صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه سوپ جو سفید

طرز تهیه سوپ جو سفید

سوپ جو سفید یکی از پرطرفدارترین و خوشمزه ترین سوپ های ایرانی می باشد. این سوپ یکی از سوپ های شناخته شده در سراسر جهان است که معمولا به عنوان پیش غذا در رستوران ها یا مهمانی ها سرو می شود.

طرز تهیه سوپ جو آسان است و به راحتی می توانید این سوپ را درست کنید. امروز در خورستان قصد داریم تا طرز تهیه سوپ جو سفید را به شما عزیزان آموزش بدهیم پس با ما همراه باشید.

سوپ جو سفید

مواد اولیه سوپ جو سفید

پیاز دو عدد

شیر یک لیوان

هویج یک عدد

جوپرک یک لیوان

سینه مرغ صد گرم

آرد دو قاشق غذاخوری

کره دو قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

طرز تهیه سوپ جو سفید

در اولین گام لازم است روی جو پرک مقداری آب بریزید و اجازه دهید به جوش آید. هرچه زودتر جو به نقطه جوش برسد بهتر است. از این رو حرارت را روی بالاترین میزان ممکن قرار دهید.

لازم است طی چند مرحله آب جوها را تعویض کنید. بنابراین در اولین مرحله بیشتر از چهار لیوان آب استفاده نکنید. توجه داشته باشید که اهمیت بسیاری دارد که جوها را از قبل پاک کرده باشید.

به سراغ پیاز رفته و آن را حلقه حلقه کنید. کمی در قابلمه اجازه دهید آب پیاز از آن خارج شده و سپس مقداری روغن بریزید. پیازها را برای سینه مرغ و از بین بردن بوی آن نیاز داریم. در مرحله بعدی سینه مرغ را به همراه مقداری ادویه دلخواه بپزید.

در مرحله بعدی تهیه سوپ جو سفید باید پیاز دیگر را به صورت نگینی خرد کنید. سعی کنید پیاز را به ریز‌ترین صورت ممکن آماده کنید. حتی می‌توانید آن را خلالی کنید. توجه کنید که اندازه این پیاز باید متوسط باشد.

پیازها را به درون قابلمه جو بریزید. سپس به سرعت و به خوبی هم بزنید. توجه داشته باشید که جو‌ها را باید به سرعت هم بزنید. چرا که جو سریع ته گرفته و سوپ شما را تلخ می‌کند.

به سراغ هویج‌ها رفته و آن‌ها را آماده کنید. می‌توانید هویج را به هر صورتی که مایل بودید خرد کنید. اما توجه داشته باشید که اندازه هویج‌ها نیز باید ریز باشد. حتی می‌توانید با استفاده از رنده آن را به ریز‌ترین صورت ممکن رنده کنید.

پس از آماده شدن هویج‌ها آن‌ها را با آب سرد دوباره می‌شوییم. این کار هم از نظر بهداشتی و هم از نظر حفظ منابع غنی هویج برای تهیه سوپ جو سفید ضروری است. سپس آن را به درون قابلمه سوپ می‌ریزیم.

سینه مرغ را از روی شعله بردارید. مطمئن شوید که به طور کامل پخته است. سپس اجازه داده خنک شود و پس از اینکه به خوبی خنک شد ریش کنید. توجه داشته باشید که سینه مرغ شما باید به ریز‌ترین صورت ممکن ریش شده باشد.

زمانی که سینه مرغ ریش شده را به سوپ افزودید باید بسیار مراقب باشید.

حال کره را درون ظرفی ریخته و روی حرارت قرار دهید. اجازه دهید کره به خوبی آب شود. سپس آرد را آرام آرام بیفزایید. توجه داشته باشید که طی افزودن آرد باید کره را به خوبی هم بزنید. در این مرحله بهتر است حرارت کم باشد.

آرد و کره باید روی حرارت بماند تا زمانی که سس یکدستی به شما بدهد. زمانی آن را از روی شعله بردارید که رنگ سس به کرمی شود. حال زمان افزودن سس به باقی دستور تهیه سوپ جو سفید می‌باشد.

حال اجازه دهید به قول معروف سوپ شما قوام یابد. به این معنی که کمی کش دار شده و طعم بهتری به خود گیرد. طی این زمان بسیار مهم است که سوپ را هم بزنید. سوپ شما زود ته می‌گیرد.

طرز تهیه سوپ جو سفید

مم‌ترین نکات تهیه سوپ جو سفید

شما می‌توانید برای تهیه این سوپ خوشمزه از جو معمولی نیز استفاده کنید. در صورتی که از جو معمولی استفاده می‌کنید لازم است شب قبل آن را بخیسانید. همچنین طی چندین مرحله آب آن را تعویض کنید. نکته دیگری که باید یادآور شویم این است که در صورت استفاده از جو معمولی، زمان پخت بیشتری باید به جو‌ها اختصاص دهید.

به همراه پیازهایی که برای مرغ‌ها استفاده می‌شود می‌توانید از مقداری سیر نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این مقدار سیر تنها به منظور از بین بردن بوی مرغ می‌باشد.

در صورتی که هنگام سرخ کردن پیازها برای مرغ، اجازه دهید کمی پیاز بدون روغن سرخ شود؛ پیازها سریع‌تر آماده شده و رنگ کمی تیره‌تری خواهند داشت.

در تهیه سوپ جو سفید می‌توان از شیر و خامه نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که بهترین شیر و خامه، تازه‌ترین و هم دما‌ترین آن‌ها می‌باشد.

برای افزودن خامه و شیر به سوپ باید از حدود یک ساعت قبل آن‌ها را از یخچال خارج کنید تا به دمای اتاق برسد. سپس به سس سوپ زمانی که آرد‌ها را افزوده‌‌اید؛ بیفزایید. توجه داشته باشید که باید مرتب روی حرارت کم هم بزنید. در غیر اینصورت سس شما می‌برد.

در صورتی که می‌خواهید رنگ خاص‌تری به میهمانانتان ارائه دهید؛ می‌توانید مقداری جعفری خرد شده را نیز به مواد بیفزایید. بهتر است جعفری‌ها را در پنج دقیقه آخر تهیه سوپ جو سفید به آن بیفزایید.

در صورتی که می‌خواهید کمی کالری سوپ خود را افزایش دهید؛ می‌توانید مقداری خامه به آن بیفزایید. این خامه متمایز از خامه‌‌ای است که می‌توان در سس سوپ ریخت. این خامه را در پنج دقیقه انتهای پخت سوپ به آن می‌افزایند.

این سوپ اگر در کاسه‌های سنتی سرو شود زیبایی دو چندان می‌یابد. چرا که به اصالت بیشتری می‌رسد. همچنین برای تزئین آن می‌توانید از مقداری جعفری تازه یا خشک شده استفاده کنید.

مهمترین نکات تهیه سوپ جو سفید

سوپ جو سفید را می‌توان در هر وعده میل کرد. البته بسیاری معتقدند این سوپ یک پیش غذاست. اما اگر از نظر کالری و مواد غذایی برسی کنیم؛ سوپ جو سفید یک غذای کامل به حساب می‌آید.

این سوپ در ماه مبارک رمضان یکی از بهترین غذاها برای افطار می‌باشد. چرا که آب از دست رفته بدن را به خوبی تامین می‌کند. البته بهتر است این سوپ را در سحر میل نکرد.

یکی از بهترین انتخاب‌هایی که می‌توانید برای یک مهمانی خودمانی داشته باشید؛ سوپ جو سفید است. چرا که این سوپ ساده، سریع و خوش مزه است.

تهیه سوپ جو سفید برعکس آنچه بسیاری تصور می‌کنند اصلاً سخت نیست! امروز با خورستان به این مورد به خوبی دست یافتیم. اگر شما نیز از این طرز تهیه راضی بودید؛ خوب است نظراتتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاه ها