صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه پیتزا مرغ کالباسی و قارچ

طرز تهیه پیتزا مرغ کالباسی و قارچ

شاید باور نکنید اما مشهور‌ترین غذای دنیا پیتزا است.

این فست فود خوشمزه در طعم‌ها و رنگ‌های گوناگون تهیه و به علاقه مندان ارائه می‌شود. پیتزا مرغ یکی از مشهور‌ترین انواع پیتزا در ایران است.

به طور کلی می‌توان گفت ایرانی‌ها علاقه وافری به غذاهای گوشتی داشته اند. البته امروز بسیاری به گیاه خواری روی آورده اند. پیتزا برای همه این افراد راهکار دارد.

پیتزا که یک غذای اصالتاً ایتالیایی است؛ امروز به دو صورت بازاری و مجلسی در این کشور سرو می‌شود. شاید شما به کسی که پیتزا را با قاشق و چنگال میل می‌کند بخندید اما در ایتالیا نشانه‌‌ای از ثروت است.

در ایران نیز هر پیتزایی از مواد غنی‌تر تهیه شود گران‌تر می‌باشد. اما پیتزاهای خانگی را می‌توان با هر چیزی به صورت غنی تهیه کرد. تنها کافی است بدانید کدام پیتزا را در نظر دارید. امروز خورستان یک پیتزای خانگی عالی را به شما معرفی می‌کند.

مواد لازم پیتزا مرغ:

مواد-لازم-پیتزا-مرغ

  •  سینه مرغ نیم کیلو
  •  قارچ نیم کیلو
  • فلفل دلمه‌‌ای دو عدد متوسط
  •  پیاز دو عدد
  •  پنیر پیتزا رنده شده به میزان لازم
  • سس گوجه فرنگی یا کچاپ به میزان لازم
  • ادویه کاری به میزان لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • زردچوبه حدود یک قاشق سوپخوری
  • روغن مایع یا روغن سرخ کردنی به میزان لازم

طرز تهیه پیتزا مرغ:

تهیه-پیتزا-مرغ

همانطور که می‌دانید پیتزاهای بسیاری هستند که با مرغ درون خود به شهرت رسیده اند. در ادامه به روش تهیه یکی از آن‌ها به طور مفصل اشاره می‌کنیم.

در اولین مرحله تهیه پیتزا مرغ لازم است خمیر آن را آماده کنید. البته امروز به راحتی می‌توانید خمیر آن را از فروشگاه‌ها تهیه کنید. این مقدار مواد نیاز به یک بسته چهارتایی نان پیتزا نیمه آماده دارد.

در مرحله اول باید سینه مرغ را آماده کنید. سینه مرغ را خوب بشویید و پوست نازک روی آن را بگیرید. البته اگر سینه مرغ را به صورت بسته بندی خریداری کرده‌‌اید؛ این پوست نازک از روی آن برداشته شده است.

پیاز را نیز پوست بگیرید و به صورت حلقه حلقه کف قابلمه بچینید. حرارت را روشن کرده و حدود دو دقیقه اجازه دهید آب درون پیازها دفع شود.

گام بعدی تهیه مواد روی پیتزا مرغ افزودن مقداری روغن سرخ کردنی است. سپس سینه مرغ را به همراه مقداری زرد چوبه روی پیاز قرار دهید. حال درب قابلمه را بگذارید تا جادوی مرغ شروع به کار کند!

در همین حین به سراغ فلفل دلمه‌‌ای‌ها رفته و آن‌ها را خرد کنید. هرچه فلفل دلمه‌‌ای‌های یک اندازه‌تری داشته باشید پیتزای زیبا‌تری خواهید داشت.

از سوی دیگر استفاده از فلفل دلمه‌‌ای با رنگ‌های متنوع موجب می‌شود پیتزا مرغ رنگارنگی داشته باشید. بنابراین تمایل افراد به میل کردن این پیتزا بیشتر خواهد بود.

قارچ‌ها را نیز در اندازه‌های یکسان برش دهید. اگر پایه قارچ‌ها بیش از اندازه بزرگ است بهتر است کمی آن‌ها را کوتاه‌تر کنید تا پیتزای شیک‌تری داشته باشید.

پیتزا مرغ پخته شده:

پیتزا-مرغ-پخته-شده

 

حال در تابه‌‌ای مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روغن داغ شود. سپس فلفل دلمه‌‌ای‌ها را به همراه قارچ‌ها در تابه بریزید. توجه داشته باشید که نباید آن‌ها را هم بزنید.

به سراغ مرغ‌ها بروید. اگر سینه مرغ‌ها پخته بود آن‌ها را در آبکش قرار دهید. پیازها را از سینه مرغ جدا کرده و سینه را ریش کنید. این کار به کمک دو چنگال ممکن است.

یک تابه دیگر بردارید و مرغ‌های ریش شده را به همراه کمی روغن در آن بریزید. کمی نمک و اگر تمایل داشتید زعفران به مرغ‌ها اضافه کنید و آن‌ها را تفت دهید.

حال که حدود سه دقیقه مرغ‌ها را تفت دادید نوبت به افزودن سینه مرغ به قارچ‌ها می‌شود. مقداری ادویه کاری و فلفل روی مواد بریزید و از عطر پیتزا مرغ خود لذت ببرید.

از پایان کار پیتزا مرغ لذت ببرید!

 

از-پایان-کار-پیتزا-مرغ-لذت-ببرید!

 

حال نوبت به آماده کردن خمیر و مواد پایانی کار می‌رسد. هر تزئینی که تمایل دارید را در این مرحله در ذهن خود مجسم کنید. چرا که هرچه سریعتر کار کنید پیتزای خوشمزه‌تری خواهید داشت.

خمیر پیتزایی که ور آمده و ورز داده شده است را بردارید و کف قالب بکشید. قطر خمیر باید حدود دو سانتی متر در کف و در دیوار‌ها حدود یک سانتی متر باشد.

روی خمیر سس بمالید. برخی در این مرحله از سس مایونز نیز استفاده می‌کنند اما در دستور اصلی تنها سس گوجه آورده شده است. سس را با قلمو در تمام بخش‌های خمیر پخش کنید.

فر را در دمای ۲۲۰ درجه قرار دهید تا کمی گرم شود. پس از حدود سه دقیقه خمیر را درون فر قرار دهید و پنج دقیقه بعد خارج کنید. این کار برای مغز پخت شدن نان پیتزا و کمی ترد کردن آن است. همچنین می‌توانید این مرحله را نادیده بگیرید.

مواد را روی خمیر پیتزا قرار داده و پنیر پیتزا بزنید. هر تزئینی که تمایل دارید در این مرحله روی پیتزا مرغ خود قرار دهید. سپس آن را به مدت نیم ساعت در فر قرار دهید.

از نکات تهیه پیتزا مرغ:

از-نکات-تهیه-پیتزا-مرغ

 

  • اگر یک پیتزای خوشمزه می‌خواهید باید به پنیرپیتزای آن دقت کافی داشته باشید. پنیر پیتزا همه چیز یک پیتزای عالی به شمار می‌رود. رستوران‌هایی که پنیرپیتزای خوبی دارند پیتزای خوبی سرو می‌کنند.
  • برای خوش طعم‌تر شدن پیتزا بهتر است ابتدا آن را اضافه نکنید. اجازه دهید پنج دقیقه آخر پیتزا را از فر خارج کرده و روی آن پنیر پیتزا بریزید. این کار برای این است که پنیر پیتزا نسوزد.
  • استفاده از زعفران موجب می‌شود پیتزای خوش رنگ‌تری داشته باشید. اما اگر خمیر پیتزا را خودتان تهیه می‌کنید؛ می‌توانید به خمیر کمی زردچوبه اضافه کنید.
  • استفاده از سیر در این پیتزا تنها برای از بین بردن بوی ضحم سینه مرغ به کار گرفته می‌شود. در صورتی که در خمیر یا دیگر بخش‌های این پیتزا از سیر استفاده کنید به دلیل عدم تعادل پیتزای خوبی به دست نمی‌آید.
  • بهتر است تعدادی از قارچ‌ها را برای روی پیتزا نگه دارید. اگرچه بهتر است قارچ و دیگر مواد زیر پیتزا باشند اما برای چسبیدن بهتر مواد به یکدیگر می‌توانید مقداری پنیر پیتزا کف نان نیز بریزید.
  • برای روی پیتزا مرغ نیز می‌توانید تعدادی قارچ برای زیبایی هرچه بیشتر قرار دهید. همچنین در صورتی که پنیر پیتزای چرب‌تری استفاده می‌کنید این کار باعث تعادل بیشتر پنیر پیتزا می‌شود.
  • به طور کلی توصیه می‌شود تنها از یک مدل پنیر برای این پیتزا استفاده نشود. در صورتی که پنیر پیتزای پرچرب و کم چرب را ترکیب کرده و استفاده کنید بسیار بهتر خواهد بود.

پیتزا مرغ با نان باگت:

یکی از راه‌های سریعتر آماده کردن پیتزا مرغ این است که به جای خمیر از نان باگت استفاده کنید. نان باگت نوعی نان کشیده است که برای کارهای مختلف استفاده می‌شود.

اگر نان باگت تازه در منزل دارید می‌توانید مواد این پیتزا را در نان ریخته و کمی بیشتر پنیر پیتزا بزنید. سپس نان را در فر قرار داده و همانند پیتزای معمولی سرو کنید.

نکته مهمی که درباره پیتزا باگت باید در نظر داشته باشید این است که این پیتزا زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. همچنین پخت نان آن اصلاً نیاز نیست. بنابراین می‌توانید با خیال آسوده یک پیتزا سریع داشته باشید.

اگر در منزل فر ندارید باز هم می‌توانید پیتزا درست کنید. حتی همین پیتزا باگت معمولی را نیز می‌توان در ماهیتابه تهیه کرد. البته باید توجه داشته باشید که بهترین تابه‌ها برای این کار ماهیتابه‌های دو طرفه هستند.

همانطور که اشاره کردیم دستور تهیه‌های متنوعی برای پیتزا مرغ وجود دارد. در ادامه یک دستور دیگر برای این خوراکی محبوب را به شما معرفی می‌کنیم.

مواد لازم پیتزا مرغ کالباسی:

مواد-لازم-پیتزا-مرغ-کالباسی

  •  سینه مرغ نیم کیلو
  • کالباس مارتادلا نصف یک کالباس
  • قارچ تعدادی
  • فلفل دلمه‌‌ای دو عدد بزرگ
  • ذرت یک کنسرو
  • پنیر پیتزا یک بسته
  • نمک، فلفل، زردچوبه و آویشن به میزان لازم
  • سس قرمز هشت قاشق
  • خمیر پیتزا آماده چهار عدد
  • پیاز یک عدد

طرز تهیه پیتزا مرغ کالباسی:

طرز-تهیه-پیتزا-مرغ-کالباسی

برای تهیه پیتزا مرغ کالباسی نیز لازم است ابتدا مرغ را بپزید. اما روش پخت دیگر سینه مرغ این است که یک قابلمه آب را خوب بجوشانید. سپس پیاز را پوست گرفته و بشویید. پیاز را چهار قسمت کرده و در آب بیندازید.

کمی زردچوبه نیز در آب مرغ بریزید. حال باید مرغ را به خوبی بشویید و تمیز کنید. پس از این کار نوبت به افزودن مرغ به آب جوش و پیاز می‌رسد.

زمانی که مرغ‌ها به طور کامل پخت آن را از آب خارج کرده و در یک پارچه قرار دهید تا آب اضافی مرغ گرفته شود. در این مرحله نیازی نیست به سینه مرغ فشار آورید.

کالباس‌ها را رنده و دیگر مواد را خرد کنید. اگر می‌خواهید یک پیتزا مرغ کالباسی زیبا داشته باشید؛ باید تمام مواد را در یک اندازه خرد کرده و قسمت‌های نامناسب آن‌ها را جدا کنید.

در این پیتزا توصیه می‌شود تنها کالباس‌ها و سینه مرغ را بپزید. چرا که در صورتی که دیگر مواد را پخته و درون فر قرار دهید مواد چرب خواهند شد. 

سپس خمیر را آماده کرده و در قالب قرار دهید. سس را روی خمیر بریزید و پخش کنید. سپس مقداری از پنیر پیتزا را روی خمیر قرار دهید تا مواد به خوبی به خمیر پیوند بخورند.

در نهایت مواد را که به خوبی خرد کرده‌‌اید روی خمیر قرار دهید. بهتر است حدود نیم ساعت پیتزا مرغ کالباسی خود را در فر با دمای ۲۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. سپس آن را خارج کرده و پنیر بزنید.

در کل توصیه می‌شود پنیر روی تمام مواد قرار گرفته باشد. چرا که زمانی که آب قارچ‌ها خارج می‌شود و روی پنیر پیتزا باشد؛ پنیر پیتزا بیش از اندازه چرب می‌شود.

پس از پنیر ریختن حدود ده دقیقه دیگر پیتزای خود را در فر قرار دهید. در این مرحله می‌توانید برای زیباتر شدن پیتزا گریل فر را نیز روشن کنید.

مهم‌ترین نکات تهیه پیتزا مرغ کالباسی:

  • کالباسی که برای این پیتزا تهیه می‌کنید باید تمام مشخصات یک کالباس خوب را داشته باشد. یعنی هیچ بخشی از آن نباید گندیده یا مشکل دار باشد.
  • از سوی دیگر کالباس‌هایی که در فریزر رفته باشند بهتر هستند. چرا که با یک شوک آن‌ها را در آب گرم می‌اندازیم تا اگر باکتری‌هایی دارند که تشخیص داده نشده‌‌اند از بین بروند.
  • در تهیه این پیتزا چون مواد دیگر به جز مرغ و کالباس پخته نمی‌شوند بهتر است مواد برش نازکی داشته باشند. البته این نازک بودن نباید به اندازه‌‌ای باشد که مواد حین پخت بسوزد.

روش‌های مختلفی برای تهیه پیتزا مرغ وجود دارد. در واقع هر کس آن را شخصی سازی کرده است. شما از کدام دستور استفاده می‌کنید؟ شاید شما دستور تهیه مخصوص خود را داشته باشید. چه خوب است آن را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط