صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه خوراک لوبیا سبز

طرز تهیه خوراک لوبیا سبز

تهیه خوراک لوبیا سبز مناسب بانوانی است که ترجیح می‌دهند زمان زیادی در آشپزخانه به سر نبرند. از این رو امروز با خورستان همراه می‌شوند تا تهیه این خوراک خوشمزه را بیاموزند.

لوبیا سبز یک گیاه مغذی و با مواد معدنی بسیار بالا و مفید است. از این رو استفاده از آن در رژیم غذایی همه افراد به خصوص گیاه خواران توصیه شده استطرز تهیه انواع غذاهای ایرانی را در وب سایت خورستان مشاهده کنید..

از لوبیا سبز در ایران معمولاً به دو روش استفاده می‌شود:

  •  خوراک لوبیا سبز
  •  خورشت لوبیا سبز.

هر دو این غذاها طعم بسیار خوبی دارند. اما استفاده از خوراک لوبیا سبز به دلیل سرو همراه با نان و نداشتن برنج برای بسیاری مطلوب‌تر است.

این غذا به طور معمول انعطاف پذیری زیادی ندارد. آن هم به دلیل استفاده از لوبیا سبز و طعم خاص آن می‌باشد. در ادامه به دستور تهیه اصیل این غذا می‌پردازیم.

مواد لازم تهیه خوراک لوبیا سبز:

مواد-لازم-تهیه-خورا ک-لوبیا-سبز

  • لوبیا سبز ۴۰۰ گرم
  • گوشت گوسفندی ۴۰۰ گرم
  • سیر سه حبه
  • پیاز یک عدد بزرگ
  • رب گوجه فرنگی دو قاشق غذاخوری
  • روغن مایع و آبلیمو به میزان لازم
  • نمک، فلفل، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک لوبیا سبز:

طرز-تهیه-خوراک-لوبیا-سبز

در اولین گام باید به سراغ پیاز رفته و آن را خرد کنید. به روش‌های مختلفی می‌توانید این کار را انجام دهید. اما با توجه به اینکه در این خوراک پیاز دیده می‌شود؛ بهتر است آن را نگینی یا خلالی خرد کنید.

همین بلا را نیز بر سر سیر‌ها بیاورید. روش‌های خلاقانه‌‌ای برای پوست کندن سیر وجود دارد. اما توجه داشته باشید که سیر بهتر است به ریز‌ترین اندازه ممکن خرد شود.

حال روغن را در تابه ریخته و اجازه دهید خوب داغ شود. سپس به سراغ گوشت‌ها رفته آن‌ها را به خوبی پاک و بشویید. قطعه‌های گوشت بهتر است کمی کوچکتر از گوشت خورشتی خرد شوند.

روغن که به خوبی داغ شد پیاز را به آن بیفزایید. اگر تمایل دارید غذای شما سالم‌تر و با روغن کمتر تهیه شود؛ توصیه می‌کنیم تهیه خوراک لوبیا سبز را ابتدا بدون روغن انجام دهید. یعنی پیاز‌ها را بدون روغن تفت داده و پس از از دست دادن آب روغن را به آن‌ها اضافه کنید.

زمانی که پیاز‌ها کمی سرخ شدند نوبت به افزودن سیر به آن‌ها می‌رسد. توجه داشته باشید که در این زمان باید کمی از شعله گاز کم کنید. از سوی دیگر سیر نباید حرارت زیادی بدون گوشت ببیند. بنابراین آن را آرام در حدود سه دقیقه هم بزنید.

گوشت­های خوشمزه:

تهیه خوراک لوبیا سبز+طرز تهیه خوراک لوبیا سبز

پس از گذشت این مدت زمان گوشت‌هایی که آماده کرده‌‌اید را به غذا اضافه کنید. توجه داشته باشید که گوشت‌ها وابسته به نوع مکانی که پرورش یافته‌‌اند آب میان بافتی متفاوتی دارند. از این رو ممکن است خیلی زود بسوزند.

گوشت‌ها را به همراه پیاز و سیر تفت دهید. این دو ماده وظیفه از بین بردن بوی زهم گوشت را دارند. بنابراین بهتر است اجازه دهید این زمان کمی طولانی‌تر شود. طی این مدت مراقب باشید که آب گوشت تمام نشود.

برای تهیه خوراک لوبیا سبز لازم است گوشت‌ها تغییر رنگ بدهند. پس از این تغییر رنگ مقداری زردچوبه به گوشت بزنید. افزودن زردچوبه موجب می‌شود گوشت شما خیلی خشک نشود. از سوی دیگر به بحث از بین بردن بوی آن نیز کمک شایانی می‌کند.

زمانی که گوشت آماده شد باید حدود سه پیمانه آب به مواد خود اضافه کنید. هرچه مدت مرحله قبل بیشتر باشد؛ در این مرحله آب کمتری مصرف شده و زودتر آماده می‌شود.

درب قابلمه را بگذارید و حرارت را به اندازه متوسط رو به کم برسانید. حدود ۲۰ دقیقه زمان لازم است تا گوشت به خوبی پخته و آماده شود.

حال یک تابه دیگر بردارید و در آن رب گوجه فرنگی را سرخ کنید. سرخ کردن رب گوجه فرنگی موجب می‌شود رنگ آن بسیار بهتر شود. از سوی دیگر میزان آب مصرف شده در تهیه خوراک لوبیا سبز را کاهش می‌دهد.

زمانی که رب به آرامی سرخ شد (رب خیلی سریع‌تر از آنچه که فکر می‌کنید می‌سوزد.) آن را به گوشت‌ها اضافه کنید. توجه داشته باشید که در این زمان گوشت‌ها باید به خوبی نرم شده باشند.

لوبیا سبز:

 

درست کردن خوراک لوبیا سبز

شاید اصلی ترین عضو تهیه خوراک لوبیا سبز! به سراغ لوبیا‌ها رفته آن‌ها را به خوبی پاک کنید. سپس شسته و در یک آبکش قرار دهید. در این غذا هرچه لوبیا‌ها در اندازه‌های یکسان و یکدست‌تر خرد شده باشند؛ ظاهر غذا بهتر می‌شود.

لوبیا‌های شما باید در اندازه‌های حدود دو سانتی متری و با یک چاقوی تیز خرد شده باشند. توجه داشته باشید که آب لوبیا‌ها به هیچ وجه نباید حین خرد کردن خارج شود.

تابه دیگری بردارید و در آن مقدار بسیار کمی روغن بریزید. بهتر است در این زمان شعله زیر تابه کمی زیاد باشد. سپس لوبیاهایی که خشک هستند را درون روغن بریزید و سرخ کنید.

نکته‌‌ای که در این بخش باید به آن اشاره کنیم این است که هرچه بیشتر سرخ کنید رنگ بهتری خواهید داشت. از طرف دیگر خواص لوبیا با سرخ کردن کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود. از این رو هر میزان که تمایل دارید لوبیاها را سرخ کنید.

زمانی که تفت دادن لوبیاها به پایان رسید آن‌ها را به خوراک خود بیفزایید. حال نوبت به افزودن ادویه‌ها می‌رسد. تمام ادویه‌ها را وابسته به مذاق خود به جز آبلیمو به غذا اضافه کنید.

در آخرین مرحله آبلیمو را اضافه کنید و اجازه دهید مواد حدود ۵ دقیقه با یکدیگر بپزند. سپس می‌توانید آن را با نان موردعلاقه خود نوش جان کنید.

مهم‌ترین نکات تهیه خوراک لوبیا سبز:

مهم‌ترین-نکات-تهیه-خوراک-لوبیا-سبز

خوراک لوبیا سبز بدون گوشت نیز معنی دار خواهد بود. شما می‌توانید گوشت درون این غذا را هر طور که تمایل دارید تغییر دهید. برای مثال استفاده از گوشت بوقلمون به جای گوشت گوسفندی طعم بسیار بهتری به غذا می‌دهد.

البته شما می‌توانید گوشت را نیز به طور کامل حذف کنید. این کار باعث می‌شود این غذا مناسب افراد گیاه خوار نیز باشد. از سوی دیگر مرغ نیز گزینه خوبی برای استفاده در این خوراک می‌باشد.

رب گوجه تاثیر به سزایی در طعم خوراک شما دارد. اگر از رب گوجه‌های خانگی استفاده می‌کنید باید نمک آن را به اندازه متناسب با رب خود اضافه کنید. برخی رب گوجه‌های خانگی کمی شور‌تر از دیگران هستند.

به جای رب گوجه در اکثر خوراک‌ها می‌توان از خود گوجه فرنگی نیز استفاده کرد. حتی می‌توان در فصول سرد سال گوجه‌ها را فریز شده استفاده کرد.

یکی از نکاتی که می‌تواند غذای شما را جا افتاده‌تر کند این است که قبل از اضافه کردن رب گوجه لوبیاها را به گوشت اضافه کنید. این کار اجازه پخت بیشتری به لوبیا‌ها می‌دهد.

شما می‌توانید قبل از سرخ کردن رب گوجه آن را به ادویه‌های دلخواه آغشته کنید. سپس رب را سرخ کنید. توجه داشته باشید که با این کار رب شما بسیار سریعتر سرخ می‌شود.

آبلیمو در این غذا نیز از اهمیت به سزایی برخوردار است. با توجه به میزان ترشی آبلیمو و ذائقه خود می‌توانید میزان آن را تغییر دهید. بهتر است آبلیمو در پنج دقیقه انتهایی تهیه خوراک لوبیا شما به آن افزوده شود. چرا که اگر حرارت بیشتری ببیند تلخ می‌شود.

از جمله افزودنی­های مجاز این خوراک:

طرز تهیه خوراک لوبیا سبز

یکی دیگر از موادی که می‌توانید در تهیه این خوراک خوشمزه استفاده کنید هویج است. هویج با رنگ نارنجی شادی که دارد ظاهر غذای شما را زیبا می‌کند. البته توجه کنید که با اضافه کردن هویج غذا کمی شیرین‌تر می‌شود.

شما می‌توانید مقداری لپه نیز در این غذا بریزید. در برخی از نقاط ایران حتی از لپه‌های محلی استفاده می‌کنند. ۱۵۰ گرم لپه برای این مقدار مواد کافی است. بهتر است لپه‌های نفخ گیری شده قبل از رب به گوشت افزوده شود تا به خوبی بپزد.

سیب زمینی نیز از گیاهانی است که استفاده از آن در این خوراک رواج دارد. شما می‌توانید سیب زمینی‌های نگینی شده را حدود ۱۵ دقیقه قبل از افزودن رب به غذا اضافه کنید. رب باعث سفت شدن سیب زمینی می‌شود. بنابراین باید پس از پخت سیب زمینی آن را بیفزایید.

تهیه خوراک لوبیا سبز در منزل باب میل بسیاری از ماست. چرا که شاید یک ساعت هم زمان نگیرد. از این روست که بانوان خانه دار همیشه وبسایت خورستان را دنبال می‌کنند. چون غذاهای ساده، خوشمزه، سریع و زیبا را به آن‌ها آموزش می‌دهد!

تهیه خوراک لوبیا سبز در منزل باعث دورهم جمع شدن اعضای خانواده می‌شود. اصلاً هدف وجود آشپزخانه و شناخته شدن آن به عنوان قلب ساختمانی خانه نیز همین است. این خوراک باب میل اکثر افراد می‌باشد.

از سوی دیگر با توجه به مقادیر بالایی فیبر که درون این خوراک دیده می‌شود؛ می‌توان آن را یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن دانست.

این خوراک یکی از غذاهایی است که در دوران کرونا می‌تواند به سیستم ایمنی شما نیز کمک شایانی کند. چرا که سیر و پیاز دارد. در ثانی وجود لوبیا سبز مواد مغذی بدن شما را به طور عالی تامین می‌کند.

خوراک لوبیا سبز انعطاف پذیری بالایی نیز دارد. این یعنی شما می‌توانید مقادیر مواد اولیه و یا حتی نوع آن‌ها را نیز تغییر دهید. بدون اینکه در اصل غذا دخل و تصرفی صورت گرفته باشد.

در این خوراک از گوشت نیز استفاده شده است که شما می‌توانید آن را هم حذف کنید. البته اگر نظر ما را بخواهید؛ خوراک لوبیا سبز با گوشت بوقلمون محشر می‌شود!

در تهیه این خوراک می‌توان از لپه، هویج یا حتی فلفل دلمه‌ای نیز استفاده کنید. دقیقاً به همین دلیل است که می‌گوییم خوراک لوبیاسبز از جمله غذاهایی است که انعطاف در آن موج می‌زند.

از سوی دیگر این خوراک زمان زیادی نیز از شما نمی‌گیرد. در صورتی که تمام مواد آن خرد شده باشند حتی کمتر از سی دقیقه نیز می‌توان این غذا را تهیه کرد. البته توجه داشته باشید که استفاده از زودپز می‌تواند زمان شما را به شدت حفظ کند.

این غذا را می‌توان در کنار مواد مختلفی میل کرد. از برنج و نان گرفته تا ترشی‌های گوناگون. توجه داشته باشید که بهتر است همراه این غذا لبنیات میل نکنید. چرا که میزان جذب مواد مغذی این خوراک خوشمزه را به شدت کاهش می‌دهد.
اگر شما نیز با دهان آب افتاده در حال خواندن هستید؛ توصیه می‌کنم سریع‌تر به سراغ آشپزخانه بروید. این خوراک را تهیه کنید و تصویر آن را برای خورستانی‌ها بفرستید. منتظر تصاویر سفره‌های زیبای شما هستیم.

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط