صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه ترشی انبه خانگی و نکات آن

طرز تهیه ترشی انبه خانگی و نکات آن

 ترشی یکی از متنوع ترین چاشنی های کنار سفره مردمان خاورمیانه است. مهمترین فلسفه درست کردن ترشی در قدیم نگهداری طولانی مدت از تره بار بوده است. در آن روزگاران به دلیل نبود امکانات حال حاضر، جهت داشتن دسترسی به تره بار آنها را در یک محلول اسیدی همچون سرکه و یا آب نمک قرار می دادند. به این ترتیب امکان دسترسی به تره بار در مدت زمان بیشتر فراهم می شد. اما امروزه ترشی انداختن بیشتر جنبه سلیقه ای دارد و هر بانویی بنابر سلیقه خود انواع ترشی ها را درست می کند. ترشی انبه یکی از خوشمزه ترین ترشی هاست که امروزه به اشکال مختلف تهیه می گردد. اگر جزو طرفداران ترشی انبه هستید؛ تا انتها با خورستان همراه باشید تا آموزش صحیح آن را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم.

 مواد مورد نیاز برای تهیه ترشی انبه:

 

 

  • انبه سفت و سبز: 2 عدد
  • کنسرو گوجه یا گوجه خرد شده: 3 عدد
  • عصاره تمرهندی: 1 لیوان
  • روغن کنجد یا هسته انگور: 1 لیوان
  • سیر:  2 حبه
  • سرکه:  1 لیوان
  • زردچوبه:  به میزان لازم
  • تخم گشنیز:  به میزان لازم
  • سیاه دانه:  به میزان لازم
  • نمک و فلفل:  به میزان لازم

 

طرز تهیه و درست کردن ترشی انبه:

 

 

دستور تهیه ترشی انبه بسیار ساده و راحت است. همچنین با مواد ساده ای نیز درست شده و بلافاصله بعد از تهیه قابل مصرف می باشد. بنابراین شما کدبانوهای عزیز ایرانی قادر هستید بلافاصله پس از تهیه ترشی انبه در کنار خانواده، ثمره و هنر دستان خود را میل بفرمایید.

در ابتدای کار درست کردن ترشی انبه پوست گوجه ها را گرفته و آنها را رنده می کنیم سپس گوجه رنده شده و بدون پوست را درون قابلمه ریخته و روی حرارت ملایم قرار می دهیم.

گوجه را تا اندازه ای حرارت می دهیم که غیظ شده و به غلط مورد نظر برسد. اگر تصمیم داشته باشیم به جای خود گوجه از کنسرو آن استفاده نمایم نیز باید مراحل گفته شده را انجام دهیم.

حال به سراغ انبه ها می رویم. ابتدا آنها را با آب تمیز می شوریم و سپس به کمک پوست کن و یک چاقی تیز پوست انبه ها را می گیریم. بعد در اندازه های کوچک و مناسب آنها را خرد می کنیم.

جهت بالاتر رفتن کیفیت ترشی و همچنین خوشمزه شدن آن حتی المقدور سعی می کنیم از انبه های سفت و سبز استفاده نماییم.

حال که سس ترشی و انبه ها آماده شدند. به سراغ مرحله بعد تهیه ترشی انبه می رویم. در این مرحله ابتدا تمر هندی را درون قابلمه ای می ریزیم و سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده و همزمان تخم گشنیز، سیاه دانه، زرد چوبه و نمک را به آن اضافه کرده و شروع به بهم زدن آن می کنیم.

حال پس از آنکه مواد به شکل یکدست در آمد و در آب ترکیب شد، یک لیوان سرکه را نیز به آن می افزاییم. دوباره آن را خوب به هم می زنیم تا مخلوط صاف و یکدستی تهیه کنیم. سپس انبه ها را نیز اضافه کرده و اجازه می دهیم به مدت ۵ دقیقه روی حرارت باقی بمانند.

 

 

پس از آنکه ترکیب تهیه شده شروع به جوشیدن کرد، سس گوجه فرنگی که از قبل آماده کرده ایم را نیز به آن افزوده و یک الی دو دقیقه دیگر اجازه می دهیم روی حرارت باقی بماند. سپس زیر گاز را خاموش می کنیم.

حال در مرحله آخر سیرها را به ترشی اضافه کرده و دوباره آن را به هم می زنیم تا سیرهای خرد شده به طور کامل با باقی مواد ترکیب شود. صبر می کنیم تا ترشی سرد شده و قابل مصرف گردد.

پس از  سرد شدن ترشی انبه می توانیم آن را درون شیشه ای که دارای درب پلاستیکی است بریزیم. البته بهتر است جهت پیشگیری از کپک زدن ترشی به آن یک ته استکان روغن نیز  اضافه کنیم.

با اضافه کردن روغن و ظرف شیشه ای مناسب ما می توانیم این ترشی خوشمزه و پر طرفدار را به مدت دو هفته تا یک ماه درون یخچال قرار دهیم تا به طور کامل رسیده و خوشمزه شود.

 

نکات مهم و تکمیلی تهیه ترشی انبه:

 

 

  • لازم به ذکر است که روشن ماندن زیر گاز بیشتر از مدت زمان عنوان شده سبب له شدن انبه ها می گردد. زیاده از حد له شدن انبه ها علاوه بر اینکه موجب بد شکل شدن ترشی ما می شود، طعم آن را نیز جالب نمی کند.
  • باید قبل از رنده کردن گوجه ها حتما پوست آنها را بگیریم. زیرا در غیر این صورت کیفیت ترشی بسیار پایین خواهد آمد.
  • استفاده از ادویه جات ترشی نظیر نعناع، گلپر، تخم گشنیز، تخم سیاه دانه، زیره سیاه و سبز، کاری، زرد چوبه و غیره جهت خوش عطر و طعم کردن ترشی بسیار موثر است. هر کسی می تواند بنا بر ذائقه و سلیقه خود علاوه بر ادویه های ذکر شده، در دستور تهیه از این ادویه ها نیز در ترشی انبه خود استفاده نماید.

 

 

  • شایان ذکر است که انبه یکی از میوه های پر خاصیت بوده و سر شار از فیبر می باشد. بنابراین مصرف ترشی آن به همراه غذا به عنوان چاشنی، سبب پیشگیری از یبوست می شود.
  • همچنین انبه به دلیل داشتن ویتامین E، جهت تقویت قوای جنسی بسیار مفید بوده و مصرف آن به صورت تازه و ترشی منجر به کاهش بیماری های قلبی و عروقی می گردد. البته مقادیر بالایی ویتامین A نیز در انبه وجود دارد که سبب تقویت بینایی، مخصوصا در کودکان و نوزادان می گردد.
  • جهت حفظ کیفیت ترشی انبه از ریختن آب داغ و جوشیده بر روی آن باید خودداری کرد. البته این کار موجب کپک زدن و خرابی زودتر از حد موعد ترشی انبه می گردد.
  • بهتر است ترشی انبه را تا زمان رسیدن و آماده شدن و حتی در طی مصرف در یخچال قرار داده و از قرار دادن آن در معرض نور خورشید جدا خود داری کنیم. قرار دادن ترشی انبه در معرض نور خورشید منجر به ایجاد مواد سمی و خطرناک در آن می شود.
  • هرگز نباید ترشی درون پیاله سر سفره را که در مجاورت هوا قرار گرفته است را به درون شیشه اصلی بریزیم. زیرا موجب کپ زدن ترشی انبه ما خواهد شد.
  • باید قبل از ریختن ترشی به درون ظرف مورد نظر حتماً آن را تمیز بشوییم. سپس با یک دستمال تمیز آن خشک کرده و پس از آنکه اطمینان پیدا کردیم تمیز شده ترشی انبه را داخل آن می ریزیم. زیرا باقی ماندن آب بر دیواره ظرفی که قرار است ترشی انبه را درون آن بریزیم سبب زود کپک زدن و غیر قابل استفاده شدن ترشی ما می شود.

ما می توانیم بسته به ذائقه خود درصد تیزی سرکه را کاهش دهیم. برای این منظور فقط کافی است مقداری آب جوشیده به سرکه ترشی اضافه کرده و سپس آن را در تهیه ترشی انبه استفاده کنیم. البته اگر امکان تهیه سرکه خانگی و طبیعی برای ما فراهم باشد، بهتر است از سرکه خانگی استفاده کنیم. زیرا در این صورت طعم ترشی ما طبیعی تر خواهد شد.

 

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی + نکات کلیدی تهیه ترشی

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی + نکات کلیدی تهیه ترشی

ترشی از دیرباز در خاورمیانه و آسیای شرقی طرفداران بسیاری داشته است. ترشی مخلوط یکی از انواع ترشی می باشد که قدمت زیادی دارد البته این ترشی دستور العمل تهیه خاصی ندارد. اما آنچه بر همگان روشن...

طرز تهیه ترشي هفت بيجار خونگی و خوشمزه

طرز تهیه ترشي هفت بيجار خونگی و خوشمزه

 ترشي هفت بيجار یکی از قدیمی ترین و رایج ترین انواع ترشی می باشد که در فصل پاییز و زمستان به عنوان چاشنی در کنار سفره های ما ایرانی ها قرار می گیرد.  پیشینه این ترشی پر طرفدار...

طرز تهیه مربای‌ به

طرز تهیه مربای‌ به

مربای به یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین مرباها است. در فصل پاییز و با عرضه شدن میوه به، مربای به پخته می شود. اگر بخواهید این مربا را یک سال...

طرز تهیه مربا توت فرنگی و مهمترین نکات تهیه آن

طرز تهیه مربا توت فرنگی و مهمترین نکات تهیه آن

مربا توت فرنگی یکی از مرباهای پرطرفدار در سرتاسر جهان است که اکثر افراد آن را دوست دارند. این مربا را مانند بقیه مرباها، می توانید به عنوان صبحانه سرو کنید.

ادامه مطلب

برچسب های مرتبط