صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی + نکات کلیدی تهیه ترشی

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی + نکات کلیدی تهیه ترشی

ترشی از دیرباز در خاورمیانه و آسیای شرقی طرفداران بسیاری داشته است. ترشی مخلوط یکی از انواع ترشی می باشد که قدمت زیادی دارد البته این ترشی دستور العمل تهیه خاصی ندارد. اما آنچه بر همگان روشن است؛ خوش طعم و خاص بودن این ترشی می‌باشد. اگر شما هم طرفدار دو آتیشه ترشی مخلوط هستید؛ تا انتها با خورستان همراه باشید تا به شما عزیزان طرز تهیه ترشی مخلوط را آموزش دهیم.

ترشی مخلوط

مواد اولیه تهیه ترشی مخلوط

گل کلم: ۲ کیلو

هویج: نیم کیلو

خیار: نیم کیلو

کرفس: نیم کیلو

بادمجان: ۸۰۰ کیلو

سیب زمینی ترشی: ۳۰۰ گرم

پیاز ریز: ۴۰۰ گرم

سیر: ۴۰۰ گرم

فلفل سبز: به مقدار لازم

سبزی ترشی شامل مرزه، شوید ترخون، نعنا و برگ کرفس: ۴۰۰ گرم

ادویه ترشی شامل زردچوبه، فلفل، گلپر و نمک: به مقدار لازم

سرکه قرمز: به مقدار کافی

موسیر: ۳۰۰ گرم

نعنا و شوید خشک: در صورت تمایل

طرز تهیه ترشی مخلوط

در اولین گام باید به سراغ گل کلم‌ها بروید. ته آن‌ها را جدا کرده و به اندازه‌های دلخواه خرد کنید. توجه داشته باشید که اگر آن‌ها را زیاد بزرگ خرد کنید؛ زمان و سرکه بیشتری باید صرف کنید.

یک تشت آب آماده کنید و گل کلم‌ها را درون آن بریزید. نیاز به نمک یا شوینده دیگری نیست. تنها کافی است حدود یک ساعت گل کلم‌ها در آب باقی بمانند. سپس آن‌ها را درون یک آبکش بریزید و اجازه دهید خشک شوند.

هویج‌ها را بردارید و در صورت دلخواه پوست بگیرید. سپس به اندازه دلخواه خرد کنید. حتی بسیاری ترجیح می‌دهند هویج را با رنده درشت رنده کنند.

قسمت‌های سبز شده سیب زمینی‌ها را جدا کرده و خوب بشویید. به طوری که دیگر سیب زمینی‌ها گلی نباشند. چرا که باید آن‌ها را با پوست در تهیه ترشی مخلوط استفاده کنید.

کرفس‌ها را نیز پاک کرده و بشویید. انتهای کرفس‌ها مناسب استفاده در این ترشی نیست بنابراین آن‌ها را جدا کنید. ساقه و برگ‌های کرفس را نیز باید جداگانه بشویید.

خیار‌ها را نیز همچون دیگر مواد پوست گرفته و بشویید. سپس آن‌ها را روی پارچه‌‌ای تمیز قرار دهید تا آب اضافی جذب پارچه شود. سبزی‌ها، پیاز و سیر را نیز پوست گرفته و به اندازه دلخواه خرد کنید.

در این مرحله از تهیه ترشی مخلوط باید باید بادمجان‌ها را شسته و خرد کنید. حتی می‌توان بادمجان‌ها را پوست گرفته و خرد کنید. توجه داشته باشید که بادمجان‌ها نباید تلخی گیری شوند.

تمامی سبزیجات را با یکدیگر یک بار دیگر بشویید و روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا به خوبی خشک شوند. طی این زمان توجه داشته باشید که سبزی‌ها سیاه نشوند.

حال که سبزیجات خشک شده‌‌اند آن‌ها درون یک تشت بزرگ ریخته و تمامی ادویه‌ها را بیفزایید. حال آن‌ها را با استفاده از دست مخلوط کنید. بهتر است از دستانتان کمک بگیرید تا کفگیر و

به سراغ شیشه‌ها رفته و آن‌ها را به خوبی بشویید. در تهیه ترشی مخلوط می‌توان از دبه‌ها نیز استفاده کرد. آن‌ها باید خوب شسته و کاملاً خشک باشند.

در آخرین مرحله تهیه این ترشی باید مواد را به صورت لایه لایه درون شیشه‌ها بریزید. میان لایه‌ها می‌توان مقداری بادمجان و فلفل بریزید. برای این کار از فلفل سبز بریزید. سپس روی مواد را سرکه بریزید. سرکه باید به اندازه‌‌ای باشد که روی مواد را بپوشاند.

طرز تهیه ترشی مخلوط

نکات مهم تهیه ترشی مخلوط

بهتر است زمانی که بادمجان‌ها را خرد کرده و شستید درون یک قابلمه بریزید. مقداری سرکه در قابلمه افزوده و کمی بپزید. نیازی نیست بادمجان‌ها به طور کامل بپزند. تنها تا جایی آن‌ها را بپزید که نرم شوند.

در این ترشی می‌توان از موسیر نیز استفاده کرد. برای این کار لازم است ابتدا موسیر‌های خشک شده را بشویید سپس آن‌ها را بخیسانید. بهتر است از آب سرد یا آب ولرم استفاده کنید. یک تا دو ساعت برای خیس خوردن موسیرها کافی است.

البته توجه داشته باشید که موسیرها نیز لازم است همچون دیگر مواد خشک شده و سپس به سبزیجات دیگر افزوده شوند. تمامی موادی که درون تهیه ترشی مخلوط استفاده می‌شود باید به خوبی خشک شوند.

اگر می‌خواهید ترشی‌ها کپک نزنند؛ باید مواد را به خوبی خشک کنید. بیشترین عامل کپک زدن ترشی مخلوط‌ها درست خشک نشدن گل کلم‌ها می‌باشد.

به منظور جلوگیری از شل شدن ترشی مخلوط‌ها باید به آن‌ها نمک بزنید. برای این میزان مواد حدود دو تا سه قاشق چایخوری نمک کافی است.

از برگ‌های کرفس نیز می‌توانید در این ترشی استفاده کنید. توجه داشته باشید که این برگ‌ها نیز باید به خوبی تمیز شده و خشک باشند. سپس در آخرین لایه روی ترشی‌ها قرار گیرند.

از ادویه‌های مختلف و سبزی‌های گوناگون می‌توانید در تهیه ترشی مخلوط استفاده کنید. برای مثال بهترین سبزی که به صورت خشک به این ترشی می‌افزایند؛ نعنا و شوید خشک می‌باشد. این دو سبزی عطر فوق العاده‌‌ای به ترشی شما می‌بخشند.

تمامی موادی که در این ترشی استفاده می‌شوند به جز گل کلم و سرکه قابل حذف شدن می‌باشند. به طور کلی تمامی ترشی‌ها دست شما را در استفاده از مواد باز گذاشته اند.

نکات ریز تکمیلی

تخم گیشنیز، سیاه دانه، پودر گلپر و زیره بهترین ادویه‌هایی است که می‌توان به این شیرینی بیفزایید. البته توجه داشته باشید که بهتر است در این ادویه از فلفل‌های پودر شده استفاده نکنید. بهترین فلفل برای این ترشی فلفل سبز تازه یا نخ شده می‌باشد.

بهتر است درب شیشه‌ها از نوع پلاستیکی باشد. اگر از دبه استفاده می‌کنید که دیگر شاهکار می‌شود! همچنین مکان نگهداری از ترشی‌ها بهتر است دور از نور خورشید و در جایی خشک و خنک باشد.

در تهیه ترشی مخلوط می‌توانید از کلم سفید و کلم قرمز استفاده کنید. در صورتی که کلم قرمز بریزید رنگ ترشی کمی صورتی رنگ می‌شود.

زمانی که تمام سبزیجات را با یکدیگر مخلوط کردید می‌توانید حدود ده دقیقه آن‌ها را بپزید. این کار موجب می‌شود ترشی شما سریع‌تر آماده شود. البته رنگ آن را نیز تیره‌تر می‌کند.

گل کلم‌ها به هیچ عنوان نباید جوشاند. چرا که رنگ آن‌ها تیره شده و نرم می‌شوند. حتی زمانی که می‌خواهید ترشی شما سریعتر آماده شود؛ نباید گل کلم‌ها را بپزید.

استفاده از سرکه‌های خانگی بهتر است. همچنین در صورتی که سرکه شما بسیار تیز است؛ می‌توانید آن را با مقداری آب رقیق کنید. البته توجه داشته باشید که با سرکه‌های تیز‌تر ترشی‌های خوشمزه‌تری هم می‌توان تهیه کرد. (کاملاً به ذائقه شما بستگی دارد.)

 

تهیه ترشی مخلوط یکی از روش‌های تهیه اصیل و ساده است که ابتدا در کشور‌های دیگر و سپس به صورت بومی سازی شده در ایران رایج است. اگر شما نیز این ترشی را انداختید؛ خوب است نظراتتان را با خورستان در میان بگذارید.

نکات تکمیلی ترشی مخلوط

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه ترشي هفت بيجار خونگی و خوشمزه

طرز تهیه ترشي هفت بيجار خونگی و خوشمزه

 ترشي هفت بيجار یکی از قدیمی ترین و رایج ترین انواع ترشی می باشد که در فصل پاییز و زمستان به عنوان چاشنی در کنار سفره های ما ایرانی ها قرار می گیرد.  پیشینه این ترشی پر طرفدار...

طرز تهیه مربا توت فرنگی و مهمترین نکات تهیه آن

طرز تهیه مربا توت فرنگی و مهمترین نکات تهیه آن

مربا توت فرنگی یکی از مرباهای پرطرفدار در سرتاسر جهان است که اکثر افراد آن را دوست دارند. این مربا را مانند بقیه مرباها، می توانید به عنوان صبحانه سرو کنید.

ادامه مطلب

طرز تهیه ترشی انبه خانگی و نکات آن

طرز تهیه ترشی انبه خانگی و نکات آن

 ترشی یکی از متنوع ترین چاشنی های کنار سفره مردمان خاورمیانه است. مهمترین فلسفه درست کردن ترشی در قدیم نگهداری طولانی مدت از تره بار بوده است. در آن روزگاران به دلیل نبود امکانات حال حاضر، جهت داشتن...

طرز تهیه مربای‌ به

طرز تهیه مربای‌ به

مربای به یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین مرباها است. در فصل پاییز و با عرضه شدن میوه به، مربای به پخته می شود. اگر بخواهید این مربا را یک سال...