صفحه نخست > راهنمای آشپزی > غذاهای معروف ایرانی برای خارجی ها

غذاهای معروف ایرانی برای خارجی ها

غذا از جمله نیاز های ضروری انسان ها است و در هر مکان غذا متناسب با محصولاتی وجود دارد که در آن ناحیه یافت می‌شود همچنین آیین و مذاهبی که در هر کشور وجود دارد. ایران نیز کشور پهناوری است که در هر منطقه از آن غذاهای متنوع متناسب با آداب و رسوم همان منطقه تهیه می‌شود اما تمام این سرزمین، یک سری غذاهای مشترک دارد. از طرفی تهران پایتخت ایران است و از نقاط مختلف به این کلان شهر می آیند و غذا یکی از نیاز های رایج و مداوم این افراد است علاوه بر این افراد، مردم تهران نیز به دلیل زمان کمی که برای آشپزی دارند به دنبال بهترین جا برای تهیه غذای خود هستند در ادامه سعی شده است که به معرفی 5 تا از معروفترین غذاهای ایران که در تهران نیز طبخ می‌شود، بپردازیم و معروف ترین مکانهایی که می‌توان این غذاها را نوش جان کرد به شما معرفی کنیم. برای دیدن انواع غذاها و روش طبخ همچنین انواع دسر و کیک و نوشیدنیهای دلچسب به سایت خورستان khorestan.com مراجعه نمایید.

ایران کشور پهناوری است به همین دلیل اقلیم های متنوعی دارد و کشور چهار فصل نیز شناخته می‌شود. بر همین اساس محصولات کشاورزی متنوعیدر سراسر ایران کشت میشود که این تنوع در محصولات کشاورزی بر روی غذاهای این کشور نیز تاثیر گذاشته است. از طرفی اقوام و مذاهب مختلفی نیز در ایران هستند که آیین و رسومات هر کدام بر روی نوع غذاهای آنها تاثیر گذار است. اما برخی از غذاهای ایرانی در سراسر این کشور پهناور طبخ و استفاده می‌شوند که برای تمام این اقلیم ها و مذاهب به یک صورت(و فقط با تغییرات جزئی) پخت و مصرف می‌شوند که در ادامه به توضیح این غذاها می‌پردازیم.

5 غذای معروف ایرانی:

غذاهای زیادی هستند که در آشپزخانه های ایرانی به طور مشترک پخته میشوند اما اگر بخواهیم 5 تا از معروف ترین این غذاها را معرفی کنیم این غذاها شامل کباب کوبیده، قرمه سبزی، خورش قیمه، آبگوشت(دیزی) و آش رشته خواهد بود.

چلو کباب کوبیده:

بهترین غذای ایران چلوکباب کوبیده

در ابتدا چلو کباب کوبیده را معرفی میکنیم. با اینکه کباب های متنوعی در ایران استفاده میشود مانند کباب برگ، جوجه کباب و غیره اما کباب کوبیده یکی از پر طرفدار ترین غذاهای ایرانی و از انواع کباب ها است که در ادامه آنرا بررسی میکنیم. تاریخچه آن به زمان قاجار برمیگردد و به دلیل محبوبیت آن در مجالس عروسی و عزا از آن برای پذیرایی از مهمانان استفاده میشود و می‌توان آنرا بر روی تابه و یا آتش پخت و همراه با گوجه، فلفل سبز، پلو و دوغ و پلو استفاده کرد. این غذا از مواد مغذی مانند گوشت چرخ کرده، پیاز آب گرفته، دنبه چرخ کرده گوسفندی، نمک، فلفل سیاه، کره و زعفران تشکیل شده است. برای پخت آن نیز گوشت را همراه با دنبه گوسفندی چرخ میکنند و با پیاز آب گرفته، نمک و فلفل و زعفران مخلوط میکنند و خوب ورز میدهند تا مواد کاملا با یکدیگر یک دست و مخلوط شوند و به مدت دو ساعت آنرا استراحت می‌دهند و سپس مواد حاصله را با سیخ های پهن، سیخ می‌گیرند و روی آتش آنهارا کباب می‌کنند. برای پخت علاوه بر آتش از تابه نیز می‌توان استفاده کرد به این صورت که از مواد به اندازه برمی‌دارند و سپس آنرا به شکل مستطیل یا گرد در می آورند و درون تابه داغ قرار می‌دهند تا بپزد و به کباب تابه ای نیز معروف است. این غذا به دلیل گوشت فراوانی که دارد برای افرادی که دچار کم خونی هستند بسیار مفید است و از طرفی برای عضله سازی برای ورزشکاران نیز مناسب خواهد بود. علاوه بر آن این غذا برای رفع افسردگی، تقویت سیستم ایمنی و بینایی فرد نیز موثر خواهد بود.

رستوران های زیادی هستند که این غذا را در تهران سرو می‌کنند اما از معروف ترین و قدیمی ترین این رستوران ها ، رستوران نایب است. این رستوران از 120 سال پیش فعالیت خود را آغاز کرد و طرفداران زیادی دارد. برای اولین بار غلامحسین نائب در بازار صحاف ها اولین چلو کبابی را ایجاد کرد و سپس فرزندان آنها نسل به نسل این کار را ادامه دادند که به دلیل کیفیت بالای چلو کباب هایی که ارائه میدهند این رستوران ها به شدت معروف شدند وشعبه های زیادی را در سراسر تهران تاسیس کردند. شعبه یک این رستوران در عباس آباد، خیابان وزرا، کوچه 11 واقع شده است و برای رزرو می‌توان با شماره 88710656 تماس حاصل کرد. برای رسیدن به این رستوران می‌توان از حمل و نقل شهری استفاده کرد و از طریق ایستگاه مترو صدر می‌توان به خیابان الهیه رسید و با گذر کردن از این خیابان به این رستوران مراجعه کرد. شعب دیگر این رستوران شامل شعبه مفتح جنوبی، شعبه های خیابان ولیعصر(نرسیده به پارک ساعی و نرسیده به میدان تجریش) و شعبه دیگر در سعادت آباد هستند.

از دیگر رستوران های قدیمی و معروف برای سرو این غذا، رستوران شرف الاسلامی است که در سال 1317 در باراز تهران تاسیس شده است و همچنان سبک قدیمی خود را حفظ کرده است. آدرس این رستوران بازار تهران، پشت مسجد امام، داخل حیاط مسجد، سرای اردیبهشت، رستوران شرف الاسلامی است و شماره آن برای تماس 55620957 است. اگر برای رسیدن به این رستوران بخواهید از حمل و نقل عمومی استفاده کنید می‌توانید به ایستگاه مترو 15 خرداد مراجعه کنید و سپس از آنجا از طریق خیابان جلوخان غربی، به این رستوران برسید. همانطور که گفته شد رستوران هایی که این غذا را در تهران سرو می‌کنند زیاد هستند اما این دو رستوران از قدیمی ترین جاهایی هستند که می‌توانید به آنها سر بزنید.

قورمه سبزی:

قورمه سبزی بهترین خورشت ایرانی

قورمه سبزی که به نام خورش سبزی نیز شناخته می‌شود از غذاهای ملی ایران است که معمولا" با برنج و پیاز یا سیر ترشی سرو می‌شود و پیشینه دوهزار ساله تا پنج هزار ساله دارد. این غذا شامل گوشت و انواع سبزیجات و لوبیا قرمز است و روز یک آذر نیز به نام این غذا نام گذاری شده است. سبزی های این غذا شامل تره، جعفری، شنبلیله، گشنیز، اسفناج ویا برگ چغندر ( اسفناج و برگ چغندر متناسب با فصل انتخاب میشوند) است. برای پخت این غذا در ابتدا باید از شب قبل، لوبیا قرمز را در آب خیساند و سه تا چهار بار آب آنرا عوض کرد تا نفخ لوبیا گرفته شود. سبزی هانیز باید پس از پاک کردن و شست و شو به صورت خیلی ریز خرد شوند و سپس سرخ شوند و هر چه بیشتر این سبزی ها سرخ شوند رنگ خورش تیره تر خواهد بود اما باید با شعله بسیار کم این کار صورت بگیرد تا مواد مغذی درون سبزی از بین نرود. برای ادامه کار باید پیاز ها نیز خیلی ریز خرد و سرخ شوند و سپس گوشت که اندازه های آن تقریبا بزرگ است به پیاز اضافه شده و خوب تفت بخورند و سپس زردچوبه و فلفل به گوشت اضافه شود. پس از آن لوبیا را که به مدت 15 دقیقه جوشانده شدهو سبزی و مقدار کافی آب را به گوشت اضافه میشود و برای ترش شدن خورش(بسته به سلیقه) لیمو عمانی اضافه میشود و بر روی شعله کم قرار داده میشود تا کاملا جا بیفتد و سپس همراه با پلو سرو میشود. به دلیل وجود گوشت، سبزی های متنوع و لوبیا این غذا بسیار مغذی است که مصرف آن باعث تقویت حافظه،تقویت سیستم ایمنی و عصبی، تنظیم فشار خون، بهبود و سالم سازی خون، تقویت استخوان و جلوگیری از کم خونی و کاهش بیماری های قلبی و عروقی می شود.

رستوران های زیادی هستند که این غذا را سرو میکنند. یکی از این مکان ها هتل قناری است که فضای آنجا نوستالژیک و قدیمی است که در سال 1335 به بهره برداری رسیده است و این غذای لذیذ در رستوران این هتل سرو میشود. این هتل در خیابان سمیه تهران قرار دارد که برای دسترسی به آن با وسایل نقلیه عمومی، می‌توان از طریق ایستگاه مترو فردوسی و سپس از طریق خیابان حافظ و خیابان سمیه به این هتل رسید و از غذاهای آنجا نوش جان کرد. برای تماس با این هتل می‌توان از شماره تلفن 88825616 استفاده کرد.

از دیگر رستوران ها ، رستوران هانی پارسه است که از سری رستوران های زنجیره ای است که در سال های اخیر تاسیس شده است. آدرس این رستوران شهید بهشتی، بعد از چهار راه قائم مقام، روبه روی سینما آزادی است. برای دسترسی به این رستوران از طریق حمل و نقل عمومی ، می‌توان از طریق ایستگاه متروی میرزای شیرازی و پیاده روی به سمت خیابان میرزای شیرازی به آن دسترسی داشت و تلفن تماس آن 88101581 است.

خورش قیمه:

لذیذترین خورشت قیمه ایران

غذای معروف ایرانی بعدی، خورش قیمه میباشد. که از لپه و گوشت تشکیل شده است. همانطور که از نام آن مشخص است گوشت های این غذا باید بسیار کوچک خرد شوند و به اصطلاح قورمه قورمه شوند. برای تهیه این غذای لذیذ ایرانی، در ابتدا باید لپه هابه مدت دوساعت خیس بخورند و برای گرفتن تلخی لیمو عمانی با چنگال سوراخ شوند و درون ظرف آب جوش قرار بگیرند. سپس پیاز ها به صورت نگینی خرد شوند و درون روغن تفت داده شوند و سپس گوشت ها به آن اضافه شود و پس از سرخ شدن گوشت ها به آن ادویه اضافه شودو سپس لپه نیز اضافه میشود و کمی تفت داده خواهد شد.سپس رب گوجه فرنگی نیز به آن اضافه میشود و خوب تفت میخورد تا رنگ خود را آزاد کند و پس از آن فلفل سیاه نیز به غذا اضافه می‌شود. سپس آب به مقدار کافی به این مخلوط اضافه می‌شود و پس از جوش آمدن آن لیمو عمانی ها نیز اضافه خواهد شد. برای رنگ و طعم بهتر زعفران دم کرده نیز به این خورش اضافعه میشود و برای عطر بهتر میتوان از گلاب، هل و دارچین نیز استفاده شود. به میزان دلخواه سیب زمینی سرخ می‌شود و به غذا اضافه می‌شود و همراه  پلو و سالاد شیرازی سرو خواهد شد. این غذا دارای خواص متنوعی است از جمله تقویت عمومی بدن، ترمیم شکستگی استخوان، رفع کم خونی، تقویت بینایی، جلوگیری از اختلالات سیستم عصبی مانند بیماری اوتیسم، تقویت سیستم عصبی مرکزی و غیره.

لذیذ ترین خورش قیمه های تهران در رستوران عمو هوشنگ سرو می‌شود. این رستوران یک مغازه کوچک و قدیمی با دیوارهای کاشی شده است که شبیه قهوه خانه های قدیمی است. آدرس این مغازه نوستالژی، نیاوران، نرسیده به کاخ، جنب کوچه عبداللهی است و از طریق حمل و نقل عمومی با مترو به ایستگاه تجریش باید رفت و از آنجا به آن رستوران مراجعه کرد. برای تماس با آن رستوران می‌توان با شماره 09124456089 تماس حاصل کرد.

کافه گل رضاییه نیز این غذای لذیذ را سرو میکند. این کافه در سال 1310 فعالیت خود را آغاز کرده است و پاتوق هنرمندانی چون صادق هدایت و فروغ فرخزاد بوده است و این کافه مانند گذشته، غذاهای خود را در ظروف چینی قدیمی سرو میکند. این کافه در خیابان جمهوری، خیابان سی تیر ، پلاک 172 واقع است و قبل از رفتن باید میز های این کافه را از طریق شماره های 66707290 و 09124430694 رزرو کرد. برای رسیدن به این کافه باید از طریق ایستگاه مترو بهارستان و اتوبوس های میدان جمهوری به این کافه رسید.

آبگوشت یا دیزی:

مقوی ترین غذای ایرانی آبگوشت

آبگوشت یا دیزی نیز از غذاهای پرطرفدار در ایران است. این غذا نیز از گوشت و حبوبات تشکیل شده است. برای تهیه این غذا باید از شب قبل نخود و لوبیاخیسانده شود و آب آن چندین مرتبه عوض شود. سپس گوشت گوسفندی همراه با مقداری آب سرد روی حرارت قرار بگیرد پس از به جوش آمدن آب باید گوجه فرنگی پوست گرفته شده همراه با دنبه، حبوبات، سیر و پیاز، سیب زمینی به صورت نیم به همراه چوب دارچین، فلفل و زرد چوبه اضافه شود و سپس این مواد به اندازه 3 تا 4 ساعت پخته شوند. پس از پخته شدن باید رب گوجه فرنگی نیز به این مواد اضافه شود و دوباره بپزد تا کامل جا بیفتد. آب این غذا جدا تیلیت می‌شود و مواد آبگوشت توسط گوشت کوب کاملا" له میشود و سپس همراه با ترشی، پیاز ، ریحون و ....سرو میشود. این غذا برای افرادی که کم خونی دارند بسیار مناسب است و به دلیل کربوهیدرات و فیبر بالا برای کاهش کلسترول خون و یبوست مفید است و برای افرادی که مشکلات ریوی دارند نیز توصیه می‌شود.

از معروف ترین دیزی سراها در تهران دیزی سرای آذربایجان است که قدیمی ترین دیزی سرا نیز تلقی میشود. این دیزی سرا در جنوب تهران واقع شده است که آدرس آن ، میدان راه آهن، ابتدا خیابان ولیعصر، روبروی شهرداری ناحیه 4، پلاک 30 است و برای افرادی که میخواهند از طریق حمل و نقل عمومی به این دیزی سرا بروند، ایستگاه مترو میدان راه آهن یا استفاده از بی آر تی میدان راه آهن میتواند گزینه مناسبی باشد که برای تماس با آنها میتوان از شماره 09129369716 استفاده کرد.

از دیگر دیزی سراها دیزی سرای ایرانشهر است که در خیابان ایرانشهر قرار گرفته است که کار خود را از سال 1386 آغاز کرده است و دیزی های خود را در دیگ سنگی یا سفالی همراه با مخلفات سرو میکند. آدرس این دیزی سرا، خیابان کریمخان، خیابان ایرانشهر، خیابان آذری، دیزی سرای ایرانشهر است. برای رفتن به این دیزی سرا میتوان در ابتدا و از طریق ایستگاه مترو میدان ولیعصر به میدان ولیعصر رفت و سپس به کمک اتوبوس های خیابان کریمخان به این دیزی سرا سر زد. شماره تماس این دیزی سرا 88810008 میباشد.

آش رشته:

آش رشته با کشک پرطرفدارترین غذای ایرانی

و آخرین غذای ایرانی که در اینجا بررسی می‌کنیم آش رشته است که از پرطرفدار ترین آش های ایرانی است. برای پخت این آش در ابتدا باید از شب قبل حبوبات از جمله نخود و لوبیا را خیساند و عدس را نیز در ظرف جداگانه ای قرار داد تا خیس بخورد. سپس سبزی های این آش که شامل اسفناج، جعفری، تره، شوید و گشنیز است را پاک کرده و شسته و سپس خرد شوند. نخود و لوبیا را همراه با آب قرار داده تا پخته شوند و سپس سبزی و عدس ها را به آن اضافه شوند. در این مرحله باید پیاز داغ ها آماده شوند که پیاز ها را خلالی میکنند و در روغن آنرا سرخ میکنند و سپس نعناع و زردچوبه را با آن اضافه میکنند تا خوب سرخ شوند. در مرحله بعد باید آرد را همراه با آب خوب مخلوط کنند و گلوله های آن را از بین ببرند و به مواد آش اضافه کنند و خوب هم بزنند تا آش لعاب کافی داشته باشد و پس از آن رشته های آشی را اضافه میکنند و سپس نعناع داغ و پیاز داغ را اضافه میکنند و کمی کشک نیز به آن اضافه می‌کنند و سپس آنرا سرو می‌کنند و با کشک و پیاز داغ تزئین می‌شود. آش رشته از کاملترین غذا ها است و حاوی کربوهیدرات ، ماده معدنی و پروتئین و منبع تامین انرژی نیز میباشد و به دلیل فیبر بالایی که دارد از یبوست نیز جلوگیری میکند و برای سلامتی استخوان ها و دندان ها نیز مفید میباشد.

از معروف ترین آش فروشی های تهران، می‌توان از آش فروشی سید مهدی یاد کرد که در خیابان ولی عصر رو به روی باغ فردوس قرار دارد و نزدیک به 18 سال است که تاسیس شده است و شعبه دوم آن در ورودی بازار تجریش قرار دارد برای دسترسی به این آش فروشی باید از طریق بی آر تی های میدان تجریش به این آش فروشی رسید. برای تماس با این آش فروشی میتوان از شماره 22697000 استفاده کرد.

از دیگر آش خانه های معروف تهران، خانه آش صحرا است که تازه تاسیس است که در میدان تجریش قرار دارد و برای دسترسی به آن میتوان از بی آر تی های میدان تجریش، یا مترو تجریش نیز استفاده کرد و برای ارتباط با این آش فروشی میتوان از شماره تماس 22702071 استفاده کرد.

در این مطلب سعی شد تا بهترین غذاهای ایرانی و مکانهایی که می‌توان آنها را تهیه کرد صحبت شود و امیدواریم که برای شما نیز مفید بوده باشد.

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه اشکنه به 6 روش مختلف

طرز تهیه اشکنه به 6 روش مختلف

اشکنه یکی از اصیل‌ترین غذاهای ایرانی است که پختن آن در سراسر ایران رواج دارد. در هر خطه‌‌ای از ایران عزیز که می‌گردیم به روش خودشان این غذا را تهیه می‌کردند.

در قدیم که مرد...

طرز تهیه بریانی اصفهان

طرز تهیه بریانی اصفهان

بریانی اگر محبوب‌ترین غذای اصفهانی نباشد؛ قطعاً یکی از مشهور‌ترین آنها می‌باشد. کمتر کسی هست که به اصفهان سفر کرده باشد و از بریانی اصفهان نخورده باشد.

بریانی یک غذای اصیل اصفهانی است که زادگاه...

طرز تهیه کوفته شوید باقالا

طرز تهیه کوفته شوید باقالا

کوفته شوید باقالا یکی از انواع کوفته ها است که بسیار خوشمزه و مقوی است. کوفته شوید باقالا یکی از غذاهای محلی استان اصفهان است که کم کم به شهرهای دیگر هم راه یافته است و درست می...

کله پزی های (طباخی ها)تهران با آدرس

کله پزی های (طباخی ها)تهران با آدرس

یکی از انواع غذاهایی که در بین مردم بسیار مورد استقبال است و نه مضر است و نه در نزد مردم تکراری می شود کله و پاچه از غذاهای سنتی است. و در مکانی به نام کله...

طرز تهیه کوفته تبریزی + نکات وانرفتن کوفته

طرز تهیه کوفته تبریزی + نکات وانرفتن کوفته

تهیه کوفته تبریزی یکی از دستوراتی است که سالها به صورت سینه به سینه نقل شده است. امروز در خورستان طرز تهیه کوفته تبریزی را می خواهیم به شما عزیزان آموزش بدهیم و شما عزیزان می توانید به...

برچسب های مرتبط