صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه نان فطیر خانگی

طرز تهیه نان فطیر خانگی

تهیه نان فطیر یا همان نان پتیر در سراسر کشور به روش های مختلفی صورت می گیرد. امروز قصد داریم در خورستان شما را با طرز تهیه نان فطیر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید.

فطیر یا همان پتیر به نانی گفته می‌شود که خمیر آن به درستی عمل نیامده باشد. مایه خمیر برای آماده شدن باید به خوبی زده شود. باکتری‌های خاصی نیز باید در آن رشد کنند. زمانی که این مایه به خمیر می‌رسد؛ باکتری‌ها به کار خود ادامه داده و خمیر را آماده می‌کنند.

در صورتی که این مایه خمیر به خوبی عمل نیامده باشد؛ به آن فطیر می‌گویند. فطیرها از نظر پزشکی برای برخی مفید اما برای برخی مضر هستند.

با توجه به اینکه باکتری‌ها در این شیرینی یا نان به طور کامل عمل نیامده‌‌اند؛ این نان مناسب افراد زیر ۵ سال یا بالای ۵۰ سال نمی‌باشد. معده این افراد بسیار ضعیف‌تر است. اما افرادی که معده آن‌ها دچار ازدیاد باکتری است؛ توصیه می‌شود حتماً این نان را مصرف کنند.

نان فطیر نام‌های مختلفی دارد. پتیر، ساج، تیری و… از جمله نام‌های این نان خوشمزه هستند که در استان‌های مختلف شناخته شده اند.

نان فطیر

مواد لازم تهیه نان فطیر

آب ولرم: نصف پیمانه

آرد الک شده: ۴ پیمانه

آب گرم: ۲ پیمانه

نمک: یک قاشق چایخوری

شکر: ۲ قاشق غذاخوری

پودر خمیر ترش: ۲ قاشق چایخوری

روغن مایع: یک قاشق سوپخوری

کنجد: مقداری (برای تزئین)

گردو خرد شده: یک پیمانه

دارچین: ۲ قاشق سوپخوری

شکر برای داخل نان: نصف پیمانه

طرز تهیه نان فطیر

در اولین گام باید یک قاشق غذاخوری شکر را به همراه پودر خمیر ترش یا همان مایه خمیر با یکدیگر مخلوط کرده و آب را به آن بیفزایید. توجه داشته باشید که بهتر است از آب ولرم برای این کار استفاده کنید.

سپس روی خمیر به دست آمده را با یک سلفون ببندید. خمیر را در یک پتو پیچیده و در جایی قرار دهید که به اندازه کافی گرم باشد. در فصل تابستان نیازی به این کارها نیست. (در استان‌های گرم‌تر کشور)

سپس یک کاسه دیگر بردارید و یک پیمانه آرد را به همراه باقی مانده شکر و نمک مخلوط کنید. سپس مقداری آب به آن بیفزایید. کمی خمیر را ورز دهید تا مواد به خوبی با یکدیگر ترکیب شوند.

زمانی که مایه خمیر شما پف کرده و حباب‌هایی روی آن تشکیل شد؛ نوبت به ترکیب کردن این دو کاسه با یکدیگر میرسد. پس از اینکه خوب این دو ظرف را با یکدیگر ترکیب کردید؛ حدود ده دقیقه به مواد استراحت دهید.

حال نوبت افزودن روغن مایع و باقی آرد به مواد می‌باشد. هم بزنید تا به درجه‌‌ای برسد که بتوان به آن خمیر نان گفت. سپس شروع به ورز دادن کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید که هنگام تهیه نان فطیر، خمیر آن به دست نچسبد.

حال باز روی خمیر را بپوشانید و اجازه دهید استراحت کند. هر چقدر زمان استراحت خمیر و مکان آن گرم‌تر باشد؛ خمیر بهتری از آب در می‌آید.

این زمان چیزی بیشتر از دو ساعت است. از سوی دیگر خمیر شما باید به خوبی پف کند. به طوری که حجم آن به بیش از چیزی حدود دو برابر برسد.

طرز تهیه نان فطیر و مواد میانی

برای تهیه مواد میانی نان فطیر ابتدا باید به سراغ گردو‌ها و مقداری شکر دیگر بروید. گردو، شکر و دارچین را با یکدیگر ترکیب کنید. می‌توانید مقداری کنجد نیز به آن اضافه کنید.

حال به سراغ فر بروید و آن را در دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد یا ۳۵۰ درجه فارنهایت روشن کنید تا گرم شود.

حال یک سطح صاف و بدون ناهمواری در آشپزخانه را انتخاب کرده و آن را آرد پاشی کنید. طبق دستور تهیه نان فطیر حدود صد گرم از خمیر را برداشته و آن را چانه بگیرید. به همین صورت تمام خمیر را چانه گیری کنید.

حال یکی از چانه‌ها را برداشته و شروع به صاف کردن آن روی سطح صاف و آرد پاشی شده کنید. حال مقداری از گردوهایی که برای میان نان آماده کردیم را وسط آن بریزید.

سپس چند طرف نان را بردارید و در وسط به یکدیگر متصل کنید. حال با استفاده از نوک انگشتانتان خمیر را دوباره باز کنید. فراموش نکنید که در این مرحله نباید از وردنه استفاده کرد.

باز به سراغ سینی فر رفته و آن را خوب چرب کنید. سپس باقی چانه‌ها را نیز به همین صورت آماده کرده و کنار بگذارید. حال نان هارا با فاصله از یکدیگر در سینی بچینید. اما حالا زمان قرار دادن آن‌ها در فر نیست.

اجازه دهید نان‌ها باز هم حدود ده دقیقه استراحت کنند. پس از گذشت این زمان روی نان‌ها را با موادی که دوست دارید تزئین کرده و روغن بزنید.

حال نوبت پختن نان‌ها می‌رسد. آن را در بخش میانی فر قرار دهید. حتی می‌توانید گریل فر را نیز روشن کنید تا روی نان‌های شما زیبا‌تر از گذشته شود. تهیه نان فطیر نیاز به ۲۵ تا ۳۰ دقیقه پخت کامل می‌باشد.

طرز تهیه نان فطیر

مهم‌ترین نکات نان فطیر

این نان را می‌توان در هر وعده به همراه دیگر غذاها میل کرد. اما با توجه به میزان شکری که در آن قرار داد؛ بهتر است به عنوان میان وعده به آن نگاه کنید.

اگر به دنبال نان پوک و خوشمزه‌‌ای هستید که بتوانید آن را جلوی میهمان بگذارید؛ باید آرد را به خوبی الک کنید. الک کردن و هوادهی آرد یکی از بهترین راه‌ها برای پوک کردن آن می‌باشد.

اگر در زمستان هستید و خمیر مایه شما دیر به عمل می‌آید؛ می‌توانید از مقدار کمی جوش شیرین استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که جوش شیرین ممکن است به مذاق برخی معده‌ها خوش نیاید!

روی نان فطیر را می‌توان با مواد مختلفی تزئین کرد. اما اگر می‌خواهید صورت سنتی این نان خوشمزه را تجربه کنید؛ با کنجد آن را تزئین کنید. برای این نان بهتر است از کنجد سفید استفاده کنید.

در تمامی دستور تهیه‌های پخت نان می‌توان مقدار آرد و روغن را افزایش داد. در صورتی که خمیر به دستتان می‌چسبد؛ به این معنی است که باید مقدار روغن مایع آن را زیاد کنید. اما اگر خمیر بی‌حال است؛ مقدار آرد را افزایش دهید.

تهیه نان فطیر در هر استان طبق شیوه همان استان صورت می‌گیرد. برای مثال کوچ نشینان بختیاری این نان را بسیار نازک می‌کنند. سپس روی یک تاوه آن را می‌پزند. تاوه نوعی تابه شبیه به سپر است که روی آتش یا درون تنورهای خاص قرار می‌دهند.

در اراک روی این نان را زردچوبه می‌زنند. آن‌ها به این نان خمیرمایه ترش نمی‌زنند. همچنین نان را درون یک نوع تنور خاص می‌پزند. نان آن‌ها سالم‌تر است. چرا که به جای شکر از شیره انگور استفاده می‌کنند.

تهیه نان فطیر در هر استانی که باشد حال و هوای تاریخی به آنجا و پزنده‌‌اش می‌دهد. خورستان یک احساس خوب؛ یک دنیا شادی؛ در کنار نان فطیرهایی که عکس‌های دلبرانه‌‌اش برایش می‌رسد را برایتان آرزو دارد!

دیدگاه ها