صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه شیرینی دو رنگ

طرز تهیه شیرینی دو رنگ

اگر به دنبال شیرینی هستید که اوج خلاقیت و نبوغ شیرینی پزی شما را به نمایش می‌گذاریم. شیرینی دورنگ و طرز تهیه شیرینی دورنگ یکی از بهترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود. یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شیرینی‌های عید، شیرینی‌های دورنگ اصیل ایرانی هستند. این شیرینی‌ها با ظاهر دل انگیزی که دارند هر کسی را به هوس می‌اندازند.

این شیرینی‌ها در دیگر کشورها نیز به روش خود آن‌ها تولید می‌شود. شیرینی‌های دورنگ ایتالیایی یکی از انواع شیرینی دورنگ‌هایی است که در دنیا مشهور است. البته مدل ترکیه آن نیز از طرفداران بسیاری برخوردار است.

شیرینی اصیل ایرانی دو رنگ که هزاران دستور پخت متفاوت دارد که امروز تصمیم گرفتیم 2 طرز تهیه این شیرینی را به شما آموزش بدهیم.

شیرینی دو رنگ

مواد لازم تهیه شیرینی دورنگ

آرد چهار پیمانه

نمک یک هشتم قاشق چایخوری

پودر قند یک پیمانه

وانیل شکری یک چهارم قاشق چایخوری

روغن یک پیمانه

پودر کاکائو دو قاشق چایخوری

طرز تهیه شیرینی دورنگ

در اولین گام باید همزن برقی را آماده کرده و پودر قند، روغن و وانیل را به خوبی با همزن بزنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که کاملاً لطیف شوند.

سپس به سراغ آرد و نمک رفته و چند بار آن‌ها را الک کنید. آرد و نمک الک شده را آرام آرام اضافه کنید. با هر بار انجام این عملیات یک بار خمیر را ورز دهید. تا جایی این کار را ادامه دهید که یک خمیر یکدست و ملایم به دست آورید.

میزان استفاده از آرد در تهیه شیرینی دورنگ وابسته به نوع آرد شما می‌باشد. به اندازه‌‌ای آرد اضافه کنید که زمانی که یک گلوله کوچک از شیرینی را برمی دارید؛ خرد یا چسبناک نشود.

در طرز تهیه شیرینی دو رنگ برای داشتن دو رنگ متفاوت، مواد خود را به دو نیم تقسیم کرده و به نیمی از مواد پودر کاکائو بیفزاییدکه یک رنگ زرد زیبا و یک رنگ کاکائو دل انگیز به دست می‌آید.

خمیر شیرینی دو رنگ

حال نوبت استراحت کردن خمیر است. روی آن را با سلفون پوشانده و اجازه دهید چند ساعت استراحت کند. بهتر است زمان استراحت را در جایی با هوای مطلوب سپری شود. در هوای اتاق و آشپزخانه بماند بهتر است.

تا اینجای شیرینی دورنگ برای اکثر دستور پخت‌ها یکسان است. اما در این دستور تهیه شیرینی دورنگ، ما آن را به صورت رول در می‌آوریم.

بخش خاص

یک سینی بردارید و روی آن را کاغذ روغنی بیندازید. بهتر است ابعاد سینی نزدیک به ۱۰*۱۰ باشد. خمیر وانیلی رنگ را بردارید و روی سینی و کاغذ روغنی به خوبی باز کنید. به طوری که کاملاً صاف و یکدست شود.

یک سینی دیگر به همان ابعاد بردارید و همین کار را برای خمیر کاکائویی انجام دهید. حال خمیر کاکائویی را روی خمیر وانیلی قرار دهید.

در این مرحله می‌توانید به کمک کاغذ روغنی‌هایی که در دو مرحله قبل تهیه شیرینی دورنگ به آن اشاره کردیم؛ شیرینی‌ها را رول کنید.

در این مرحله لازم است خمیر بازهم کمی استراحت کند تا رول‌ها به خوبی به یکدیگر بچسبند. آن را به مدت پانزده دقیقه درون یخچال قرار دهید. پس از این زمان نیز آن را از یخچال بیرون آورده و با یک چاقوی تیز به صورت نیم سانت نیم سانت برش دهید.

توجه داشته باشید که می‌توانید جای خمیر شکلاتی و وانیلی را با یکدیگر عوض کنید.

در این مرحله نوبت به آماده کرده فر می‌رسد. یک ربع قبل فر را روشن کرده و در دمای ۳۵۰ درجه فارنهایت قرار دهید تا به خوبی گرم شود. در تهیه این شیرینی دما از اهمیت فوق العاده‌‌ای برخوردار می‌باشد.

شیرینی‌ها را در طبقه وسط فر قرار دهید. سپس تایمر را روی ۱۵ تا ۲۰ دقیقه تنظیم کرده و به دیگر کارهایتان بپردازید. شیرینی‌های دو رنگ شما طی این زمان به خوبی آماده می‌شوند.

طرز تهیه شیرینی دو رنگ

اصلی‌ترین نکات تهیه شیرینی دو رنگ

توجه داشته باشید که همانطور که اشاره کردیم دما در تهیه این شیرینی از اهمیت فوق العاده‌‌ای برخوردار می‌باشد. بنابراین بسیار مهم است که زمانی که شیرینی را درون فر قرار می‌دهید؛ از قبل گرم شده باشد.

در تمامی مراحل تهیه شیرینی باید به اندازه کافی دقت داشته باشید که چقدر و چگونه شیرینی را ورز دهید. توصیه می‌شود این کار را با دست و بدون استفاده از دستکش انجام دهید تا بتوانید به خوبی زمانی که شیرینی دیگر نیاز به ورز دادن ندارد را تشخیص دهید.

در صورتی که اگر حین تهیه شیرینی دورنگ، شما به اندازه کافی ورز ندهید؛ به خوبی به یکدیگر نمی‌چسبد. بلعکس اگر زیادی آن را ورز دهید؛ به روغن می‌افتد و زمانی که در فر قرار می‌دهید می‌سوزد.

به طور کلی بهتر است زمانی که از کاغذ روغنی استفاده می‌کنید و فر نیز به طور کامل سالم است؛ دیگر از کاغذ روغنی استفاده نکنید. چرا که روغن زیاد موجب می‌شود شیرینی شما به خوبی آماده نشده و بسوزد.

بهتر است از وانیل نوع شکری استفاده کنید. وانیل دیگری هم وجود دارد که شکر کمتری دارد. این نوع وانیل موجب می‌شود نیاز به شکر بیشتری داشته باشید.

به جای روغن می‌توانید از کره نیز استفاده کنید. بهتر است کره از نوع مارگارین گیاهی باشد. نمک نیز بهتر است به خوبی با مواد مخلوط شده و از نوع ریز شده باشد.

دستور دوم شیرینی دو رنگ

مواد اولیه

آرد یک و نیم تا دو پیمانه

کره ۱۵۰ گرم

پودر قند یک پیمانه

تخم مرغ یک عدد

پودر کاکائو پنج قاشق غذاخوری

نمک و وانیل مقداری

طرز تهیه شیرینی دو رنگ

در اولین مرحله کره را در دمای اتاق قرار دهید تا کمی نرم شود. کره را به همراه کمی نمک درون کاسه بریزید و به خوبی و با استفاده از دور تند همزن به خوبی هم بزنید. آنقدر به این کار ادامه دهید تا یکدست شود.

تخم مرغ‌ها را در دمای اتاق قرار دهید. آرد را نیز چند بار الک کنید. تخم مرغ، آرد و وانیل را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس به کره و نمک اضافه کنید.

سپس مجدد آن را با همزن بزنید. سپس خمیر را از کاسه خارج کرده و آن را درون یخچال قرار دهید. تهیه شیرینی دورنگ به صورتی است که باید حدود پانزده دقیقه خمیر را استراحت دهید.

حال آرد را به دو قسمت مساوی تقسم کنید. به یکی از قسمت‌ها دو قاشق آرد و یک قاشق پودر قند بیفزایید. به قسمت دیگر پنج قاشق پودر کاکائو به همراه یک قاشق پودر قند بیفزایید.

هر کاسه را به صورت جداگانه کاملاً ورز دهید. به طوری که مواد زمانی که یک گلوله از آن را بر می‌دارید؛ نه به دست بچسبد و نه خشک و دارای ترک باشد.

حال نوبت باز کردن خمیر روی کاغذ روغنی می‌باشد. برای تهیه شیرینی دورنگ هر دو خمیر را ابتدا به صورت جداگانه به قطر کمتر از نیم سانتی متر پهن کنید.

حال خمیر را به صورتی که تمایل دارید تزئین کنید. مدل‌های متفاوتی را می‌توانید با استفاده از این شیرینی تزئین کنید. سپس برای اینکه خمیر به خوبی در جای خود محکم شود؛ آن را حدود سی تا شصت دقیقه درون فریزر قرار دهید. البته توجه داشته باشید که در برخی موارد لازم است این زمان بیشتر باشد.

طرز تهیه شیرینی دو رنگ

درون فر یا گاز؟

شما می­توانید این شیرینی را درون ماهیتابه­های دو طرفه روی گاز نیز درست کنید. همچنین در آخرین مرحله می­توانید شیرینی‌های برش خورده را درون سینی فر که قبلاً گرم کرده‌‌اید قرار دهید.

سینی را در طبقه وسط فر و در دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد آماده کنید. توجه داشته باشید که لازم است در تهیه شیرینی دورنگ، این شیرینی به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه درون فر بپزد.

برخی به منظور زیباتر شدن روی شیرینی از یک تخم مرغ دیگر برای این کار استفاده می‌کنند. شما نیز می‌توانید این کار را انجام دهید. البته توجه داشته باشید که با این کار بوی شیرینی خوب نمی‌شود.

نکات تهیه شیرینی دو رنگ

توجه داشته باشید که میزان شکر این شیرینی با توجه به ذائقه شما متفاوت است. می‌توانید میزان شکر را بیشتر یا کمتر کنید. همچنین برخی به جای استفاده از شکر، از شیره خرما استفاده می‌کنند.

توجه داشته باشید که پس از پخته شدن این شیرینی، باید حدود یک ربع صبر کنید تا به خوبی سرد شود. در حین سرد شدن می‌توانید یک قهوه ترک عالی یا یک اسپرسو خوشمزه برای خود و خانوادتان آماده کنید.

تهیه شیرینی دورنگ به روش‌های مختلفی صورت می‌گیرد. هر کدام از این روش‌ها به نوبه خود عالی هستند. اما خورستان تلاش کرده است بهترین و متداول‌ترین روش‌ها را برایتان ارائه کند. شما نیز می‌توانید با نظراتتان ما را خوشحال کنید.

نکات تهیه شیرینی دو رنگ

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه سوهان عسلی + نکات خوشمزه تر شدن آن

طرز تهیه سوهان عسلی + نکات خوشمزه تر شدن آن

سوهان عسلی یکی از شیرینی های مخصوص اصفهان است که در ایام نوروز طرفداران بیشتری پیدا می کند و در سر سفره عیدنوروز همه وجود دارد. سوهان عسلی یکی از آسانترین شیرینی های خانگی می باشد که در...

طرز تهیه قطاب خانگی

طرز تهیه قطاب خانگی

قطاب یکی از مشهور‌ترین و در عین حال خوش مزه‌ترین شیرینی‌های ایرانی به شمار می‌رود. این شیرینی از گذشته تا به امروز به روش‌های مختلفی تهیه شده است. امروزه قطاب در سراسر کشور پخته می شود اما زادگاه...

شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های ایرانی با عطر و طعم ناب خویش طرفداران بسیار زیادی دارد. بسیاری از ما افراد ترجیح می دهیم برای مهمانی ها، مجالس خاص، عید نوروز و دیگر مراسم ها شیرینی های ایرانی را درست کنیم. برخی از...

طرز تهیه شیرینی کشمشی و نکات تکمیلی

طرز تهیه شیرینی کشمشی و نکات تکمیلی

در سال‌های اخیر تعداد قنادی‌ها به شدت رو به افزایش برداشته است. اما هنوز هم شیرینی کشمشی یا همان نان کشمشی یکی از شیرینی‌هایی است که هم در قنادی‌ها و هم در خانه‌ها پخته می‌شود.

...
طرز تهیه شیرینی کوکی

طرز تهیه شیرینی کوکی

اگر دنبال یک شیرینی کوچک که بچه‌ها عاشق آن شوند، می گردید؛ شیرینی کوکی یکی از بهترین انتخاب ها است. اگر شما هم به تهیه این شیرینی علاقه مند شدید؛ با ما همراه باشید.

کوکی‌ها شیرینی‌های...