صفحه نخست > راهنمای آشپزی > طرز تهیه سوهان عسلی + نکات خوشمزه تر شدن آن

طرز تهیه سوهان عسلی + نکات خوشمزه تر شدن آن

سوهان عسلی یکی از شیرینی های مخصوص اصفهان است که در ایام نوروز طرفداران بیشتری پیدا می کند و در سر سفره عیدنوروز همه وجود دارد. سوهان عسلی یکی از آسانترین شیرینی های خانگی می باشد که در خانه به راحتی می توانید آن را تهیه کنید.

اگر می خواهید یک شیرینی خانگی برای عید درست کنید توصیه ما به شما سوهان عسلی است چون مواد اولیه اش در دسترس است و اینکه زمان زیادی برای درست شدن نمی خواهد. امروز تصمیم گرفتیم طرز تهیه سوهان عسلی را به شما عزیزان آموزش دهیم.

سوهان عسلی

مواد اولیه تهیه سوهان عسلی

عسل سفت سه قاشق سوپخوری یا ۱۵۰ گرم

خلال بادام نصف پیمانه یا ۱۵۰ گرم

شکر یک پیمانه سر خالی یا ۱۵۰ گرم

زعفران ساییده یک قاشق چایخوری

روغن آبکرده چهار قاشق سوپخوری یا ۱۰۰ گرم

آب یک دوم پیمانه

طرز تهیه سوهان عسلی

ابتدا خلال بادام‌ها را خوب بشویید. توجه داشته باشید که طی روند شست و شو ممکن است خلال بادام‌ها بشکنند. مراقب باشید این اتفاق نیفتد تا سوهان شما زیبا‌تر شود. آب آن‌ها نیز باید به طور کامل تخلیه شود.

عسل، روغن و شکر را در شیرجوش خود بریزید. باید حرارت این مواد بسیار زیاد باشد. همزمان باید به سرعت نیز آن‌ها را هم بزنید. این کار به منظور یکنواخت شدن آن‌ها ضروری است. مقداری آب نیز به منظور جلوگیری از سوختن به آن‌ها بیفزایید.

نکته مهم این مرحله این است که طی تهیه سوهان عسلی باید آن قدر مواد را حرارت داده و هم بزنید تا شکر‌ها طلایی رنگ شوند. سپس زمان افزودن بادام‌ها می‌رسد.

زمانی که بادام‌ها را به مواد افزودید؛ باز هم باید به حرارت زیاد ادامه دهید. همچنین باید توجه داشته باشید که ته نگیرد یا رنگ آن خیلی تیره نشود. این کار را نیز تا طلائی شدن بادام‌ها ادامه دهید.

توجه داشته باشید که از این مرحله به بعد نباید مواد را زیاد هم بزنید. بلکه باید مراقب باشید ته نگیرند.

در ظرفی زعفران را آب کنید. آب کردن زعفران دارای ترفند خاصی است که در ادامه و در بخش نکات این دستور تهیه به آن اشاره می‌کنیم. سپس زعفران‌ها را به دیگر مواد بیفزایید.

حالا وقت آن رسیده که تست کنید سوهان عسلی شما آماده شده یا نه. یک قاشق تمیز بردارید و مقداری از مواد را روی سطح سینی بریزید. اگر به سرعت خود را گرفت به این معنی است که سوهان شما نیاز به پخت بیشتر نداشته و آماده است.

البته این بدان معنی نیست که در این مرحله از تهیه سوهان عسلی باید شعله را خاموش کنید. بلکه به این معنی است که شعله را به اندازه‌‌ای کم کنید که مواد تنها گرم باقی بمانند. در صورتی که سوهان‌ها سرد شوند به سرعت خود را می‌گیرند.

یک قاشق کوچک بردارید و با استفاده از آن مواد را در سینی به صورت یکسان پخش کنید. همه جای سینی باید مواد به صورت یکسان قرار گرفته و ارتفاع زیادی نداشته باشند.

به محض اینکه مواد را روی سینی به صورت یکسان پخش کردید؛ به سراغ خلال بادام‌هایی بروید که برای تززئین کنار گزاشته اید. به سرعت آن‌ها را روی سوهان‌ها قرار دهید تا بتوانند یکدیگر را بگیرند.

مرحله بعدی این است که اجازه دهید سوهان‌ها به آرامی خنک شوند. هر چقدر سوهان‌ها بیشتر خنک شوند بهتر از سینی جدا می‌شوند.

طرز تهیه سوهان عسلی

اصلی‌ترین نکات تهیه سوهان عسلی

در صورتی که زعفران را ابتدا با آب گرم و سپس با شوک آب سرد آب کنید رنگ و عطر بهتری خواهید داشت. حتی می‌توانید بدون استفاده از آب گرم این کار را انجام دهید. اما دقت داشته باشید که کمی زمان بیشتری می‌گیرد.

توجه داشته باشید که سوهان عسلی به اندازه موهای سرتان انواع مختلف دارد. به طوری که می‌توانید هر روز یکی از آن‌ها را آماده کرده و در دوران عید میل کنید.

طرز تهیه‌‌ای که در این مقاله آوردیم برای تمامی انواع سوهان‌های عسلی می‌باشد. تنها تفاوتی که این سوهان‌ها با یکدیگر دارند در مواد اضافه‌‌ای است که به این دستور می‌افزایید.

از جمله مواد اضافه‌‌ای که می‌توان به این دستور افزود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1.      رنده پوست پرتقال یا آب پرتقال

2.      رنده پوست لیموترش یا کمی آب لیمو

3.      زعفران

4.      دارچین

5.      و

زمانی که از موادی استفاده می‌کنید که مایع می‌باشند باید دقت بیشتری به خرج دهید. چرا که میزان این مواد باید بسیار کم باشد. به طوری که طعم و بافت سوهان را تغییر ندهد.

این مایعات را می‌توان از میوه‌های مختلف و مرسوم گرفت. اما نکته مهم این است که در انتهای کار به تهیه سوهان عسلی بیفزایید. بسیاری از این مایعات نباید حرارت زیادی ببینند.

یک راه حل برای اینکه بفهمیم سوهان شما آماده است یا خیر این است که مقداری از آن را در لیوانی از آب سرد بریزیم. در صورتی که یک دست باقی مانده و با آب مخلوط نشد؛ می‌توان فهمید که آماده است.

در صورتی که مواد سوهان عسلی بیش از آنچه که نیاز است هم زده شوند مشکل ایجاد می‌شود. این کار موجب می‌شود سوهان عسلی شما شکرک بزند.

بهتر است زمانی که می‌خواهید مواد را روی سینی پخش کنید آن را روی شعله پخش کن قرار داده و زیر شعله را بسیار کم کنید. این کار موجب می‌شود زمان بیشتری برای پخش کردن مواد داشته باشید.

در سوهان عسلی شما به هیچ وجه نباید آب ریخته شود. چرا که موجب چسبندگی آن می‌شود. از سوی دیگر لازم است دقت داشته باشید که سوهان زمانی که در معرض هوای زیاد باشد ممکن است طی بلند مدت خراب شود.

بهترین مکان برای نگهداری سوهان عسلی در یخچال است. اما توجه داشته باشید که می‌توانید آن را در بیرون از یخچال نیز نگهداری کنید.

در طی این دستور تهیه به جای آب می‌توانید از گلاب استفاده کنید. البته در صورتی که ذائقه شما با گلاب سازگار باشد.

همچنین به جای روغن نیز می‌توانید از کره محلی استفاده کنید. کره گاوی یا کره شتر بهترین کره برای تهیه سوهان می‌باشند. از سوی دیگر طعم آن را اصیل‌تر می‌کنند.

تهیه سوهان عسلی در هر مکان و هر مجلسی ممکن است. به شرطی که بدانید آن را چگونه و با چه موادی می‌خواهید تهیه کنید. خورستان امروز بهترین و اصلی‌ترین دستور تهیه سوهان‌های عسلی را ارائه داده است. چه خوب است که شما نیز نظراتتان را به ما ارائه دهید!

نکات طرز تهیه سوهان عسلی

دیدگاه ها

دستورهای آشپزی مرتبط

طرز تهیه شیرینی زبان

طرز تهیه شیرینی زبان

شیرینی زبان یکی از شیرینی های خوشمزه، سنتی و اصیل ایرانی می باشد. این شیرینی جز شیرینی های خشک می باشد و به دلیل ماندگاری بالایی که دارد یکی از انتخاب های ثابت عید نوروز می...

طرز تهیه کیک بستنی

طرز تهیه کیک بستنی

کیک بستنی یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین دسرها است و کمتر کسی را می توانید پیدا کنید که از کیک بستنی لذت نبرد. به دلیل گرمی هوا در فصل تابستان طرفداران این دسر بیشتر است.

طرز تهیه شیرینی نخودچی

طرز تهیه شیرینی نخودچی

حال که نزدیک نوروز است بسیاری به دنبال یک شیرینی عالی برای پذیرایی از میهمانان خود می‌گردند. شیرینی نخودچی برای بسیاری از ما بهترین انتخاب به شمار می‌رود.

این شیرینی اصیل ایرانی برای اولین بار...

حلواهای مجلس ترحیم و طرز تهیه

حلواهای مجلس ترحیم و طرز تهیه

حلوا یکی از معروف ترین دسر های ایرانی است که برای مجالس عزا و ترحیم سرو و پذیرایی می شود. درست کردن حلوا بسیار آسان است و نیاز به ابزار خاص شیرینی پزی ندارد. اگر اولین بارتان است که...

شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های پرطرفدار ایرانی و نکات آنها

شیرینی های ایرانی با عطر و طعم ناب خویش طرفداران بسیار زیادی دارد. بسیاری از ما افراد ترجیح می دهیم برای مهمانی ها، مجالس خاص، عید نوروز و دیگر مراسم ها شیرینی های ایرانی را درست کنیم. برخی از...