صفحه نخست > راهنمای آشپزی > راز و رمزهای تهیه سالاد الویه پرطرفدار روسی

راز و رمزهای تهیه سالاد الویه پرطرفدار روسی

اگر به بنده بگویید غذایی را نام ببر که همه آن را دوست داشته باشند؛ قطعاً جواب می‌دهم سالاد الویه. طرز تهیه سالاد الویه آن قدر در میان ایرانیان مشهور است که هر بانویی آن را می‌داند. اما نکته مهم این است که بهترین سالاد الویه را می‌توانید با خورستان و دستور تهیه‌های آن میل کنید.

به روسیه که بروید آن را با نام (Салат Оливье) می‌خوانند. در خیابان‌های اروپا که قدم بزنید اگر این غذا را بخواهید باید با نام سالاد روسی آن را بخوانیددر سده نوزدهم میلادی بود که ایده یک سالاد بین المللی عالی به ذهن یک نفر به نام لوسین الیویه رسید. لوسین آشپز فرانسوی، بلژیکی تبار بود که در رستوران ارمیتاژ فعالیت می‌کرد. این غذا از آن زمان تا امروز به کشورهای زیادی سفر کرده است. اما هنوز هم همچون گذشته در روسیه یک غذای ملی به حساب می‌آید. چرا که در شب سال نو در روسیه و کشورهایی که پس از شوروی به وجود آمدند؛ این غذا میل می‌شود. این سالاد خوشمزه که در دسته غذاهای سرد جای می‌گیرد؛ جایگاه خاصی در میان ایرانیان دارد. از این رو بیایید بدون مقدمه چینی بیشتر، به سراغ مواد اولیه و طرز تهیه سالاد الویه برویم...

مواد اولیه سالاد الویه:

مواد-اولیه-سالاد-الویه

 

  • سیب زمینی ۸۰۰ گرم
  • تخم مرغ آب پز ۴ عدد
  • خیارشور ۳۰۰ گرم
  • نخود سبز نیمی از قوطی کنسرو
  • آب لیمو چهار تا شش قاشق غذاخوری
  • سینه مرغ یک عدد
  • روغن زیتون دو الی سه قاشق غذاخوری
  • سس مایونز ۲۵۰ گرم
  • پیاز یک عدد
  • نمک و فلفل به میزان لازم

طرز تهیه سالاد الویه:

طرز-تهیه-سالاد-الویه

در اولین گام باید به آماده کردن سینه مرغ بپردازید. برای این کار کافی است پیاز را به صورت درشت خرد کرده و یا حلقه حلقه کنید. سپس کمی اجازه دهید بدون روغن روی شعله بماند. تنها به این اندازه که آب میان بافتی پیاز تبخیر شود.

سپس کمی روغن سرخ کردنی به پیاز‌ها بیفزایید و سپس اجازه دهید به خوبی سرخ شوند. حالا نوبت به افزودن سینه مرغ می‌رسد. زمانی که سینه مرغ را افزودید شعله را کاهش دهید و درب تابه را بگذارید. حال اجازه دهید سینه مرغ به خوبی بپزد.

برای داشتن یک سالاد الویه عالی بهتر است از سیب زمینی‌های ریز استفاده کنید. سیب زمینی‌ها را به خوبی بشویید و در یک قابلمه بپزید.

نخود سبزها را آماده کنید!

نخود-سبزها-را-آماده-کنید

حال اگر از نخود سبز‌های فله‌‌ای استفاده می‌کنید آن‌ها را درون یک ظرف ریخته بشویید. سپس اجازه دهید حدود ۱۵ دقیقه با شعله متوسط بپزند. می‌توانید تخم مرغ‌ها را نیز در کنار نخود سبزها بپزید. در صورتی هم که برای تهیه سالاد الویه خود از نخود سبزهای کنسرو شده استفاده می‌کنید نیز باید آن‌ها را بپزید. با این تفاوت که زمان کمتری برای پخت آن‌ها نیاز است. این زمان وابسته به مارک کنسرو است. به طور کلی زمانی که نخود‌ها نرم شدند پخته اند. اگر زمانی که میان انگشتانتان یکی از نخود‌ها را بفشارید به صورت دانه‌‌ای در آمد یعنی بازهم لازم است بپزند. حال به سراغ خرد کردن خیارشورها بروید. آن‌ها را به صورت نگینی و با یک چاقوی تیز خرد کنید. هرچه خیارشورهای یک اندازه‌تری داشته باشید؛ سالاد الویه زیباتری خواهید داشت. سیب زمینی‌ها را رنده کنید. البته می‌توانید آن‌ها را درون چرخ گوشت نیز بریزید. توجه داشته باشید که برای تهیه سالاد الویه عالی باید زمانی این کار را انجام دهید که سیب زمینی‌ها گرم باشند. تخم مرغ‌ها را نیز به همین روش آماده کنید. سپس آن‌ها را به سیب زمینی‌ها بیفزایید. حال سیب زمینی و تخم مرغ‌ها را حدود بیست دقیقه در یخچال قرار دهید. این کار یکی از ترفندهای تهیه سالاد الویه عالی می‌باشد. حال به سراغ سینه مرغ بروید. اگر مرغ به خوبی نرم شده است به این معنی است که سینه مرغ شما پخته شده است. بهتر است مرغ را از ظرفی که پیاز درون آن است خارج کنید و اجازه دهید کمی خنک شود. سپس مرغ‌ها را ریش ریش کنید. این کار را می‌توانید با استفاده از دو چنگال غذاخوری انجام دهید. هرچه مرغ‌ها به صورت ریز‌تری ریش شوند بهتر است.

در آخرین مراحل تهیه سالاد الویه:

سیب زمینی و تخم مرغ‌ها را از یخچال خارج کرده و مواد دیگر همچون خیارشورها را به آن‌ها بیفزایید. سپس سس مایونز را به مواد اضافه کنید. اگر احساس کردید که مواد کمی سفت شده‌‌اند؛ می‌توانید مقدار کمی آب به سالاد الویه خود بیفزایید. نمک و فلفل را می‌توانید در این مرحله طرز تهیه سالاد الویه اضافه کنید. در آخرین مرحله نیز باید حدود یک ساعت تمامی مواد را یخچال نگه دارید. سپس در نهایت زمانی که سالاد الویه را خارج کردید می‌توانید آن را تزئین کرده و سرو کنید.

موادی که می‌توان به سالاد الویه افزود:

موادی-که-می‌توان-افزود

  • سیر:

سیر یکی از بهترین افزودنی‌هایی است که می‌توانید به سالاد الویه بیفزایید. سیر به از بین بردن بوی بد سینه مرغ کمک شایانی می‌کند. از طرف دیگر دارای آنتی اکسیدان‌هایی است که برای بدن بسیار مفید می‌باشند.

  • هویج:

هویج با توجه به میزان آن می‌تواند طعم دهندگی کند. اما توجه داشته باشید که می‌توانید هویج را بدون اینکه طعم سالاد الویه شما را شیرین کند داشته باشید. برای این کار کافی است آن را به همراه سینه مرغ بپزید.

به طور کلی هر زمان و در هر غذایی که نیاز به مرغ داشت می‌توانید آن را با هویج بپزید. این کار به از بین بردن هورمون‌هایی که درون گوشت مرغ وجود دارد کمک شایانی می‌کند. همچنین شما می‌توانید پس از پخت مرغ آن را در غذا نریزید.

  • جعفری:

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای افزودن سالاد الویه جعفری می‌باشد. توجه داشته باشید که عطر جعفری می‌تواند در این غذا معجزه کند. البته در صورتی که جعفری‌ها را به خوبی ساتوری کرده باشید.

  • ماست:

اگر می‌خواهید یک سالاد الویه رژیمی داشته باشید از ماست استفاده کنید. ماست کم چرب معمولی یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار می‌باشد. برای این منظور می‌توانید ماست‌ها را با سس مایونز مخلوط کنید. ماست و سس مایونز به صورت نصف نصف باید استفاده شوند.

  • سوسیس و کالباس:

با توجه به اینکه مرغ امروز کمی گران شده و به دست نمی‌آید؛ سوسیس کالباس بهترین انتخاب برای این غذا می‌باشند. شما می‌توانید آن‌ها را به صورت نگینی خرد کرده و به مواد اضافه کنید.

بهترین نکات تهیه سالاد الویه:

بهترین-نکات-تهیه-سالاد-الویه

یکی از اصلی‌ترین نکات مربوط به خیارشورها شستن و آب کش کردن آن‌ها می‌باشد. بهتر است پس از خرد کردن خیارشورها آن‌ها را درون آبکش بریزید. این کار به آب نینداختن سالاد الویه شما کمک شایانی می‌کند.

اگر می‌خواهید بوی خامی نخودسبزها را بگیرید می‌توانید قبل از اینکه آن‌ها را بپزید مقداری تفت دهید. توجه داشته باشید که می‌توانید مقداری روغن زیتون نیز به نخود سبزها پس از پخته شدن بیفزایید.

یکی از بهترین کارهایی که موجب می‌شود سالاد الویه خوش طعمی داشته باشید این است که سس را به صورت جداگانه آماده کنید. سپس سس را به سیب زمینی‌ها بیفزایید.

ادویه‌ها و ماست را می‌توانید با سس مایونز ترکیب کرده و سپس به سیب زمینی‌ها اضافه کنید. بهترین فلفلی که می‌توانید برای سالاد الویه استفاده کنید؛ فلفل سیاه می‌باشد.

اگر پس از تهیه سالاد الویه احساس کردید کمی بیش از اندازه شور شده است باید کمی مقدار سس را بیشتر کنید. البته شور شدن سالاد به دلیل خیارشورهایی است که به خوبی شسته نشده اند. توجه داشته باشید که خیارشور به چه اندازه شور است تا به همان میزان نمک را تنظیم کنید.

سالاد الویه قالبی:

سالاد-الویه-قالبی

اگر می‌خواهید سالاد الویه شما به صورت قالبی باشد؛ باید توجه داشته باشید که سالاد شما کمی سفت‌تر باشد. از این رو بهتر است آب خیارشورها را گرفته و آبی به مواد نیفزایید.

همچنین بهتر است زمانی که سالاد را در قالب ریختید؛ حدود ده دقیقه آن را در فریزر قرار دهید. سپس حدود یک ساعت در یخچال قرار دهید. با این کار به خوبی سالاد شبیه به قالب شما خواهد شد.

به منظور اینکه سالاد شما به قالب نچسبد می‌توانید یک کیسه فریزر را در کف قالب پهن کنید. سپس زمانی که می‌خواهید سالاد را از قالب خارج کنید کیسه را به جای قالب بردارید.

تهیه سالاد الویه مجلسی یکی از دستورهایی است که هر بانوی خانه داری باید بداند. از همین رو خورستانبه شما در یادگیری این دستور کمک می‌کند. اما شما نیز می‌توانید تصاویر سفره‌های زیبای خود را برای ما ارسال کرده و یا نظراتتان را در رابطه با این دستور با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه سالاد کلم سفید خوشمزه

طرز تهیه سالاد کلم سفید خوشمزه

سالاد کلم بدون کلم‌های خرد شده معنی ندارد. حتی این سالاد با سس‌های متفاوت تهیه می‌شود. اما همانطور که از نام آن پیداست نیازمند به کلم است. کلم هم که یکی از مقوی‌ترین موادغذایی است که...

طرز تهیه سالاد ماکارونی مجلسی

طرز تهیه سالاد ماکارونی مجلسی

ماکارونی یکی از غذاهایی بود که به سرعت میان کشورها و مردم گوناگون طرفدار یافت. یکی از مهمترین دلایل آن نیز طرز تهیه های مختلفی بود که می توانست داشته باشد. طرز تهیه سالاد ماکارونی یکی از همین...

طرز تهیه سالاد اندونزی پرطرفدار خوشمزه

طرز تهیه سالاد اندونزی پرطرفدار خوشمزه

سالاد اندونزی یکی از غذاهایی است که امروز در اکثر فست فودهای کشور سرو می‌شود. شما می‌توانید این سالاد فوق العاده را با بهترین مواد در خانه نیز تهیه کنید. صد البته که در این صورت...

داستان وطرز تهیه سالاد شیرازی عالی

داستان وطرز تهیه سالاد شیرازی عالی

سالاد شیرازی یکی از محبوب ‌ترین سالادهایی است که در ایران رواج دارد. این سالاد که در دنیا نشان ایرانی بودن دارد؛ امروز در خورستان آموزش و سرو می‌شود.

سالاد شیرازی...

برچسب های مرتبط