صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش + نکات دم کردن قهوه

طرز تهیه قهوه ترک با قهوه جوش + نکات دم کردن قهوه

قهوه ترک یکی از نوشیدنی‌هایی است که در دنیا طرفداران بسیاری دارد. البته کمتر کسی هست که بتواند قهوه ترک را به عالی‌ترین صورت ممکن حاضر کند.

به طور کلی هر نوع قهوه‌‌ای نیاز به تهیه کننده خاص خود دارد. کسی که در تهیه قهوه فرانسه استاد است؛ به این معنی نیست که می‌تواند قهوه‌های ترک را نیز به عالی‌ترین صورت ممکن آماده کند.

از سوی دیگر خرید قهوه به خصوص قهوه‌های نوع ترک از اهمیت بالایی برخوردار است. افرادی که به تازگی به خرید این محصول محبوب می‌روند؛ ممکن است اشتباهات بسیاری را مرتکب شوند.

از این رو در این مقاله خورستان تلاش کردیم هم از ریزه کاری‌های تهیه قهوه ترک برایتان بگوییم و هم شما را با مهم‌ترین نکات خرید قهوه ترک آشنا کنیم. بنابراین تا انتها با ما همراه باشید.

قهوه ترک

مواد اولیه تهیه قهوه عالی ترک

دو قاشق مرباخوری سر پر قهوه ترک

یک فنجان آب

یک قاشق مرباخوری شکر

طرز تهیه قهوه ترک

برای شروع باید به اندازه فنجانی که می‌خواهید آب داخل قهوه جوش بریزید. برخی قهوه‌های ترک شیرین را بیشتر می‌پسندند. اگر از این دسته هستید در این مرحله یک قاشق شکر خود را بیفزایید.

اگر شکر افزودید بهتر است به آرامی کمی آن را به هم بزنید. این کار از گلوله ماندن شکر جلوگیری می‌کند. همچنین آب شدن شکر را آسان‌تر می‌کند.

حرارتی که قهوه جوش شما در این مرحله باید به خود ببیند؛ حرارتی کاملاً ملایم است. بهتر است زیر قهوه جوش حتی شعله پخش کن نیز قرار دهید.

قهوه‌ها را زمانی که کمی شکر مخلوط شده و آب نزدیک به جوش آمدن بود در قهوه جوش بریزید. در این مرحله نیز بهتر است کمی آب و قهوه را با یکدیگر مخلوط کنید.

شک وارد شده به قهوه ترک زمانی که آب گرم شده و به آن اضافه می‌شود موجب می‌شود کمی کف بیشتری داشته باشید. زمانی که قهوه شما کمی کف داد با قاشق آن را بردارید و درون فنجان‌های سرو خود بریزید.

سپس دوباره قهوه جوش را روی شعله ملایم قرار دهید تا دوباره به کف دادن برسد. مرتب به قهوه‌ها نگاه کنید تا زمانی که باز کف داد سریع از روی شعله بردارید.

در صورتی که قهوه شما زیاد روی شعله بماند و قل بزند؛ تلخ شده و مزه آن به شدت بد می‌شود. توجه داشته باشید که تمام تلاش شما باید در این باشد که کف قهوه ترک از بین نرود. از کمترین میزان کف نیز باید استفاده کنید.

زمانی که قهوه را از روی شعله برداشتید به سراغ فنجان‌ها رفته و کف قهوه را درون آن‌ها بریزید. سپس به آرامی قهوه‌ها را در فنجان بریزید. هرچه آرام‌تر قهوه را درون فنجان بریزید بهتر است. چرا که کف بیشتری حفظ می‌شود.

بسیاری تمایل دارند قهوه ترک آن‌ها کمی شیرین‌تر باشد. این افراد می‌توانند در این مرحله مقدار شکر را افزایش دهند. البته توجه داشته باشید که قهوه‌های ترک به تلخی زیاد شهرت دارند.

طرز تهیه قهوه ترک

مهم‌ترین نکات تهیه قهوه ترک

هیچ گاه اجازه ندهید قهوه ترک به حال خود آماده شود. در برخی قهوه جوش‌ها حتی لازم است قهوه چند بار در حین آماده شدن هم زده شوند. در صورتی که قهوه را به حال خود رها کنید قل زده و تلخی بدی به خود می‌گیرد.

زمانی که می‌خواهید قهوه را میل کنید بسیار مهم است. معمولاً چند دقیقه صبر می‌کنند تا قهوه از دما افتاده و ته نشین شود. این کار از نظر سلامتی نیز مفید‌تر به نظر می‌رسد.

ته نشین‌های قهوه را برای فال قهوه نگه می‌دارند. به طور کلی فال قهوه بیشتر با قهوه‌های نوع ترک گرفته می‌شود. از این رو بهتر است قهوه‌های ته نشین شده را میل نکنید.

از سوی دیگر قهوه‌های ته نشین شده مقادیر بالایی از کافئین را دارند. از این رو بهتر است آن را میل نکنید. در صورت استفاده زیاد از اندازه از کافئین ممکن است ساز و کار‌های بدنتان به هم بخورد.

قهوه ترک را می‌توانید هم در قوری موکا و هم در قهوه جوش‌های ترکی آماده کنید. آن را می‌توان در قهوه جوش‌های عربی نیز تهیه کرد. اما بهترین انتخاب همان قهوه جوش‌های ترکی می‌باشند.

حرارت قهوه‌های ترک باید بسیار ملایم و حتی خیلی کم باشد. در صورتی که حرارت آن زیاد باشد قهوه شما ته می‌گیرد. آن وقت است که دیگر نمی‌توانید آن را میل کنید.

به طور کلی قهوه جوش‌هایی بهتر هستند که جنس استیل نداشته باشند. دهانه آن‌ها نیز باید شیاری جهت خروج مایع داشته باشد.

توجه داشته باشید که برخی قهوه‌های بدون فوم را ترجیح می‌دهند. در صورتی که هم بزنید فومی روی قهوه‌های شما تشکیل نمی‌شود.

همچنین این افراد حدود ده ثانیه یا کمی بیشتر باید قهوه را روی حرارت نگه دارند. قهوه‌هایی که با این روش به دست می‌آیند یک دست‌تر و بدون فوم می‌باشند.

مهم‌ترین نکات تهیه قهوه ترک

چند نکته اصلی برای همه قهوه‌ها

هیچ گاه قهوه را دوباره گرم نکنید. با این کار علاوه بر اینکه ارزش خود را پایین می‌آورید؛ طعم و عطر قهوه را از خود دریغ می‌کنید. برای هر بار مصرف قهوه تازه دم کنید.

بهترین آبی که می‌توانید برای قهوه‌ها استفاده کنید آب سرد و تازه است. همچنین آب بدون املاح و آب‌هایی که از دستگاه‌های تصفیه می‌آیند برای تهیه قهوه ترک و به طور کلی انواع قهوه بهتر هستند.

باقی مانده‌های قهوه نیز چیزی نیست که به درد کاری جز فال قهوه بخورد. بنابراین دوباره آن‌ها را دم نکرده و استفاده نکنید.

انتخاب سای مناسب قهوه ساز نیازمند یک مقاله کامل است. اما به طور کلی توصیه می‌شود سایی استفاده کنید که مناسب قوری قهوه و یا قهوه ساز شما باشد.

سای بسیار ریز می‌تواند موجب ورود سای به قهوه شما شود. در این صورت طعم آن را خراب می‌کند. اگر از سای بسیار درشت هم استفاده کنید می‌تواند موجب آبکی و رقیق شدن قهوه شود.

نهایت زمانی که می‌توان قهوه را روی شعله نگه داشت ۲۰ دقیقه است. در طی این زمان است که قهوه شما گرم باقی می‌ماند. اگرچه توصیه می‌شود قهوه ترک را بسیار زودتر از روی شعله بردارید تا عطر و طعم واقعی آن را احساس کنید.

چند نکته اصلی برای همه قهوه‌ها

مهم‌ترین نکات خرید قهوه

به طور کلی می‌توان گفت ترکیب دانه‌های قهوه ترک از قبل مشخص است. بیشتر فروشندگان یا تولید کنندگان این نوع قهوه از دانه‌های عربیکا استفاده می‌کنند. البته این نشان دهنده میزان بالای کافئین این نوع قهوه می‌باشد.

البته متاسفانه اکثر قهوه ترک‌هایی که امروز در بازار به فروش می‌رسند دارای کافئین کمتری هستند. این نوع قهوه نسبت به اسپرسو کافئین کمتر و نسبت به فرانسه کافئین بیشتری دارد.

از مهم‌ترین نکاتی که به شما در انتخاب قهوه مناسب ترک کمک می‌کند؛ اندازه دانه‌های این قهوه است. پودر قهوه‌های ترک ریز‌ترین پودر میان قهوه‌ها می‌باشد. تقریباً می‌توان گفت دانه‌های آن هم اندازه دانه‌های آرد است.

از سوی دیگر عطر قهوه نیز می‌تواند کمک شایانی به شما باشد. به طوری که قهوه‌هایی که عطر بیشتری دارند؛ بهتر هستند. رنگ آن‌ها نیز باید قهوه‌‌ای تیره و شکلاتی تیره رنگ باشد.

این شایعه‌‌ای بیش نیست که می‌گویند قهوه‌های رست شده ایرانی از کیفیت کمتری نسبت به رست‌های خارجی برخوردار می‌باشند. به طور کلی در ایران کشت قهوه وجود ندارد اما رست‌های ایرانی تازه‌تر، تمیز‌تر و مقرون به صرفه‌تر هستند.

در صورتی که قهوه ترک‌های پر کافئین‌تر و قوی‌تری می‌خواهید؛ بهتر است از قهوه‌هایی استفاده کنید که روبوستای بیشتری دارند. در صورتی هم که قهوه‌های با کافئین کمتر را ترجیح می‌دهید؛ باید قهوه‌های decaf را انتخاب کنید.

توجه داشته باشید که بسته بندی قهوه شما باید طوری باشد که برچسب بهداشت، سیب سلامت و سوپاپ داشته باشد. این قهوه‌ها از نظر خلوص و عدم نگهداری گازهای مضر، عملکرد بهتری دارند. همچنین از ورود هوا به درون بسته بندی جلوگیری شده است.

قهوه ترک یکی از انواع قهوه است که از پیر و جوان طرفدار دارد. تهیه و نکات مربوط به خرید این قهوه نسبتاً تخصصی هستند. بنابراین در این مقاله خورستان گذری به این تخصص زده ایم!

قهوه ترک

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط