صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه کوفته تبریزی + نکات وانرفتن کوفته

طرز تهیه کوفته تبریزی + نکات وانرفتن کوفته

تهیه کوفته تبریزی یکی از دستوراتی است که سالها به صورت سینه به سینه نقل شده است. امروز در خورستان طرز تهیه کوفته تبریزی را می خواهیم به شما عزیزان آموزش بدهیم و شما عزیزان می توانید به راحتی آن را درست کنید و از این غذا لذت ببرید.

نام تبریزی این غذا کوفته سی می‌باشد. البته امروزه در دنیا با همان نام کوفته تبریزی شناخته می‌شود. این غذا آنقدر اصیل و کامل است که توسط سازمان‌های بین المللی به ثبت رسیده است.

این کوفته در دیگر نقاط خاورمیانه نیز به روش‌های مختلف پخته می‌شود. اما ایران زادگاه اصلی دسته غذاهای کوفته می‌باشد. نقطه تمایز اصلی کوفته‌های ایرانی در کیفیت مواد اولیه و فوت کوزه گری‌های تهیه آن‌ها نهفته است.

مهم‌ترین مشکلی که ممکن است حین تهیه کوفته تبریزی گریبان گیر شما شود؛ وا رفتن کوفته می‌باشد. البته زمانی که به رستوران‌های تبریز و آذربایجان مراجعه می‌کنید؛ می‌بینید می‌توان این کوفته را به بهترین روش آماده سازی کرد.

کوفته تبریزی

مواد اولیه کوفته تبریزی

گوشت چرخ کرده نیمه چرب ۲۵۰ تا ۳۰۰ گرم

لپه ۴ قاشق غذاخوری

برنج ۵ قاشق غذاخوری

تخم مرغ ۱ عدد

پیاز ۲ عدد

سبزی معطر به دلخواه ۲ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی ۲ تا ۳ قاشق غذاخوری

زردچوبه ۲ قاشق غذا خوری

پودر جوز هندی ۱/۲ قاشق چایخوری

پودر فلفل سیاه ۱/۲ قاشق چایخوری

نمک به میزان لازم

طرز تهیه کوفته تبریزی

اولین گام تهیه این کوفته خوشمزه، آماده کردن لپه‌ها می‌باشد. آن‌ها را به خوبی پاک کرده؛ بشویید و سپس بپزید. برنج را نیز بخیسانید تا زمانی که لپه‌ها به خوبی پخته می‌شوند؛ برنج نیز بخیسد.

یک قابلمه محتوی آب و نمک روی شعله قرار دهید و برنج‌ها را درون آن بپزید. پس از اینکه برنج به اندازه کافی پخت آن را آبکشی کنید. سپس اجازه دهید به خوبی خنک شود.

در این مرحله به سراغ پیاز بروید. آن را رنده کنید و سپس به خوبی آب گیری کنید. این کار را با لوازم مختلفی می‌توانید انجام دهید.
در تهیه کوفته تبریزی باید پیاز، لپه و گوشت چرخ کرده را درون غذاساز بریزید. اگر غذاساز ندارید می‌توانید با استفاده از مولینکس استفاده کنید. زمانی که مواد به خوبی با یکدیگر میکس شدند؛ به سراغ یک کاسه بزرگ‌تر رفته و مواد را درون آن بریزید.

سبزی‌های معطر را حالا باید بیفزایید. می‌توانید هم از سبزی‌های تازه استفاده کنید و هم از سبزی‌های معطر خشک شده بهره ببرید. تخم مرغ‌ها را به مواد بیفزایید. سپس برنج نیمه پز را نیز به دیگر مواد اضافه کنید.

نمک، فلفل، جوز هندی و زردچوبه را به دیگر مواد بیفزایید. بهتر است جوز هندی شما را رنده شده باشد. حال زمانی است که باید از دستانتان استفاده کنید. با استفاده از دست به خوبی ورز دهید.

ورز دادن را باید تا جایی ادامه دهید که مواد حالتی چسبنده بیابند. زمانی که مواد به دستانتان چسبید به این معنی است که ورز دادن کافی است. حال روی مواد را یک کیسه فریزر بکشید. در مرحله بعدی باید این مواد را درون فریزر قرار دهید. یک ساعت برای این استراحت کافی است.

طرز تهیه سس کوفته تبریزی

تهیه کوفته تبریزی خوب وابسته به تهیه یک سس خوشمزه و عالی است. برای تهیه سس کوفته تبریزی تنها پیاز باقی مانده را درون یک قابلمه خرد کنید. پیاز را حرارت دهید و زمانی که آب آن به خوبی گرفته شد؛ به سراغ روغن رفته و کمی روغن افزوده به خوبی تفت دهید.

پیازها را به خوبی تفت دهید. تا جایی که پیازها به خوبی طلائی شوند. افزودن مقداری زردچوبه باعث خوش رنگ‌تر شدن پیازها می‌شود. البته توجه داشته باشید که زردچوبه نباید زیاد حرارت ببیند.

در این مرحله از تهیه کوفته تبریزی نوبت به افزودن رب می‌رسد. رب گوجه فرنگی را تا جایی تفت دهید که رنگ رب باز شود. زمانی که به رنگ دلخواه رسیدید؛ مقداری نمک و فلفل سیاه به این سس بیفزایید.

یک و نیم پیمانه آب ولرم آماده کرده و به رب‌ها بیفزایید. آب و سس را روی حرارت زیاد قرار داده و درب قابلمه را بگذارید. اجازه دهید مواد به خوبی به جوش بیایند. زمانی که به جوش افتاد؛ حرارت را کم کنید.

حال کوفته‌ها را بلافاصله درون سس بریزید. طی تهیه کوفته تبریزی اینکه کوفته بلافاصله از فریزر به قابلمه در حال جوش افزوده شود؛ بسیار مهم است. کمی که مواد با یکدیگر پخته شدند؛ می‌توانید آن‌ها را در ظرفی کشیده میل کنید.

طرز تهیه کوفته تبریزی

چطور کوفته درست کنیم که وا نرود؟

اولین کاری که می‌خواهید بکنید این است که مواد را یکبار ورز دهید. مواد را به اندازه یک سیب در آورده و سپس آن‌ها درون فریزر قرار دهید.

به منظور اینکه هنگام اندازه گیری و گرد کردن مواد، مواد به دستانتان نچسبد؛ باید دستان را خیس کنید. توجه داشته باشید که طی گرد کردن کوفته‌ها نباید هیچ ترکی را روی آن مشاهده کنید.

زمانی که کوفته‌ها را درون سس می‌ریزید باید آن را به صورت تکی وارد قابلمه کنید. سس باید به خوبی روی کوفته‌ها را بپوشاند. برای تهیه کوفته تبریزی عالی باید سس را طوری روی مواد بریزید که رنگ کوفته‌ها تغییر کند. بهتر است این کار را به سرعت انجام دهید.

کوفته‌ها و دیگر مواد باید در حدود چهل دقیقه به خوبی و با حرارت ملایم درون سس بجوشند. نکته مهم برای خوشمزه شدن کوفته‌ها این است که طی این مدت زمان نباید اجازه دهید روی کوفته‌ها خشک شود. از طرفی زیاد هم نباید کوفته‌ها جا به جا کنید.

پس از این زمان و آماده شدن کوفته‌ها، باید آن‌ها را به سرعت از سس خارج کنید. در تهیه کوفته تبریزی آب زیادی به کار گرفته نشده است. آن هم به این دلیل است که اگر آب زیاد باشد کوفته شما وا می‌رود.

مهم‌ترین نکات تهیه کوفته تبریزی

مواد بسیاری را می‌توان میان کوفته‌ها به کار گرفت. زرده تخم مرغ، زرشک، آلو بخارا و گردو از شایع‌ترین موادی است که درون کوفته می‌ریزند. البته می‌توانید از این مواد همانند این دستور تهیه استفاده نکنید.

در صورتی که از آلو یا زرشک استفاده می‌کنید باید بسیار دقت کنید. چرا که این مواد باید به خوبی خیس خورده و تمیز باشند. تمامی موادی که در بند قبلی ذکر کردیم را نیز می‌توانید در میان کوفته‌ها قرار دهید.

می‌توانید درون سس این مواد نیز زرشک بریزید. همچنین در صورتی که در سس کوفته تبریزی استفاده می‌کنید باید توجه داشته باشید که زرشک زیاد نپزد.

از سوی دیگر می‌توانید زرشک‌ها را درون عسل کمی بپزید. این کار موجب می‌شود رنگ زرشک‌ها بهتر شود. همچنین موجب بهبود طعم کوفته تبریزی‌های شما نیز می‌شود.

نکته‌‌ای که باید ذکر کنیم این است که این مقدار مواد اولیه برای شش نفر مناسب می‌باشد. همچنین در تمام وعده‌های غذایی می‌توان از این غذای خوشمزه نیز استفاده کنید. البته بهتر است در وعده سحر از این غذا استفاده نکنید. چرا که تشنه می‌شوید.

تهیه کوفته تبریزی یکی از بهترین دستور تهیه‌هایی است که می‌توانید در رستوران‌های آذربایجان بیابید. در صورتی که از این دستور تهیه و کوفته‌هایی که در رستوران‌های آذربایجان میل کردید راضی بودید؛ نظراتتان را با ما در زیر همین پست درج کنید.

مهمترین نکات تهیه کوفته تبریزی

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

غذاهای معروف ایرانی برای خارجی ها

غذاهای معروف ایرانی برای خارجی ها

غذا از جمله نیاز های ضروری انسان ها است و در هر مکان غذا متناسب با محصولاتی وجود دارد که در آن ناحیه یافت می‌شود همچنین آیین و مذاهبی که در هر کشور وجود دارد. ایران نیز...

کله پزی های (طباخی ها)تهران با آدرس

کله پزی های (طباخی ها)تهران با آدرس

یکی از انواع غذاهایی که در بین مردم بسیار مورد استقبال است و نه مضر است و نه در نزد مردم تکراری می شود کله و پاچه از غذاهای سنتی است. و در مکانی به نام کله...

طرز تهیه بریانی اصفهان

طرز تهیه بریانی اصفهان

بریانی اگر محبوب‌ترین غذای اصفهانی نباشد؛ قطعاً یکی از مشهور‌ترین آنها می‌باشد. کمتر کسی هست که به اصفهان سفر کرده باشد و از بریانی اصفهان نخورده باشد.

بریانی یک غذای اصیل اصفهانی است که زادگاه...

طرز تهیه کوفته شوید باقالا

طرز تهیه کوفته شوید باقالا

کوفته شوید باقالا یکی از انواع کوفته ها است که بسیار خوشمزه و مقوی است. کوفته شوید باقالا یکی از غذاهای محلی استان اصفهان است که کم کم به شهرهای دیگر هم راه یافته است و درست می...

طرز تهیه اشکنه به 6 روش مختلف

طرز تهیه اشکنه به 6 روش مختلف

اشکنه یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که پختن آن در سراسر ایران رواج دارد. در هر خطه‌‌ای از ایران عزیز که می‌گردیم به روش خودشان این غذا را تهیه می‌کردند.

در قدیم که مرد...