صفحه نخست > راهنمای آشپزی > تهیه پیتزا خونگی خوشمزه

تهیه پیتزا خونگی خوشمزه

یک بانوی خانه دار همیشه غذاهایی تهیه می‌کند که علاوه بر خوشمزگی و زیبایی، سالم هم باشند. غذاهای خانگی انتخاب اول همه افراد هستند.

حتی پیتزا خونگی طرفداران بیشتری نسبت به پیتزای بیرون از خانه دارد.

این پیتزاها روش طبخ ساده‌تری دارند. از سوی دیگر تهیه آن‌ها به صرفه‌تر و خوشمزه‌تر نیز هستند. اما روش‌های مختلفی برای تهیه آن‌ها وجود دارد که بسیاری را یج کرده است.

تهیه پیتزا در خانه کار ساده‌تری است. البته در صورتی که از خمیر‌های آماده استفاده کنید. اما اگر پیتزا طعم اصیل و خانگی نیاز داشته باشد؛ باید خمیر آن را هم خودتان تهیه کنید.

تهیه خمیر پیتزا کار سختی نیست. اما در صورتی که برخی مواد را حذف یا اضافه کنید کار کمی مشکل می‌شود. اما با برخی مواد طعم آن فوق العاده می‌شود. اگر شما هم مشتاق شدید که کدام مواد برای خمیر پیتزا مناسب‌تر هستند؛ زودتر به سراغ مواد اولیه برویم . با خورستان همراه ما باشید

مواد لازم تهیه خمیر پیتزا خونگی:

مواد لازم تهیه خمیر پیتزا خونگی

  • تخم مرغ دو عدد
  • شیر یک پیمانه
  • بکینگ پودر یک قاشق مرباخوری
  • آرد به میزان لازم
  • روغن مایع یک چهارم پیمانه
  • نمک بسیار کم

طرز تهیه خمیر پیتزا خونگی:

برای تهیه خمیر لازم است ابتدا تخم مرغ‌ها را در ظرفی بشکنید. سپس آن‌ها را با همزن برقی خوب به هم بزنید تا رنگ آن تغییر کند. سپس شیر، روغن مایع و نمک را به تخم مرغ‌ها اضافه کنید.

باز هم به هم بزنید تا مواد به خوبی مخلوط شوند. اما در این مرحله بهتر است از همزن برقی استفاده نکنید. چرا که پف خمیر پیتزای شما را از بین می‌برد.

بکینگ پودر و آرد را اضافه کنید. خوب هم بزنید. استفاده از لیستک در این مرحله می‌تواند کار شما را ساده‌تر کند. آرد و بکینگ پودر باید آرام آرام افزوده شوند.

چرا که اگر آن‌ها را سریع بریزید همه جا با آرد پوشیده می‌شود. اما اگر آرام آرام آن را اضافه کنید مواد یکدست می‌شوند. در این مرحله لازم است از پنجه انگشتان بانوان توانا در تهیه پیتزا خونگی استفاده کنید.

خمیر را به خوبی ورز دهید. سپس آن را در ظرفی در بسته قرار دهید. حتی می‌توانید از سلفون استفاده کنید. خمیر را باید زیاد ورز دهید اما زمانی که احساس کردید به دستتان نمی‌چسبد و آماده است می‌توانید به سراغ مرحله بعدی بروید.

خمیر که در ظرفی در بسته قرار گرفته است باید دو ساعت در مکانی گرم باشد. این کار برای پف کردن و به قول معروف ور آمدن خمیر است.

حال به سراغ آخرین گام تهیه خمیر پیتزا خونگی می‌رویم. بهتر است قالب خود را آماده کنید. برای این کار کف قالب را چرب کنید. سپس خمیر را روی آن پهن کنید.

در آخرین مراحل لازم است کمی خمیر را بپزید. فر را گرم کنید. حرارت آن باید در حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد باشد. حدود ده دقیقه نان را در فر قرار دهید تا نیم پز شود. در این حین می‌توانید به سراغ آماده کردن مواد روی پیتزا خونگی بروید.

تهیه پیتزا خونگی

مواد لازم میان پیتزا

  • پنیر پیتزا مزه و کش دار هر کدام یک بسته
  • گوشت چرخ کرده ۱۵۰ گرم
  • پیاز خرد شده یک عدد
  • قارچ دو تا سه عدد
  • فلفل دلمه‌‌ای خرد شده دو قاشق سوپخوری
  • گوجه فرنگی یک قاشق مرباخوری
  • سس گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
  • آویشن، نمک و فلفل به میزان لازم
  • ذرت و زیتون برای تزئین

طرز تهیه مواد میانی پیتزا خونگی

طرز تهیه مواد درون پیتزا خونگی

پیاز را ساطوری کرده و روی حرارت قرار دهید. دقت کنید که بهتر است حدود یک دقیقه بعد به پیاز داغی که می‌خواهید درست کنید روغن بزنید.

پیاز‌ها را سرخ کنید. اگر به خوبی آن‌ها را خرد کرده باشید زمان بسیار کمی لازم است تا تنها آب پیاز دفع شود. پس از آن گوشت چرخ کرده‌ها را به پیاز اضافه کنید.

گوشت چرخ کرده باید به خوبی بپزد. نکته مهم این است که گوشت باید کمی هم بخورد تا نسوزد و مغز پخت شود. از سوی دیگر اگر از گوشت چرخ کرده مخلوط برای پیتزا خونگی استفاده می‌کنید؛ باید با چنگال مواد را از یکدیگر باز کنید.

گوشت چرخ کرده زمانی می‌پزد که رنگ آن تغییر کند. سپس نوبت به پوره گوجه می‌رسد. به جای پوره گوجه برخی ترجیح می‌دهند از رب استفاده کنند. مشکلی نیست اما خطر تغییر طعم را به دنبال دارد.

حال به مواد میانی پیتزای خود ادویه بزنید. در این مرحله گوشت به خوبی پخته است بنابراین با افزودن کمی نمک سفت نمی‌شود. از سوی دیگر آب مواد باید تبخیر شود. نمک به روند تبخیر کمک شایانی می‌کند.

پیتزا را برای فر آماده کنید!

اماده کردن پیتزا برای فر

به سراغ خمیر نیم پز شده بروید و کمی سس روی آن بریزید. سس را به خوبی در سطح خمیر پیتزا خود پخش کنید. سس باید در تمام سطح خمیر دیده شود. برای این کار می‌توان از برس استفاده کرد.

حال تمام مواد را روی خمیر بریزید. مواد را نیز در سراسر خمیر پخش کنید. به طوری که فلفل دلمه‌‌ای در کناره‌های مواد نباشد. چرا که فلفل دلمه‌‌ای در صورتی که حرارت زیاد ببیند تلخ می‌شود.

حال کمی از کناره‌های پنیر پیتزا را برگردانید تا بتوانید آن را نگه دارید. توجه داشته باشید که این بخش نباید قطر زیادی داشته باشد. وگرنه خام می‌ماند.

مواد را حدود ده دقیقه در فر قرار دهید. این کار برای این است که ابتدا مواد روی پیتزا به خوبی بپزند. در نهایت روی آن‌ها پنیر پیتزا خواهد آمد اما اگر حالا پنیر پیتزا بزنید می‌سوزد.

پنیر پیتزا‌ها را با یکدیگر مخلوط کنید. پس از گذشت ده دقیقه پیتزا خونگی خود را از فر خارج کنید و روی آن را مملو از پنیر پیتزا کنید.

حال نوبت به تزئین یک پیتزای خوشمزه می‌رسد. در این مسیر می‌توانید از زیتون، فلفل دلمه‌‌ای و… استفاده کنید. پس از آن لازم است ده دقیقه دیگر این بار با دمای ۱۸۰ درجه آن را در فر قرار دهید.

مهم‌ترین نکات برای داشتن یک پیتزا خونگی خوشمزه:

مهمترین نکات برای پیتزا خونگی خوشمزه

اگر یک نان پیتزای ترد می‌خواهید بهتر است پس از افزودن تمام مواد به پیتزا استراحت دهید. حدود بیست دقیقه پیتزای پخته نشده باید استراحت کند. این کار باعث خورد رفتن مواد به نان پیتزا می‌شود.

سبزی‌های زیادی را می‌توانید برای تزئین یا خوشمزه شدن پیتزا استفاده کنید. بهترین سبزی‌ها برای پیتزای خوشمزه جعفری و گیشنیز می‌باشند. از آن‌ها هم برای درون و هم برای تزئین پیتزا می‌توان استفاده کرد.

اگر می‌خواهید روی پیتزا طلائی شود بهتر است چند دقیقه انتهایی پخت گریل را روشن کنید. گریل شعله را از بالا به پیتزای خوشمزه شما می‌رساند. بنابراین طعم و رنگ آن را طلائی می‌کند.

استفاده از کره به جای روغن مایع می‌تواند در حین پخت مواد میانی مواد را خوشمزه‌تر می‌کند. اما برای درون خمیر پیتزا می‌توانید از هر نوع روغن یا کره‌‌ای استفاده کنید.

آرد‌ها با یکدیگر متفاوت هستند. از این رو در این دستور مقدار آرد به صورت دقیق ذکر نشده است. اما به طور کلی حدود دو تا سه لیوان فرانسوی آرد کافی می‌باشد.

به طور کلی بهتر است آرد را با یک پیمانه اندازه گیری کرده و اضافه کنید. به طور کلی پیمانه‌های اندازه گیری باید یکسان باشند تا یک پیتزای خوشمزه داشته باشید.

چند نکته اصلی برای تهیه یک پیتزای عالی:

نکات اصلی برای تهیه پیتزا عالی

شاید تعجب کنید اما بهتر است قبل از استراحت دادن به خمیر آن را با گوشت کوب بکوبید. این کار باعث از بین رفتن هوای میان خمیر می‌شود. در نتیجه خمیر زودتر عمل می‌آید.

یک پیتزا خونگی اصیل دارای خمیر نازکی است. به طور کلی پیتزای اصیل ایتالیایی خمیر نازکی دارد. بنابراین در تمام مراحل باید تلاش کنید خمیر نازک‌تر شود.

بهتر است حرارت فر را چند دقیقه قبل تنظیم کنید. چرا که فر گرم شده سریعتر پیتزا را به شما تحویل می‌دهد. از سوی دیگر اگر گرما را از بالا به پایین در انتها و از پایین به بالا در ابتدا تنظیم کنید پیتزای شما طلائی می‌شود.

در صورتی که مواد از سطح خمیر شما جدا می‌شود می‌توانید از مقدار کمی پنیر استفاده کنید. این مقدار پنیر می‌تواند چسبندگی کافی برای اتصال میان دو بخش را فراهم کند.

مواد درونی پیتزا می‌تواند مواد متنوعی باشد. در ادامه به یکی دیگر از دستور تهیه‌های کلی برای مواد میانی پیتزا اشاره می‌کنیم.

مواد میانی پیتزا مرغ و قارچ:

مواد میانی پیتزا مرغ و قارچ

  • سینه مرغ یک عدد
  • پیاز دو عدد
  • زعفران مقداری
  • زردچوبه، نمک، فلفل و آویشن به مقدار لازم
  • قارچ نیم کیلو
  • ذرت حدود سه قاشق غذاخوری
  • سیر دو حبه

طرز تهیه مواد میانی پیتزا خونگی مرغ و قارچ:

در ابتدا لازم است سینه مرغ را آماده کنید. برای این منظور کافی است آن را به خوبی شسته و خشک کنید. سپس به سراغ پیازها رفته و ترتیب پوست کندن آن‌ها را نیز بدهید.

پیاز را به صورت حلقه حلقه خرد کرده و کف قابلمه بچینید. پس از اینکه پیاز‌ها کمی حرارت دیده و آب آن‌ها دفع شد؛ سینه مرغ را روی آن‌ها قرار دهید. در همین حین کمی روغن را نیز به همراه سیر‌های له شده اضافه کنید.

روی مرغ زردچوبه بزنید و شعله را کم کنید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شده و بوی ظحم سینه مرغ توسط پیاز و سیر گرفته شود.

بهترین پیتزا مرغ و قارچ در خانه تازه شروع شده است!

تنها پیاز باقی مانده را بردارید و به صورت نگینی خرد کنید. بهتر است پیاز کاملاً ریز شود. چرا که روی پیتزا خونگی شما ظاهر زیبایی نمی‌سازد.

بقیه مواد را نیز به صورت دلخواه خرد کنید. اما توجه کنید که بهتر است چند تکه از هر کدام از مواد را جدا کنید تا در نهایت روی مواد چیده شوند. اما همه را به صورت دلخواه خرد کنید.

زمانی که مرغ خوب پخت و توانستید چنگال در مغز سینه مرغ فرو کنید. سپس سینه مرغ را از قابلمه خارج کرده و به خوبی ریش ریش کنید.

پیاز را روی شعله قرار دهید تا کمی آب خود را از دست دهد. سپس سینه مرغ ریش شده را در پیاز‌ها قرار دهید. آن‌ها را به هم بزنید. طوری که تمام پیازها به خورد سینه مرغ‌ها برود.

در همین حین مقداری روغن و آویشن را به همراه فلفل سیاه و نمک به سینه مرغ‌های ریش شده اضافه کنید. زعفران را نیز در استکان بریزید.

مقداری آب جوش روی زعفران‌ها بریزید تا به خوبی آب شوند. در صورتی که یک تکه یخ را نیز روی زعفران‌ها بریزید؛ رنگ بهتری به شما می‌دهد. زعفران نیز همانند دیگر ادویه‌ها باید در سطح سینه مرغ به خوبی پخش شود.

آخرین مراحل تهیه پیتزا خونگی:

آخرین مراحل تهیه پیتزا خونگی خوشمزه

خمیر آماده شده را به روش همان پیتزای ساده آماده کرده و در فر نیم پز کنید. سپس سس مورد نظرتان را روی خمیر بریزید. در تمام سطح خمیر سس را پخش کنید.

مقداری از خمیر پیتزا را در کف نان پیتزا بریزید. این کار باعث می‌شود مواد از سطح پیتزا جدا نشوند. سپس تمام موادی که برای پیتزا آماده کردید را لایه لایه قرار دهید. توصیه می‌شود لایه رویی شامل قارچ‌ها باشد.

باز پیتزا خونگی خود را در فر قرار دهید. دمای فر در این حالت باید ۱۸۰ درجه و ده دقیقه باشد. این بار هدف این است که مواد میانی پیتزا به خوبی بپزند. سپس آن را از فر خارج کرده و پنیر پیتزای مخلوط بزنید.

پس از افزودن پنیر پیتزا کمی به پیتزا استراحت دهید. سپس باز فر را گرم کنید. این بار دمای ۲۲۰ درجه دمای خوبی به نظر می‌رسد.

در این مرحله بهتر است گریل فر را نیز روشن کنید. در تهیه این نوع پیتزا بهتر است قارچ‌ها دقیقاً زیر پنیر پیتزا قرار گیرند. چرا که با این کار چربی اضافی پنیر پیتزا از بین می‌رود.

پیتزا خونگی را می‌توان به روش‌های مختلف تهیه کرد. تنها کافی است اصول تهیه این پیتزای خوشمزه را بدانید. شما تا به حال به چه روشی پیتزای خانگی را آماده کرده اید؟

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط