صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه حلیم گندم کشدار با نکات کامل

طرز تهیه حلیم گندم کشدار با نکات کامل

یکی از غذاهایی که شرق و باختر رواج دارد؛ غذاهای دسته حلیم‌ها می‌باشد. یکی از مشهور‌ترین دستور تهیه‌های این دسته نیز دستور تهیه حلیم گندم می‌باشد.

واژه حلیم از ریشه حلم به معنی بردباری و صبر آمده است. بنابراین در تهیه این غذا باید به اندازه کافی صبر داشته باشید. البته در گذشته این میزان بسیار بیشتر از حال بوده است.

در آن زمان‌هایی که نه دیگ‌های استاندارد امروزی وجود داشته است و نه دستگاه‌های صاف کننده حلیم. به همین دلیل حلیم پز‌ها مجبور بوده‌‌اند با صبر و بردباری بسیار و مشغت‌های سخت آن را تهیه کنند.

هلیم یا همان واژه جا افتاده و نادرست آن حلیم، در مناطق بسیاری طبخ می‌شود. در کشورهایی از جمله ایران، پاکستان، ترکیه، هند و بنگلادش می‌توان این غذای خوشمزه را طبخ کرد.

البته هنوز به طور دقیق نمی‌توان زادگاه این غذا را یافت اما بسیاری معتقدند قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین دستور تهیه حلیم گندم، متعلق به قزوین در ایران است. در ادامه با تهیه این نوع حلیم بیشتر آشنا می‌شویم.

طرز تهیه حلیم گندم

مواد لازم حلیم گندم

گندم پوست کنده ۳۰۰ گرم

گوشت گوسفندی ۲۰۰ گرم

پیاز یک عدد

شکر، روغن، نمک و دارچین به میزان لازم

زردچوبه یک قاشق چایخوری

طرز تهیه حلیم گندم

اگر می‌خواهید یک حلیم گندم عالی در منزل تهیه کنید لازم است از شب قبل دست به کار شوید. تمام ۳۰۰ گرم گندم پوست کنده را در یک کاسه بزرگ بریزید و به خوبی بشویید. سپس تا جایی که روی سطح آن‌ها را آب بریزید. به اصطلاح بخیسانید.

گندم‌ها را کنار بگذارید تا یک شب به خوبی خیس بخورند. روز بعد لازم است گندم‌ها را به خوبی آب کشی کنید و چند دقیقه‌‌ای اجازه دهید آب آن‌ها خارج شود.

سپس گندم را در قابلمه پخت حلیم می‌ریزیم و اجازه می‌دهیم به همراه شش لیوان آب به خوبی بپزند. توجه داشته باشید که بهتر است شعله متوسط رو به زیاد باشد.

توجه داشته باشید که زمانی که آب گندم‌ها به جوش آمد مدام باید آن‌ها را به هم بزنید. تهیه حلیم گندم آنجا سخت می‌شود که باید مراقب باشید حلیم ته نگیرد. در صورتی که ته گرفت به سرعت تلخ می‌شود.

همچنین زمانی که آب گندم‌ها به جوش آمد به منظور اینکه حلیم شما رنگ بهتری به خود بگیرد؛ لازم است کف تشکیل شده روی حلیم را بردارید.

آماده کردن گوشت در تهیه حلیم گندم

همزمان به سراغ پیاز رفته و آن را در قابلمه‌‌ای دیگر خرد کنید. می‌توانید این کار را در زودپز نیز انجام دهید اما استفاده از قابلمه طعم طبیعی‌تری به غذا می‌دهد.

پیازها که به خوبی خرد شد آن را سرخ کنید. به خوبی طلایی رنگ که شد گوشت را به آن بیفزایید و تا زمانی که آب گوشت تخلیه شود تفت دهید. سپس کمی زردچوبه به گوشت بیفزایید. به اندازه یک بند انگشت بالای گوشت آب افزوده و درب قابلمه را ببندید تا به حال خود بپزد.

در مرحله بعد باید به سراغ گوشت‌های پخته شده بروید و آن‌ها را از قابلمه و آب خارج کنید. اجازه دهید کمی سرد شود. سپس برای تهیه حلیم گندم باید گوشت‌ها را ریش ریش کنید.

زمانی که گوشت‌ها آماده بود؛ گندم‌ها نیز به خوبی پوره شده بود؛ نوبت این است که گوشت را به گندم‌ها بیفزایید. بلافاصله کمی نمک و روغن بزنید و شعله را ملایم کنید.

البته توجه داشته باشید که اگر گندم‌های شما پوره نشده بود و هنوز نیاز به پخته شدن داشت؛ می‌توانید به کمک همزن، گوشت کوب برقی یا مخلوط کن به خوبی به هم بزنید. پس از این کار حدود پنج دقیقه بپزید تا حلیم کشدار‌تری به دست آورید.

توجه داشته باشید که در این مرحله نیز مدام باید حلیم را به هم بزنید. چون شعله را کم کرده‌‌اید؛ امکان ته گرفتن آن بیشتر است. بنابراین بیشتر مراقب باشید.

توجه داشته باشید که این کار را باید تا زمانی که آب اضافی حلیم تبخیر می‌شود ادامه دهید. البته در تهیه حلیم گندم نباید آب زیادی از دست بدهید. حلیم شما زمانی که سرد شود کمی خودش را می‌گیرد. به اصطلاح باید اجازه دهید حلیم قوام گیرد.

طرز تهیه حلیم گندم

حلیم چگونه کشدار می­شود؟

پس از قوام گرفتن؛ برای تهیه حلیم گندم باید آن را به خوبی بکوبید. پیشنهاد می‌کنیم این کار را مرد خانه انجام دهد چرا که نیاز به کمی زور دارد!

توجه داشته باشید که به هیچ وجه نباید از چرخ گوشت یا غذا ساز برای میکس کردن در این مرحله استفاده کنید. چرا که قوام ایجاد شده حلیم شما را می‌گیرد.

حال که حلیم گندم شما آماده شده است باید آن را از روی حرارت بردارید. اجازه دهید حدود بیست دقیقه سرد شود سپس درون ظرف سرو بکشید.

برای تزئین حلیم می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد. البته متداول‌ترین مواد تزئین حلیم گندم شکر، دارچین، روغن و کنجد سفید هستند. تهیه کنید؛ لذت ببرید؛ نظراتتان را با ما در میان بگذارید!

بهترین مواد برای تهیه حلیم گندم

به طور کلی بهتر است برای تهیه همه غذاها از گوشت گوسفند استفاده کنیم. چرا که گوشت گوسفند از قوام بهتر ولی شیر آن از کیفیت کمتری برخوردار است. برای گاو دقیقاً برعکس این مورد صادق است.

بهترین گوشت برای تهیه این نوع حلیم، گوشت گردن، سرسینه و یا دنده گوسفندی است. با توجه به شرایط اقتصادی امروز می‌توان میزان گوشت را کم و زیاد کرد. البته دقت داشته باشید که هر چه میزان گوشت بیشتر باشد؛ حلیم شما کشدار‌تر و خوشمزه‌تر خواهد شد.

از انواع گندم‌ها می‌توان برای تهیه این نوع حلیم استفاده کرد. حتی می‌توانید از گندم‌های پوسته دار برای این کار استفاده کنید. تنها تفاوت این است که باید زمان بیشتری برای پخت و تهیه حلیم گندم اختصاص دهید.

روش تهیه حلیم با گندم پوسته دار همانند روش تهیه با گندم بدون پوسته است. تنها تفاوتی که دارد این است که قبل از افزودن گوشت و زمانی که گندم‌ها به طور کامل پخت، باید آن‌ها را صاف کنیم تا پوسته‌ها از گندم اصلی جدا شوند.

در تهیه حلیم گندم می‌توان از کنجد نیز استفاده کرد. البته حلیم گندم‌هایی که با کنجد تهیه می‌شوند از ارزش غذایی و طعم بهتری برخوردار می‌باشند. از این رو توصیه می‌شود از این ماده غذایی خوشمزه نیز استفاده کنید.

برای این کار کافی است زمانی که حلیم شما به طور کامل پخت و حدود چند دقیقه قبل از سرو کردن؛ یک یا دو قاشق غذاخوری کنجد به آن بیفزایید. سپس خوب هم بزنید.

برخی کنجد را درون هاون کوبیده و سپس درون حلیم می‌ریزند. این کار موجب می‌شود زمانی که حلیم را میل می‌کنید؛ دیگر کنجد را زیر دندانتان احساس نکنید. البته ممکن است رنگ حلیم شما را کمی تیره نیز بکند.

بهترین مواد برای تهیه حلیم گندم

بهترین مواد برای سرو

سرو نیز همچون تهیه حلیم گندم از اهمیت بالایی برخوردار است. چرا که تجربه شما و میهمانتان از این غذا را تغییر می‌دهد. بنابراین بهتر است از انواع نان‌های ایرانی برای سرو حلیم گندم استفاده کنید.

بهترین نان برای سرو حلیم گندم نان بربری تازه است. از دیگر نان‌هایی که می‌توان در کنار این غذا از آن‌ها استفاده کرد می‌توان به سنگک، لواش یا تافتون اشاره کرد.

همچنین می­توانید از دارچین و یا کنجدهای سیاه و قهوه­ای برای تزئین استفاده کنید. این کار موجب می­شود حلیم شما خواص بیشتری به خود بگیرد.

مهم‌ترین نکات تهیه حلیم گندم

در برخی موارد ممکن است زمان کافی برای تهیه حلیم را نداشته باشید. بهترین راه این است که در اولین گام از زودپز برای پختن گوشت‌ها استفاده کنید.

همچنین می‌توانید کمی بلغور گندم به آن بیفزایید. توجه داشته باشید که بلغور گندم موجب قوام سریع‌تر حلیم گندم شما می‌شود. در میزان آن نیز باید دقت داشته باشید.

برای کشدار شدن حلیم گندم راه‌های مختلفی هست. همانطور که اشاره کردیم اگر از گوشت بیشتری استفاده کنید؛ حلیم کش دار‌تری به دست می‌آید. البته راه‌های ارزان‌تری برای کشدار شدن حلیم نیز وجود دارد.

برای تهیه حلیم گندم کشدار می‌توانید حلیم را بیشتر بکوبید. به طور کلی هر چقدر بیشتر این غذا را بکوبید؛ بیشتر کش می‌آید. همچنین استفاده از گوشت کوب‌های سنتی و چوبی بهتر است.

توجه داشته باشید که گوشتی که برای تهیه این حلیم استفاده می‌کنید به هیچ عنوان نباید خرد شود. چرا که علاوه بر اینکه حلیم کشداری نخواهید داشت؛ رشته‌های کوتاه گوشت زیر دندان می‌آید.

به منظور اینکه عطر بهتری به حلیم گندم‌ها بدهید؛ می‌توانید در آخرین گام پخت و قبل از برداشتن آن از روی حرارت؛ یک چوب دارچین به آن بیفزایید. البته توجه داشته باشید که پس از اینکه حلیم آماده سرو شد باید چوب دارچین را خارج کنید.

مهم‌ترین نکات تهیه حلیم گندم

تهیه حلیم گندم رژیمی و کم هزینه

اگر به دنبال حلیم‌های کم هزینه‌تر هستید؛ می‌توانید گوشت را از این حلیم حذف کنید. در این صورت یک غذای عالی برای گیاهخواران به دست آورده اید!

اگر یک حلیم رژیمی می‌خواهید؛ می‌توانید از دستور تهیه حلیم گندم کره و شکر را حذف کنید و به جای آن‌ها از عسل استفاده کنید. البته می‌توانید هیچ شیرین کننده‌‌ای نیز نداشته باشید.

این حلیم برای پخت به حدود پنج ساعت زمان نیاز دارد. البته توجه داشته باشید که این زمان هرچه بیشتر شود حلیم کشدار و بهتری به دست می‌آید. از این رو می‌توان با کارهایی که درون بخش‌های قبلی به آن اشاره کردیم کمی این زمان را کاهش دهید.

حرف آخر در تهیه حلیم گندم

حلیم گندم یکی از غذاهایی است که از ارزش غذایی بالایی برخوردار می‌باشد. از این رو می‌توان آن را برای کودکان در سن رشد یا کودکانی که بدغذا هستند سرو کرد.

این حلیم را می‌توان با شکر و نمک سرو کرد اما اگر به دنبال یک غذای ساده‌تر و طبیعی‌تر هستید؛ می‌توانید آن را با شیره خرما سرو کنید. البته توجه داشته باشید که همه طعم شیره را دوست ندارند.

همانطور که می‌دانید این غذا را می‌توان برای وعده‌های مختلف میل کرد. همچنین در ماه رمضان این غذا برای افطار یا سحری ایده‌‌ای عالی به نظر می‌رسد. حتی آن را می‌توانید برای پیش غذا و یا میان وعده نیز میل کنید.

تهیه حلیم گندم یکی از دستورهایی است که نیازمند زمان و تبحر فراوان است. البته اگر چند بار آن را آماده کنید دستتان می‌آید! امیدوارم که این غذا را نیز همچون دیگر دستور تهیه‌های خورستان آماده کرده و از طعم شگفت انگیز آن لذت ببرید.

دیدگاه ها