صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه شیرینی کوکی

طرز تهیه شیرینی کوکی

اگر دنبال یک شیرینی کوچک که بچه‌ها عاشق آن شوند، می گردید؛ شیرینی کوکی یکی از بهترین انتخاب ها است. اگر شما هم به تهیه این شیرینی علاقه مند شدید؛ با ما همراه باشید.

کوکی‌ها شیرینی‌های کوچکی هستند که نازک و مسطح می‌باشند. اما در هر کشوری این نام متفاوت است. برای مثال در برخی کشورهای اروپایی به کوکی بیسکوئیت گفته می‌شود.

خیلی‌ها شاید فکر کنند کوکی‌ها از خارج وارد فرهنگ ما شده اند. اما اینطور نیست. همین ایرانی بودن دستور تهیه شیرینی کوکی‌ها باعث شده است تا نمونه‌های خاصی از آن به صورت سنتی در کشور طبخ شود.

اولین کوکی‌های ایرانی در قرن هفتم به وجود آمدند. اولین شکر‌ها در این زمان در ایران تولید شدند. سپس با حمله اعراب به ایران به کشور‌های عربی و از طریق آن‌ها به کشور‌های اروپایی صادر شد. در اروپا این دستورات رونق بیشتری گرفت و انواع بیشتری از کوکی‌ها را شامل شد.

آنچه که هست این است که اروپا با داشتن شکلات توانست دستور تهیه‌های بیشتری برای این شیرینی خوشمزه ارائه کند. امروز خورستان نیز یکی از این دستور‌ها را به شما ارائه می‌دهد.

شیرینی کوکی

مواد اولیه تهیه شیرینی کوکی

آرد سفید قنادی ۱۲۰ گرم معادل یک پیمانه

پودر کاکائو ۲۵ گرم معادل ۳ قاشق سوپخوری

کره ۱۱۵ گرم معادل ۱. ۲ پیمانه

شکر قهوه‌‌ای ۱۵۰ گرم معادل سه چهارم پیمانه

زرده تخم مرغ دو عدد

نمک یک چهارم قاشق سوپخوری

بکینگ پودر سه چهارم قاشق سوپخوری

جوش شیرین یک دوم قاشق سوپخوری

شکلات چیپسی ۹۰ گرم یا یک دوم پیمانه

شکلات چیپسی نسوز و ضد حرارت برای روی کوکی به مقدار لازم

طرز تهیه شیرینی کوکی

ابتدا کره را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید به دمای محیط برسد. حدود یک ساعت کافی به نظر می‌رسد. سپس آن را درون کاسه‌‌ای بریزید و خوب با شکر قهوه‌‌ای مخلوط کنید. توجه داشته باشید که برای این کار نیازی به همزن برقی نیست.

حال به سراغ کاسه زرده‌های تخم مرغ بروید و با استفاده از یک چنگال به خوبی آن‌ها را به هم بزنید. سپس آن‌ها را هم به کره و شکر بیفزایید. سپس تمام مواد را با یکدیگر و با استفاده از لیستک به خوبی هم بزنید.

آرد را به همراه بکینگ پودر و جوش شیرین به خوبی با یکدیگر مخلوط کرده و الک کنید. این کار را دو یا سه بار انجام دهید. سپس تمام مواد خشک را به کره‌ها بیفزایید. باز هم با استفاده از لیستک به خوبی هم بزنید تا تمامی مواد یکدست شوند.

در این مرحله باید به سراغ نمک رفته و آن را اضافه کنید. حال باید یک خمیر قهوه‌‌ای رنگ زیبا به دست آورید. در این زمان است که می‌توانید شکلات چیپسی‌ها را هم به دیگر مواد اضافه کنید.

حال برای تهیه شیرینی کوکی، درون سینی فر را یک کاغذ روغنی بیندازید. سپس گلوله‌های سی گرمی از مواد درست کنید و در سینی بچینید. گلوله‌ها نباید خلی به یکدیگر نزدیک باشند.

روی کوکی‌ها شکلات چیپسی نسوز بریزید. کمی هم روی شیرینی‌ها را فشار دهید تا از حالت گرد خارج شوند. اما جالب است بدانید این زمانی نیست که باید شیرینی کوکی‌های خود را در فر قرار دهید.

بلکه بهتر است حدود نیم ساعت تا یک ساعت شیرینی‌ها را درون یخچال نگهداری کنیم. پس از آن می‌توان آن‌ها را درون فر قرار داد. دمای فر حدود ۱۸۰ درجه باید باشد. البته بهتر است آن را از قبل گرم کرده باشید. حدود ده دقیقه نیز برای پخت کوکی‌ها کافی است.

طرز تهیه کوکی شکلاتی

مهم‌ترین نکات تهیه شیرینی کوکی شکلاتی

زمانی که کره به دمای اتاق رسیده باشد بهتر می‌توانید آن را مخلوط کنید. همچنین در تمامی مراحت تهیه شیرینی‌های کوکی بهتر است از لیستک به جای قاشق استفاده کنید. البته اگر لیستک نداشتید می‌توان از قاشق نیز استفاده کرد.

مواد خشک بهتر است الک شده و به مواد دیگر افزوده شوند. الک شدن علاوه بر اینکه از گلوله ماندن مواد جلوگیری می‌کند؛ درون آرد را نیز هوادهی می‌کند. بنابراین شیرینی شما را سبک‌تر خواهد کرد.

به جای شکر قهوه‌‌ای می‌توانید از شکر سفید نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که هم رنگ و هم طعم شیرینی کوکی شما با شکر قهوه‌‌ای بهتر خواهد بود.

اگر می‌خواهید رنگ شیرینی‌های شما خوب باشد بهتر است از سینی فر‌های معمولی استفاده نکنید. این سینی‌ها رنگ تیره‌‌ای دارند و باعث می‌شوند شیرینی شما تیره شود. سینی‌های گالوانیزه بهترین انتخاب هستند.

برخی از افرادی که شیرینی کوکی تهیه می‌کنند معتقدند می‌توان میزان شکلات را کمتر کرد. اما این کار طعم اصلی این شیرینی را از آن می‌گیرد. از این رو بهتر است این کار را انجام ندهید.

اگر به دنبال یک شیرینی مقوی برای کودکانتان می‌گردید؛ می‌توانید مقداری مغزیجات نیز به این شرینی بیفزایید. مغز گردو، مغز بادام و یا فندق خرد شده بهترین گزینه برای این کار می‌باشند.

توجه داشته باشید که بهتر است شیرینی‌ها قبل از پخت در فر، کمی در فریزر باقی بمانند. این کار از خشک شدن بیش از اندازه شیرینی‌ها جلوگیری کرده ظاهر خوبی نیز به آن‌ها می‌دهد.

نکات لحظه آخری تهیه شیرینی کوکی

بهتر است زمانی که می‌خواهید شیرینی‌های گرد شده را صاف کنید زور زیادی به خرج ندهید. میزان کره درون شیرینی‌ها موجب می‌شود زمانی که در فر رفتند خود را باز کنند. اگر شما نیز بیش از اندازه آن‌ها را باز کرده باشید؛ شیرینی‌ها نازک شده و خشک می‌شوند.

زمانی که کوکی‌ها را درون یخچال نگهداری می‌کنید ممکن است کمی سخت شوند. اما زمانی که حدود بیست دقیقه در دمای اتاق باقی بمانند؛ شما همان کوکی‌های خوشمزه و ترد گذشته را خواهید داشت. این هم به دلیل وجود کره درون کوکی‌ها می‌باشد.

اگر می‌خواهید میان طعم شیرینی کوکی‌های خود تعادل ایجاد کنید؛ می‌توانید از مقداری شکلات تلخ نیز درون کوکی‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که این میزان و استفاده از شکلات تلخ کاملاً وابسته به ذائقه شما می‌باشد.

حتی شما می‌توانید به جای استفاده از شکلات چیپسی سه تکه از شکلات تلخ‌ها را بردارید و ذوب کنید. سپس شکلات‌های ذوب شده را استفاده کنید.

در تهیه این شیرینی کیفیت شکلات‌ها تاثیر به سزایی روی طعم و عطر آن دارد. توجه داشته باشید که بهترین شکلات‌ها برای آن، شکلات‌های هلندی یا ترک می‌باشد.

تهیه شیرینی کوکی آن قدر‌ها که فکر می‌کنید هم سخت نیست. تنها کافی است کمی در آن مهارت پیدا کنید. اگر شما نیز از این دستور پخت خورستان یا قنادی‌هایی که آن را استفاده می‌کنند راضی هستید؛ خورستان آماده پذیرش نظراتتان می‌باشد.

نکات تهیه کوکی شکلاتی

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

حلواهای مجلس ترحیم و طرز تهیه

حلواهای مجلس ترحیم و طرز تهیه

حلوا یکی از معروف ترین دسر های ایرانی است که برای مجالس عزا و ترحیم سرو و پذیرایی می شود. درست کردن حلوا بسیار آسان است و نیاز به ابزار خاص شیرینی پزی ندارد. اگر اولین بارتان است که...

شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های ایرانی با عطر و طعم ناب خویش طرفداران بسیار زیادی دارد. بسیاری از ما افراد ترجیح می دهیم برای مهمانی ها، مجالس خاص، عید نوروز و دیگر مراسم ها شیرینی های ایرانی را درست کنیم. برخی از...

آیا بستنی گیاهی سالم است؟

آیا بستنی گیاهی سالم است؟

ما محصولاتی را که فکر می‌کنیم برای خوانندگان مفید هستند، ارائه می دهیم. نگاهی گذرا به بهترین بستنی های گیاهی

  • بهترین دسر یخ زده بستنی وگان قابل اسکوپ کردن
  • بهترین ساندویچ بستنی...