صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه خوراک سیب زمینی و قارچ

طرز تهیه خوراک سیب زمینی و قارچ

خوراک سیب زمینی و قارچ یکی از غذاهایی است که طرفداران زیادی در ایران پیدا کرده است. البته برعکس بسیاری از غذاهای فست فود، این خوراک ارزش غذایی نیز دارد. اگر شما نیز مایل به درست کردن آن هستید؛ آستین‌ها را بالا زده و با خورستان هم قدم شوید!

برای آموزش انواع غذاها می توانید به مقالات وب سایت خورستان مراجعه کنید.

از مهم‌ترین موادی که در این خوراک استفاده می‌شود می‌توان به قارچ، سیب زمینی و فلفل دلمه‌‌ای اشاره کرد. همانطور که می‌دانید تاثیر کیفیت مواد اولیه بر غذا، غیرقابل انکار است. از این رو ابتدا به برسی یک قارچ با کیفیت می‌پردازیم.

مهم‌ترین موارد در تهیه مواد خوراک سیب زمینی و قارچ:

تهیه -خوراک -سیب- زمینی- و -قارچ

وزن مناسبی داشته باشد. قارچ‌های سبک مناسب تهیه غذا نیستند. چرا که در تولید آن‌ها از کودهای شیمیایی خاص استفاده شده است. قارچ‌های سبک نیز به سرعت خراب می‌شوند.

به کلاهک قارچ کمی فشار وارد کنید. اگر جای انگشتتان باقی نماند، آن قارچ کیفیت مناسبی دارد.

قارچ‌هایی که به صورت تازه می‌خرید نباید لکه داشته باشند. البته اگر برای خوراک سیب زمینی و قارچ آن‌ها را استفاده می‌کنید ایرادی ندارد. چرا که با پختن دیگر به انسان آسیب نمی‌زنند.

فرو نرفتن سیب زمینی در اثر فشار یکی از بهترین راه‌هایی است که می‌توان اطمینان یافت سیب زمینی با کیفیت است. از سوی دیگر بریدگی و خراش کمتر یعنی سیب زمینی بهتر!

بوی سیب زمینی در کنار چندان خاکی نبودن آن نشان از سیب زمینی تازه دارد. همچنین سیب زمینی‌های جوانه زده یعنی کمی در انبار مانده اند. حال که با اصلی‌ترین نکات تهیه مواد اولیه خوراک ما آشنا شدید؛ بهتر است سری به آشپزخانه بزنیم.

 

مواد لازم تهیه خوراک سیب زمینی و قارچ:

مواد-لازم-تهیه-خوراک-سیب-زمینی-و-قارچ

  • سیب زمینی سه عدد
  • قارچ ۴۰۰ گرم
  • فلفل دلمه‌‌ای متوسط یک عدد
  • پیاز متوسط یک عدد
  • نمک، فلفل، زردچوبه، شنبلیله، رب گوجه و روغن به میزان لازم

طرز تهیه خوراک سیب زمینی و قارچ:

طرز-تهیه-خوراک-سیب-زمینی-و-قارچ

در اولین گام سیب زمینی‌ها را به خوبی پوست بگیرید. زائده‌‌ای نباید روی سطح سیب زمینی باقی بماند. سپس آن را به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. توجه داشته باشید به دلیل اینکه قرار است سرخ شوند؛ بهتر است نازک باشند.

در مرحله بعدی سیب زمینی‌ها را خوب بشویید. سپس در یک پارچه آن‌ها را خشک کنید. به منظور داشتن سیب زمینی‌های ترد؛ بهتر است آن‌ها را حدود یک ساعت در فریزر قرار دهید.

سپس روغن را در ماهیتابه داغ کنید. زمانی که دمای آن بالا رفت سیب زمینی را اضافه کنید. وقتی سیب زمینی‌های خوراک سیب زمینی و قارچ به خوبی سرخ شدند؛ آن‌ها را روغن گیری کنید.

حال نوبت به قارچ‌ها می‌رسد. بهتر است حدود بیست دقیقه قارچ‌ها را در آب بریزید. این کار موجب از بین رفتن تمام کثیفی‌هایی می‌شود که میان قارچ ها باقی مانده است. پس از آن قارچ را باز به خوبی بشویید. سپس آن‌ها را خرد کرده و کنار بگذارید.

در مرحله بعدی باید پیازها را به صورت نگینی یا خلالی خرد کنید. حال پیاز را بدون روغن در ماهیتابه بریزید و کمی تفت دهید. زمانی که آب پیازها رو به اتمام گذاشت کمی روغن اضافه کنید.

این کار به کاهش میزان استفاده از روغن کمک شایانی می‌کند. همچنین زمان پخت خوراک سیب زمینی و قارچ شما را نیز به طور چشم گیری کاهش می‌دهد.

تفت قارچ ها:

طرز تهیه خوراک سیب زمینی و قارچ

حال اجازه دهید پیازها به طور کامل سرخ شوند. حال قارچ‌ها را به پیازها بیفزایید و اجازه دهید کمی تفت بخورند. اگر دوست دارید ظاهر غذای شما دلنشین باشد؛ نباید از این مرحله به بعد آن را هم بزنید. بلکه با تکان دادن ماهیتابه باید مواد را زیر و رو کنید.

شعله ماهیتابه در این مرحله اهمیت بالایی دارد. مقدار شعله باید حدود یک بند انگشت از لبه‌های ماهیتابه کمتر باشد. البته اگر این مقدار کمی کمتر هم بود (شعله زیادتر بود) ایرادی ندارد.

به طور کلی می‌توان گفت در مرحله افزودن قارچ‌ها باید دقت بسیاری به خرج دهید. نباید اجازه دهید قارچ‌ها آب بیندازند.

حال به سراغ فلفل دلمه‌‌ای‌ها بروید. تخم‌های آن‌ها را خارج کنید. سپس فلفل دلمه‌‌ای را نیز به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. این کار بهتر است با یک چاقوی تیز صورت گیرد. چرا که فلفل دلمه منافذی دارد که آب از آن خارج می‌شود.

جادوی ادویه های خوراک سیب زمینی با قارچ:

درست کردن خوراک سیب زمینی با قارچ

زمانی که قارچ‌ها کمی تفت خوردند، نوبت به افزودن فلفل دلمه‌‌ای‌ها می‌رسد. بعد از حدود دو دقیقه تفت دادن روی شعله زیاد، نوبت به افزودن ادویه‌ها می‌رسد. تمام ادویه‌ها را به جز رب گوجه اضافه کنید.

رب گوجه را بهتر است در ماهیتابه‌‌ای به صورت جداگانه تفت دهید. حتی می‌توانید تمام ادویه‌ها را هنگام تفت دادن رب گوجه به آن بیفزایید. این کار رنگ بهتری به غذای شما می‌دهد.

در نهایت رب را نیز به سایر مواد اضافه کنید. حال اجازه دهید خوراک سیب زمینی و قارچ شما به خوبی رنگ گیرد.

در مرحله بعدی باید سیب زمینی‌هایی که سرخ کرده‌‌اید را اضافه کنید. اجازه دهید کمی نیز با سیب زمینی‌ها تفت بخورد. حال حدود یک لیوان آب به مواد اضافه کنید. سه تا پنج دقیقه که با شعله زیاد پخته شود؛ آب آن تبخیر می‌شود.

حال خوراک سیب زمینی و قارچ شما آماده است. شما می‌توانید این غذای لذیذ را به همراه خیارشور، گوجه، کاهو و… میل کنید.

مهم‌ترین نکات تهیه خوراک سیب زمینی و قارچ:

مهم‌ترین-نکات-تهیه-خوراک-سیب-زمینی-و-قارچ

اولین نکته‌‌ای که در کیفیت غذای شما تاثیر به سزایی دارد؛ میزان شعله گاز می‌باشد. به طور کلی شعله یکنواخت و مناسب گاز یکی از مزایای اصلی هر آشپز در سراسر دنیا به شمار می‌رود.

استفاده از رب خانگی می‌تواند طعم اصیل‌تری به غذای شما بدهد. در صورتی که بلد نیستید چطور رب درست کنید؛ به آموزش ما مراجعه کنید.

اگر قارچ‌های شما به صورت بسیار نازک خرد شوند؛ آب می‌اندازند. اگر هم به صورت کلفت باشند؛ سفت می‌شوند. بنابراین بهتر است آن‌ها را به صورت یکسان خرد کرده باشید.

این غذا هرچه روغن کمتری داشته باشد سالم‌تر است. بنابراین بهتر است آن را در ماهیتابه‌های دارای گریل سرخ کنید. ماهیتابه‌های شیاردار همان ماهیتابه‌های گریل می‌باشند.

تهیه خوراک سیب زمینی با قارچ برای خانم‌های خانه دار بسیار ساده است. از سوی دیگر طرفداران بسیاری نیز دارد. بنابراین شما نیز این دستور تهیه خوشمزه را به دوستان دیگر خود معرفی کنید.

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط