صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه روغن جگر ماهی و نقش آن در بارداری

طرز تهیه روغن جگر ماهی و نقش آن در بارداری

روغن ماهی یکی از بهترین انتخاب‌ها برای جلوگیری از بسیاری از بیماری‌ها می‌باشد. به طوری که خورستان امروز قصد دارد طرز تهیه روغن جگر ماهی و خواص آن برای بارداری را مورد بررسی قرار دهد. البته روغن جگر ماهی تنها مختص به استفاده بانوان باردار نمی‌شود. این روغن می‌تواند برای بسیاری از ارگانیسم‌های حیاتی بدن نیز مفید واقع شود.

روغن جگر ماهی را می‌توان از ماهی‌های مختلفی به دست آورد. روش‌های مختلفی نیز برای تهیه آن وجود دارد. در ادامه به بهترین ماهی‌ها و بهترین روش‌های تهیه این روغن می‌پردازیم

بهترین ماهی برای روغن جگر ماهی:

همانطور که می‌دانید از حیوانات دیگر نیز روغن‌های مختلفی به دست می‌آید. برای مثال روغن نهنگ کیفیت فوق العاده‌‌ای دارد. البته تهیه آن نیز بسیار سخت‌تر می‌باشد.

از جمله ماهی‌هایی که بهترین روغن جگر را در ایران دارند می‌توان به کپور اشاره کرد. این ماهی را می‌توان در دریاهای ایران به سادگی یافت. از طرفی تخم ریزی آن ساده‌تر است. بنابراین می‌توان گفت رواج این روغن در ایران نیز بیشتر است.

خارو، تن و بیاح نیز جزو لیست ده ماهی برتر قرار دارند. این ماهی‌ها طبق تحقیقات انجام شده دارای اسیدهای چرب بسیاری می‌باشند. همین باعث شده یکی از بهترین گزینه‌ها برای طرز تهیه روغن جگر ماهی و خواص آن برای بارداری باشند.

ماهی بعدی لیست کمتر در ایران یافت می‌شود. اما این ماهی بهترین روغن را با بیشترین میزان بازدهی دارد. ماهی کابلیو حدود ۷۰ درصد روغن می‌دهد.

روغن جگر ماهی از بسیاری از این روغن‌ها بهتر می‌باشد. چرا که در تهیه روغن جگر ماهی در بسیاری از شرکت‌ها، از تمام بخش‌های بدن ماهی استفاده می‌کنند. این در حالی است که برای خلوص بالاتر این روغن، لازم است تنها جگر آن در روغن یافت شود.

از این رو می‌توان گفت ماهی‌هایی که دور ریز کمتری دارند روغن بهتری می‌دهند. آن هم تنها به دلیل شرکت‌هایی است که برای تولید بیشتر از ضایعات ماهی در تهیه روغن استفاده می‌کنند.

بهترین روش تهیه روغن جگر ماهی:

بهترین-روش-تهیه-روغن-جگر-ماهی

به طور کلی طرز تهیه روغن جگر ماهی و خواص آن برای بارداری دو مقوله مرتبط به یکدیگر می‌باشند. به طوری که اگر از روش درستی برای تهیه این روغن استفاده نکنیم؛ خواص آن برای بارداران نیز کاهش می‌یابد.

در یک دید کلی می‌توان گفت روغن جگر ماهی از فشردن ماهی پخته شده به دست می‌آید. بنابراین یکی از مهم‌ترین مراحل تهیه آن، پختن ماهی است.

در کارخانه‌های بزرگ این کار را به کمک دیگ‌های بزرگ بخار انجام می‌دهند. البته برخی کارخانه‌ها نیز از روش‌های پخت مخصوص به خود استفاده می‌کنند. اما آنچه بیان شد کلی‌تر می‌باشد.

زمانی که ماهی در این دیگ‌ها پخته می‌شود همراه روغن، شیرابه‌‌ای نیز از ماهی خارج می‌شود. این شیرابه باید تصفیه شده و از مخلوط ما خارج شود.

بنابراین یک عملیات میانی صورت می‌گیرد. عملیاتی که تحت عنوان سانتریفیوژ کردن صورت می‌گیرد. این کار نیز به کمک دستگاه‌های خاصی صورت می‌گیرد.

مرحله بعدی تصفیه روغن و آماده کردن آن برای رفتن در بطری‌ها است. برای این کار حدود نیم ساعت روغن را در دیگ‌های بخار حرارت می‌دهند. حرارت با بخار در این مرحله به صورت مستقیم می‌باشد.

این کار مزایای بسیاری دارد. اما اگر حرارت روغن زیاد شود؛ می‌تواند موجب تلخ شدن آن شود. اما از جمله مزایای این حرارت لحظه آخری می‌توان به افزایش طول عمر روغن ماهی اشاره کرد. همچنین می‌تواند به بهبود طرز تهیه روغن جگر ماهی و خواص آن برای بارداری کمک کند.

در این مرحله لازم است روغن جوشیده شده صاف شود. اگر این مرحله به خوبی انجام نشود؛ باید احتمال خراب شدن روغن در زمان کوتاه را داشت.

اگر به دنبال یک روغن جگر ماهی با کیفیت هستید؛ بهتر است از شرکت‌هایی خرید کنید که اطمینان دارید در این روش تنها از جگر ماهی استفاده می‌کنند. طی روش دوم می‌توان از دیگر بقایای ماهی نیز استفاده کرد. اما کیفیت آن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

طرز تهیه روغن جگر ماهی و نقش آن در بارداری با کیفیت کمتر:

طرز-تهیه-روغن-جگر-ماهی-و-خواص-آن-برای-بارداری-با-کیفیت-کمتر

طی این روش ابتدا ماهی را به خوبی می‌شویند. البته می‌توانند بقایای ماهی را نیز به خوبی شسته و در این روش استفاده کنند. برای این کار نیز دستگاه‌های بزرگی وجود دارد.

سپس آن‌ها را به خوبی می‌پزند. با توجه به اینکه بقایای ماهی زمان بیشتری برای پخت نیاز دارند؛ حرارت آن را بیشتر می‌کنند.
در مرحله بعدی تمام بقایای ماهی را با هم فشرده می‌کنند. به طوری که روغن و شیرابه آن گرفته شود. در این روش شیرابه بیشتری دیده می‌شود.

مراحل دیگر به طور کامل شبیه به روش اول می‌باشد. روغن‌هایی که با این روش تهیه می‌شوند در ایران کمتر دیده می‌شوند. چرا که بسیاری از مراجع تقلید روغن‌هایی که با این روش تهیه شده‌‌اند را به دلیل مشکلات شرعی ماهی‌ها حرام اعلام کرده اند.

کدام موارد در کیفیت روغن ماهی تاثیر گذارند؟

کدام-موارد-در-کیفیت-روغن-ماهی-تاثیر-گذارند؟

روغن‌هایی که در مکان‌های استریلیزه تولید می‌شوند کیفیت بهتری دارند. این روغن‌ها در تماس با اکسیژن قرار نمی‌گیرند. بنابراین ماندگاری بالاتری دارند.

روش تصفیه روغن ماهی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بهترین روش استفاده از خاک رس می‌باشد. البته این روش رایج‌ترین روش نیز هست.

ماهی‌هایی که سریع‌تر صید می‌شوند کیفیت بهتری دارند. این درباره روغن ماهی نیز صادق است. هرچه ماهی سریع‌تر صید و فرآیند رسیدن آن به کارخانه سریع‌تر صورت گیرد؛ کیفیت آن بالاتر می‌رود.

جالب است بدانید ماهی‌هایی که به روش حلال صید می‌شوند کیفیت بسیار بالاتری دارند. چرا که در صید حلال ماهی‌هایی که در آب مرده باشند؛ از دیگر ماهی‌ها جدا می‌شوند.

در بسیاری از کارخانه‌ها برای افزایش مقدار محصول نهایی از مواد افزودنی استفاده می‌کنند. هرچه این مواد کمتر باشند؛ کیفیت در طرز تهیه روغن ماهی و خواص آن برای بارداری افزایش می‌یابد.

اگر یک روغن خوب مصرف کنیم چه خواصی خواهد داشت؟

این روغن قرن هاست که در کشورهای تمدن دار رایج است. به طوری که در ایران به عنوان یک روغن درمانی به کار گرفته می‌شود. امروز نیز در بسیاری از داروهای شیمیایی از این روغن استفاده می‌کنند.

روغن ماهی خواص فوق العاده‌‌ای در بهبود درد مفاصل دارد. این روغن اگرچه عطر خوبی ندارد؛ اما می‌تواند بخش بزرگی از دردهای مفصلی و ماهیچه‌‌ای شما را تسکین بخشد.

به طور کلی به دلیل وجود ویتامین‌های A و D این روغن فوق العاده می‌تواند التهاب‌های دوران بارداری را کاهش دهد. این التهاب‌ها اگر زیاد شوند؛ می‌توانند مشکلات بسیاری را برای بانوان ایجاد کنند.

عفونت‌های دوران بارداری می‌توانند مشکلات بسیاری ایجاد کنند. با مصرف این روغن می‌توان از ایجاد خیل عظیمی از عفونت‌ها جلوگیری کرد.

از سوی دیگر به دلیل وجود امگا سه این روغن می‌تواند رادیکال‌های آزاد را نیز از بین ببرد. این روغن حاوی آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی نیز می‌باشد.

تحقیقات نشان داده است با استفاده ازاین روغن می‌توان به بهبود فعالیت چشم کمک کرد. بانوان باردار می‌توانند با استفاده از این روغن سلامت چشم نوزاد خود را تضمین کنند.

یکی از مزایای طرز تهیه روغن جگر ماهی و خواص آن برای بارداری بهبود سلامت استخوان است. مادران در دوران بارداری فشار زیادی روی استخوان لگن تجربه می‌کنند. روغن ماهی می‌تواند به بهبود وضعیت استحکام آن کمک کند.

با توجه به اینکه این روغن امگا سه فراوانی درون خود دارد می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی را نیز کاهش دهد. بسیاری از مرگ‌هایی که در دوران زایمان و بارداری رخ می‌دهند به دلیل بیماری‌های قلبی و سکته می‌باشند.

این روغن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که تمایل دارند اعصاب خوبی داشته باشند. با وجود امگا سه فراوان می‌توان انتظار داشت این روغن به رشد اعصاب بدن به خصوص اعصاب بینایی کمک کند.

از جمله عوارض مصرف زیاد روغن جگر ماهی:

از-جمله-عوارض-مصرف-زیاد-روغن-جگر-ماهی

این روغن حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و D می‌باشد. بنابراین باید انتظار مسمومیت را داشته باشید. البته این مسمومیت در صورتی ایجاد می‌شود که مقادیر زیادی از این روغن را به صورت کاملاً خالص مصرف کنید.

این روغن برای بانوانی که در هفته‌های ابتدایی بارداری هستند مناسب نیست. همچنین خانم‌هایی که تهوع بارداری زیادی دارند بهتر است از این روغن استفاده نکنند. آن هم به این دلیل است که روغن جگر ماهی می‌تواند میزان تهوع را در آن‌ها افزایش دهد.

بسیاری از مشکلات دیگر نیز هستند که در صورتی که این روغن را از یک مکان معتبر تهیه نکنید برایتان رخ می‌دهد. برای مثال ممکن است در این روغن‌ها آفت کش‌های خاصی دیده شوند.

حتی در بسیاری از موارد ممکن است این روغن حاوی مواد سمی همچون جیوه نیز باشد. البته در صورتی که از برند مورد اعتمادی استفاده کنید؛ جیوه و مواد مضر هنگام تصفیه از روغن جدا می‌شوند.

طرز تهیه روغن جگر ماهی و خواص آن برای بارداری را در این مقاله به صورت مفصل شرح دادیم. این روغن یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که می‌خواهند یک کودک سالم، شاد و زیبا به دنیا بیاورند. البته این تنها بخش کوچکی از خواص این روغن بود که خورستان به شما معرفی کرد. شما خواص دیگری از این روغن می‌شناسید؟

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط