صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه هویج پلو ساده با مرغ

طرز تهیه هویج پلو ساده با مرغ

هویج پلو غذایی ساده، خوشمزه و در عین حال کمی شیرین است. این غذا می‌تواند شاهکار مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی شما باشد. این غذا یکی از محبوب‌ترین و خانگی‌ترین غذاهای ایرانی به شمار می‌رود. از این جهت این پلو را می‌توانید همین امروز نیز طبخ کرده و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید.

مواد لازم هویج پلو ساده با مرغ

·         پنج عدد هویج متوسط

·         پنج پیمانه برنج

·         شکر یک پیمانه

·         زعفران دم کرده سه قاشق غذاخوری

·         ادویه و نمک به میزان لازم

·         خلال بادام و پسته به میزان لازم

·         مرغ به میزان لازم

طرز تهیه هویج پلو ساده با مرغ

در اولین گام برنج را حدود یک ساعت قبل از پخت بپزید. خردکردن هویج‌ها به صورت خلالی را نیز می‌توانید در این زمان انجام دهید.

آب و شکر را روی اجاق با شعله کم بگذارید تا شکر در آب حل شود. زمانی که ترکیب آب و شکر به جوش آمد؛ هویج‌ها را اضافه کنید. در این زمان می‌توانید عسل را به منظور زیبایی و استفاده کمتر از شکر بیفزایید.

اجازه دهید هویج‌ها کمی بپزد. به اندازه‌‌ای که هویج‌ها نرم شده ولی شکل آن‌ها از بین نرود. بلافاصله پس از پخت بهتر است هویج‌ها را از شربت جدا کنید.

 آماده سازی برنج خوش عطر

در این زمان است که می‌توانید برنج را در آب و نمک بپزید. تا زمانی که برنج نرم شود این کار را ادامه دهید. البته توجه داشته باشید برنج وا نرود.

زمانی که برنج آماده دم کردن شد؛ هویج‌ها را به صورت لایه لایه در برنج بیفزایید. یک پارچه متقال را به عنوان دم کنی روی درب قابلمه بکشید و برنج را دم کنید. این کار موجب می‌شود آب اضافه هویج پلو گرفته شود.

تعیین دمای برنج با توجه به ذائقه شما صورت می‌گیرد. در صورتی که از ابتدا شعله کم باشد؛ برنج نرم‌تر می‌شود. در صورتی که شعله تا انتها زیاد باشد؛ ته دیگ تیره‌تر و برنج کمی سفت‌تر می‌ماند. در صورتی که نیمی از زمان شعله زیاد و نیمی از آن کم باشد؛ ته دیگ طلایی رنگ و برنج با توجه به نوع قابلمه دم می‌کشد.

پس از دم کردن برنج به سراغ خلال پسته و بادام بروید. آن‌ها را کمی تفت دهید. اگر هنگام تفت دادن کمی عسل به خلال‌ها بیفزایید؛ چهره خلال‌ها هنگام سرو هویج پلوی بهتری خواهید داشت.

پس از دم کشیدن برنج خلال‌ها را در کنار آن سرو کنید. البته می‌توانید هویج‌ها را نیز به جای اینکه در میان برنج بگذارید؛ در کنار برنج‌ها سرو کنید. توجه کنید در این حالت هویج‌ها کمی سفت‌تر خواهند بود.

هویج پلو در ذات خود غذایی شیرین است. به منظور افزودن شیرینی آن می‌توانید کمی از شربت را پس از آماده شدن روی آن بریزید. همچنین اگر برنج بخار نداد؛ می‌توانید از این شربت روی آن ریخته و دوباره درب و دم کنی را بگذارید.

مرغ و گوشت کجای دستور هستند؟

استفاده از مرغ در این غذا اجباری نیست. شما می‌توانید مرغ را به صورت مجلسی بپزید و در کنار این مخلوط آن را سرو کنید. همچنین می‌توان مرغ را ریش ریش کرده و در کنار مخلوط هویج‌ها بیفزایید.

طرز تهیه هویج پلو

نکاتی درباره مواد اولیه هویج پلو

این غذا بهتر است با استفاده از هویج‌های فرنگی طعم و رنگ بهتری دارد. این نوع هویج از نظر رنگ زمان پخت بهتر است.
در کنار این مواد اولیه به منظور رنگ بهتر و استفاده کمتر از شکر می‌توان از یک قاشق غذاخوری عسل استفاده کرد. از سوی دیگر استفاده از عسل می‌تواند خواص هویج پلو شما را بهبود بخشد.

اگر می‌خواهید زعفران شما بهترین رنگ و طعم را به غذا بدهد؛ توصیه می‌شود آن را با یخ دم کنید. این کار سرعت واکنش را بیشتر و طعم و عطر را بهبود می‌بخشد.

در این غذا بهتر است از فلفل استفاده نکنید. استفاده از فلفل دلمه‌‌ای می‌تواند رنگ این غذا را بهبود دهد به شرطی که این ماده زمان زیادی نپزد.

زیره پودر شده یکی از مواد اولیه‌‌ای است که می‌تواند بهترین طعم را به غذای شما بدهد. از سوی دیگر این ماده بازهم به بهبود خواص هویج پلو کمک می‌کند.

اگر برای یک میهمانی این غذا را آماده کرده‌‌اید می‌توانید مقداری زرشک نیز بیفزایید. به این صورت که ابتدا مقداری روغن را در یک ظرف گرم کنید. زمانی که روغن داغ شد می‌توانید کمی شکر بیفزایید اما در این صورت غذا بیش از اندازه شیرین می‌شود.

پس از افزودن شکر یا ماده طبیعی جایگزین آن عسل، می‌توانید زرشک‌ها را بیفزایید. کمی تفت دهید و زرشک‌ها را از روغن جدا کنید. سپس از ظاهر زیبا و طعم فوق العاده‌‌ای که به هویج پلو می‌دهد لذت ببرید.

بسیاری از رب انار به منظور ملس شدن طعم هویج پلو استفاده می‌کنند. این کار را با احتیاط و با توجه به ذائقه افراد انجام دهید.

روغن کرمانشاهی، کره طبیعی و برنج ایرانی بهترین پیشنهاداتی است که می‌توان درباره مواد اولیه این غذا ارائه کرد.

خلال پرتغال و نارنج یکی از مواردی است که می‌تواند عطر خوبی به غذا دهد. البته به شرطی که تلخی آن‌ها را به خوبی گرفته باشید.

ریز‌ترین نکات هویج پلو

اگر نمی‌توانید از مرغ استفاده کنید؛ استفاده از سویا، گوشت چرخ کرده یا گوشت تکه‌‌ای بره نیز می‌توانید استفاده کنید.

اینکه از کدام بخش مرغ استفاده کنید کاملاً وابسته به سلیقه شماست. البته بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از سینه مرغ استفاده کنند. نکته‌‌ای که باید رعایت کنید این است که بهتر است پوست مرغ را حتماً بگیرید.

جدا کردن پوست مرغ فواید بسیاری دارد. پوست مرغ بهترین مکان برای تجمع هورمون‌ها است. بخش بزرگی از بوی نامطبوع مرغ نیز مربوط به همین بخش است.

در صورتی که از گوشت قرمز استفاده می‌کنید زمان کافی برای پخت را کمی افزایش دهید. البته بهتر است زمان کافی به منظور طعم دار کردن گوشت نیز در نظر داشته باشید.

نکات مربوط به شیره و شیرینی هویج پلو

هویج پلو اگر دارای شیره باشد و شیره را روی آن ریخته باشید؛ ته دیگ سریع‌تری خواهید داشت. بنابراین توصیه می‌شود در این زمان شعله را کم کنید.

هویج پلو را می‌توان در در هر وعده‌‌ای استفاده کرد. البته با توجه به میزان شکر بهتر است برای سحر استفاده نشود زیرا تشنگی را افزایش می‌دهد.

در استفاده این غذا برای میهمانان دقت کافی به خرج دهید. میزان شیرین شدن غذا کاملاً وابسته به ذائقه میهمانان می‌باشد.

ته دیگ هویچ پلو را می‌توان هر چیزی گذاشت. اما اگر برای میهمان است؛ می‌توانید آن را به صورت ته چین آماده کنید.

برای خلال کردن هویج می‌توانید از بخش بزرگ رنده نیز استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که در این صورت زمان پخت آن‌ها کمتر می‌شود. توجه کنید که در این صورت باید هویج را کمی تفت دهید سپس به شیره بیفزایید.

هویچ پلو یکی از خوش عطر‌ترین غذاهای کاملاً ایرانی است. این غذا را با دستور تهیه‌های متفاوت می‌توانید تهیه کنید. البته توجه داشته باشید این غذا را بدون گوشت نیز می‌توان درست کرد.

هویج پلو

دیدگاه ها