صفحه نخست > راهنمای آشپزی > خوراک راتاتویی(خوراک سبزیجات فرنسوی)

خوراک راتاتویی(خوراک سبزیجات فرنسوی)

اگر به معجزه اعتقاد داشته باشید به خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی نیز اعتقاد خواهید داشت! چرا که این غذا یک معجزه فرانسوی است که دنیا را در بر گرفته است.

اگر شما هم از این خوراک خوشمزه خورده باشید حرف بنده را تایید می‌کنید. یک شاهکار هنری که همچون دیگر شاهکارهای فرانسوی چشم نواز است.

جالب است بدانید این خوراک مناسب افرادی تهیه شده است که گوشت مصرف نمی‌کنند. پس اگر شما هم یک گیاه خوار هستید؛ با استفاده از راتاتویی می‌توانید تنوعی به غذاهای خود بدهید.

راتاتویی برای اولین بار در شهر نیس فرانسه زاده شد. نیس که یک شهر ساحلی است؛ این غذا را با روش‌های مدرن امروز تجهیز کرده است. به طوری که دیگر از ماهی‌ها و مواد دریایی در آن استفاده نمی‌شود.

راتاتویی یک شاهکار عالی است که در رستوران‌های بسیاری سرو می‌شود. شما نیز می‌توانید این شاهکار را در منزل تهیه کنید. کافی است تا انتها با خورستان همراه باشید.

مواد اولیه لازم برای تهیه راتاتویی به روش اول:

  •  بادمجان حلقه شده یک کیلوگرم
  • قارچ حلقه شده پانصد گرم
  • سیب زمینی حلقه شده دو عدد متوسط
  • پیاز متوسط یک عدد
  • فلفل دلمه‌‌ای یک عدد
  • سبزی‌های معطر شامل (جعفری، گشنیز، مرزه و نعنا) چهار قاشق غذاخوری
  • گوجه فرنگی چهار عدد
  • نمک، فلفل و ادویه به میزان لازم
  •  رب گوجه دو قاشق غذاخوری
  • آبلیمو دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی به روش اول:

طرز-تهیه-خوراک-راتاتوی-خوراک-سبزیجات-فرانسوی-به-روش-اول

در این طرز تهیه ابتدا باید به سراغ بادمجان‌ها بروید. برخی بادمجان‌ها پوست نازکی دارند. می‌توانید پوست آن‌ها را نگیرید. اما اگر پوست کلفت بودند؛ بهتر است پوست گرفته شوند. حتی می‌توانید برای زیبایی بیشتر آن‌ها را به صورت راه راه پوست بگیرید.

سپس بادمجان‌ها را حلقه حلقه کنید. چون تقریباً اکثر مواد این خوراک حلقه حلقه می‌شوند؛ اگر تمام اندازه‌ها یکسان باشد؛ زیبایی غذا دوچندان می‌شود. سپس آن‌ها را در یک ظرف بزرگ به همراه آب و نمک قرار دهید. آب تا جایی باشد که روی بادمجان‌ها را بپوشاند. به ازای هر لیتر آب هم دو قاشق غذاخوری نمک بزنید.

حدود دو ساعت اجازه دهید بادمجان‌ها در آب نمک باقی بمانند. این کار برای تلخی گیری بادمجان ضروری است. البته روش‌های دیگری هم برای این کار وجود دارد اما این روش مطمئن‌تر می‌باشد.

یک سینی بردارید و روی آن را پارچه خشک کن ظرف بیندازید. سپس بادمجان‌های آبکش شده را روی پارچه بچینید. روی بادمجان‌ها هم پارچه‌‌ای جاذب آب بیندازید و کمی فشار دهید تا آب اضافی بادمجان‌ها گرفته شود. این کار باعث می‌شود در تهیه خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی روغن کمتری مصرف شود.

حال بادمجان‌ها را در روغن سرخ کنید. میزان سرخ شدن بادمجان‌ها به قطر آن‌ها وابسته است. اما به طور کلی نیاز نیست خیلی سرخ شوند.

با دیگر مواد یک شاهکار بسازید!

حال نوبت به آماده کردن سیب زمینی‌ها می‌رسد. آن‌ها را نیز پوست بگیرید و حلقه حلقه خرد کنید. همانطور که اشاره کردیم بهتر است حلقه‌ها در یک اندازه باشند.

یک تابه دیگر بردارید و سیب زمینی‌ها را در آن سرخ کنید. بهتر است از روغن بادمجان‌ها برای این کار استفاده نکنید چرا که سیب زمینی‌ها را تیره می‌کند.

تا زمانی که سیب زمینی‌ها به خوبی سرخ شوند به سراغ قارچ‌ها بروید. آن‌ها باید حدود نیم ساعت در آب بمانند. برخی به آب آن‌ها نمک نیز اضافه می‌کنند. این کار برای ضدعفونی کردن قارچ‌ها می‌باشد.

مرحله بعدی تهیه خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی به ما می‌گوید سیب زمینی‌های سرخ شده را از تابه خارج کنیم. سپس حرارت زیر روغن را افزایش دهیم.

در نهایت زمانی که دمای روغن بالاتر رفت؛ قارچ‌های حلقه شده درون روغن بریزید. برای ایمنی بیشتر بهتر است خودتان کمی از گاز فاصله داشته باشید.

اجازه دهید کمی قارچ‌ها به حال خود تفت بخورند. تنها هر چند لحظه یک بار آن‌ها را زیر و رو کنید تا ته نگیرند. پس از تفت دادن قارچ‌ها، پیازها را نیز تفت دهید. همینقدر که کمی تغییر رنگ دهند کافی است. فراموش نکنید که پیازها نیز باید حلقه حلقه شده باشند.

حال یک ظرف نسوز بردارید و تمام مواد را به صورت لایه لایه روی هم بچینید. برای تهیه خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی لازم است لایه‌ها به صورت مرتب چیده شده باشند.

زمانی که لایه‌های پیاز، گوجه فرنگی، قارچ، سیب زمینی و بادمجان را چیدید؛ سبزی‌ها را روی آن‌ها بپاشید. حال نوبت کمی فلفل و در نهایت رب گوجه است. سپس حدود یک لیوان آب بردارید و آبلیمو را در آن حل کنید. محلول را روی مواد بریزید.

فر را روشن کرده و در دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد قرار دهید. کمی که فر گرم شد؛ نوبت به فویل می‌رسد. روی ظرف را با فویل بپوشانید و در فر قرار دهید. پس از نیم ساعت، خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی شما آماده است.

مواد لازم روش دوم تهیه راتاتویی:

مواد-لازم-روش-دوم-تهیه-راتاتویی

  • کدو سبز قلمی دو عدد بزرگ
  • بادمجان بزرگ یک عدد
  • گوجه سفت سه یا چهار عدد
  • فلفل دلمه‌‌ای یک عدد بزرگ
  • پیاز سفید یک عدد متوسط
  • سیر نصف حبه
  • ریحان تازه چند برگ
  • روغن به میزان لازم
  • نمک، فلفل سیاه، پودر آویشن به میزان لازم
  • سرکه سفید به میزان لازم
  • پنیر پیتزا یا پنیر پارمزان رنده شده چهار قاشق غذاخوری (بسته به نوع و مارک پنیر مورد استفاده)

طرز تهیه خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی به روش دوم:

طرز-تهیه-خوراک-راتاتوی-خوراک-سبزیجات-فرانسوی-به-روش-دوم

در این روش ابتدا باید به سراغ پیاز‌ها بروید. آن‌ها را به صورت یک اندازه حلقه حلقه کنید. سپس در تابه‌‌ای که شعله آن زیاد است قرار دهید. حدود یک دقیقه اجازه دهید آب پیاز تخلیه شود. سپس کمی روغن به آن بیفزایید.

در این مرحله فلفل دلمه‌‌ای‌ها را حلقه حلقه کنید. دقت داشته باشید که بهتر است تخم فلفل دلمه‌‌ای‌ها در این خوراک نباشند. سپس آن‌ها را نیز به پیازها بیفزایید و کمی تفت دهید.

شعله همچنان باید زیاد باشد اما نگران ته گرفتن مواد نیز باید باشید. این نگرانی را با تنظیم کردن میزان روغن در تابه خود برطرف کنید. توجه داشته باشید که نباید این مواد خیلی هم بخورند.

سه دقیقه که گذشت تقریباً می‌توان گفت زمان افزودن سیر رسیده است. سیر را با چاقو له کنید و به مواد درون تابه بیفزایید. برای اینکه خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی شما تلخ نشود؛ بیشتر از دو دقیقه سیر نباید تفت بخورد.

حال بادمجان‌ها را نیز به همان روش قبلی تلخی گیری کنید. به خوبی آن‌ها را سرخ کرده و کنار بگذارید. کدو‌ها را نیز پوست بگیرید. توجه داشته باشید که تمام پوست کدوها باید گرفته شود.

با تهیه این خوراک خوش بگذرانید!

بادمجان و کدو دو عضو مهم در این دستور تهیه هستند. بنابراین اندازه آن‌ها بسیار مهم است. بهتر است قطر آن‌ها بیشتر از سه سانتی متر و کمتر از دو سانتی متر نباشد.

از طرفی این دو ماده نباید خیلی سرخ شوند. بنابراین همین که کمی حرارت و روغن ببینند کافی است. آن‌ها را به مخلوط سیر دار اضافه کنید و اجازه دهید کمی در جشن خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی خوش بگذرانند!

حدود پانزده دقیقه که گذشت بادمجان و کدوهای شما به خوبی پخته اند. در طی این مدت نباید تابه را هم بزنید. از طرفی نباید به آن آب نیز اضافه کنید. بنابراین اگر دیدید در حال ته گرفتن است؛ کمی شعله را کم کنید.

این خوراک نباید به هیچ عنوان آب بیندازد. از طرفی سبزیجات آن اگر به خوبی سرخ نشوند؛ طعم خوبی نخواهند داشت. بنابراین رعایت اعتدال بهترین راه خواهد بود.

در این مرحله است که نوبت به گوجه فرنگی‌ها می‌رسد. آن‌ها را نیز باید به اندازه‌های حدودی دو سانتی متری برش بزنید. گوجه فرنگی‌ها هم همانند دیگر مواد باید حلقه حلقه شوند.

آن‌ها را نیز به معجون فرانسوی خود اضافه کنید و شعله را به آخرین حد خود برسانید. نباید اجازه دهید آب گوجه فرنگی‌ها از بین برود. در غیراینصورت طعم فرانسوی اصیل راتاتویرا از دست داده اید!

در آخرین نفس های تهیه خوراک راتاتویی:

در-آخرین-نفس-های-تهیه-خوراک-راتاتویی

نمک، فلفل سیاه و سرکه سفید الان است که به میدان می‌آیند. آن‌ها را نیز بلافاصله پس از گوجه‌ها به ترکیب خود اضافه کنید. حال باز هم باید در شعله زیاد مواد را بدون درب قرار دهید. این کار را تا پنج دقیقه بعدی ادامه دهید.

مواد شما نباید ته بگیرند. بنابراین می‌توانید آن‌ها را هم بزنید. اما در این کار دقت بسیاری داشته باشید. چرا که نباید گوجه فرنگی‌ها آسیب دیده و یا آب بیندازند.

حال نوبت پودر آویشن و ریحان‌های تازه‌‌ای است که خرد کرده اید. آن‌ها را روی خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی بریزید. درب ظرف را نیز چند دقیقه‌‌ای بگذارید.

پس از گذشت این چند دقیقه می‌توانید کمی شعله زیر تابه را کاهش دهید. توجه داشته باشید که زمانی که شعله کم است؛ بهتر است درب تابه نیمه باز باشد.

حال نوبت به کمی خلاقیت زنانه می‌رسد! یک ظرف مناسب بردارید و موادی که طی پخت از ظاهر آن‌ها مراقبت کرده‌‌اید را در ظرف سرو بچینید. اما اجازه ندهید غذا سرد شود!

تا زمانی که غذا گرم است می‌توان به آن پنیر پیتزا افزود. بنابراین پس از اینکه خوراک راتاتوی خوراک سبزیجات فرانسوی خود را در ظرف مناسب کشیدید؛ پنیر پیتزاها را اضافه کنید. غذا باید آن قدر گرم باشد که پنیرها به خوبی آب شوند.

مهم‌ترین نکات تهیه راتاتویی فرانسوی:

مهم_ترین-نکات-تهیه-راتاتویی-فرانسوی

اولین و مهم‌ترین نکته‌‌ای که باید در تهیه خوراک‌های سبزیجاتی در نظر داشته باشید؛ کیفیت سبزیجات می‌باشد. اگر از یک گوجه له شده یا پیازهای یخ زده استفاده کنید؛ نباید انتظار داشت ظاهر و طعم خوبی در انتظارتان باشد.

ادویه‌ها نیز در این خوراک مهم هستند. حتی شما می‌توانید کمی هم این غذا را بومی سازی کنید. برای مثال می‌توانید با افزودن ادویه‌هایی همچون ادویه کوهی، رنگ و بوی ایرانی بودن به این خوراک بدهید.

در هر دو روش تهیه خوراک راتاتویی خوراک سبزیجات فرانسوی از رب گوجه استفاده می‌شود. برای اینکه غذای سالم‌تری داشته باشید؛ توصیه می‌شود خودتان رب را تهیه کنید.

اگر می‌خواهید رنگ غذایتان بهتر شود؛ می‌توانید کمی رب را تفت دهید. اما مراقب باشید که این کار را نیز باید در شعله بالا انجام دهید.

در روش اول تهیه خوراک راتاتویی خوراک سبزیجات فرانسوی می‌توانید از نارنج هم استفاده کنید. به این صورت که نارنج را روی مواد پس از پخت و خارج کردن از فویل قرار می‌دهیم. این کار طراوت خوبی به خوراک شما می‌بخشد.

اگر یک راتاتویی اصیل می‌خواهید؛ به آن مرزنجوش هم اضافه کنید. البته راتاتویی اصیل به جای سرکه سفید دارای شراب سفید است. اما این طرز تهیه راتاتویی واقعاً خوشمزه و اسلامی می‌باشد.

شاید باور نکنید اما یک غذای ایرانی با شباهت بسیار در همان دوره تولد راتاتویی در ایران متولد شده است. یتیمچه یک غذای فوق العاده ایرانی است که اگرچه نام خوبی ندارد اما طعمی دقیقاً شبیه به راتاتویی دارد.

در تهیه راتاتویی شما اجبار به خرد کردن مواد به صورت حلقه حلقه دارید. این در حالی است که در تهیه یتیمچه باید مواد را به صورت نگینی خرد کنید. تنها تفاوت این دو خوراک که از دو طرف زمین هستند؛ همین است!

در هر صورت خوراک راتاتویی خوراک سبزیجات فرانسوی یک معجزه فرانسوی است که شما را مسحور می‌کند. اگر شما هم این شعبده علم غذا را تهیه کرده‌‌اید؛ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط