صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه تاکو(غذای مکزیکی)

طرز تهیه تاکو(غذای مکزیکی)

اگر شما هم نمی‌دانید امروز چه غذایی درست کنید؛ این سایت متعلق به شماست! البته اگر به دنبال چیزهای جدید هم باشید! در واقع تهیه تاکو نیاز به یک آشپز حرفه‌‌ای ندارد. بنابراین شما می‌توانید به سادگی آن را در منزل تهیه کنید.

تاکو از دیروز تا امروز مهمان سفره‌های آمریکایی بوده است. چرا که زادگاه آن در بخش جنوبی قاره آمریکا و کشورهای آن حوزه می‌باشد. اما اگر دقیق‌تر به دنبال منبع تاکو می‌گردید؛ باید سری به مکزیک بزنیم. در این سفر با ما همراه باشید.

در سال‌های ابتدایی قرن هجدهم زمانی که به اروپا و آمریکا سفر می‌کردید چیزی جز جنگ‌های داخلی و کارگران توجه شما را جلب نمی‌کرد. اما همان سال‌ها زمینه پیشرفت امروز این کشورها را فراهم آورده است.

در قرن هجدهم میلادی بود که اولین ساندویچ‌ها برای کارگران تهیه شد. یکی از غذاهایی که امروز دنیا نمی‌تواند آن را به سادگی کنار بگذارد! اما به طور کلی اتفاقات بسیاری در این قرن افتاد که از حوصله این مقاله خارج است. اتفاقاتی که زمینه تغییرات شگرفی در غذای عموم مردم بوده است.

تاریخچه تهیه تاکو:

تاکو برای اولین بار در ابتدای قرن هجده میلادی در مکزیک زاده شد. این غذا برای کارگرانی بود که برای یافتن طلا به مکان‌های صعب العبور می‌رفتند.

در واقع تاکو در زبان مکزیکی به معنی ساندویچ می‌باشد. اما جالب است بدانید حدود هشتاد سال قبل اولین ساندویچ‌ها تهیه شدند! البته در فرهنگ لغت‌های مکزیک تاکو به معنی لقمه مکزیکی می‌باشد.

مهم‌ترین نکته‌‌ای که تاریخچه تاکو درباره آن می‌گوید نان تاکو است. این نان به کمک آرد ذرت در دو نوع تهیه می‌شود. اما در هر جا تاکوی مخصوص آن منطقه تهیه می‌شود.

این تنوع فوق العاده به دلیل توانایی ترکیب فوق العاده این غذا با موادغذایی گوناگون می‌باشد. به طوری که در بسیاری از مناطق از سبزی‌های محلی خود درون تاکو استفاده می‌کنند.

درست است که به طور دقیق نمی‌توان گفت اولین تاکو توسط چه کسی تولید شد؛ اما می‌دانیم اولین تاکو، تاکوی آسا دا کارن (carne asada taco) می‌باشد.

روزها و سال‌ها پیاپی هم گذشتند. تاکو نیز روز به روز بیشتر جای خود را در میان مردم مکزیک یافت. به طوری که امروز یکی از غذاهای ملی این کشور به شمار می‌رود.

البته تاکو نه تنها در میان مکزیکی‌ها، بلکه در میان تمام مردم دنیا از شهرت خاصی برخوردار می‌باشد. اگر شما هم مشتاق یادگرفتن تهیه این ساندویچ خوشمزه شدید؛ تا انتها با خورستان همراه بمانید.

مواد لازم تهیه تاکو:

مواد-لازم-تهیه-تاکو

تاکو از مواد مختلفی تشکیل شده است. اگر شما هم تمایل دارید یک تاکو با طعم مکزیکی میل کنید لازم است مواد لازم برای تهیه ادویه این ساندویچ را تهیه کنید.

مواد لازم ادویه تاکو:

مواد-لازم-ادویه- تاکو

  • پودر سیر و پرک فلفل قرمز هر کدام  2/1  قاشق چایخوری
  • پودر فلفل قرمز و پودر زیره سبز هر کدام 2/1  قاشق چایخوری
  • پودر فلفل سیاه یک قاشق چایخوری
  • پودر آویشن  2/1  قاشق چایخوری
  • پاپریکا 2/1  قاشق چایخوری
  • نمک یک قاشق چایخوری
  • گوشت گاو بدون چربی 455 گرم

تاکو یکی از ساندویچ‌هایی است که از نان محلی تهیه می‌شود. بنابراین باید مواد لازم تهیه نان تاکو را نیز در اختیار داشته باشید.

مواد لازم تهیه نان تاکو:

مواد-لازم-تهیه-نان-تاکو

  • آرد ذرت: 2/1 پیمانه
  • آرد گندم: 2/1  پیمانه
  • آب:3/1  پیمانه
  • روغن مایع:  1 و 2/1  ق غذاخوری
  • نمک: 4/1 ق چایخوری

تمام تاکوها درون خود موادی دارند که تفاوت آن‌ها در همین مواد گنجانده می‌شود. به طوری که تفاوت یک تاکوی خوشمزه و یک تاکوی ساده در این مواد است.

مواد لازم تهیه محتویات تاکو:

مواد-لازم-تهیه-محتویات-تاکو

  • ادویه تاکو: ۱و نیم ق غذاخوری
  • آب: ۱ پیمانه
  • پیاز: متوسط ۱عدد
  • روغن: ۳ قاشق غذاخوری
  • پورهٔ گوجه:2/1  پیمانه

 سس تاکو نیز یکی از مهم‌ترین بخش‌های تهیه این ساندویچ خوشمزه است. البته بخش بزرگی از این سس وابسته به سلیقه شماست.

مواد لازم تهیه سس تاکو:

مواد-لازم-تهیه-سس-تاکو

  • ماست:2/1 پیمانه
  • سس مایونز: ۲ قاشق غذاخوری
  • ارده: ۱ ق غذاخوری
  •  آبلیمو: ۱ ق غذاخوری
  • سیر: ۱ حبه (رنده شده)
  • نمک:2/1 ق چایخوری
  • فلفل سیاه و قرمز: 2/1 ق چایخوری

همانطور که مواد لازم برای تهیه هر کدام از اجزای تاکو را به صورت جداگانه بیان کردیم؛ طرز تهیه آن‌ها را نیز به صورت جداگانه ارائه می‌کنیم. شایان ذکر است که شما می‌توانید آن‌ها را به صورت همزمان تهیه کنید.

طرز تهیه تاکو اصیل:

طرز-تهیه-تاکو-اصیل

طرز تهیه ادویه تاکو:

این ادویه برای بسیاری از غذاهای مکزیکی قابل استفاده است. حتی اگر آن را به غذاهای دیگر نیز بیفزایید می‌توانید طعم آن‌ها را خاص کنید. البته در صورتی که آن را به خوبی آماده کرده باشید.

تمامی موادی که برای تهیه ادویه تاکو لازم است را در در یک کاسه با هم به خوبی مخلوط کنید. برخی از مکزیکی‌ها ادویه‌ها را حدود سه دقیقه تفت می‌دهند. اما این کار مراقبت زیادی لازم دارد.

طرز تهیه نان تاکو:

مهم‌ترین و شاید سخت‌ترین بخش تهیه تاکو، تهیه نان تاکو می‌باشد. به طوری که در مکزیک آن را به صورت یک هنر می‌دانند. در این کشور به نان تاکو ترتیلا می‌گویند.

در ابتدایی‌ترین گام یک کاسه بزرگ بردارید و تمام مواد را با یکدیگر ترکیب کنید. سپس آن را به خوبی ورز دهید. این مرحله بهتر است به طور کامل با انگشتان شما کار کند.

حال با توجه به این میزان مواد می‌توانید هشت تاکو داشته باشید. برای تهیه تاکو خمیر خود را به هشت قسمت مساوی تقسیم کنید. برای این کار می‌توانید از ترازو استفاده کنید.

سپس هر کدام از قسمت‌ها را به خوبی ورز دهید؛ آن را با وردنه صاف کنید. برای ساده‌تر شدن این کار می‌توانید از مقداری آرد استفاده کنید. حال باید با استفاده از کاتر یا چاقو نان را برش بزنید.

روغن را درون تابه بریزید و اجازه دهید به خوبی داغ شود. هرچه روغن داغ‌تری داشته باشید؛ نان بهتری هم خواهید داشت. سپس نان صاف شده را در تابه بیندازید.

باید اجازه دهید نان به خوبی سرخ شود. سپس توجه داشته باشید که به محض اینکه نان شروع به حباب زدن کرد باید آن را از روی حرارت بردارید. سپس سمت دیگر نان را نیز باید به همین صورت سرخ کنید.

توجه داشته باشید که سمتی که برای اولین بار روی حرارت می‌رود دیرتر سرخ می‌شود. بنابراین برای سمت دوم باید سریع‌تر آن را از روی حرارت بردارید.

نکته دیگری که باید هنگام تهیه نان تاکو در نظر داشته باشید هوا است. نان تاکو نباید زیاد در معرض هوا باشد. بهتر است به محض اینکه آن‌ها را سرخ کردید؛ نان‌ها را درون یک کیسه پارچه‌‌ای قرار دهید.

زمانی که نان‌ها را سرخ کردید نوبت به فرچه می‌رسد! نانی که برای تهیه تاکو به کار می‌رود به صورت U شکل است. برای این منظور فرچه خود را روغنی کنید. سپس آن را به سطح نان بکشید تا به خوبی آغشته به روغن شود.

زمانی که نان تاکو شما به خوبی فرم گرفت آن‌ها را در سینی فر بچینید. حدود ۵ دقیقه زمان کافی است تا نان حالت گیرد. سپس آن را از فر خارج کنید و اجازه دهید کمی خنک شود.

طرز تهیه مواد داخل تاکو:

طرز-تهیه-مواد-داخل-تاکو

برای تهیه مواد درون نان تاکو ابتدا باید پیازها را خرد کنید. می‌توانید آن‌ها را به صورت نگینی و یا خلالی خرد کنید. سپس کمی تفت داده و پس از آن با مقدار کمی روغن سرخ کنید.

گوشت را به خوبی بشویید. سپس آن را به قسمت‌های خورشتی ولی کوچک در آورید. حتی می‌توانید گوشت‌ها را به صورت خلالی نیز خرد کنید.

گوشت و پیاز را کمی با هم تفت دهید. تا جایی که گوشت تغییر رنگ نداده است این کار را ادامه دهید. پس از آن نوبت به افزودن ادویه تاکو می‌رسد.

بهتر است حدود دو دقیقه نیز گوشت به همراه ادویه تاکو تفت داده شود. این کار باعث می‌شود ادویه در بطن تاکو جا خوش کند. پس از آن مقداری زردچوبه به مواد بزنید. زردچوبه علاوه بر اینکه به گرفتن بوی زهم مواد در تهیه تاکو کمک شایانی می‌کند؛ رنگ آن را نیز زیبا می‌کند.

در این مرحله یک پیمانه آب به مواد تاکو اضافه کرده و درب تابه را ببندید. اجازه دهید به آرامی و با شعله متوسط خوب بپزد. طی این زمان بهتر است درب قابلمه برداشته نشود.

حال نوبت به پوره گوجه می‌رسد. اگر تعدادی گوجه را به خوبی شسته و بدون پوست آن‌ها را رنده کنید؛ یک پوره گوجه فرنگی به دست می‌آورید. زمانی که گوشت‌ها به خوبی پخت پوره را به تابه بیفزایید. پس از آن حدود پنج دقیقه اجازه دهید باز حرارت ببیند.

طرز تهیه سس تاکو:

طرز-تهیه-سس-تاکو

برای تهیه این مدل از سس تاکو نیز ابتدا باید تمام مواد را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس به خوبی هم بزنید تا مواد سراسر سس با یکدیگر مخلوط شوند.

اگر سس شما خیلی سفت بود می‌توانید مقداری ماست به آن بیفزایید. اگر هم سس بسیار شل بود مقداری از ماست آن را کاهش دهید. بنابراین بهتر است ماست را به آرامی به سس بیفزایید.

حال تمام مواد لازم تهیه تاکو شما آماده است. می‌توانید تمام مواد را در کنار یکدیگر بچینید و میل کنید. نوش جانتان!

البته توجه داشته باشید که در مدل اصلی و مکزیکی این غذا، در کنار تاکو از ترشی کلم و یا پیاز نیز می‌گذارند. همچنین شما می‌توانید از سبزی‌های گوناگونی نیز در کنار این غذا استفاده کنید.

تهیه تاکو همانطور که دیدید بسیار ساده است. تنها کمی زمان نیاز دارد. شما نیز می‌توانید آن را در خانه تهیه کرده و تصاویر آن را با ما به اشتراک بگذارید. خورستان آماده پذیرایی از شما با تاکو در رستوران‌های خود نیز هست!

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط