صفحه نخست > راهنمای آشپزی > تهیه پوره مرغ و هویج (غذای کودکان)

تهیه پوره مرغ و هویج (غذای کودکان)

 پوره مرغ و هویج یک غذای کامل و خوشمزه است و مصرف آن بیشتر برای کودکان توصیه می شود. این پوره علیرغم ارزش غذایی بالایی که دارد دستور پخت بسیار راحت و سریعی دارد. همچنین از لحاظ اقتصادی نیز یک غذای ارزان قیمت بوده که شرایط تهیه کردن آن برای همه خانواده های ایرانی میسر است. جهت پی بردن به ارزش غذایی پوره مرغ و هویج و همچنین دریافت دستور پخت و تهیه این پوره از شما تقاضا داریم تا انتهای مطالب در خورستان ما را همراهی کنید.

مواد لازم جهت پخت پوره مرغ با هویج:

  • روغن زیتون : 1/2 قاشق سوپ خوری
  • پیاز کوچک خرد کرده : 1/2 از یک عدد
  • هویج حلقه ای خرد کرده : 350 گرم
  • آب (یا آب مرغ) : 250 میلی لیتر
  • سینه مرغ :1 عدد
  • سیب کوچک پوست گرفته و خرد کرده: یک عدد

دستور پخت و تهیه پوره مرغ:

در اولین گام تهیه پوره مرغ و هویج باید به سراغ تفت پیازها رفت. برای این منظور روغن را در ظرفی مناسب گرم کرده و پیاز را که از قبل آن را پوست گرفته و تمیز شسته اید را کاملا ریز ریز  کرده  و به درون ظرف روغن بریزید.

 حال پیاز ها را کاملا در روغن تفت دهید تا نرم شود. پس از آنکه پیازها به اندازه کافی تفت خورده و نرم شده اند، به مرحله بعد بروید.

در دومین گام، باید به سراغ هویج ها رفت، آنها را تمیز شسته و خشک کنید. بعد هویج را تیکه تیکه کرده و به پیاز تفت داده شده اضافه نماید.

آب را نیز به همراه هویج به مواد اضافه کنید. البته بهتر است به جای آب، آب مرغ را به هویج اضافه کرد. اکنون صبر کنید تا آب به جوش بیاید. پس از به جوش آمدن آب زیر گاز را کم کرده و پس از گذاشتن درب ظرف اجازه دهید به مدت ده دقیقه بر روی حرارت ملایم باقی بماند تا هویج ها کمی نرم شوند.

مرغ را که از قبل به طور کامل پخته اید تکه تکه کرده و به مواد اصلی اضافه نماید. در همین هنگام نیز سیب هایی را که از قبل تمیز شسته و پاک کرده اید را نیز ریز ریز گرده و به باقی مواد پوره مرغ و هویج اضافه کنید.

پس از افزودن مرغ و سیب به مواد، اجازه دهید  محتویات پوره شما به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بر روی حرارت باقی بماند تا کاملا بپزد.

اکنون مواد را با قاشق خوب به هم بزنید تا مخلوط یکدستی به دست بیاید. در صورتیکه که در منزل خود دستگاه میکسر و یا مخلوط کن دارید محتویات پوره را به درون آن بریزید و کاملا آن را هم زده و یک پوره یکدستی درست کنید. به نحوی از آن یک غذای خوشمزه و با غلظت  دلخواه برای فرزند دلبند تان تهیه کنید.

اگر دستگاه میکسر در دسترس ندارید، می توانید از گوشتکوب و یا هاون استفاده کنید. اول مواد را کاملا له کرده و سپس با قاشق یا همزن های دستی آن را به هم زده تا کاملا غلیظ شود.

حال اجازه بدهید تا پوره شما در دمای محیط سرد شده و سپس با قاشق از پوره آماده شده در کاسه کودک بریزید و به فرزندتان بدهید. البته توصیه می کنیم پوره هویج و مرغ را به صورت  ولرم به  دهان فرزندتان بگذارید.

البته پوره مرغ و هویج یک غذای کامل بوده که علاوه بر مناسب بودن برای وعده های غذایی کودک، برای همه اعضای خانواده یک غذای کامل است و خانواده ها می توانند به عنوان یک میان وعده اصلی از آن سرو کنند.

نکات تکمیلی پوره مرغ با هویج:

  •  مصرف این پوره برای افرادی که دچار خشکی دهان می شوند بسیار مفید می باشد. زیرا این پوره به دلیل داشتن هویج سبب تحریک لثه ‌ها و افزایش بزاق شده و مانع از خشکی دهان می گردد.
  •  هویج دارای مقادیر زیادی ویتامین C بوده و به همین دلیل منجر به افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن کودک و والدین می گرد.
  • استفاده از این پوره  باعث درمان سریع اسهال در کودکان، درمان اختلالات معده در بزرگسالان، تقویت سیستم دفاعی بدن کودکان و بزرگسالان، تقویت بینایی و بهبود هضم غذا می گردد.
  • مصرف این پوره برای کودکان 8 ماه به بعد بسیار مناسب می باشد.
  • توصیه می گردد جهت تهیه پوره مرغ و هویج با کیفیت، هویج و مرغ را از قبل آب پز کنید تا بطور کامل پخته شوند. آنگاه به مواد اضافه کنید. این کار سبب نرم تر شدن پوره می گردد.
  • اگر مرغ را بگذارید بپزد از آب باقی مانده همان برای تهیه ما بقی غذا می توانید استفاده کنید. استفاده از  آب مرغ کیفیت و ارزش غذایی پوره مرغ و هویج را بسیار بالا می برد.
  • پوره مرغ و هویج یک غذای مقوی و در عین حال ساده است که والدین می توانند آن را برای کودکتان تهیه کرده و در برنامه غذایی آنها قرار دهند.
  • والدین عزیز می توانند این غذای سرشار از آنتی اکسیدان  را از ۸ ماهگی به بعد به فرزندشان بدهند. زیرا کارشناسان تغذیه معتقد هستند که سیستم گوارش کودکان معمولا از سن هشت ماهگی به بعد قادر به هضم انواع پوره های میوه همچون هلو، سیب، هویج و … می باشد.
  • پوره مرغ و هویج یک خوراک بسیار مؤثر برای کودکانی است که در زمینه دفع مزاج با مشکل رو به رو هستند. زیرا این غذا به گوارش و نرم کنندگی معده این کودکان کمک می کند.
  • در این غذا همان طوری که در نامش نیز دیده می شود از هویج استفاده می گردد. هویج سرشار از بتاکاروتن و  ویتامین آ است. حتی نارنجی بودن رنگ هویج به دلیل بالا بودن مقدار بتاکاروتن و ویتامین آ است. به همین سبب مصرف این پوره به دلیل داشتن هویج، برای تقویت بینایی و لطافت پوست بسیار مفید و مؤثر است.
  • هویج منبعی غنی از فیبر خوراکی، آنتی‌ اکسیدان ‌ها و مواد معدنی به‌ شمار می‌ رود. همچنین علاوه بر ویتامین آ، مقادیر قابل توجه ای ویتامین ب و د در آن یافت می شود.
  • جالب است بدانید که هویج پخته بیشتر از هویج خام آنتی اکسیدان دارد.

  • مصرف این پوره برای پیشگیری از ناراحتی هایی همچون؛ دل درد، بیرون روی، حالت تهوع و غیره بسیار مفید است. زمانی که روده‌ ها توانایی ندارد که به درستی آب را جذب خود کنند بیرون روی اتفاق می ‌افتد که یکی از ناراحتی های خطرناک روده بشمار می رود. مصرف پوره مرغ و هویج شما را از روبه رو شدن با این مشکل در امان نگه می دارد.
  • پوره مرغ و هویج یکی از خوراکی نافع برای درمان اسهال در کودکان است. زیرا این خوراکی به دلیل داشتن هویج، لبریز از فیبر است. فیبر، پکتین موجود در آب را جذب می ‌کند. به این ترتیب از شدت اسهال کاسته می‌شود.
  • کسانی که به حفظ زیبایی خود اهمیت می دهند حتما این پوره را درست کرده و مصرف نمایند. هویج موجود در این پوره سبب سم زدایی بدن شده و در نتیجه باعث سلامت پوست، مو و ناخن می شود. همچنین در تولید سلول های جدید در بدن نیز مؤثر است.
  • مصرف این پوره به دلیل داشتن هویج و گوشت مرغ برای رفع کم ‌خونی جزئی مفید است. هویج از جمله خوراکی هایی است که با کم ‌خونی جزئی بدن مقابله کرده و به تولید بیشتر گلبول های قرمز خون کمک می‌کند. گوشت مرغ نیز سرشار از پروتئین بوده که برای تقویت بدن کودکان و بهبود رشد آنها بسیار مفید است.
  • پوره مرغ و هویج یک خوراکی انرژی زا و تقویتی محسوب می گردد. همچنین این خوراکی حاوی تمام عناصر مورد نیاز برای بازگرداندن نیرو و انرژی به بدن بچه هایی است که دچار اسهال شده اند.

پیشنهاد می شود که از همان ابتدا زندگی فرزندانتان را به مصرف پوره مرغ و هویج تشویق کنید، تا به این خوراکی مقوی و با ارزش علاقمند شوند.

دیدگاه ها
برچسب های مرتبط