صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه آش دوغ اردبیل با همه نکات

طرز تهیه آش دوغ اردبیل با همه نکات

یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی، آش دوغ است. کمتر بانوی ایرانی است که طرز تهیه آش دوغ اردبیل و به طور کلی آش دوغ ایرانی را نداند. از این رو خورستان امروز با این دستور پخت به سراغ شما آمده است.

آش دوغ از خوراک‌های سنتی ایرانی است که در هر کدام از بخش‌های ایران به روش خاص خود آن منطقه طبخ می‌شود. برای مثال در استان فارس آش دوغ‌هایی پخته می‌شود که با طرز تهیه آش دوغ همدان متفاوت است.

این آش در هر منطقه با سبزی‌های خاص آن منطقه طبخ می‌شود. اما به طور معمول می‌توان در آن تره و آویشن را دید. همچنین سبزی‌های کوهی نیز در این آش جایگاه ویژه‌‌ای دارند.

ادویه های متنوعی را نیز می توانید در این آش استفاده کنید. از نمک و فلفل معمولی گرفته تا تره کوهی های خاص می توان در این آش دوغ استفاده کرد.

آش دوغ

مواد لازم تهیه آش دوغ

دوغ دو لیتر

نخود ۲۰۰ گرم

سبزی آش ۷۵۰ گرم

برنج یک پیمانه

سیر و نعنا داغ به ترتیب یک و دو قاشق غذاخوری

پیاز داغ دو قاشق غذاخوری

نمک و فلفل سیاه به میزان کافی

طرز تهیه آش دوغ

همیشه و در تمام آش‌ها بهتر است حبوبات را یک شب قبل بخیسانید. این کار موجب دفع نفخ آن‌ها و طبخ بهترشان می‌شود. درباره آش دوغ نیز همینطور است. بهتر است یک شب قبل نخود‌ها را خیسانده و چند بار آب آن‌ها را تعویض کنید.

پس از این مرحله نوبت به پخت نخود‌ها می‌رسد. بهتر است این کار را در یک قابلمه روحی انجام دهید. هنگام پخت نخودها نیز بهتر است یک لیوان بیشتر از حالت معمول آب به آن‌ها بیفزایید. از استفاده از زودپز نیز بپرهیزید.

زمانی که نخود‌ها به طور کامل پخت نوبت به نمک می‌رسد. نمک را به همراه دو لیوان آب اجازه دهید به جوش آید. این کار را به منظور آماده کردن برنج انجام می‌دهیم.

برنج را به حالت عادی آماده کنید. البته بهتر است کمی بیشتر از حالت عادی اجازه دهید برنج درون قابلمه آماده شود. سپس برنج را به نخود‌ها بیفزایید.

سبزی آش‌ها را در این مرحله آماده کنید. سبزی آش شامل شوید و جعفری به میزان یکسان است. بهتر است سبزی‌ها را خودتان پاک کرده و بشویید و به صورت ریز خرد کنید. سپس سبزی‌ها را به قابلمه نخود و برنج اضافه کنید.

در صورتی که می‌خواهید غذا به رنگ زیبایی برسید؛ بهتر است قبل از افزودن سبزی‌ها کمی نمک به آش دوغ بیفزایید. تهیه آش دوغ با سبزی‌های دیگری نیز ممکن است.

اجازه دهید حدود سی دقیقه سبزی‌ها با مواد دیگر بپزد. در این حین در صورتی که نیاز به افزودن آب بود؛ مضایقه نکنید. همچنین از گذاشتن درب قابلمه هنگام پخت خودداری کنید.

زمانی که سبزی‌ها به طور کامل پخت نوبت به افزودن دوغ می‌رسد. بهتر است اجازه دهید سبزی‌ها کمی بیشتر نیز بپزد. بنابراین نگران زمان پخت سبزی‌ها نباشید.

در صورتی که از دوغ معمولی و گازدار در تهیه آش دوغ استفاده کنید نباید انتظار آش دوغ اصیلی داشته باشید. بنابراین بهتر است دوغ محلی کامل خریداری و استفاده کنید.

دوغ را به صورت آرام آرام و با طمعنینه به مواد بیفزایید. همچنین هنگام افزودن دوغ، مواد را هم بزنید. در این حالت قوام مواد شما بیشتر شده و ته نمی گیرد.

زمانی که دوغ را به مواد افزودید باز هم نباید درب قابلمه را بگذارید. چرا که امکان بریدن دوغ و از بین رفتن زحمتی که برای تهیه آش دوغ کشیده‌‌اید هست.

در این مرحله باید اجازه دهید حدود پانزده دقیقه به طور کامل مواد بپزند. البته توجه کنید که طی این زمان باید شعله کم بوده و خودتان نیز مراقبت کنید. چرا که امکان دارد دوغ ببرد.

حالا زمان آن است که از پیاز داغ، نعنا داغ و سیر داغ برای تزئین استفاده کنید. بهتر است پیاز داغ‌های ترد و مواد را برای تزئین زمانی که آش دوغ به خوبی سرد شد بیفزایید.

طرز تهیه آش دوغ

نکات تهیه آش دوغ

در برخی شهر‌ها آش دوغ را به همراه گوشت می‌پزند. در صورتی که می‌خواهید در این دستور گوشت را بیفزایید؛ باید حدود ۲۵۰ تا ۴۰۰ گرم گوشت گوسفندی داشته باشید.

در دستور نیز ابتدا باید گوشت‌ها را به همراه مقداری پیاز، اگر در منزل داشتید سیر و مقداری زردچوبه بپزید. پس از پخت نیز لازم است آن را ریش کنید.

سپس قبل از افزودن دوغ گوشت را به دستور تهیه آش دوغ، گوشت‌ها را بیفزایید. توجه داشته باشید که نباید نمک به گوشت بیفزایید. چرا که هم آش و هم گوشت‌ها را سفت می‌کند.

توجه داشته باشید که بهتر است سبزی‌هایی که استفاده می‌کنید در منزل تهیه شوند. چرا که در این حالت علاوه بر اینکه سلامت آن‌ها بیشتر می‌شود؛ آش خوش مزه‌تری نیز خواهید داشت.

همچنین رنگ سبزی‌ها بهتر حفظ می‌شود. دقت داشته باشید که زمانی که می‌خواهید سبزی‌ها خرد کنید بهتر است از یک چاقو تیز و سرامیکی استفاده کنید تا احتمال سیاه شدن سبزی‌ها کمتر شود.

این آش برای قوام باید به خوبی بپزد. اما هنگام پخت باید به خوبی باید دقت داشته باشید. ابن آش به سرعت ته گرفته و دوغ آن می‌برد.

در تهیه آش دوغ می‌توان مواد دیگری را نیز افزود. برای مثال برخی پوره کلم را نیز به این آش می‌افزایند. همچنین می‌توانید از مواد صیفی همچون هویج نیز در این آش بریزید.

نکات تهیه آش دوغ

اصلی ترین نکات تهیه آش دوغ

با توجه به اینکه این غذا جزء دسته آش و سوپ می‌باشد؛ باید کمی میزان آب آن زیاد باشد. بنابراین در هر مرحله از پخت می‌توانید آب بیفزایید. توصیه می‌شود از آب جوشیده استفاده کنید که البته این میزان به دوغ شما و کیفیت آن نیز بستگی دارد.

به طور کلی دوغ مناسب این غذا، دوغی است که کمی ترش شده باشد. البته این هم بستگی به ذائقه شما دارد. از سوی دیگر اگر از دوغ‌های ترش استفاده می‌کنید؛ آش ترش‌تر و با قوام بیشتری خواهید داشت.

در صورتی که از دوغ محلی استفاده نمی‌کنید؛ می‌توانید کمی ماست را با دوغ ترکیب کنید تا قوام بیشتری به دست آید. این کار در صورتی است که ماست و دوغ شما همسانی داشته باشد.

تهیه آش دوغ در ایران از دیرباز مطرح بوده است. شما می‌توانید دستور تهیه این آش را در خورستان بیاموزید. در رستوران‌هایی که این سایت به شما معرفی می‌کند نیز می‌توانید این غذا را میل کنید.

دیدگاه ها