صفحه نخست > راهنمای آشپزی > سالاد الویه رژیمی (دستور تهیه کامل)

سالاد الویه رژیمی (دستور تهیه کامل)

سالاد الویه یکی از محبوب‌ترین غذاهای با سرو سرد در میان ایرانیان به شمار می‌رود. از سوی دیگر کالری بالایی دارد که رژیم را مختل می‌کند. بنابراین طبیعی است که به دنبال یک سالاد الویه رژیمی اما به همان اندازه خوشمزه بگردید.

سالاد الویه یکی از غذاهایی است که هر کس به راه و روش خانوادگی خود آن را تهیه می‌کند. اما مواد اصلی این سالاد یکسان است. بنابراین می‌توان دستور تهیه‌های گسترده آن را نیز در یک دسته بندی کلی جای داد.

از سوی دیگر سالاد الویه معمولی برای افرادی که دچار بیماری‌هایی همچون کلسترول بالا هستند مفید نیست. بنابراین این افراد نیز می‌توانند به جای استفاده از دستور تهیه‌های پر کالری سالاد الویه، به سراغ دستور تهیه‌های رژیمی این غذا بیایند.

همیشه بهترین غذاها را با بهترین مواد اولیه تهیه می‌کنند. بنابراین اگر شما هم تمایل دارید یک سالاد الویه عالی داشته باشید؛ تا انتها با خورستان همراه بمانید.

مواد لازم تهیه سالاد الویه رژیمی:

  •   سینه مرغ نصف یک سینه
  •  تخم مرغ آب پز یک عدد
  •  خیارشور دویست گرم
  •  نخودفرنگی چهار قاشق غذاخوری
  •  هویج یک عدد متوسط
  •  پیاز یک عدد
  •  ماست کم چرب چکیده دو تا سه قاشق غذاخوری
  •  روغن زیتون دو قاشق غذاخوری
  •  نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

سالاد الویه رژیمی را چطور تهیه کنیم؟

سالاد-الویه-رژیمی-را-چطور-تهیه-کنیم؟

در اولین گام باید سبزیجات را آماده کنید. هویج را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. بهترین هویج برای این غذا هویج‌هایی هستند که رنگ نارنجی روشن دارند. سپس هویج را آبپز کنید.

حال به سراغ پیاز رفته و در یک قابلمه آن را به صورت حلقه حلقه در کف قابلمه بچینید. در صورتی که تعداد حلقه‌ها زیاد‌تر بود آن‌ها را نگه دارید تا برای روی سینه مرغ استفاده کنیم.

در مرحله بعدی سینه مرغ را به خوبی بشویید. بهتر است از سینه مرغ تازه استفاده کنید. سینه مرغ را روی پیازها قرار دهید و اگر حلقه‌های پیاز اضافی آوردید روی مرغ بچینید.

حدود یک قاشق غذاخوری روغن روی مرغ بریزید و درب آن را بگذارید. بهتر است شعله زیر مرغ کم باشد تا مرغ به حال خود و به آرامی بپزد. درب قابلمه هم بهتر است قرار داده شود.

اگر هویج‌ها نیم پز شده بودند به سراغ نخودفرنگی‌ها بروید. آن‌ها را به خوبی بشویید و به هویج‌ها اضافه کنید تا آن‌ها هم آبپز شوند. سالاد الویه رژیمی درست است که رژیمی است اما باید کمی هم فیبر به بدنتان برساند!

یک ترکیب حماسی بسازید!

یک-ترکیب-حماسی-بسازید!

اجازه ندهید پوست نخودفرنگی‌ها کنده شود. آن‌ها را آبکش کرده و یک شوک آب سرد کوتاه بدهید تا کمی خود را بگیرند. آن‌ها را تا انتهای تهیه سالاد الویه رژیمی کنار بگذارید.

به سراغ خیارشورها رفته و آن‌ها را نیز به صورت نگینی خرد کرده و کنار بگذارید. هرچه خیارشورهای یکدست‌تری داشته باشید؛ سالاد الویه زیبا‌تری خواهید داشت.

حال سری به مرغ‌ها بزنید و اگر پخته بودند آن‌ها را از قابلمه خارج کنید. هنوز برای ریش کردن مرغ‌ها داغ هستند. بنابراین می‌توانید از دو چنگال برای این کار استفاده کنید.

مرغ‌ها ریش کنید و در ظرف اصلی بریزید. سبزیجات دیگر را نیز به مرغ‌ها اضافه کنید. آن‌ها را در یخچال قرار دهید تا به اندازه کافی خنک شوند.

تخم مرغ‌ها را نیز آبپز کنید. زمان آبپز کردن تخم مرغ‌ها تاثیر به سزایی در اشتهای شما دارد. بنابراین برای این کار از تخم مرغ‌های سالم و تازه استفاده کنید.

روغ زیتون و ماست را با یکدیگر ترکیب کنید. میزان نمکی که در این مرحله اضافه می‌کنید وابسته به میزان شوری خیارشورهای شماست. در یک کاسه کوچک سس سالاد الویه رژیمی خود را آماده کنید.

سپس سس سالاد را حدود پانزده دقیقه در فریزر قرار دهید تا حالت یخمکی پیدا کند. سپس آن را نیز به دیگر مواد اضافه کنید و در یخچال قرار دهید. حدود دو ساعت بعد می‌توانید از سالاد الویه خاص خود لذت ببرید.

اصلی‌ترین نکات تهیه سالاد الویه رژیمی:

اصلی‌ترین-نکات-تهیه-سالاد-الویه-رژیمی

برای تهیه این نوع سالاد الویه نباید از سیب زمینی استفاده کنید. سیب زمینی کالری بالایی دارد. با حذف سیب زمینی و سس مایونز می‌توانید سالاد الویه سالم‌تری داشته باشید.

زمانی که می‌خواهید مرغ را بپزید نیازی نیست آب به آن اضافه کنید. در صورتی که شعله گاز سالم و کم باشد؛ می‌توانید اطمینان داشته باشید که نمی‌سوزد. حتی بسیاری با قرار دادن شعله پخش کن زیر قابلمه خیال خود را راحت می‌کنند.

میزان ماست کم چربی که استفاده می‌کنید کاملاً وابسته به مواد شماست. اما توجه داشته باشید که به طور کلی زمانی که سالاد الویه در یخچال قرار می‌گیرد؛ ماست بیشتر جذب موادغذایی می‌شود.

اگر می‌توانید یک هویج اضافی در کنار سینه مرغ قرار دهید خوب می‌شود. استفاده از هویج در کنار مرغ باعث از بین رفتن هورمون‌های مرغ می‌شود. البته در صورتی که پس از اینکه سینه مرغ به خوبی پخت؛ هویج‌ها را دور بریزید.

مهم‌ترین نکته‌‌ای که برای تهیه سالاد الویه رژیمی باید در نظر داشته باشید اندازه مواد است. اگر مواد خرد کردنی به یک اندازه خرد شوند؛ می‌توان یک سالاد الویه خوشمزه اما زیبا داشت.

از جمله موادی که می‌توان به این دستور افزود:

از-جمله-موادی-که-می‌توان-به-این-دستور-افزود

توجه داشته باشید می‌توانید مواد مختلفی را به دستور تهیه سالاد الویه رژیمی اضافه کنید. اما با این کار میزان کالری این غذا افزایش پیدا می‌کند. بنابراین بهتر است به کمک یک نرم افزار کالری شمار این کار را انجام دهید.

ذرت یکی از موادی است که در بسیاری از دستور تهیه‌های سالاد الویه به کار گرفته می‌شود. ذرت ظاهر زیبایی به غذا می‌دهد کالری زیادی هم ندارد. از این رو می‌توانید در این دستور تهیه از ذرت استفاده کنید.

در صورتی که خواستید از ذرت استفاده کنید حدود چهار قاشق غذاخوری از آن را بپزید. بهتر است این کار را با همراه نخود فرنگی‌ها انجام دهید.

جعفری یکی از سبزی‌هایی است که در دستور تهیه‌های سالاد الویه به آن افزوده می‌شود. جعفری ساطوری شده اگر به میزان نصف پیمانه باشد؛ می‌تواند سالاد زیباتر و خوشمزه‌تری به شما ارائه دهد.

اگر حساسیت بالایی نسبت به بوی مرغ دارید می‌توانید از زردچوبه هم استفاده کنید. حتی اگر سس را به دو قسمت تقسیم کرده و در یکی از آن‌ها زردچوبه بریزید؛ طرح‌های زیبایی به دست خواهید آورد.

همچنین در صورتی که این حسایست در شما بالاست؛ سیر چاره کار است. سیر علاوه بر خواص بسیاری که دارد؛ اگر کمی تفت داده شود بوی ضحم مرغ را می‌گیرد. برای این کار لازم است یک بوته سیر را به طور کامل له کرده و به مرغ اضافه کنید.

فلفل دلمه‌‌ای یکی دیگر از موادی است که کالری چندانی ندارد اما می‌تواند در کنار مرغ‌ها جایی داشته باشد. از سوی دیگر شما می‌توانید از فلفل دلمه‌‌ای‌های رنگی برای تزئین استفاده کنید. اما استفاده از این ماده در سالاد الویه توصیه نمی­شود. چرا که طعم آن را بد می­کند!

سالاد الویه رژیمی را تزئین کنید:

سالاد-الویه-رژیمی-را-تزئین-کنید

درست است که خوردن غذاهای رژیمی کمی سخت‌تر از غذاهایی است که کالری زیادی دارند. اما باز هم راه‌هایی وجود دارد که شما را نسبت به خوردن این غذاها علاقه مند کند.

آن هم استفاده از تکنیک‌های زیباسازی غذا است. سالاد الویه یکی از غذاهایی است که میلیون‌ها طرح را می‌توان روی آن پیاده سازی کرد. با کمی جست و جو در اینترنت می‌توانید بهترین طرح‌های ممکن را بیابید.

نکته بعدی درباره عطر غذاها است. شاید باور نکنید اما بیش از سی درصد مردم دنیا با بوی غذا احساس گرسنگی می‌کنند. اگر یک غذا با بوی خوب تهیه شود؛ مسلم است که شما را تشویق به استفاده از آن غذا می‌کند.

تهیه سالاد الویه رژیمی سخت نیست اما خاص است. اگر به بیماری‌های خاص مبتلا هستید؛ توصیه می‌کنم این دستور تهیه را حتماً امتحان کرده و تصاویر آن را برای ما ارسال کنید.

 

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط