صفحه نخست > راهنمای آشپزی > داستان وطرز تهیه سالاد شیرازی عالی

داستان وطرز تهیه سالاد شیرازی عالی

سالاد شیرازی یکی از محبوب ‌ترین سالادهایی است که در ایران رواج دارد. این سالاد که در دنیا نشان ایرانی بودن دارد؛ امروز در خورستان آموزش و سرو می‌شود.

سالاد شیرازی یکی از سالادهایی است که از نام آن هم مشخص است مربوط به کدام خطه کشور است. این سالاد داستان جالبی نیز دارد. خالی از لطف نیست که کمی هم درباره تاریخچه و داستان این سالاد ایرانی بدانیم.

داستان سالاد شیرازی:

داستان-سالاد-شیرازی

همانطور که می‌دانید شیراز آوازه‌‌ای گسترده در تنبلی دارد. البته این تنها یک آوازه غیرواقعی است. چرا که شیرازی‌ها اتفاقاً انسان‌های پر تلاش و کاری هستند.

روزی این آوازه نه چندان خوب به گوش پادشاه آن ملک می‌رسد. پادشاه تلاش می‌کند این آوازه را از بین ببرد. آن هم با یک روش عجیب، جالب، تاریخی و خوشمزه!

پادشاه دستور می‌دهد تمام مردم نوعی غذای خاص را آماده کنند. برای اینکه مردم ترغیب به درست کردن این غذا شوند نیز یک جایزه عالی برای آن معین کرد. جایزه‌‌ای که دهان هر کسی را آب می‌انداخت!

همه مردم این غذای خاص را با دستور خاص آن آماده کردند. در میدان شهر سفره بزرگی برپا شد. میزهایی که مملو از یک غذا با تزئین‌های گوناگون بود گردهم آمدند.

اما دستور این غذا چه بود؟ این همان چیزی است که امروز خورستان به آن می‌پردازد!

پس از میل کردن غذا بود که جایزه به هیچ کس نرسید. چرا که پادشاه از این کار هدف دیگری داشت. او برای مردم شرح داد که هدفش جلوگیری از تنبلی بود.

مواد اولیه تهیه سالاد شیرازی:

مواد-اولیه-تهیه-سالاد-شیرازی

  • گوجه فرنگی سه عدد
  • پیاز بزرگ یک عدد
  • خیار چهار عدد
  • نمک و فلفل به میزان لازم
  • آب لیمو و آب غوره به میزان لازم
  • نعنای خشک یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه سالاد شیرازی:

طرز-تهیه-سالاد-شیرازی

یک سالاد ایرانی نیازمند به ظرافت ایرانی است. به همین دلیل در اولین گام لازم است تمام مواد را به صورت نگینی خرد کنید. اهمیت زیادی دارد که تمامی مواد به یک اندازه خرد شوند.

حال خیار، پیاز و گوجه فرنگی‌هایی که خرد کرده‌‌اید را با یکدیگر ترکیب کنید. با افزودن نعنا، آب لیمو، آب غوره، نمک و فلفل یک سالاد عالی در اختیار دارید. البته برخی مواد دیگری نیز به این سالاد می‌افزایند.

نکته مهم دیگری که می‌تواند شما را در تهیه این سالاد اصیل شهره کند؛ انتخاب نوع مواد غذایی است. توجه داشته باشید به طور کلی این سالاد مناسب تابستان است. بنابراین سالادهایی که در تابستان تهیه می‌شوند کیفیت بهتری دارند.

بهترین خیار برای تهیه سالاد شیرازی، خیار اصفهانی است. این نوع خیار از دسته خیارهای قلمی است که طعم فوق العاده‌‌ای به سالاد شما می‌بخشد. این نوع خیار معمولاً در سردخانه نگهداری نمی‌شود. از این رو در تابستان می‌توان آن را یافت.

این نوع خیار گوشتی و آبدار است. از طرفی قد بلندی هم دارد. کشت آن هم بسیار ساده است. یعنی شما می‌توانید در باغچه منزلتان نیز خیار اصفهانی رشد دهید. کافی است کمی درباره آن مطالعه کنید.

گوجه فرنگی‌ها نیز همانند دیگر مواد غذایی دارای طبقه بندی مختلفی می‌باشند. گوجه‌های مناسب سالاد یکی از این طبقه بندی‌ها می‌باشند.

گوجه فرنگی‌های مناسب تهیه سالاد شیرازی از ظاهر خوبی برخوردار هستند اما مراقب باشید این ظاهر زیبا شما را گول نزند! بهترین گوجه فرنگی برای تهیه سالاد گوجه فرنگی‌هایی هستند که درون آن‌ها سفیدی کمتری مشاهده شود.

از سوی دیگر بوی این گوجه‌ها باید نشان دهنده خاک و عطر دل انگیز طبیعی بودن آن‌ها باشد. این گوجه‌ها باید به خوبی رسیده باشند. گوجه سبز یکی از بدترین ایده‌ها برای تهیه سالاد می‌باشد.

از طرفی در برخی سالادها بهتر است از گوجه گیلاسی استفاده کنید. اما برای تهیه سالاد شیرازی از این نوع گوجه تنها برای تزئین می‌توان استفاده کرد.

بهترین پیاز برای تهیه این سالاد نیز پیاز قرمز می‌باشد. البته پیازهای قرمزی که یخ زده و یا خشک نباشند.

 

از جمله افزودنی‌های مجاز:

از-جمله-افزودنی¬های-مجاز-این-خوراک

اگر سالاد شما یک رنگ سبز تیره کم دارد؛ بهترین انتخاب برای آن جعفری ساطوری شده می‌باشد. بهتر است جعفری‌ها تازه و ساطوری شده باشند. اما اگر جعفری تازه در دسترس ندارید؛ می‌توانید از جعفری خشک شده نیز استفاده کنید. در این صورت باید آن را کفساب کنید.

اگر به دنبال رنگ‌های شادتر در سالاد شیرازی خود هستید؛ می‌توانید از فلفل دلمه‌‌ای استفاده کنید. فلفل دلمه‌‌ای نارنجی علاوه بر اینکه رنگ عالی دارد؛ سرشار از مواد مغذی است. از این رو این ماده غذایی نیز انتخابی عالی برای سالاد شیرازی شما می‌باشد.

نکته‌‌ای که لازم است در این بخش به آن اشاره کنیم این است که می‌توانید بین آب لیمو و آب غوره یکی را انتخاب کنید. ترکیب این دو هم می‌تواند یک سالاد خوشمزه به شما بدهد. اما اگر یکی از آن‌ها در دسترستان نبود نیز مشکلی پیش نمی‌آید.

اگر رژیم ندارید یکی از بهترین انتخاب‌ها سس مایونز است. این سس را می‌توانید به صورت خانگی نیز تهیه کنید. البته بسیاری به منظور سالم‌تر بودن غذا ترجیح می‌دهند از این ماده استفاده نکنند.

اگر به سالاد‌های صورتی رنگ علاقه دارید می‌توانید مقداری سس مایونز را با شکر و آب غوره مخلوط کنید. سپس سس آماده شده را به مخلوط خیار، گوجه و پیاز بیفزایید.

پونه یکی دیگر از ادویه‌هایی است که می‌توانید برای این سالاد به کار ببرید. توجه داشته باشید که ممکن است طعم این ادویه برای همه خوشایند نباشد. بنابراین اگر برای مهمانی سالاد شیرازی سرو می‌کنید؛ از این ادویه استفاده نکنید.

اگر بازهم تمایل دارید سالاد سالم‌تری داشته باشید؛ می‌توانید سیر به آن بزنید. البته برای کاهش بوی سیر می‌توانید آن را چند دقیقه‌‌ای در آبلیمو یا آبغوره قرار دهید.

بهترین مواد برای تهیه سالاد شیرازی:

بهترین-مواد-برای-تهیه-سالاد-شیرازی

پیازچه یکی از موادی است که زمانی که سبزی خرد می‌کنیم دورریز می‌شود. اما بهتر است بدانید می‌توانید از این ماده برای یک سالاد عالی استفاده کنید. کافی است آن را همانند خیار خرد کرده و در سالاد بریزید.

البته توجه داشته باشید که از این ماده می‌توان در بخش‌های دیگر این سالاد خوشمزه نیز استفاده کنید. برای مثال می‌توانید آن را خشک کرده و به عنوان ادویه از آن استفاده کنید.

اگر بازهم دستتان را در ادویه‌ها بسته می‌بینید؛ باید گفت می‌توانید از ادویه‌هایی همچون گلپر نیز در این سالاد استفاده کنید. حتی مقدار کمی دارچین نیز می‌تواند عطر سالاد شیرازی شما را عالی و خاص کند.

ماست یکی دیگر از موادی است که حتی فکرش را نمی‌کنید بتوانید از آن در تهیه سالاد شیرازی استفاده کنید. اما اگر از سس مایونز استفاده می‌کنید؛ می‌توانید آن را به نسبت مساوی با ماست ترش مخلوط کرده و به سالاد اضافه کنید.

لیموی تازه از بهترین ایده‌هایی است که طی تهیه این سالاد خوشمزه می‌توانید آن را در اختیار بگیرید. از پوست لیمو نیز می‌توانید برای عطر بهتر سالاد استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که قسمت سفید درونی لیمو را در سالاد نریزید. چرا که طعم آن را تلخ می‌کند.

روغن زیتون یکی دیگر از موادی است که رد پای آن را می‌توان در هر سالادی یافت. در سالاد شیرازی نیز می‌توان مقداری روغن زیتون استفاده کرد. البته توجه کنید برای این مقدار حدود نصف قاشق غذاخوری کافی است.

آنچه باید درباره سالاد شیرازی در نظر گرفت:

سالاد شیرازی

حال حتماً متوجه شده‌‌اید که چرا پادشاه دستور تهیه سالاد شیرازی را داده است. در آن زمان آبغوره و آبلیمو به سادگی امروز در دسترس نبوده است. از طرفی باید خیار، گوجه و پیاز به ریز‌ترین حالت ممکن خرد شوند.

سالاد شیرازی یکی از اصیل‌ترین و در عین حال ساده‌ترین سالادهای ایرانی است که در هر سفره‌‌ای می‌تواند استفاده شود. البته بهترین استفاده از آن در کنار پلوها می‌باشد.

با این وجود جایزه خوشمزه‌ترین سالادهای شیرازی به سالادهایی تعلق می‌گیرد که در کنار ماکارونی با ته دیگ سیب زمینی سرو می‌شوند.

سالاد شیرازی به طور کلی بهترین انتخاب برای سرو در کنار غذای اصلی می‌باشد. از این رو در رستوران‌های خورستان می‌توانید این سالاد خوشمزه را سفارش دهید. حتی می‌توانید خودتان این سالاد خوشمزه را در کنار ما تهیه کرده و تصاویر آن را برای ما ارسال کنید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

راز و رمزهای تهیه سالاد الویه پرطرفدار روسی

راز و رمزهای تهیه سالاد الویه پرطرفدار روسی

اگر به بنده بگویید غذایی را نام ببر که همه آن را دوست داشته باشند؛ قطعاً جواب می‌دهم سالاد الویه. طرز تهیه سالاد الویه آن قدر در میان ایرانیان مشهور است که هر بانویی آن را...

طرز تهیه سالاد کلم سفید خوشمزه

طرز تهیه سالاد کلم سفید خوشمزه

سالاد کلم بدون کلم‌های خرد شده معنی ندارد. حتی این سالاد با سس‌های متفاوت تهیه می‌شود. اما همانطور که از نام آن پیداست نیازمند به کلم است. کلم هم که یکی از مقوی‌ترین موادغذایی است که...

طرز تهیه سالاد ماکارونی مجلسی

طرز تهیه سالاد ماکارونی مجلسی

ماکارونی یکی از غذاهایی بود که به سرعت میان کشورها و مردم گوناگون طرفدار یافت. یکی از مهمترین دلایل آن نیز طرز تهیه های مختلفی بود که می توانست داشته باشد. طرز تهیه سالاد ماکارونی یکی از همین...

طرز تهیه سالاد اندونزی پرطرفدار خوشمزه

طرز تهیه سالاد اندونزی پرطرفدار خوشمزه

سالاد اندونزی یکی از غذاهایی است که امروز در اکثر فست فودهای کشور سرو می‌شود. شما می‌توانید این سالاد فوق العاده را با بهترین مواد در خانه نیز تهیه کنید. صد البته که در این صورت...

برچسب های مرتبط