صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه کاناپه (راتا)وانواع آن

طرز تهیه کاناپه (راتا)وانواع آن

یک میهمانی عالی دادن سخت است. اما با استفاده از بهترین پذیرایی‌ها می‌توان از این سختی‌ها کاست. اگر طرز تهیه کاناپه (راتا) را در انواع مختلف بدانید؛ یک فینگر فود عالی آماده کرده اید.

در بسیاری از مهمانی‌های اشرافی از فینگر فود‌ها به عنوان غذای سرد برای ایجاد یک نوستالژی خاص است. به طوری که در بسیاری از مهمانی‌ها یک میز فینگر فود آماده می‌کنند.

از سوی دیگر فینگر فود‌ها می‌توانند غذای اصلی هم باشند. این در سراسر دنیا رایج است. شما می‌توانید سراسر گیتی را بگردید و فینگر فود‌های گوناگون را تجربه کنید. اما اگر به دنبال یک فینگر فود ساده هستید؛ طرز تهیه کاناپه سایت خورستان را که از بهترین گزینه‌ها است  از دست ندهید

با کاناپه بیشتر آشنا شوید!

شاید برای شما هم ریشه کلمه کاناپه جذاب باشد. اصلا چرا باید نام یک غذا را کاناپه گذاشت؟ البته کاناپه خیلی بهتر از نام دیگر این غذا یعنی راتا است!

کاناپه یک کلمه فرانسوی است. آن هم به معنی نیمکتی پوشیده شده از توری‌ها است. البته این کلمه یک ریشه یونانی نیز دارد. کاناپه از کلمه کنپوئین به همان معنی گرفته شده است. حال سوال اساسی اینجاست که چطور طرز تهیه کاناپه (راتا) را با این نام می‌خوانیم؟

در این فینگر فود خوشمزه از نان خاصی استفاده می‌شود. این نان فوق العاده نوعی کراکر خاص نیز هست. کراکری که به صورت خاص در فرانسه به دنیا آمده است.

این نان فوق العاده را می‌توان به اشکال مختلفی تهیه کرد. روی آن نیز مواد لازم تهیه کاناپه جا خوش کرده اند. این نان کمی ترد است. همین باعث شده تا راتا طعم ترد را در کنار نرمی شگفت انگیز مواد روی آن به شما هدیه کند.

مواد لازم تهیه کاناپه (راتا):

مواد-لازم-تهیه-کاناپه-(راتا)

  • سینه مرغ یک عدد
  • پنیر لبنه ۱۰۰ گرم
  • سس مایونز ۱۰۰ گرم
  • نان تست ۵ عدد
  • شوید به مقدار لازم
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • پیاز یک عدد

طرز تهیه کاناپه (راتا):

طرز-تهیه-کاناپه-(راتا)

برای تمام غذاهایی که درون آن‌ها گوشت وجود دارد ابتدا باید بوی خامی و زهم گوشت را بگیرید. برای این کار ابتدا پیاز را به صورتی که تمایل دارید خرد کنید. سپس کمی آن را تفت دهید تا آب اضافی پیاز از آن خارج شود. روغن بزنید و پیاز را به آرامی سرخ کنید.

در مرحله بعدی باید گوشت که در این غذا سینه مرغ است را به پیاز بیفزایید. اجازه دهید گوشت تغییر رنگ بدهد. این کار با خارج شدن آب اضافی گوشت و به قولی تفت خوردن آن ممکن می‌شود. با این کار زمان پخت گوشت تقریباً نصف می‌شود.

اجازه دهید گوشت به آرامی بپزد. زمانی که سینه مرغ پخته شده آماده شد باید آن را ریش کنید. برای مرحله ریش کردن مرغ در طرز تهیه کاناپه (راتا) بهتر است از چنگال استفاده کنید.

مرغ، پنیر لبنه، سس مایونز و شوید را در یک کاسه بزرگ بریزید. سپس آن‌ها را به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. به طوری که مواد به خوبی با هم آغشته شده و سس به همه جا برسد.

مرحله بعدی نوبت افزودن ادویه‌های دلخواه است. نمک و فلفل سیاه بهترین ادویه‌ها برای این غذا به شمار می‌روند. البته شما می‌توانید از ادویه‌های دیگری نیز استفاده کنید.

درست است که در نوع اصلی کاناپه از یک نان خاص استفاده می‌شود. اما این نان در ایران در دسترس نیست. به همین دلیل لازم است از نان تست برای این کار استفاده کنید.

نان‌ها را بردارید و به صورتی که تمایل دارید برش بزنید. اما فراموش نکنید که هنگام قالب زدن نان، بهتر است قالب را از نان خارج نکنید. این کار برای شکل گیری دیگر مواد نیز لازم است.

سپس یک قاشق غذاخوری از موادی که در ابتدای طرز تهیه کاناپه (راتا) آموزش دادیم را بردارید و درون قالب بریزید. بهتر است پس از پخش کردن مواد در سطح قالب کمی آن را با انگشتتان فشار دهید.

سپس به آرامی قالب را خارج کنید. این کار باید طوری انجام شود که مواد شکل خود را از دست ندهند.

حال نوبت به استفاده از سلیقه خانم‌ها می‌رسد. می‌توانید با مواد مختلف، به خصوص مغز‌ها سطح این فینگر فود خوشمزه را تزئین کنید.

در آخرین مرحله حدود یک ساعت فینگر فود‌های خود را در یخچال قرار دهید. این کار باعث می‌شود مواد فشرده‌تر و سرد‌تر شوند. بنابراین سرو آن‌ها نیز زیباتر و خوشمزه‌تر می‌شود!

:بیشتر بخوانید

طرز تهیه اسپرینگ‌ رول مرغ

طرز تهیه رول‌ مرغ‌ و‌ بادمجان

از جمله نکات طرز تهیه کاناپه (راتا):

از-جمله-نکات-طرز-تهیه-کاناپه-(راتا)

این غذای خوشمزه دارای انواع متعددی می‌باشد. اما طرز تهیه اکثر آن‌ها تقریباً مانند همین طرز تهیه است. تنها در آن‌ها از مواد مختلفی استفاده می‌شود که در ادامه به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اگر می‌خواهید طرح زیبا‌تر و فشرده‌تری در راتای خود داشته باشید از میکسر استفاده کنید. مرغ‌ها را با استفاده از میکسر میکس کرده و سپس ترکیب کنید.

بهترین راه برای پختن مرغ قابلمه است. افرادی که برای این کار از زودپز استفاده می‌کنند؛ مرغ را زور پز می‌کنند! از این رو شما نیز می‌توانید از ظروف مسی برای تهیه این غذا استفاده کنید.

در برخی موارد مواد شما بیش از اندازه سفت می‌شوند. برای کاستن از میزان سفتی راتا می‌توانید مقداری آب به مواد لازم طرز تهیه کاناپه (راتا) اضافه کنید. حتی برای افزایش خواص این فینگر فود خوشمزه می‌توانید از آب‌های خاص استفاده کنید.

منظور از آب‌های خاص آب مرغ، آب پای مرغ، آب گوشت و… است. البته توجه داشته باشید که از عصاره‌ها نمی‌توان در این فینگر فود بهره برد.

اگر مرغ شما بیش از اندازه سفت بود می‌توانید از سس مایونز بیشتری استفاده کنید. البته با توجه به اینکه سس مایونز کمی مضر و چاق کننده است؛ بهتر است از جایگزین‌های آن استفاده کنید.

در صورتی که مواد شما بیش از اندازه شل بود؛ باید از مرغ بیشتری استفاده کنید. حتی برخی مرغ را بیش از اندازه می‌پزند. به طوری که استخوان‌های آن نیز نرم شود. سپس استخوان‌ها را نیز میکس کرده و به طرز تهیه کاناپه (راتا) اضافه می‌کنند.

با این نکات راتای خوشمزه و زیباتری خواهید داشت!

بهتر است قبل از قرار دادن مواد روی نان کمی نان را در فریزر قرار دهید. با این کار هنگام خارج کردن قالب، نان راحت‌تر خارج می‌شود. از سوی دیگر راتای خنک‌تر مساوی با راتای خوشمزه‌تر است.

اگر مواد را قبل از ریختن روی نان کمی در یخچال قرار دهید بسیار بهتر است. چرا که مواد شما سفت‌تر می‌شوند. از سوی دیگر خارج کردن آن‌ها از قالب ساده‌تر خواهد بود.

برای زیبا‌تر شدن راتا می‌توانید قبل از سرو با استفاده از یک کارد روی راتا بکشید. این کار موجب هم سطح شدن راتا می‌شود. اگر کارد خیس باشد بهتر است.

با ترکیب کردن رنگ خوراکی و مقداری سس مایونز می‌توانید طرح‌های بسیار زیبایی روی راتا بسازید. حتی می‌توانید رنگ‌های مختلفی به آن بدهید.

این غذا را به مدت زیادی نمی‌توان در خارج از یخچال نگهداری کرد. برای مثال حداکثر آن را به مدت یک شب بتوانید بیرون از یخچال نگه دارید. اما به مدت یک هفته می‌توان آن را در یخچال نگهداری کرد.

نکته‌‌ای که باعث می‌شود کاناپه یک فینگر فود خاص باشد؛ توانایی نگهداری بالای آن در فریزر است. اگر مهمانی‌های زیادی می‌دهید؛ می‌توانید مواد لازم آن را آماده کرده و در فریزر نگهداری کنید. سپس یک روز قبل از مهمانی آن را از یخچال خارج کرده و استفاده کنید.

انواع راتا:

انواع-راتا

همانطور که اشاره کردیم این غذا دارای انواع مختلفی می‌باشد. از جمله انواع مختلف راتا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • راتا مکزیکی
  • راتا مرغ و لبو
  • راتا مرغ و بادام
  • راتا ژامبون و پسته
  • راتا سفره عقد
  • راتا پنیر و سبزی
  • راتا کوکو سبزی
  • راتا الویه
  • و

هر کدام از این راتا‌ها در انواع مختلف و با صورت‌های گوناگون تهیه می‌شوند. هر کدام از آن‌ها کاربرد خاص خود را نیز دارند. از این رو می‌توان هر کدام را با توجه به مراسم تهیه کرد.

از جمله افزودنی‌های مجاز برای راتاهای گوناگون:

از-جمله-افزودنی‌های-مجاز-برای-راتاهای-گوناگون

سبزی‌های مختلفی می‌توان در طرز تهیه کاناپه (راتا) به کار برد. البته باید توجه کرد که این غذا را نمی‌توان با ترکیب خاصی از سبزی‌ها آماده کرد. برای مثال شما می‌توانید تنها از شوید یا تنها از ریحان استفاده کنید. اما ترکیب این دو سبزی برای راتا مناسب نیست.

البته برخی از ترکیب‌های خاص سبزی برای برخی از راتاها در ایران استفاده می‌شود. برای مثال ترکیب پیازچه و ریحان یک ترکیب مناسب است. نکته اینکه اگر برای اولین بار است این غذا را تهیه می‌کنید بهتر است از یک سبزی استفاده کنید.

در راتای فرانسوی از ذرت‌ها نیز استفاده می‌شود. ذرت کنسرو شده را نیز می‌توان در تهیه این راتا استفاده کرد. اما مثل همیشه موادی که کنسرو نشده‌‌اند طبیعی‌تر و سالم‌تر هستند.

قارچ خام در بسیاری از غذاهایی که ریشه اروپایی دارند به کار می‌رود. در تهیه این فینگر فود نیز می‌توانید از قارچ‌ها استفاده کنید.

خیارشور نیز انتخاب خوبی برای طرز تهیه کاناپه (راتا) به روش فرانسوی است. البته توجه داشته باشید که اگر از خیارشور استفاده می‌کنید باید نمک را حذف کنید.

پای ثابت فینگر فودهای امروز:

سیب زمینی پای ثابت اکثر فینگر فودها می‌باشد. در این فینگر فود نیز می‌توانید سیب زمینی پخته شده را له کنید و به کار ببرید.

همانطور که از نام راتای لبو و مرغ پیداست یکی از مواد اصلی آن لبو است که باید به خوبی پخته شده باشد. البته بهتر است لبوها با پوست پخته و سپس پوست گرفته شوند. در نهایت نیز به خوبی میکس شوند.

مغز گردو یکی از شاخص‌ترین مغزیجاتی است که می‌توان اثر آن را در غذاها مشاهده کرد. اگر می‌خواهید رنگ و عطر بهتری داشته باشد؛ می‌توانید کمی آن را تفت دهید تا روغن دهد.

در راتای مرغ و بادام علاوه بر مغز بادام می‌توانید از هویج نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که هویج می‌تواند طعم راتای شما را کمی شیرین کند.

از سوی دیگر در تمام راتاها می‌توان از هویج استفاده کرد. نکته آن اینجاست که هویج‌هایی که با مرغ در راتاها پخته می‌شوند نباید وارد غذا شوند. چرا که هویج هورمون‌های مرغ را به خود جذب می‌کند.

اگر مرغ شما بوی زهم بسیاری می‌دهد یا مهمان شما به بوی آن حساس است می‌توانید از سیر استفاده کنید. به طور کلی هنگام پخت گوشت اگر از سیر استفاده کنید دیگر بو نمی‌دهد.

طرز تهیه کاناپه (راتا) یکی از ساده‌ترین طرز تهیه فینگر فودها می‌باشد. شما می‌توانید این فینگر فود خوشمزه را از بسیاری از رستوران‌های خورستان سفارش دهید. اما اگر خوتان آن را تهیه کردید؛ می‌توانید نظراتتان را با ما در میان بگذارید!

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط