صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه کوفته شوید باقالا

طرز تهیه کوفته شوید باقالا

کوفته شوید باقالا یکی از انواع کوفته ها است که بسیار خوشمزه و مقوی است. کوفته شوید باقالا یکی از غذاهای محلی استان اصفهان است که کم کم به شهرهای دیگر هم راه یافته است و درست می شود. این غذا را می توانید در مراسم ها یا مهمانی هایتان درست کنید و با آن از مهمان هایتان پذیرایی کنید. تا انتها با ما همراه باشید تا طرز تهیه کوفته شوید باقالا را به شما عزیزان آموزش دهیم.

کوفته شوید باقالا

 

مواد اولیه کوفته شوید باقالا

سبزی مخصوص کوفته یک کیلوگرم

برنج دو پیمانه

بلغور جو یا خود جو دو قاشق غذاخوری

فلفل، نمک، زردچوبه و دارچین به میزان لازم

پیاز یک عدد

گوشت بدون چربی نیم کیلو

باقالا یک کیلوگرم

تخم مرغ یک عدد

طرز تهیه کوفته شوید باقالی

باقالا یکی از موادی است که دارای نفخ زیادی می‌باشد. از این رو لازم است هنگام تهیه به خوبی خیسانده شود. همچنین با توجه به اینکه در این دستور تهیه ما قصد نداریم آن را در زودپز بپزیم؛ بهتر است یک بار با یک لیوان سرکه خوب آن را بپزید و نفخ گیری کنید.

در مرحله بعدی لازم است باقالا را یک بار دیگر با آب بپزید. توجه داشته باشید که تا این مرحله باقالای شما نباید به طور کامل پخته شده باشد. بلکه نیم پز شدن آن کافی است.

در مرحله بعدی پیاز را برداشته و خرد کنید. البته بهتر آن است که پیاز رنده و آب گیری شود. سپس آن را به همراه سبزی کوفته به گوشت بیفزایید. سپزی کوفته شوید باقالی شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید، ترخون، مرزه، ریحون است.

در این حین یک پیمانه از برنج را نیز برداشته و با این مواد خوب مخلوط کنید. بهتر است با دست مواد را ورز دهید در غیر اینصورت می‌توانید تمامی مواد را درون میکسر ریخته و از آن لذت ببرید.

باز به سراغ باقالاها بازگردید. پوست آن‌ها را بکنید و با یک پیمانه برنج باقی مانده به مواد بیفزایید. در این حین ادویه‌های موردنیاز را به غذا اضافه کنید. توجه داشته باشید که بهتر است میزان دارچین بسیار کم باشد.

حال آستین‌ها را بالا بزنید و برای تهیه کوفته شوید باقالا تمام مواد آن را با دست ورز دهید. حدود سه دقیقه که گذشت تخم مرغ را شکسته و به مواد اضافه کنید. توجه داشته باشید که این زمان حدودی است و شما می‌توانید آن را تغییر دهید. اما بهتر است حین ورز دادن تخم مرغ را اضافه کنید.

دوباره به ورز دادن ادامه دهید. سپس یک قابلمه پهن بردارید و یک و نیم لیوان آب را به آن اضافه کنید. این میزان آب به نصف پیمانه روغن نیاز دارد. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا با دل صبر به جوش آید.

حال جو‌ها را بردارید و با مواد ترکیب کنید. باز باید ورز دهید. موادکوفته شوید باقالا با ورز دادن صحیح و کامل است که می‌توانند بهترین طعم را از خود به یادگار بگذارند.

حال به اندازه یک پرتقال از آن‌ها را برداشته و خوب گرد کنید. تعدادی از این توپ‌ها تهیه کرده و آن‌ها را درون یک سینی بچینید. زمانی که آب به جوش آمد؛ کوفته‌ها را یکی یکی درون قابلمه ریخته و درب آن را بگذارید تا به خوبی بپزد.

بعد از حدود نیم ساعت، درب قابلمه را بردارید و از کوفته‌های خوشمزه خود لذت ببرید. این غذا با نان سرو می‌شود. بهترین نان برای میل کردن آن نیز نان تافتون و سنگک می‌باشد.

طرز تهیه کوفته شوید باقالا

مهم‌ترین نکات تهیه کوفته شوید باقالا

توجه داشته باشید که در اکثر دستور پخت‌هایی که از برنج و جو در کنار یکدیگر استفاده می‌شود؛ باید این دو ماده را خوب بخیسانید. برخی برنج را به همراه مقداری نمک می‌خیسانند. بهتر است این کار را برای این غذا انجام ندهید.

تعداد کوفته‌ها و قابلمه شما باید با یکدیگر متناسب باشند. کوفته‌هایی که به زور در یک ظرف کوچک جا گرفته‌‌اند وا می‌روند. از این رو بهتر است کوفته‌ها راحت در آب حرکت کرده و قل بزنند.

نکته مهم درباره کوفته شوید باقالا این است که این کوفته دارای سوپ نمی‌باشد. از این رو باید اجازه دهید تا با دل صبر و به آرامی قل زده و تمام آب آن تبخیر شود.

اگر می‌خواهید کوفته‌های شما کمی سفت‌تر شده و از هم وا نرود؛ می‌توانید از فریزر کمک بگیرید. به شکلی که ابتدا کوفته‌ها را گرد کرده و آماده روغن و آب کنید. سپس آن‌ها را به مدت سه تا چهار ساعت درون فریزر قرار دهید.

سپس آن‌ها را بلافاصله پس از اینکه از فریزر خارج کردید؛ درون آب و روغن داغ شده بیندازید. البته این کار برای بانوان شاغل نیز خوب است. چرا که می‌توانند کوفته‌ها را آماده کرده و در زمان موردنیاز آن‌ها را خارج کرده و بپزند.

اگر باز هم نگران این هستید که کوفته شما وا نرود؛ بهتر است کمی نمک آن را بیشتر کنید. نمک در هر غذایی موجب خشک‌تر نگه داشتن غذا و جمع شدن آن می‌شود.

در میانه کوفته‌ها می‌توان از مواد مختلفی استفاده کرد. برخی در میان آن آلوهایی قرار می‌دهند که هسته آن‌ها را از قبل گرفته اند. گردو نیز یکی از بهترین انتخاب‌ها برای میان کوفته شوید باقالا است.

اگر برنج را برای آماده کردن این غذا نیم پز کنید؛ زمان پخت آن به طور شگفت انگیزی کاهش می‌یابد. البته توجه داشته باشید که برنج نیم پز شده نیاز کمتری به نمک دارد.

اگر به بوی گوشت حساس هستید می‌توانید مقداری سیر داغ درست کرده و در کنار دیگر مواد ورز دهید. همچنین برخی از رب نیز استفاده می‌کنند که رنگ غذا را بهتر می‌کند.

می‌توانید در چند دقیقه انتهایی پخت کوفته شوید باقالا مقداری آب لیمو نیز به آن بیفزایید. البته توجه داشته باشید که آبلیمو نباید مقدار زیادی در آب بوده و یا زیاد بپزد. حدود دو دقیقه کافی است.

توجه داشته باشید که در این غذا هم از شوید خشک و هم از شوید تازه می‌توان استفاده کرد. اگر از شوید تازه استفاده می‌کنید باید یک لیوان شوید داشته باشید. و اگر از شوید خشک بهره می‌برید؛ چهار قاشق غذاخوری بیشتر نریزید.

کوفته شوید باقالا یکی از غذاهای اصیل اصفهانی است که فوت و فن‌های بسیاری دارد. شما می‌توانید این فوت‌های کوزه گری را از خورستان آموخته و با دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه بریانی اصفهان

طرز تهیه بریانی اصفهان

بریانی اگر محبوب‌ترین غذای اصفهانی نباشد؛ قطعاً یکی از مشهور‌ترین آنها می‌باشد. کمتر کسی هست که به اصفهان سفر کرده باشد و از بریانی اصفهان نخورده باشد.

بریانی یک غذای اصیل اصفهانی است که زادگاه...

کله پزی های (طباخی ها)تهران با آدرس

کله پزی های (طباخی ها)تهران با آدرس

یکی از انواع غذاهایی که در بین مردم بسیار مورد استقبال است و نه مضر است و نه در نزد مردم تکراری می شود کله و پاچه از غذاهای سنتی است. و در مکانی به نام کله...

غذاهای معروف ایرانی برای خارجی ها

غذاهای معروف ایرانی برای خارجی ها

غذا از جمله نیاز های ضروری انسان ها است و در هر مکان غذا متناسب با محصولاتی وجود دارد که در آن ناحیه یافت می‌شود همچنین آیین و مذاهبی که در هر کشور وجود دارد. ایران نیز...

طرز تهیه اشکنه به 6 روش مختلف

طرز تهیه اشکنه به 6 روش مختلف

اشکنه یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که پختن آن در سراسر ایران رواج دارد. در هر خطه‌‌ای از ایران عزیز که می‌گردیم به روش خودشان این غذا را تهیه می‌کردند.

در قدیم که مرد...

طرز تهیه کوفته تبریزی + نکات وانرفتن کوفته

طرز تهیه کوفته تبریزی + نکات وانرفتن کوفته

تهیه کوفته تبریزی یکی از دستوراتی است که سالها به صورت سینه به سینه نقل شده است. امروز در خورستان طرز تهیه کوفته تبریزی را می خواهیم به شما عزیزان آموزش بدهیم و شما عزیزان می توانید به...