صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه شیرین پلو با مرغ + نکات پخت

طرز تهیه شیرین پلو با مرغ + نکات پخت

شیرین پلو یکی از غذاهای بسیار خوشمزه ایرانی است که از زمان‌های بسیار دور پخته می‌شد. از این رو طرز تهیه شیرین پلو بسیار زیاد است. نمونه‌های مشابه این غذا در افغانستان هم دیده شده است. بنابراین قدمت آن را می‌توان به دورانی دانست که ایران و افغانستان امپراتوری ایران را تشکیل می‌داده اند.

مواد لازم شیرین پلو ساده

1.      یک عدد سینه مرغ کامل

2.      پیاز چهار عدد متوسط

3.      سه پیمانه برنج

4.      خلال پوست پرتغال، خلال پسته و بادام هر کدام چهار قاشق غذاخوری

5.      زرشک چهار قاشق غذاخوری

6.      هویج سه عدد

7.      گلاب یک سوم پیمانه

8.      روغن زیتون و زعفران به میزان لازم

9.      نمک، شکر، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه شیرین پلو

یک شیرین پلو ساده چطور طبخ می‌شود؟
برنج را از چند ساعت قبل به همراه آب و مقداری نمک خیس کنید.

آماده کردن مرغ­ها

در گام بعدی پیاز را به صورت حلقه‌‌ای یا نگینی خرد کنید. پیاز‌ها را خوب سرخ کنید. پس از اینکه رنگ پیازها تغییر کرد؛ سینه مرغ شسته شده را اضافه کنید.
به خاطر اینکه شیرین پلو و سینه مرغ آن سریع‌تر آماده شود؛ پیازها را سرخ کرده و سپس مرغ را افزودیم. پس از تغییر رنگ مرغ نوبت به زردچوبه می‌رسد. در گام بعدی نیز لازم است به قدری آب اضافه کنید که روی گوشت را بپوشاند.
توصیه می‌شود در این مرحله نمک را اضافه نکنید. چرا که موجب سفت شدن گوشت و افزایش زمان پخت می‌شود. به منظور سلامتی بیشتر شما، توصیه می‌شود مرغ را در ظرفی مسی و در قابلمه طبخ کنید.
با این کار مس موجود در قابلمه به صورت بسیار کم وارد غذا شده و علاوه بر خوش طعم کردن بیشتر آن، به تعمین مس و روی بدن نیز کمک می‌کند.

پیاز، خلال­ها و هویج عامل خوش ­طعمی

در گام بعدی لازم است خلال بادام و پسته را برای داشتن یک شیرین پلو عالی، در گلاب بخیسانید. این کار عطری به غذا می‌دهد که تا هفت خانه می‌پیچد!
زرشک‌ها را نیز لازم است با آب به خوبی شسته و سپس خیس کنید. حال دو پیاز باقی مانده است. آن‌ها را رنده کرده و در روغن زیتون و با حرارت کم تفت می‌دهیم.
توجه کنید که بهتر است ابتدا پیاز‌ها را بیفزایید و پس از اینکه آب پیاز گرفته شد؛ روغن زیتون را بیفزایید. این کار مصرف روغن زیتون را کاهش داده و سرعت تفت داده شدن پیاز را نیز افزایش می‌دهد.
هویج‌ها را خوب بشویید. در صورتی که پوست آن‌ها نازک است می‌توانید بدون پوست گرفتن نیز از آن‌ها استفاده کنید. اما در صورتی که پوست کلفت هستند؛ برای داشتن یک شیرین پلو عالی لازم است پوست گرفته شوند.
آن‌ها را به صورت قطعات دو سانتی متری خرد کرده و در تابه دیگری تفت دهید. همینقدر که هویج‌ها نرم شوند کافی است. در گام بعدی به آن‌ها یک تا دو قاشق غذاخوری شکر بیفزایید.
زعفران و نصف پیمانه آب نیز به این مخلوط هویج بیفزایید. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید حدود نیم ساعت با شعله کم خوب بپزند.
توجه داشته باشید که هویج‌ها نباید له شوند و یا از شکل زیبای خود خارج شوند. بنابراین می‌توانید زودتر هم اجاق را خاموش کنید.
به منظور از بین بردن تلخی خلال پوست پرتغال آن‌ها را چند بار در آب خیسانده و بشویید. در صورتی که می‌خواهید مطمئن شوید دیگر تلخ نیستند؛ توصیه می‌شود چند دقیقه آن‌ها را در آب جوش بریزید تا غل بزند.
بعد از تمام این کارها سه تا چهار قاشق غذاخوری شکر و مقدار کمی زعفران به پوست پرتغال‌ها بیفزایید. سپس آن‌ها را از آب جدا کرده و کنار بگذارید.
توجه داشته باشید اگر زمانی که می‌خواهید پوست پرتغال را خشک کنید؛ بخش سفید آن را بگیرید؛ دیگر تلخ نخواهند بود.

یک ترکیب خوشمزه

در این مرحله دیگر مرغ‌ها باید پخته باشند. آن‌ها را از آب خارج کرده و قطعه قطعه کنید. تکه‌های مرغ را به پیازهای رنده شده بیفزایید.
آب زرشک‌ها را بگیرید. مراقب باشید که آن‌ها را فشار ندهید. زرشک را به مخلوط مرغ‌ها بیفزایید اما دقت داشته باشید که زرشک زود می‌سوزد. بنابراین باید به طور مداوم هم بزنید.
کمی که تفت دادید نوبت به افزودن هویج‌ها و پوست پرتغال‌ها می‌باشد. با هم به خوبی ترکیب کنید و کمی هم بو بکشید. بو کردن این بخش از غذا می‌تواند مشکلات مربوط به افسردگی را از بین برده و جوانه‌های بویایی را بیدار کند.
حال کمی از مواد شیرین پلو خوشمزه خود تست کنید. در صورتی که به مزاغتان خوش آمد که چه عالی ولی اگر احساس کردید شیرین‌تر دوست دارید؛ می‌توانید به آن شکر یا آب خلال پرتغال‌هایی که کنار گذاشتیم را بیفزایید.
همچنین از شیره انگور نیز می‌توانید برای این بخش استفاده کنید اما بسیاری ممکن است طعم شیره را دوست نداشته باشند.
بهتر است کمی آب در حد یک ته استکان به مواد بیفزایید و اجازه دهید بیست دقیقه با در بسته خوب بپزند. خوب که با هم پخته شدند؛ می‌توانید خلال‌ها را از گلاب خارج کرده و به مواد بیفزایید.
حال نوبت درست کردن پلو است. این غذا با برنج ایرانی بسیار خوشمزه‌تر است اما سخت‌تر عمل می‌آید. برنج را به همان روش معمولی آماده کنید اما زمانی که می‌خواهید برنج را دم کنید؛ مواد را به صورت لایه لایه بیفزایید.

شیرین پلو

نکات تکمیلی شیرین پلو ساده

این غذا در دسته پلو و چلو به حساب می‌آید. حدود سی دقیقه هم طول می‌کشد تا مواد اولیه را آماده کنید. اما در کل حدود یک ساعت تا یک ساعت و نیم آماده می‌شود.
توصیه می‌شود این غذا را به عنوان شام در ابتدای شب میل شود و در صورتی که شام را بعد از ساعت هشت میل می‌کنید؛ از آن استفاده نکنید. چرا که کمی سنگین است.
برای ناهار، افطار و سحر نیز می‌توان این غذا را یک غذای عالی دانست. توجه داشته باشید آنچه در این دستور پخت ذکر شد مناسب سه نفر است.
شیرین پلو غذایی است که دارای دستور پخت‌های متنوعی می‌باشد. در این مقاله تنها به نوع ساده آن اشاره کردیم. البته فوت و فن‌های شیرین پلو عالی را نیز آوردیم. بپزید؛ لذت ببرید؛ نظراتتان را با ما در میان بگذارید.
می توانید به جای مرغ هم از کوفته قلقلی هم استفاده کنید

شیرین پلو ساده با مرغ

دیدگاه ها