صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه کشک بادمجان

طرز تهیه کشک بادمجان

کشک بادمجان یکی از غذاهایی است که کمتر کسی است که آن را نخورده باشد. طرز تهیه کشک بادمجان را نیز کمتر بانوی خانه داری نمی داند! با این حال در خورستان به معرفی این پیش غذای شگفت انگیز ایرانی می پردازیم.

همه ما می‌دانیم این غذا در ایران زائیده شده است اما اینکه دقیقاً در کدام منطقه است؛ خدا عالم است. همه ایران ادعا دارند کشک بادمجان از آنجا وارد دستور تهیه‌های ایرانی شده است.

حتی امروز کشور افغانستان نیز به این ادعا ورود کرده است. با توجه به اینکه افغانستان روزگار بسیاری جزئی از ایران بوده است؛ بدیهی است که ممکن است این غذا اولین بار در بخش‌هایی از این کشور طبخ شده باشد.

وابستگی بسیار این غذا به بادمجان و کیفیت آن موجب شده است تا خورستان ابتدا شما را با بادمجان مناسب این غذا آشنا کند. با ما همراه باشید.

کدام بادمجان مناسب تهیه کشک بادمجان است؟

بادمجان‌ها در انواع مختلف دیده می‌شوند. برخی از آن‌ها بلند و لاغر هستند. برخی بلند و چاق و برخی حتی کوتوله هستند. هر کدام از این مدل‌ها مناسب یک غذای خاص می‌باشد.

در یک دسته بندی کلی می‌توان بادمجان‌ها را در دو دسته دلمه‌‌ای و قلمی دسته بندی کرد. البته دسته بندی‌های دیگری همچون بادمجان سیاه، بادمجان آمریکایی یا بغدادی، بادمجان سفید، بادمجان سبز، بادمجان قرمز، بادمجان کایوپ و… نیز وجود دارد.

بادمجان سیاه مرسوم‌ترین نوع بادمجان است که در غذاهای ایرانی وجود دارد. این نوع بادمجان خواص خود را با توجه به منطقه‌‌ای که در آن کشت شده است به دست می‌آورد.

بادمجان‌ها در مکان‌های مختلفی از کشور نیز کشت می‌شوند. به طور کلی می‌توان گفت بادمجان‌های شمال و غرب کشور از کیفیت مطلوبی برخوردارند.

بادمجان‌های سیاه قلمی که در شمال یا غرب کشور کشت می‌شوند؛ بهترین بادمجان‌ها برای تهیه کشک بادمجان هستند. از سوی دیگر اگر این بادمجان‌ها تخم‌های کمتری درون خود داشته باشند؛ احتمال تلخ بودن آن‌ها بسیار کمتر می‌شود.

کشک بادمجان

مواد لازم تهیه کشک بادمجان

بادمجان قلمی یک کیلو

کشک ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم

پیاز دوعدد

نمک به ازای هر لیتر آب دو پیمانه

نعنا سه قاشق غذاخوری

روغن به مقدار لازم

زردچوبه یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه کشک بادمجان

آماده سازی بادمجان‌ها

در اولین گام لازم است بادمجان‌ها را پوست گرفته و درون یک تشت آب بریزید. بهتر است بادمجان‌ها را به صورت طولی و در اندازه‌های کوچک برش داده و درون تشت بریزید. میزان آب باید اندازه‌‌ای باشد که روی بادمجان‌ها را به طور کامل بپوشاند.

به آب میزان نمک موردنیاز را افزوده و کنار بگذارید. این کار موجب می‌شود اگر بادمجان تلخی دارد گرفته شود. البته توجه داشته باشید که زمان تلخی گیری بادمجان به نوع و میزان تلخی آن بستگی دارد. همچنین برخی بادمجان‌ها آنقدر تلخ هستند که با این کار نیز تلخی آن‌ها گرفته نخواهد شد!

در مرحله بعدی تهیه کشک بادمجان باید بادمجان‌ها را از آب خارج کرده و درون آبکش بریزید. چند دقیقه صبر کنید تا بادمجان‌ها خشک شوند. سپس یک پارچه را روی سینی بکشید و بادمجان‌ها را درون آن بچینید.

این کار موجب می‌شود آب بادمجان‌ها به طور کامل تخلیه شود. به همین دلیل زمان سرخ شدن و میزان روغنی که برای این کار مصرف می‌کنید کمتر می‌شود. همچنین توجه داشته باشید که روغنی که برای بادمجان‌ها استفاده کرده و اضافی می‌آید را دور نریزید.

حال که بادمجان‌ها به خوبی سرخ شدند نوبت به پختن آن‌ها می‌رسد. مقداری آب به بادمجان‌ها بیفزایید. به طوری که بعد از حدود یک ساعت پخت با دمای بالا هنوز آب داشته باشند. طی پخت باید درب آن‌ها بسته باشد.

به طور کلی هر چه بادمجان‌ها را برای تهیه کشک بادمجان بیشتر بپزید بهتر است. حتی توصیه می‌شود اجازه دهید به خوبی وا بروند. برای سرعت بخشیدن به این کار زمانی که آب بادمجان‌ها شروع به جوشیدن کرد؛ می‌توانید با استفاده از یک چنگال درون بادمجان‌ها را باز کنید. این کار موجب ورود آب داغ به درون بادمجان شده و سرعت پخت آن‌ها را بیشتر می‌کند.

آماده سازی مواد تهیه کشک بادمجان

به سراغ پیاز رفته و آن را خرد کنید. بهتر است پیازها کاملاً ریز و به صورت نگینی خرد شوند. شما می‌توانید آن‌ها را خلال نیز خرد کنید اما از رنده کردن پیازها بپرهیزید.

درون تابه‌‌ای که بادمجان‌ها را سرخ می‌کردید و با استفاده از همان روغن بادمجان‌ها می‌توان پیاز‌ها را سرخ کرد. اگر از پیازهای فصل زمستان استفاده می‌کنید؛ ممکن است پیاز کمی آب حین خرد کردن انداخته باشد. این آب نباید وارد غذا شود.

زمانی که پیاز‌ها سرخ شده و به خوبی طلائی رنگ شدند؛ نوبت به افزودن زردچوبه می‌رسد. توجه داشته باشید که زردچوبه را نباید هنگامی که حرارت قابلمه زیاد است درون آن بریزید.

چند ثانیه که از افزودن زردچوبه گذشت؛ نوبت به افزودن نعنا می‌رسد. در این غذا بهتر است از نعنا خشک استفاده کنید. نعنا‌ها باید به خوبی کفساب شده باشند.

زمانی که نعنا را به مواد افزودید باید سریع عمل کنید. نعنا در صورتی که زیاد در تابه تفت بخورد سیاه و تلخ می‌شود. اگر کم هم آن را تفت بدهید طعم خود را به دستور تهیه کشک بادمجان نمی‌دهد.

اگر آب بادمجان باقی مانده است آن را تخلیه کنید. سپس با استفاده از یک گوشت کوب دستی یا برقی بادمجان‌ها را به خوبی بکوبید. هر چقدر زمان پخت بادمجان‌ها بیشتر باشد؛ در این مرحله ساده‌تر کوبیده می‌شوند.

در این مرحله برخی بادمجان‌ها را چرخ می‌کنند. این کار باعث می‌شود بافت بادمجان از بین برود. اما شما نیز می‌توانید از این وسیله استفاده کنید.

در آخرین مرحله کشک را به بادمجان بیفزایید. زمانی که کمی شروع به قل زدن کرد؛ سس تهیه کشک بادمجان را نیز به دیگر مواد اضافه کنید. حدود یک ربع اجازه دهید بپزد. طی این زمان هر ادویه دیگری دوست دارید بیفزایید اما پیشنهاد ما این است که تنها از نمک و فلفل سیاه استفاده کنید.

طرز تهیه کشک بادمجان

مهم‌ترین نکات تهیه کشک بادمجان

در تهیه کشک بادمجان می‌توان از مواد دیگری نیز استفاده کرد. از جمله این مواد می‌توان به سیر داغ، گردو، آب مرغ و… اشاره کرد. این مواد می‌توانند طعم شگفت انگیزی را به کشک بادمجان شما دهند.

به جای استفاده از آب معمولی می‌توانید از آب مرغ استفاده کنید. این کار موجب می‌شود بادمجان‌های شما قوام بهتری یابند. همچنین طعم کشک بادمجان بهتر می‌شود.

می‌توان از گردو به صورت مغز گردو آسیاب شده استفاده کرد. برخی فندق را نیز به این صورت درون کشک بادمجان میریزند اما ما توصیه نمی‌کنیم.

در برخی دستور العمل‌ها از یک پیمانه عدس و یک پیمانه برنج نیز استفاده می‌کنند. در این دستور تهیه‌ها از عدس به عنوان قوام دهنده بهره می‌برند.

تهیه کشک بادمجان به عنوان یک غذای و یا یک پیش غذای خوشمزه همیشه می‌تواند شما را به وجد آورد. البته این در صورتی است که نکات گفته شده را به خوبی رعایت کنید. اگر شما نیز این نکات را رعایت کرده‌‌اید؛ به جمع خورستانی ما بپیوندید.

مهمترین نکات تهیه کشک بادمجان

دیدگاه ها