صفحه نخست > راهنمای آشپزی > روش تهیه نان با مغز اسفناج

روش تهیه نان با مغز اسفناج

نان با مغز اسفناج یکی از نان‌هایی است که در دنیا طرفداران بسیاری دارد. این نان خوشمزه علاوه بر اینکه طرفداران بسیاری دارد؛ با مواد مختلفی هم تهیه می‌شود. از این رو شما هم به سادگی می‌توانید آن را در خانه درست کنید.

اگر به دنبال یک میان وعده عالی برای اعضای خانواده هستید؛ از انواع نان‌ها می‌توانید استفاده کنید. نان‌هایی که طرز تهیه آن‌ها بسیار ساده است اما طعم فوق العاده‌‌ای دارد. این نان اسفناجی نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما می‌باشد.

اسفناج نیز یکی از موادی است که شاید بسیاری تمایل به مصرف آن نداشته باشند. بانوان خانه دار می‌توانند با استفاده از نانی که در مغز خود اسفناج داشته باشد؛ این سبزی را به خورد کودکان و بزرگسالان بدهند.

نان با مغز اسفناج یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افرادی است که دوست دارند میان وعده مصرف کنند اما افزایش وزن برایشان اهمیت ندارد. در ادامه به مواد اولیه، دستور تهیه و مهم‌ترین نکات خوشمزه شدن این نان در خورستان می‌پردازیم. توجه داشته باشید این میزان مواد اولیه مناسب پنج نفر است.

مواد لازم تهیه نان با مغز اسفناج:

-مواد-لازم-تهیه-نان-با-مغز-اسفناج

  •  پنج لیوان آرد
  • دو عدد تخم مرغ
  • یک لیوان شیر گرم
  • نصف لیوان شیر ولرم
  • نصف لیوان روغن مایع
  • یک قاشق غذاخوری مایه خمیر
  • یک قاشق چایخوری نمک
  • یک قاشق چایخوری شکر
  • چهارصد گرم اسفناج پخته شده
  • پنیر پیتزا به میزان لازم
  • پیاز داغ به میزان لازم
  • زردچوبه و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه نان با مغز اسفناج:

به طور کلی برای تهیه هر نوع نانی ابتدا باید خمیر آن را آماده کرد. برای تهیه این نان نیز لازم است ابتدا مایع خمیر را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید.

سپس مخلوط مایع خمیر و آب را در مکان نسبتاً گرمی قرار دهید. باکتری‌هایی که در مایع خمیر وجود دارند به منظور شروع عملیات تخمیر نیاز دارند گرم شوند. با گرم شدن فعالیت مولکولی آن‌ها زیاد شده و به اصطلاح خمیر آماده عمل آمدن می‌شود.

ظرف دیگری بردارید و آرد را سه بار در آن الک کنید. بهتر است برای این کار از یک کاسه گود استفاده کنید. به طور کلی هرچقدر آرد بیشتر الک شود؛ کمتر احتمال گلوله شدن آن وجود دارد.

برای تهیه نان با مغز اسفناج لازم است روغن و شیر را به آرد‌ها اضافه کنید. سپس یک کاسه دیگر بردارید و زرده و سفیده تخم مرغ را از یکدیگر جدا کنید. راه‌های مختلفی برای این کار وجود دارد.

حال نمک و شکر را به سفیده تخم مرغ‌ها اضافه کنید و خوب به هم بزنید. به طوری که حالت اصلی تخم مرغ و سفیده تغییر کند. سپس آن را به مایه خمیرها بیفزایید.

موادی که در هر دو کاسه آماده کرده‌‌اید را در یک کاسه بزرگ مخلوط کنید. به طوری که یک خمیر یکدست پدید آید. سپس شروع به ورز دادن خمیر کنید.

بهتر است عملیات ورز دادن با استفاده از دستان شما و بدون دستکش صورت گیرد. بهتر است حدود ۱۵ دقیقه به خوبی خمیر را ورز دهید. این زمان وابسته به عوامل بسیاری است.

پس از اینکه خمیر را به خوبی ورز دادید؛ نوبت به استراحت خمیر می‌رسد. خمیر نان‌های گوناگون زمان استراحت‌های متفاوتی را تجربه می‌کنند. برای تهیه نان با مغز اسفناج نیز لازم است خمیر حدود دو ساعت در یخچال استراحت کند.

طرز تهیه مواد میانی نان با مغز اسفناج:

طرز-تهیه-مواد-میانی-نان-با-مغز-اسفناج

تا زمانی که خمیر نان شما در حال استراحت در یخچال است، به سراغ آماده کردن مواد میانی نان خود بروید. برای این کار نیاز به یک تابه گود دارید. تابه‌های گود به دلیل تجمع مواد در نقاط کوچکتر، دیرتر می‌پزند اما مغز پخت‌تر می‌کنند.

اسفناج‌های پخته شده را در تابه بریزید و به آن‌ها پیازداغ، زردچوبه نمک و فلفل را اضافه کنید. به خوبی به هم بزنید و شعله را در درجه کم قرار دهید. اگر کمی روغن هم اضافه کردید؛ ایرادی ندارد.

اسفناج‌ها را به خوبی سرخ کنید. مواد درونی نان شما باید کمی خرد شوند بنابراین از اسفناج‌هایی استفاده کنید که اندازه‌های کوچکتری دارند.

پس از اینکه مواد درون نان با مغز اسفناج آماده شد اجازه دهید به خوبی سرد شوند. حدود یک ساعت بعد مقداری پنیرپیتزا روی مواد بریزید.

حال خمیر مایه شما باید آماده شده باشد. آن را از یخچال خارج کنید و برای آخرین بار حدود دو دقیقه ورز دهید. این کار به حالت پذیری ساده‌تر نان کمک شایانی می‌کند.

شروع به چانه گیری کنید. اگر دستان درشتی دارید؛ از وزنه کمک بگیرید. خمیر را به خوبی چانه چانه بگیرید و روی چانه‌ها کمی آرد بپاشید. فراموش نکنید سطح میز کار نیز باید آرد پاشی شود.

وسط چانه خمیر را باز کرده و حدود یک قاشق غذاخوری از مواد میانی را در وسط چانه‌ها قرار دهید. روی مواد میانی را با استفاده از خمیر بپوشانید.

سینی فر را کاغذ روغنی بگذارید و یا کمی با روغن چرب کنید. سپس تمام چانه‌های آماده شده را در سینی فر قرار دهید. فر را روشن کرده و در درجه ۱۸۰ قرار دهید. حدود دو دقیقه نیز صبر کنید تا فر به خوبی گرم شود.

چانه‌ها نیز باید حدود ۱۵ دقیقه پس از مواد گذاری استراحت کنند. بنباراین پس از گذشت این زمان نوبت به قرار دادن نان با مغز اسفناج در فر می‌رسد. این نان فوق العاده لازم است حدود ۲۵ دقیقه در فر به خوبی بپزد.

مهم‌ترین نکات تهیه نان با مغز اسفناج:

مهم_ترین-نکات-تهیه-نان-با-مغز-اسفناج

در تمام غذاها بهتر است از موادی استفاده کنید که تازه باشند. برای این نان نیز بهتر است از اسفناج‌هایی استفاده کنید که تازه‌‌اند و خودتان آن‌ها را خریداری کرده اید.

مهم‌ترین نکته‌‌ای که باید هنگام خرید اسفناج در نظر داشته باشید؛ رنگ برگ‌های اسفناج می‌باشد. اسفناج یکی از گیاهانی است که نور خورشید را به خوبی دریافت و فتوسنتز می‌کند. بنابراین برگ‌هایی با کیفیت‌تر هستند که رنگ آن‌ها پررنگ‌تر می‌باشد.

پیاز داغ‌ها را نیز بهتر است خودتان تهیه کنید. بهترین پیاز داغ‌ها برای این غذا پیازهایی هستند که به صورت نگینی خرد شده باشند. از طرفی در روغن زیاد و با دمای بالا باید تهیه شوند.

نمک ید دار این غذا را خوشمزه‌تر می‌کند. اما این در حالی است که این نمک مضرات بسیاری دارد. بنابراین توصیه می‌شود برای تهیه نان با مغز اسفناج از نمک دریا یا نمک آبی استفاده کنید.

زمانی که می‌خواهید مایه خمیر را به همراه آب در کناری قرار دهید؛ بهتر است روی ظرف را با یک پلاستیک بپوشانید. سپس آن را درون پتو بپیچید. پتو گرما را به ظرف باز می‌گرداند.

نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که هوا باید در ظرف جریان داشته باشد. بنابراین توصیه می‌شود روی پلاستیکی که ظرف را در آن پوشانده‌‌اید؛ چند سوراخ ایجاد کنید.

خمیر نان شما در اولین استراحت نیز باید در مکان گرمی قرار گیرد. بهترین مکان برای آن پشت بخاری یا در نزدیکی شوفاژ می‌باشد. اما زمانی خمیر شما آماده است که با انگشتتان آن را تست کنید.

انگشت را به میانه خمیر فرو کنید. سپس انگشت را خارج کنید. در صورتی که خمیر به دستتان نچسبیده بود؛ زمان استراحت خمیر به پایان رسیده است.

روی نان‌های شیرینی فروشی‌ها بسیار زیبا است. شما نیز می‌توانید نان‌هایی به همان زیبایی داشته باشید. کافی است کمی زرده تخم مرغ را به هم بزنید. سپس با استفاده از قلمو آن را به روی نان‌ها بکشید. کمی کنجد هم زیبایی آن را چندین برابر می‌کند. این کار‌ها برای زمانی است که خمیر به تازگی می‌خواهد وارد فر شود.

تهیه نان با مغز اسفناج یکی از کارهایی است که در این دوران کرونا می‌تواند بهترین سرگرمی دوستداران آشپزی باشد. اگر شما هم این نان فوق العاده را آماده کرده‌‌اید؛ تصاویر آن را با تزئینات خاص خود برای ما ارسال کنید.

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط