکلی را خرد کنید؛ توجه داشته باشید که قسمت‌های زرد شده روی کلم بروکلی را نیز از آن جدا کنید. اگر برش کلم بروکلی نیز به صورت مورب باشد بسیار بهتر است.

مورب بودن برش به خروج آب اضافی کلم بروکلی کمک شایانی می‌کند. از طرفی بهتر است این کار را انجام دهید. چرا که به طعم گیری کلم کمک بسیاری می‌کند. پخت آن را نیز سریعتر می‌کند.

همانطور که در مواد لازم تهیه خوراک مشاهده کردید ادویه خاصی برای تهیه این خوراک نیاز نیست. اما برای طعم بهتر می‌توانید از ادویه‌هایی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم استفاده کنید.

ادویه‌هایی که می‌توان به این خوراک افزود:

ادویه‌هایی-که-می‌توان-به-این-خوراک-افزود

زردچوبه اگر می‌خواهید خوراک مرغ و کلم بروکلی شما سرباز مبارزه با سرطان‌های خاص باشد این ادویه را به آن اضافه کنید. زمان افزودن آن نیز وقتی است که مرغ با پیازها در ابتدا می‌پزد.

ادویه کوهی شامل چندین ادویه است که در عطاری‌ها می‌توان آن را تهیه کرد. این ادویه عطر بسیار خوبی دارد. از طرفی موجب خارج شدن آب اضافی مواد در تهیه این خوراک می‌شود.

بامیه نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها است. اگر بامیه دوست دارید؛ می‌توانید آن را همانند فلفل در نخ کنید. سپس در مکانی که آفتاب به صورت مستقیم است قرار دهید. زمانی که به خوبی خشک شد؛ چوب آن را جدا کرده و در میکسر پودر کنید.

فلفل سیاه را نمی‌توان یک ادویه مناسب برای این غذا دانست. بهتر است از آن برای تزئین روی غذا استفاده کنید تا اجازه دهید در پخت باشد.

نمک نیز بهتر است در تهیه این خوراک استفاده نشود. چرا که نیازی به آن نیست. سرانه مصرف نمک در ایران بسیار بالاست از طرفی این ادویه ضرر‌های بسیاری نیز دارد.

از جمله موادی که می‌توان به مرغ و کلم بروکلی افزود:

فلفل دلمه‌‌ای یکی از بهترین انتخاب‌ها برای تهیه این خوراک به حساب می‌آید. به خصوص اگر از فلفل دلمه‌‌ای‌های نارنجی و زرد استفاده کنید؛ غذای زیباتری نیز خواهید داشت.

فلفل دلمه‌‌ای بهتر است به همراه کلم بروکلی به مواد اضافه شود. چرا که این ماده غذایی اگر حرارت زیاد ببیند؛ ظاهر زیبای خود را از دست می‌دهد. از طرفی طعم آن نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اگر شما هم تمایل دارید مرغی که استفاده می‌کنید عاری از هر گونه هورمون شود؛ می‌توانید از هویج استفاده کنید. هویج‌ها را نیز در پخت اول مرغ در کنار آن قرار دهید. البته توجه داشته باشید که هویج‌ها پس از پخت اول باید از غذا خارج شوند.

اگر تمایل داشتید هویج در تمام غذا حضور داشته باشد؛ می‌توانید آن را بخارپز کنید. سپس در زمان بخارپز کمی عسل یا اگر رنگ آن برایتان اهمیت ندارد شیره به آن اضافه کنید. این کار باعث می‌شود غذا کمی شیرین شود.

در بسیاری از خوراک‌هایی که می‌توان به صورت خانگی تهیه کرد؛ قارچ عضو جدایی ناپذیر است. در تهیه خوراک مرغ و کلم بروکلی نیز می‌توانید قارچ‌های ورقه شده را زمانی که کلم بروکلی را اضافه می‌کنید به مواد بیفزایید.

سیب زمینی نیز می‌تواند جایی در مواد لازم تهیه این خوراک داشته باشد. اما اگر می‌خواهید ذات این غذای خوشمزه تحت تاثیر قرار نگیرد؛ بهتر است از آن استفاده نکنید.

تهیه مرغ و کلم بروکلی یکی از غذاهایی است که برای همه افراد خانواده توصیه شده است. این غذا ظاهر زیبایی نیز دارد. بنابراین می‌توان از آن در مهمانی‌ها نیز استفاده کرد. اگر شما نیز تجربه‌‌ای در تهیه این خوراک خوشمزه دارید؛ با ما در خورستان به اشتراک بگذارید.

 

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط