صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه ترشي هفت بيجار خونگی و خوشمزه

طرز تهیه ترشي هفت بيجار خونگی و خوشمزه

 ترشي هفت بيجار یکی از قدیمی ترین و رایج ترین انواع ترشی می باشد که در فصل پاییز و زمستان به عنوان چاشنی در کنار سفره های ما ایرانی ها قرار می گیرد.  پیشینه این ترشی پر طرفدار همانطور که از عنوانش مشخص است متعلق به شهر بیجار بوده که تهیه آن به مرور زمان به دلیل عطر و طعم بی نظیری که دارد در سراسر کشور و حتی در کشورهای منطقه نیز رایج شده است. یکی از بارز ترین ویژگی های ترشی هفت بیجار ترکیبات آن است که شامل هفت نوع میوه و هفت نوع سبزی می باشد. علت معروف بودن این ترشی به نام هفت بیجار نیز ریشه در ترکیبات آن دارد. اگر جزو دوستداران ترشی هفت بیجار هستید و می خواهید این ترشی بی نظیر را با عطر و طعم خاص تهیه کنید، حتما از دستور العمل ارائه شده در خورستان نیز بهره ببرید. زیرا ما تلاش کرده ایم تمام نکات کلیدی تهیه آن را در این مقاله ذکر کنیم.

 مواد لازم برای تهیه ترشی هفت بیجار:

 

  • گل کلم: دو کیلوگرم
  • بادمجان: یک کیلوگرم
  • هویج: یک کیلوگرم 
  • خیار: یک کیلوگرم
  • سیب زمینی ترشی: دو عدد
  • به: دو عدد 
  • لوبیا سبز: یک کیلوگرم
  • سیر: پنج بوته
  • فلفل سبز تند: 250 گرم
  • فلفل دلمه ‌ای: یک عدد 
  • سبزی ترشی: یک کیلو گرم
  • سرکه سفید: یک ‌و نیم لیتر
  • پودر گلپر: 10 قاشق چای‌ خوری
  • فلفل سیاه: یک قاشق چای ‌خوری 
  • جوز هندی: یک قاشق چای ‌خوری
  • پودر رازیانه: یک قاشق چای‌ خوری
  • پودر تخم گشنیز: پنج قاشق چای‌ خوری
  • پودر زیره سبز: دو قاشق چایخوری
  • سبزی خشک: دو قاشق چای خوری

 

طرز تهیه ترشی هفت بیجار:

 

در اولین گام جهت تهیه و درست کردن ترشی خوشمزه هفت بیجار به سراغ گل کلم ها می رویم. گل کلم ها را تکه تکه کرده و با دقت تمام آنها را می شوریم. جهت پاکسازی کامل گل کلم ها از میکروب و سایر ذرات بیماری زا بهتر است آن را با آب و نمک بشوریم.

حال به سراغ دیگر صیفی جات مورد استفاده در این ترشی رفته که شامل: خیار، بادمجان، هویج، فلفل دلمه ای، سیب زمینی ترشی و فلفل سبز می باشد رفته و آنها را داخل یک لگن مناسب ریخته و با کمک آب و نمک تمیز می شوریم.

پس از شستشوی کامل موارد نام برده آنها را درون آبکش ریخته و کنار می گذاریم تا تمیز خشک شوند. جهت اطمینان از خشک شدن کامل مواد می توانیم به کمک یک دستمال تمیز آنها را کاملاً خشک کنیم.

در مرحله بعدی به سراغ آماده کردن صیفی جات ترشی می رویم. با توجه به سلیقه خود می توانیم همه سبزی ها به جز فلفل سبز را به صورت مکعبی و یا حلقه ای خرد کنیم.

حال به سراغ آماده کردن سبزی های ترشی می رویم. همانطور که گفتیم در ترکیبات ترشی هفت بیجار، هفت نوع سبزی وجود دارد که شامل: ترخون، مرزه، نعناع، جعفری و گشنیز می باشد.

پس از تهیه سبزی مخصوص ترشی هفت بیجار از بازار، آن را پاک کرده و تمیز می شوریم. پس از آبگیری و خشک کردن سبزی، آن را به صورت ساطوری خرد می کنیم. البته باید متذکر شد که حتما سبزی ها را وقتی که خشک هستند خرد کنیم. زیرا در غیر این صورت ترشی ما بیشتر در معرض کپک زدن قرار خواهد گرفت.

اکنون تمام صیفی جات ریز شده و همچنین سبزیجات خرد شده را درون ظرفی بزرگ ریخته و بطور کامل با هم مخلوط می کنیم. با توجه به ذائقه خود و دیگر اعضای خانواده، و میزان علاقه به ادویه جات می توان به اندازه دلخواه ادویه مخصوص ترشی هفت بیجار به بقیه ترکیبات اضافه کرد.

حال با توجه به مقدار مواد اصلی یک دبه مناسب تهیه کرده و پس از شستشوی کامل و خشک کردن آن را جهت ریختن مواد ترشی به داخلش آماده می کنیم.

 

اکنون دیگر می توانیم به سراغ سیرها برویم و پوست بوته های آن را بگیریم. سپس با ریختن لایه لایه از مواد به درون دبه، روی هر لایه از مواد درون دبه مقداری سبزی خشک و چند حبه سیر اضافه می کنیم.

تا پر شدن کامل دبه، و تمام شدن مواد ترشی حالت لایه لایه ریختن ترشی را ادامه داده و پس از اتمام کار روی سطح ترشی چند عدد فلفل سبز، سیر و سبزی خشک می ریزیم.

پس از طی شدن تمام مراحل ذکر شده داخل دبه را تا جایی که روی مواد را بطور کامل بگیرد سرکه اضافه می کنیم. همچنین سرکه باید به اندازه یک بند انگشت روی مواد نیز قرار بگیرد. این کار مانع از کپک زدن ترشی هفت بیجار ما می شود. 

در صورت تمایل می توانیم مقداری روغن نیز به سر دبه اضافه کنیم تا مانع از هوا کشیدن مواد ترشی و کپک زدن آن شود. حال دیگر باید درب دبه ترشی را محکم ببندیم و آن را در یک مکان خنک و تاریک قرار دهیم تا قشنگ جا بیفتد.

پس از جا افتادن این ترشی خوشمزه و رنگارنگ می توانیم در کنار انواع غذاها به عنوان چاشنی از آن استفاده کنیم.

 

طرز تهیه ادویه ترشی هفت بیجار:

 

جهت تهیه ادویه مخصوص ترشی هفت بیجار، باید تمام مواد مربوط به ادویه را که شامل؛ گلپر، فلفل سیاه، جوز هندی، پودر رازیانه، تخم گشنیز، پودر زیره، سبزی خشک می باشد، را داخل مخلوط کن ریخته و آنها را کاملا آسیاب کنیم.

سپس مخلوط به دست آمده را درون یک ماهی تابه ریخته و روی حرارت ملایم قرار داده و کاملا تفت می دهیم. به این ترتیب ادویه ترشی هفت بیجار ما نیز آماده می گردد.

لازم به ذکر است که از ادویه تهیه شده به مقدار مناسب در ترشی استفاده کرده و ما بقی آن را در جایی خشک و خنک قرار داده تا برای دفعات بعدی که دوباره قصد تهیه ترشی هفت بیجار داریم نیز بتوانیم از آن استفاده کنیم.

 

چند نکته کلیدی و مهم جهت تهیه بهتر ترشی هفت بیجار:

 

  • اگر به هر دلیلی نتوانیم و یا دوست نداشته باشیم ترشی ما سفت باشد، می توانیم هنگام ترشی انداختن و قبل از مخلوط صیفی جات ترشی هفت بیجار، تمام صیفی جات را به صورت جداگانه به مدت ۵ دقیقه روی حرارت ملایم بجوشانیم.
  • در صورتی که علاقه زیادی به ترشیجات خیلی ترش و به اصطلاح ماغ نداشته باشیم جهت ملایم کردن و کاهش اندازه ترشی آن می توانیم حدود یک چهارم سرکه مورد نیاز را با آب مخلوط کنیم.
  • اندازه های ارائه شده در این دستور تهیه، کاملا سلیقه ای بوده و در صورت تمایل می توانیم آنها را کم و زیاد کنیم.
  • استفاده از سرکه قرمز و سرکه سیب، برای تهیه این ترشی بلامانع است. البته بهتر است در صورت امکان از سرکه طبیعی استفاده کنیم.
  • ادویه ترشی مخصوص هفت بیجار معمولا در ادویه فروشی ها به صورت آماده موجود می باشد. اما تهیه آن در منزل خیال ما را از جهت تازه بودن آن راحت می کند
  • اگر تصمیم داریم آب به ترشی خود اضافه کنیم بهترین حالت آب جوشیده کاملاً سرد می باشد. آب جوش، آب داغ و آب گرم موجب می شود ترشی ما کپک بزند. پس نباید هرگز این کار انجام دهیم.

 

  • شکل خرد کردن مواد ترشی و همچنین اندازه آن کاملا سلیقه ای است و ما می توانیم مطابق سلیقه خود مواد ترشی را خرد کنیم.
  • هنگام خرید سبزی هفت بیجار به ترکیب آن توجه داشته باشیم. بطور کلی سبزی ترشی هفت بیجار باید شامل ترخون، مرزه، نعناع، جعفری و گشنیز باشد. و همه سبزی ها نیز باید به یک میزان باشند. بنابراین اگر موقع خرید سبزی یکی از سبزی های نام برده در آن نبود از فروشند تقاضا کنیم آن را اضافه کند.
  • مواد لازم جهت تهیه سبزی خشک مخصوص ترشی هفت بیجار باید به نسبت برابر بوده و شامل مرزه، ترخون، گشنیز و نعنا باشد.
  • در صورتی که دوست داشته باشیم مواد ترشی را بپزیم حتما پس از رسیدن مواد ترشی به نرمی دلخواهمان، آن درون آبکش ریخته و اجازه بدهیم که کاملا آب آن رفته و خشک شود. در غیر این صورت و عجله کردن در ریختن مواد به درون دبه ترشی زود خراب شده و کپک می زند.
  • هرگز دبه ترشی هفت بیجار را در معرض نور خورشید قرار ندهیم.  زیرا اینکار موجب نرمی بیش از حد و وا رفتگی ترشی ما خواهد شد. همچنین مصرف ترشی قرار گرفته در معرض نور خورشید به شدت برای سلامتی ما و خانواده ما مضر می باشد.
  • هرگز باقیمانده ترشی داخل پیاله سر سفره را به درون دبه ترشی نریزیم زیرا به دلیل قرار گرفتن ترشی داخل پیاله در مجاورت هوا، ترشی داخل دبه را نیز خراب و فاسد می کند.
دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه مربای‌ به

طرز تهیه مربای‌ به

مربای به یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین مرباها است. در فصل پاییز و با عرضه شدن میوه به، مربای به پخته می شود. اگر بخواهید این مربا را یک سال...

طرز تهیه ترشی انبه خانگی و نکات آن

طرز تهیه ترشی انبه خانگی و نکات آن

 ترشی یکی از متنوع ترین چاشنی های کنار سفره مردمان خاورمیانه است. مهمترین فلسفه درست کردن ترشی در قدیم نگهداری طولانی مدت از تره بار بوده است. در آن روزگاران به دلیل نبود امکانات حال حاضر، جهت داشتن...

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی + نکات کلیدی تهیه ترشی

طرز تهیه ترشی مخلوط خانگی + نکات کلیدی تهیه ترشی

ترشی از دیرباز در خاورمیانه و آسیای شرقی طرفداران بسیاری داشته است. ترشی مخلوط یکی از انواع ترشی می باشد که قدمت زیادی دارد البته این ترشی دستور العمل تهیه خاصی ندارد. اما آنچه بر همگان روشن...

طرز تهیه مربا توت فرنگی و مهمترین نکات تهیه آن

طرز تهیه مربا توت فرنگی و مهمترین نکات تهیه آن

مربا توت فرنگی یکی از مرباهای پرطرفدار در سرتاسر جهان است که اکثر افراد آن را دوست دارند. این مربا را مانند بقیه مرباها، می توانید به عنوان صبحانه سرو کنید.

ادامه مطلب

برچسب های مرتبط