صفحه نخست > راهنمای آشپزی > تهیه پیتزا بدون فر مرحله به مرحله

تهیه پیتزا بدون فر مرحله به مرحله

درست است که پیتزا یک غذای ایرانی نیست اما اگر بگوییم کمتر از قورمه سبزی طرفدار دارد؛ اشتباه کرده ایم! این غذای پرطرفدار آن قدر ساده و خوشمزه است که ایده‌های مختلفی برای افرادی که لوازم آن را در دسترس ندارند نیز با خود دارد. برای مثال تهیه پیتزا بدون فر یکی از همین راه حل‌ها می‌باشد.

پیتزا یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایتالیا به شمار می‌رود. ایتالیا که خود کشوری است که به غذا اهمیت بسیاری می‌دهد؛ روش‌های تهیه‌ی گسترده‌‌، برای این فست فود ارائه کرده است.

البته اکثر ایتالیایی‌ها ترجیح می‌دهند پیتزا را به صورت سنتی و در فر تهیه کنند. حتی در بسیاری از روستاهای این کشور پیتزا با تنورهای قدیمی تهیه می‌شود. تنورهایی که پیتزاهای کمال گرایانه‌‌ای ارائه می‌کنند.

اما اگر روزی هوس پیتزا کردیم و فر در دسترس نبود چه کار کنیم؟ پاسخ ساده است. کافی است این مقاله خورستان را تا انتها با ما دنبال کنید تا به جواب برسید.

مواد لازم تهیه پیتزا بدون فر:

مواد لازم تهیه پیتزا بدون فر

  • سوسیس ۳۰۰ گرم
  • کالباس ۳۰۰ گرم
  • قارچ خرد شده دو پیمانه
  • فلفل دلمه‌‌ای نصف یک فلفل دلمه‌‌ای درشت
  • پنیر موزارلا یا پیتزا سه پیمانه
  • آبلیمو ترش چهار قاشق چایخوری
  • خمیر پیتزا آماده دو عدد
  • سس گوچه فرنگی شش قاشق سوپخوری
  • مواد تزئینی به میزان لازم

طرز تهیه پیتزا بدون فر:

طرز تهیه پیتزا بدون فر

اگر یک پیتزای اصیل می‌خواهید ابتدا باید خمیر آن را آماده کنید. خمیر آن نیز به روش‌های مختلف و با طعم‌های گوناگون در دسترس است. اما اگر یک پیتزای خوشمزه اما سریع می‌خواهید؛ به سراغ خمیر پیتزاهای آماده بروید.

در شروع کار لازم است فلفل دلمه‌‌ای و سوسیس‌ها را به خوبی بشویید و آن‌ها را خرد کنید. هر کدام در یک ظرف جداگانه خرد شوند. سپس کالباس‌ها و قارچ‌ها را نیز هر کدام جداگانه خرد کنید.

بهتر است سوسیس قبل از اینکه خرد شود حدود پانزده دقیقه بپزد. این کار موجب می‌شود اگر میکروبی هنگام تهیه وارد سوسیس‌ها شده است؛ از آن خارج شود.

برش زدن در تهیه پیتزا اهمیت بسیاری دارد. به طوری که هم زیبایی و هم طعم پیتزای شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. برش‌های یک اندازه که کمی درشت هستند پیتزای بدون فر خوشمزه‌تر و پخته‌تری به شما می‌دهند.

تمام مواد را تفت دهید:

نحوه تفت مواد پیتزا بدون فر

تابه‌‌ای بردارید و مقداری روغن در آن بریزید. سپس زمانی که روغن بسیار داغ شد؛ سوسیس‌های خرد شده را به درون آن بریزید و خوب سرخ کنید.

اگر مواد تزئینی که می‌خواهید روی پیتزا بگذارید سفت هستند بهتر است آن‌ها را نیز بپزید. برای مثال اگر روی پیتزای بدون فر ذرت می‌ریزید؛ ذرت باید از قبل پخته شده باشد.

زمانی که کالباس‌ها به خوبی سرخ شدند آن‌ها را از تابه خارج و روغن گیری کنید. هرچه روند روغن گیری بهتری داشته باشید پیتزای سالم‌تری خواهید داشت.

سپس قارچ‌های خرد شده را به همراه روغن باقی مانده از کالباس‌ها سرخ می‌کنیم. توجه کنید که هنگام تفت دادن قارچ‌ها نباید آن‌ها را بیش از دو بار هم بزنید. چرا که ظاهر قارچ‌ها را خراب می‌کند.

در حین اینکه قارچ‌ها در حال تفت خوردن هستند آب لیمو ترش خود را به قارچ‌ها اضافه کنید. نگران نباشید آب لیمو ترش قرار نیست تاثیر چندانی روی طعم داشته باشد اما قارچ‌های خوش رنگ‌تری به شما می‌دهد.

در این مرحله لازم است ادویه‌هایی که تمایل دارید را روی قارچ‌ها بریزید. توصیه می‌شود مقدار کمی نمک برای قارچ‌ها استفاده کنید و یا اصلاً نمک نزنید. چرا که نمک آب میان بافتی قارچ‌ها را نیز از آن‌ها می‌برد و پیتزای بدون فر شما را خشک می‌کند.

حال بهتر است حرارت را بسیار بالا ببرید. تابه را نیز هراز گاهی تکان دهید تا مواد به کف تابه نچسبد. سپس فلفل دلمه‌‌ای‌های خرد شده را به قارچ‌ها اضافه کنید.

حرارت بالا باعث می‌شود فلفل دلمه‌‌ای‌ها سریع سرخ شوند. در حالی که نه خواص و نه رنگ زیبای خود را از دست داده باشند. حتی اگر می‌توانید هنگام تفت دادن قارچ‌ها نیز این حرارت بالا را داشته باشید.

اگر یک خمیر ترد می‌خواهید در ادامه با ما همراه باشید!

کمی روغن بردارید و در یک تابه دیگر بریزید. اگر ادویه‌‌ای دارید که مناسب نان پیتزا است در روغن بریزید. ادویه‌ها نباید خیلی سرخ شوند بنابراین بهتر است شعله زیاد نباشد.

نان پیتزایی که خریداری کرده‌‌اید را در روغن قرار دهید. کمی آن را سرخ کنید به اندازه‌‌ای که تنها اطراف آن کمی تغییر رنگ دهد.

پس از گذشت چند دقیقه نان پیتزا را برگردانید تا هر دو طرف به خوبی ترد شوند. مراقب باشید نان پیتزا سیاه رنگ نشود. چرا که این رنگ سیاه برای پیتزا بدون فر به معنی تلخ شدن و از بین رفتن نان می‌باشد.

حال به سراغ آماده کردن سس موردنظر می‌رویم.

نحوه آماده کردن سس پیتزا

یک کاسه کوچک بردارید و هر ادویه‌‌ای که تمایل دارید در پیتزا استفاده کنید را در آن بریزید. بسته‌هایی در بازار با عنوان ادویه پیتزا استفاده می‌شوند. اگر آن‌ها را در دسترس دارید کمی از آن را داخل یک کاسه کوچک بریزید.

سپس هر سسی که تمایل دارید را اضافه کنید. در این دستور از سس گوجه فرنگی استفاده شده است. شما می‌توانید از سس کچاپ یا خردل نیز استفاده کنید.

سس پیتزا بدون فر را با قلمو روی نان بکشید. بهتر است این کار را تا زمانی که نان گرمای خود را از دست نداده است انجام دهید. چرا که سس به عمق نان نفوذ می‌کند.

هنگام کشیدن سس توجه کنید که در این پیتزا لازم است تمام بخش‌ها به خصوص کنارهای پیتزا سس داشته باشند. چرا که نان پیتزا آماده است و نیازی نیست کناره‌های آن را برگردانید.

در این مرحله مقدار کمی از پنیر را روی سس بریزید. این کار برای حفظ استحکام پیتزا هنگام میل کردن انجام می‌گیرد. در غیراینصورت مواد روی پیتزا هنگام میل کردن از نان پیتزا جدا می‌شود.

حال مواد را به صورت لایه لایه روی خمیر بچینید. بهتر است طوری آن‌ها را بچینید که مواد کلفت‌تر در لایه‌های پایین‌تر قرار گیرند. از سوی دیگر میان لایه‌ها پنیر پیتزا یا موزارلا بزنید.

در آخرین لایه‌ها بهتر است قارچ زیر پنیر پیتزا باشد. در تهیه پیتزا بدون فر باید میزان بیشتری پنیر استفاده کرد. پنیر روی پیتزای شما اما باید کمتر از حالت معمول باشد.

در این مرحله هر تزئینی که تمایل دارید روی پیتزا اعمال کنید. ادویه‌های پیتزا که در بازار هستند نیز اگر روی پنیر پیتزای لایه آخر ظاهر و طعم خوشمزه‌تری به شما ارائه می‌کنند.

حال درب تابه را بگذارید و شعله را در حد کم نگه دارید. با شعله کم حدود بیست دقیقه اجازه دهید پیتزا بپزد. به طور کلی زمانی که پنیر روی پیتزا آب شد؛ یعنی پیتزای شما آماده است.

مهم‌ترین نکات تهیه پیتزا بدون فر:

مهمترین نکات تهیه پیتزا بدون فر

در آخرین مرحله هنگامی که می‌خواهید پیتزا را در تابه برای پخت قرار دهید؛ بهتر است از ماهیتابه‌های دو طرفه استفاده کنید. این ماهیتابه‌ها با بخش رویی که دارند پیتزای بهتری برای شما به ارمغان می‌آورند.

برخی برای حفظ طراوت پیتزا هنگامی که آن در حال آماده شدن است؛ حدود ده دقیقه پس از گذاشتن درب؛ آن را برمی دارند و مقداری آب اضافه می‌کنند.

در صورتی که این کار را انجام می‌دهید بهتر است از دستتان کمک بگیرید. دستتان را کمی خیس کنید و روی پیتزا بپاشید. سپس دوباره درب تابه را بگذارید تا پیتزا به خوبی آماده شود.

بهتر است شعله زیر پیتزا بسیار کم باشد. به اندازه‌‌ای که حتی توصیه می‌شود برای پخت پیتزا بدون فر از شعله پخش کن‌ها استفاده کنید.

برای اینکه پیتزای زیبا و خوش عطر‌تری داشته باشید بهتر است سه دقیقه انتهای پخت درب تابه را بردارید. سپس چند برگ ریحان یا نعنای تازه روی پیتزا قرار دهید. یا می‌توانید مقداری پودر آویشن روی پیتزا بریزید.

مواد میانی این پیتزا می‌تواند همانند همان پیتزاهایی که در فر تهیه می‌شوند گسترده باشند. اما برای اینکه فر را حذف کنید باید چند نکته را در نظر داشته باشید.

نکات پیتزا بدون فر:

نکات مهم پیتزا بدون فر

 

تمام سبزیجات و گوشت‌هایی که در این نوع پیتزا استفاده می‌شوند باید قبل از قرار گرفتن روی پیتزا به خوبی سرخ و یا پخته شوند. چرا که زمان پخت پیتزا وقت کافی برای این کار وجود ندارد.

سبزیجاتی که در این پیتزا به کار گرفته می‌شوند بهتر است ریز خرد شوند. سبزی جاتی که ریز خرد می‌شوند سریعتر می‌پزند و زیبایی خود را نیز دارند.

برای اینکه روی پیتزا خوب بپزد باید از آب استفاده کرد. به یاد دارید برنج چگونه دم می‌کشد؟ اگر برنج بخار نداده باشد چه کاری انجام می‌دهید؟ برای پیتزا نیز لازم است مقدار بسیار کمی آب استفاده کنید.

تعداد تزئیناتی که روی پیتزا می‌گذارید و کلفتی برش آن‌ها نیز باید همانند دیگر سبزیجات باشد. برای مثال بهتر است زیتون‌ها را ریز‌تر حلقه حلقه و استفاده کنید.

نان این پیتزا بهتر است به صورت خانگی تهیه نشود. چرا که نان پیتزاهای آماده یک مرحله پخت نیمه را در کارخانه تجربه کرده اند. بنابراین تنها کمی طعم دار و سرخ می‌شوند.

استفاده از مواد لازم کنسرو شده برای تهیه پیتزا بدون فر نیز ممکن است. البته این تنها در صورتی است که کنسرو‌ها را به مدت پانزده دقیقه بجوشانید.

روند روغن گیری بهتر است برای تمام سبزیجات این پیتزا استفاده شود. یک پیتزای خوب پیتزایی است که خودش نیمه خشک باشد اما به خوبی پخته باشد. از این رو به جای استفاده از آب سبزیجات برای پخته شدن بهتر است از آب معمولی استفاده کنید.

از جمله افزودنی‌های مجاز پیتزا بدون فر

افزودنی ‌های مجاز پیتزا بدون فر

به جای استفاده از سوسیس و کالباس می‌توانید از مواد گوشتی متفاوتی استفاده کنید. برای مثال استفاده از مرغ در این پیتزاها رایج‌تر می‌باشد.

البته در صورتی که از مرغ استفاده کردید باید روند بو گیری خوبی را طی کند. برای این منظور بهترین گزینه سیر و پیاز می‌باشند. اما ادویه‌هایی همچون زردچوبه نیز گزینه خوبی هستند.

آویشن چه به صورت تازه و چه به صورت خشک شده یک انتخاب عالی برای پیتزا به شمار می‌رود. حتی اگر در مراحل نهایی پخت مقداری آویشن روی پنیر بریزید؛ پیتزا بدون فر شما مثال زدنی می‌شود.

روغن زیتون، روغن کنجد و کره جایگزین‌های سالم‌تری برای روغن‌هایی است که در این دستور استفاده شده اند. شما می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را به کار بگیرید.

پیتزا با این مواد هم خوشمزه است!

پیتزا با این مواد هم خوشمزه است

هر نوع سوسیس و کالباسی را می‌توان در پیتزا به کار برد. بنابراین در صورتی که از سوسیس‌های کوکتل یا تند دوست دارید؛ می‌توانید شاهکار هنری خود را با همان‌ها تهیه کنید.

پوره گوجه فرنگی جایگزین مناسبی برای سس گوجه است. البته می‌توان از ترکیب این دو ماده نیز استفاده کرد. توجه داشته باشید که زمانی که می‌خواهید پوره را آماده کنید؛ از ادویه‌های تهیه سس گوجه به آن بزنید.

اگر پیتزایی دراماتیک در نظر دارید؛ می‌توانید مقداری آب لیمو روی نان پیتزا بریزید. آب لیمو نان پیتزا را از خشکی بیش از اندازه خارج می‌کند.

نکته مهم درباره استفاده از آب لیمو این است که این ماده باید پس از سرخ شدن نان پیتزا به آن اضافه شود. در غیر اینصورت کمی ته مزه نان را تلخ خواهد کرد.

اگر می‌خواهید پنیر خوبی داشته باشید؛ بهتر است از هر دو نوع پنیر پیتزای موجود در بازار به صورت ترکیبی استفاده کنید. اما به دلیل اینکه این پیتزا بدون فر تهیه می‌شود؛ بهتر است مقدار پنیر چرب بیشتر باشد.

اگر دوست دارید روی پیتزای شما نیز طلائی رنگ شود می‌توانید از آتش کمک بگیرید. کپسول‌های آتش دستی در بازار موجود هستند. با استفاده از آن‌ها می‌توانید کمی روی پیتزا را خوش رنگ‌تر کنید.

تهیه پیتزا بدون فر همانند پیتزا فر دار با کمی نکته ریز است. خورستان امروز شما را با این نکات آشنا کرد. اما باز هم هیچ چیز پیتزاهای بیرون نمی‌شود! این مجموعه در تلاش است تا بهترین و با کیفیت‌ترین فست فود‌های کشور را به شما معرفی کند.

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط